Jump to content

Bytte ut gammel 30A dynamo med “ny” valeo


5nacks

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Yanmar 1sylindret motor fra 70-tallet. Dynamoen er like gammel som motoren og fungerer/lader dårlig. Dynamoen er på 30A. Jeg har en nesten ubrukt dynamo som bare ligger og slenger. Den passer ikke rett over på festene til den gamle, i tillegg må jeg bytte over reimhjul fra den gamle dynamoen til den nye. 

 

Hvis jeg får tilpasset den nye dynamoen til de gamle festene samt flyttet over reimhjulet, er det problematikk å benytte denne dynamoen på den gamle motoren? 

 

Legger ved bilder: 

8850252A-4961-4ACD-AB2D-89120F6A7FB0.jpeg

A6923106-4A29-4944-B553-155ED2184FA8.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg monterte en 70 amp valeo på min md5b for noen år siden, og det fungerer helt supert.

 

Det eneste er at jeg var nødt til å lage en bryter på kabelen til ladelampen, slik at jeg kan vente med å aktivere dynamoen til motoren er i gang. Det er kun nødvendig ved kald motor delvis utladet batteribank.

Jeg har jo litt færre hk en deg da:giggle:

20140524_155838.jpg

 

Gled deg....

28278369_10159948085170591_139897613_o.png.68120d388ba74cd86a48e043fa9d6f72.png

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er genial den løsninga di med bryter på dynamoen, @njal :thumbsup: Har sjekket at reimhjula ikke passer om hverandre på dynamoene. Trodde det skulle gå fint, men nei. Den gamle Hitachien har et slags firkantspor, mens valeoen har et rundt spor. 

 

Skrudde fra hverandre den gamle dynamoen, tok litt på børstene, fjernet litt rust og latet som jeg fikset den. Nå gjenstår det å se om det hadde noe effekt :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Liten oppdatering:

 

Gammel dynamo montert tilbake. Nå lader den 14.4v :flag: 

Fjernet rust og gammel størknet olje som lå som et tjukt lag nede ved børstene. Pirket litt rundt. Byttet ut ladelampa i led :giggle:, til en vanlig glødelampe. Nå slår ladinga inn ved "normalt" turtall. 

 

Ser frem til en sesong med mulighet for å lade batteriene med dynamoen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 12 timer siden:

bruker en LED pære i ladelampe må det monteres inn en motstand, da fungerer det uten problemer

 

Det stemmer, men då er det motstanden som gjer jobben, pæra er berre til pynt.

Til 12 volt trur eg at ein motstand på 56 eller 68 ohm 3 watt er passe.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...