Jump to content

Kina-nytt: Testmodul som kan måle batterikapasitet


Ingar

Recommended Posts

Endelig har det kommet et kina-produkt som gjør det mulig, på en enkel og billig måte, å teste kapasiteten på batterier, både 12 volt, Lithium og Nicad.

Leveres i 2 utgaver, maks 60 W og 110 W belastning. Pris henholdsvis ca kr 150 og 200 inkl. frakt fra Banggood.

I tillegg trenger man en 12V batterieliminator som kan levere minimum 0.5A.

 

Original_ZHIYU®_Multifunction_60W_110W_9.99A_30V_Constant_Current_Electronic_Load_Aging_Battery_Power_Capacity_Tester_Module_Sale_-_Banggood.com_-_2018-02-02_18.10.36.png

 

De skriver at den er "Original ZHIYU®"  og min vurdering er at byggekvaliteten er god.

Man holder "Run" knappen inne når spenning settes på og kan da velge mellom 2 modus, konstant strømbelasting uavhengig av spenning  eller kapasitetstest hvor belastingen avbrytes når en minimumsspenning er nådd. Det siste er aktuelt i denne sammenheng og den husker innstillingen selv om spenning slås av.
 

Det er 2 display, i det øverste stiller man inn ved hvilken batterispenning testen skal avbrytes, i det nedre hvor mye strøm man skal trekke.

F.eks. 11.7v og 2 Ampere. Man kan velge om man vil ha akustisk alarm når minimums-spenningen har blitt nådd og testen avsluttet.

Alle disse innstillinger huskes.

Så trykker man på run og utladingen starter. Effekten brennes av i den viftekjølte kjøleribben. Mens testen kjører vil det øverste displayet veksle mellom batterispenning, forbrukt Ah og forbrukt Wh.

Skulle strømforsyningen bli avbrutt vil enheten huske de innstilte verdien og fortsette testen når strømmen er tilbake.

 

For å kompensere for spenningsfall finnes det et eget "batteri-sense"-uttak som man kobler til batteripolene. Her kreves det en spesialplugg med ledning. Mulig Banggood har dette, jeg loddet ledningene direkte til pinnene. Enheten oppdager automatisk at sense er tilkoblet.

 

Det er ingen innkapsling så man må selvsagt passe på å ikke kortslutte noe. Den er beskyttet mot feil polaritet og overoppheting.

 

Kan virkelig anbefales, tilsvarende utstyr har kostet en liten formue tidligere.

 

Link to post
Share on other sites

Genialt! Denne skal bestilles.

Mens vi er i Kinaland og kapasitetfylke, så har jeg nettopp bestilt en slik: https://www.ebay.com/itm/Battery-Monitor-Meter-Wireless-DC-120V-100A-VOLT-AMP-AH-SOC-Remaining-Capacity/152815889740?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Strømmonitor, som bruker en magnetring, i stedet for shunt. Superenkelt å montere.

Samt den har veldig mange funksjoner man kan se i veldig mye dyrere enheter. 

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg gått til innkjøp av denne testeren: https://www.ebay.com/itm/SOLAR-BA9-40-1200-CCA-Digital-Battery-and-System-Tester-/253325117951?hash=item3afb5a89ff Tester batterier kun med et par tastetrykk (får resultatet på sekundet). Har ingen ting å sammenligne med, så vet ikke hvor nøyaktig verdiene den spytter ut er.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har testet slike enheter for å belaste batteriet med en fast strøm for kapasitetstest?

Jeg har også kjøpt en slik, men ikke kommet så langt at jeg har tatt den i bruk.

 

belastning.jpg.697da3764b133012cca90c25478721cb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det jeg skrev er basert på egen erfaring, har testet 3 blybatterier og 8 18650 lithium.

 

Sjeldenutpå skrev 28 minutter siden:

Den virker kjempesmart. Er tiden testen pågår avgjørende/fasit her Ingar,  eller kan man forlate denne og lese av forbrukt Ah seinare og konkludere? 

Batteriet belastes konstant med den strømmen man har valgt. Når spenningen har sunket til det man har valgt som minimum stopper belastingen av batteriet. Verdiene kan så avleses når det måtte passe.

Lydalarmen er ganske svak, vekker ikke hele huset, men høres når man går inn i rommet/garasjen. Så man trenger ikke å visuelt sjekke om testen er ferdig.

 

Instrumentet Audioquattro nevner er for å måle CCA, Cold Cranking Ampere. Hvor stor startstrøm batteriet kan levere.

Man kan lure på hvordan den fungerer, skal man gjøre en realistisk måling av  CCA må man ha et slikt instrument, i praksis en varmeovn med forbruk tilsvarene en starter. Man ser hvor mye spenningen faller.
Antar den disse miniutgavene (som også Biltema selger) sjekker et med et mikrosekunds belasting...
604178.jpg?width=458&height=458&scale=bo

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 12 minutter siden:

Instrumentet Audioquattro nevner er for å måle CCA, Cold Cranking Ampere. Hvor stor startstrøm batteriet kan levere.

Man kan lure på hvordan den fungerer, skal man gjøre en realistisk måling av  CCA må man ha et slikt instrument, i praksis en varmeovn med forbruk tilsvarene en starter. Man ser hvor mye spenningen faller.
Antar den disse miniutgavene (som også Biltema selger) sjekker et med et mikrosekunds belasting...

 

Jeg har en slik kjøpt hos BT, og skal sannelig henge på scoopet når jeg tester med det for å så om jeg får en kort dipp i spenningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ingar said:

Instrumentet Audioquattro nevner er for å måle CCA, Cold Cranking Ampere. Hvor stor startstrøm batteriet kan levere.

Man kan lure på hvordan den fungerer, skal man gjøre en realistisk måling av  CCA må man ha et slikt instrument, i praksis en varmeovn med forbruk tilsvarene en starter. Man ser hvor mye spenningen faller.
Antar den disse miniutgavene (som også Biltema selger) sjekker et med et mikrosekunds belasting...

CCA er jo pr. definisjon den strømmen batteriet kan levere i 30 sekunder uten at spenningen går under 7.2V. Jeg skjønner ikke hvordan CCA kan måles ved å belaste bare et kort øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 2.2.2018 at 21.44:

Er det noen som har testet slike enheter for å belaste batteriet med en fast strøm for kapasitetstest?

Jeg har også kjøpt en slik, men ikke kommet så langt at jeg har tatt den i bruk.

 

belastning.jpg.697da3764b133012cca90c25478721cb.jpg

 

Og så var det klart for å prøve duppeditten. Jeg har et brukt startbatteri for bil på 50Ah som jeg nå har satt til utlading med 2,5A (C20 strøm). Det var greit å få koblet til driftspenning og batteriet som testes, og også hvor mange ampere for å belaste det med. Men så var det det med å få satt cutoff spenningen etter en kina-engelsk bruksanvisning. I bruksanvisningen står det i punkt 5 at denne spenningen må settes slik at en ikke "rævkjører" batteriet, se rød understreking nedenfor. Det har jeg foreløpig gitt opp, så nå må jeg følge med på spenningen selv.

 

 

 

discharge_main.jpg.e106c4a7251deb555bd53d7e4f9d9764.jpg

 

 

 

Men hvordan setter en dette? Duppeditten har to justeringer, grov og fin som jeg brukte for å sette utladingsstrømmen, pluss en knapp til å trykke på. Er det noen som forstår hvordan en bruker denne knappen for å sette spenningen der duppeditten slår av belastningen? De engelske ordene er greie, jeg forstår engelsk, men skjønner ikke denne bruksanvisningen. Noen som forstår meningen og kan fortelle meg, helst på norsk hvordan sette cutoff spenningen?

 

 

 

discharge_button.jpg.0ce31afd8507cd4b0cb29775a66789d7.jpg

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om . Sjekk youtube, jeg fant "bruksanvisning" der, den som fulgte med var kun på kinesisk og selgers beskrivelse kryptisk.

Hvilken cutoff-spenning bruker du? Ut fra hva jeg har funnet er 11.7 anbefalt for ikke å skade batteriet, men dette er jo helt avhengig av strømmen man belaster med. Re. det Vestkystseiler skrev om CCA.

 

Hvordan fastslår produsentene AHr?

Link to post
Share on other sites

Så ble det en belastningstest. Offeret var et 50Ah bilbatteri som sto i bilen da den var ny i 2011 og som jeg byttet ut for et par år siden da det er litt lite for all strømmen som brukes om vinteren med kun småkjøring. Batteriet er lukket, men jeg brakk opp toppen slik at jeg fikk fylt på manglende vann. Dessverre ble det litt mye, så selv etter lading etter "alle kunstens regler", Ladac lader med pulsfunksjon og Megapulse "desulfator", får jeg ikke syrevekten opp til mer enn 1.250. Men det skulle tilsvare 1,280 om jeg hadde fylt på en halv desiliter mindre pr. celle.

 

Nok om det. Batteriet ble koblet til belastningen der jeg satte utladingsstrømmen til 5A som tilsier utlading etter C10 normen. Jeg valgte C10 da C20 med opp til 20 timer for et fullgodt batteri ville tilsi at jeg ikke kunne følge med hele tiden, måtte jo også sove litt.

 

Cutoff-spenningen måtte jeg sette (veldig kronglete å sette) til lavere enn 10,7V da voltmeteret på Kina-duppeditten viste litt for lite, pluss at det jo også måler på belastningen og ikke rett på batteriet.

 

Hele testen gikk greit, med måleresultater (manuelt avlest hver halvtime) i diagrammet nedenfor.

 

Og oppsummert, viser målingen at batteriet er på vel 60% av ny kapasitet. Jeg fikk trukket ut 28,5Ah før batteriet var tomt, nede på 10,7A. Hadde batteriet vært nytt og 100%, skulle jeg fått ut 45Ah (90%) med en C10 utlading. Så dette batteriet kan jeg fremdeles ha for bruk dersom jeg må ta Eber'n hjem for rep. og trenger 12volt.

 

utlading_50ah_c10.jpg.5dcbdf8d13798fa70f3b4c45e7ab0186.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jørgen S skrev On 2.2.2018 at 19.39:

Genialt! Denne skal bestilles.

Mens vi er i Kinaland og kapasitetfylke, så har jeg nettopp bestilt en slik: https://www.ebay.com/itm/Battery-Monitor-Meter-Wireless-DC-120V-100A-VOLT-AMP-AH-SOC-Remaining-Capacity/152815889740?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Strømmonitor, som bruker en magnetring, i stedet for shunt. Superenkelt å montere.

Samt den har veldig mange funksjoner man kan se i veldig mye dyrere enheter. 

Fikk denne i dag. Er ikke med noe dokumentasjon . Displayet drives kun av et USB power ser det ut som. Er det noen som har funnet noe dokumentasjon utenom det som er bilder av på Ali express side osv?

Link to post
Share on other sites

Batteribelasningen jeg snakker om ovenfor hadde kun en kinesisk bruksanvisning. Men en mail til selger løste det problemet. Under et døgn senere fikk jeg mail med engelsk manual. Du kan jo sende mail til din selger og etterlyse bruksanvisning?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Lars H. said:

Batteribelasningen jeg snakker om ovenfor hadde kun en kinesisk bruksanvisning. Men en mail til selger løste det problemet. Under et døgn senere fikk jeg mail med engelsk manual. Du kan jo sende mail til din selger og etterlyse bruksanvisning?

 

Siden det virker som flere har kjøpt denne kanskje du kan legge ut bruksanvisningen her på forumet?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, og kopi av bruksanvisningen på engelsk kan du finne her.

Dette gjelder for denne duppeditten:

 

belastning.jpg

display.jpg.42daae1421d6c8f23ddaebe9eb9e22da.jpg

 

Her et bilde av skjermen på duppeditten, pluss konklusjonen fra en YouTube video der enheten ble gjennomgått. Som en ser på displayet, vises det der:

  • spenning
  • strøm
  • brukte amperetimer
  • tiden testen har foregått
  • temperatur på duppeditten

 

Her litt nyttig stoff om batterier, syrevekt, temperatur osv. . . , hentet fra Sønnak sine sider.

 

syrevekt-tabeller.jpg.c4d1b74891cfedc48598be550d0b8254.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Utrolig nyttig LarsH! Forumet hadde ikke vært det samme uten deg og dine nyttige og kritiske "elevøvelser" på roterommet. Du er en ekte ingeniør :thumbsup:

 

Takker, men det er 12 år siden jeg var i jobb som ingeniør, nå er jeg pensjonist og ingentingiør! Batteriet står nå til opplading på roterommet/datarommet/gutterommet eller som Trude kaller det: promperommet.

 

opplading.jpg.8463f307f6c6dc050d8e96fab20079f1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.2.2018 at 16.10:

Batteribelasningen jeg snakker om ovenfor hadde kun en kinesisk bruksanvisning. Men en mail til selger løste det problemet. Under et døgn senere fikk jeg mail med engelsk manual. Du kan jo sende mail til din selger og etterlyse bruksanvisning?

Selger svarer selvfølgelig ikke på dette spørsmålet men etter noen timers søking fant jeg manualen godt gjemt på Amazon.com.

Link to post
Share on other sites

Er belastning ned til +10.7V en standardverdi for å beregne ett batteri sin kapasitet? Altså det er tidsbruk fra fulladet ned til akkurat +10.7V som brukes til å beregne kapasiteten? Og skal man starte måling etter av batteriet har stabilisert hvilespenningen, tenker feks et døgn etter av batteri er koblet fra lader?

Link to post
Share on other sites

Ja, da stuper spenningen nedover. Jeg har sett at denne spenningen oppgis fra 10,8V til 10,5V, men disse 10-delene betyr lite. Batteriet er helt tomt da. Det tar ikke mange minuttene fra voltmeteret viser 10,8V til det viser 10,5V eller enda lavere. Målingen skal starte når hvilespenningen er stabil etter lading, om det tar 1 døgn eller 3 døgn, men altså når spenningen har stabilisert seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...