Jump to content

"Spagettiopplegg i det elektriske" førte til båtbrann


Gudrun

Recommended Posts

Kom over en sak hos nrk,no som går på tilfeller av brann i det elektriske i fritidsbåter.

 

Mens jeg leste saken kom jeg til å tenke på noe jeg opplevde for en del år siden da jeg var aktiv i båtbransjen.

Var noen ungdommer som ville ha meg ombord for å ta service før de skulle på en lengre seilas.

Bemerket da at det elektriske var under enhver kritikk.

I motorrommet lå det kabler helt løst og for meg så det ut som det var brukt mye kabler ala lampettledning som isolasjonen var begynt å sprekke på. koblingspunktene var fulle av alle mulige kabler som sprikte alle veier uten noe form for merking. Skikkelig spagetti.

Påpekte de måtte i det minste få festet de løse kablene så de unngikk de kunne løsne under ganger og/eller legge seg bort på plasser de ikke skulle. Flere av kablene kunne fint legge seg ned på det uisolerte eksosrøret ut fra turboen. "Joda det skulle de få fikset".....

Noen dager etter leste jeg nevnte båt hadde hatt branntilløp ombord men de fikk slukket.. Unngikk totalforlis pga tilfeldigheter.

 

https://www.nrk.no/rogaland/_-spagetti-opplegg-i-det-elektriske-anlegget-1.13878925

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange yrkesbåter under 15 meter er bygget etter samme eller like lite spesifikk standard som fritidsbåter, Norsk standard for båter under 15m.

Mye gjøres for å endre på regelverkene osv, men faktum er at du kan ta en fritidsbåt, kjøpe deg et målebrev, hive oppå en flåte, en radar, en godkjent VHF installasjon, kladde ned en "fartøysinstruks" på en serviett og lage en perm men noen kjøreregler for driften av båten, og voila så har du en "yrkesbåt".. Kanskje burde NRK presisert at det var en yrkesbåt under 15 m, men de fleste har vel sett en sjark eller to og tenkt at dette lignet på en overlastet fritidsbåt..

Link to post
Share on other sites

Jeg vil faktisk tørre å påstå at mange fritidsbåtredere har bedre orden på det elektriske ombord enn det man kan finne på enkelte yrkesfartøyer under 15 m. I alle fall de som har båten som hobby. Det første jeg gjorde med den helt fabrikknye båten jeg kjøpte 1988, var å bruke et par pakker strips for å feste alle ledninger, skifte ut et par ledninger som var så korte at koblingene løsnet og dernest gå over med kabelskotang på mange koblinger. At jeg i tillegg måtte trekke til slangeklemmene på vanninntaket til toalettet og montere slangeklemmer på septiktankluftingen er jo en bagatell og kanskje normalt. Jeg hadde jo tross alt kjøpt et kvalitetsprodukt fra Nidelv.

Link to post
Share on other sites

Branner i el anlegg forekommer overalt, vil ikke si båt er spesielt utsatt. Det er jo hundretusenvis av båter med el anlegg.

"EU" kontroll for båter blir for dumt, både vanlige biler og el biler brenner jo i fleng selv om de blir EU kontrollert.. Samme gjerder jo i de tusen hjem.

Selfølgelig er jo enkelte anlegg farlige og dårlig lagt opp, men her drar jo RS og media strikken langt som vanlig.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Branner i el anlegg forekommer overalt, vil ikke si båt er spesielt utsatt. Det er jo hundretusenvis av båter med el anlegg.

"EU" kontroll for båter blir for dumt, både vanlige biler og el biler brenner jo i fleng selv om de blir EU kontrollert.. Samme gjerder jo i de tusen hjem.

Selfølgelig er jo enkelte anlegg farlige og dårlig lagt opp, men her drar jo RS og media strikken langt som vanlig.

 

Mulig RS selskapet ser for seg en mulig fremtidig ny inntektskilde... :wink:

 

Ellers hadde vel rekefiskeren/yrkesfiskeren, rednings utstyr om bord, flåte/lettbåt etc, så det var vel ikke fare for livet...

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er vel liten tvil om at det går endel potensielle brannbomber rundt på sjøen, om det er fritidsbåt eller mindre yrkesfartøy.

Og båter skiller seg vesentlig fra hjem og bil. Når det først brenner I en båt så må man hoppe i havet. Det er den farligste forskjellen. Den andre store forskjellen er at båter dør aldri til tross for det corrosive miljøet de lever i. En bil holder 10 til 15 år, derfor finnes det mye gammel båt med potensiale for feil, om det er orginalt eller selvbygd. Så er det slik at hvem som helst, kaster seg på prosjekter med både 12 og 230 volt uten begreper om hva som er farlig og ikke. Når man er lei av prosjektet selges det videre uten ansvar. Er helt enig med Redningsselskapet!

Link to post
Share on other sites

Total risiko....det er det som egentlig gjelder. Hvis man gir opp båtlivet fordi RS klarer å overtale myndighetene til enda flere reguleringer og krav, så blir ikke ulykkesrisikoen 0 for den som gir opp båtlivet. Årsaken er at man velger å gjøre noe annet i stedenfor, og andre ferie aktiviteter har også en ulykkesrisiko. Det var i følge DSB 3092 bygningsbranner,1152 branner i kjøretøy, og 106 branner i fartøy i 2016. Hvor mange av disse 106 brannene som var i fritidsbåt pga. el. anlegg er nok vanskelig å si, men sannsynligvis bare noen få titalls.  Tror RS overdriver litt når det gjelder risikoen ved å være i fritidsbåt fordi de er tjent med det. Selv tror jeg at Ola og Kari  Nordmann har lavere dødelighet i båten sin enn de har på en gjennomsnittlig ferietur.  

 

Men....i prinsippet bør man aldri stole 100% på maskiner og el. anlegg. Røykvarslere, kullosvarslere, slokkeutstyr, jolle på slep/ nærhet til land, og redningsvest til alle  ombord bør være standard i tillegg til utstyr for varsling.  Ulykker kan skje, men i motsetning til i trafikken, så har man på sjøen en god sjanse til å redde seg etter ett uhell. Man trenger bare en god plan for alle ombord ved forskjellige tenkte situasjoner, og sikkerhetsutstyr som dekker alle disse scenarioene. 

 

Rimeligst på lista over utstyr som kan være livreddende er nytt batteri til røykvarsleren.  Tipper altfor få har kontroll på dette, både hjemme og ombord. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bestefar skrev On ‎24‎.‎01‎.‎2018 at 23.46:

Jeg vil faktisk tørre å påstå at mange fritidsbåtredere har bedre orden på det elektriske ombord enn det man kan finne på enkelte yrkesfartøyer under 15 m. I alle fall de som har båten som hobby. Det første jeg gjorde med den helt fabrikknye båten jeg kjøpte 1988, var å bruke et par pakker strips for å feste alle ledninger, skifte ut et par ledninger som var så korte at koblingene løsnet og dernest gå over med kabelskotang på mange koblinger. At jeg i tillegg måtte trekke til slangeklemmene på vanninntaket til toalettet og montere slangeklemmer på septiktankluftingen er jo en bagatell og kanskje normalt. Jeg hadde jo tross alt kjøpt et kvalitetsprodukt fra Nidelv.

Krangler ikke på det du skriver, Bestefar. Dog er min erfaring at kvaliteten på elektriske installasjoner siden 80-tallet har steget 'noen hundre prosent'. Om man kan uttrykke det slik. Tilbake på 80-tallet ble jeg kontaktet av diverse båteiere som ønsket at jeg skulle 'gre ut spagettien' om bord. Og dette var båter fra Najad, Forgus og andre svenske kvalitetsbåter, sammen med noen norske produsenter. Jeg har vært om bord og tittet i noen moderne båter også, og har blitt ganske så imponert over hvordan sakene er lagt opp. Så kan det jo være at eierene klusser til etter hvert. Det kan man jo ane når man ser postingene her inne der spørsmålene som beviser at folk spikerer både 220 V- og 12/24 V anlegg uten å ha den minste peiling. 

 

Tok et bilde fra baksiden av hoved-spagetti-centralen i Hulda. Poenget her er ikke at det ser vakkert ut. Poenget er den korte veien fra sikringene og til bryterene. Samt at samleskinnene, både + og - har sine egne hovedsikringer. Stort sett er det som sitter her styrestrøm til andre funksjoner rundt omkring. Jeg jobber med saken. 

 

20180125_155936.jpg.305a73d3338d60051e63f063b40031d7.jpg

 

Den digre lampen som henger midt i glaninga er for øvrig 220 V LED lyskaster fra Biltema. Vi har det slik her i Strömstad at en del brygger på vei innover i havnen ikke har lys ytterst. Og helt innerst ligger et flomlyst hotell. Dermed ligger bryggene i totalt mørke. I tillegg ligger ikke bryggene 90 grader på leden hele veien innover. Hvilket medfører at uteliggerne stikker ut i leden, på utsiden av bryggene, på enkelte plasser. Derfor har jeg dette flomlyset som lyser opp hele leia i en smell. 

Link to post
Share on other sites

Tenk om noen kunne laget en trådløs røykdetektor for båt og camping som ved alarm gir ut ett signal som aktiverer tilsvarende detektorer innen 20-30 meters avstand. Spesielt barn og fulle folk har en tendens til å ikke reagere på røykvarslere. 

 

Vi benytter forøvrig ofte  babycall når vi sitter på land og barna sover selv om barna har begynt på skolen. Grunnen er at en babycall også gir oss beskjed dersom en av båtens detektorer aktiveres (røyk,kullos,gass).

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 49 minutter siden:

Bruker folk stort sett trådløse seriekobla røykvarslere til hus? Savner skikkelige røykvarslere for maritimt bruk i båtutstyrs butikker, gjerne kabla.

 

Har vanlige røykdetektorer og kullos detektorer som ikke er seriekoblede. Det enkle er etter min mening godt nok innen røyk og kullos. Gass har jeg valgt å kable fordi BEP systemet vi har da også kan brukes til å stenge truma gassventilen når gassen ikke er i bruk, samt ved alarm. Vi var litt for dårlige til å gå ut for å stenge gassen på flaska, så en slik alarm med fjernstyrt ventil ble nødvendig etter flere år med dårlig samvittighet. 

Link to post
Share on other sites

En EU kontroll likt bil vil bli til de grader i overkillavdelingen at vil mangle rot i virkeligheten. Det er tross alt forskjell på biler som daglig møter andre i 80 kmt og som kan drepe både eier og andre grunnet feil og en  fritidsbåt som i promille av antallet begynner å brenne.

 

Derimot kunne kanskje forsikringsselskapene forlange en type gjennomgang av diverse f.eks hvert 5 år, for å ville forsikre båten, da hadde man vært et godt stykke på vei.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 27.1.2018 at 13.51:

 Dog er min erfaring at kvaliteten på elektriske installasjoner siden 80-tallet har steget 'noen hundre prosent'. Om man kan uttrykke det slik.

 

Kan ikke si meg mer enig. Jeg kjøpte min Saga 27, ett år gammel i 1987, og da med originalt ledningsoppsett. Det var et sant kråkereir uten merking på kablene og med ubrukelige porselen-sikringer. Dokumentasjon? En fotostatkopi av et håndtegnet koblingsskjema! Og dette fra en velrenommert båtprodusent som Sagaboats!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev for 23 timer siden:

Bruker folk stort sett trådløse seriekobla røykvarslere til hus? Savner skikkelige røykvarslere for maritimt bruk i båtutstyrs butikker, gjerne kabla.

 Ja, og som ser litt ut. Det samme gjelder for kullosvarslerer. Elles må eg sei meg samd med dei som meiner kvaliteten på dei elektriske anlegga har stege fleire hundre prosent. Eg er forresten litt ukjend med at det elektriske anlegget i bil vert nøye gjennomgått. Ikkje på mine bilar i alle høve. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...