Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

Fredag 16/2 henter jeg «ny» båt (en Bavaria 46 Cruiser) og skal derfor seile hele Vestlandet fra Søgne til Romsdalsfjorden. :flag:

 

Etter å ha gått over båten, bunkret og ordnet med det som ordnes skal, er planen at vi kommer oss til Farsund fredag kveld. Lørdag ser jeg for meg å gå til Sirevåg, mens jeg på søndag håper å komme helt til Haugesund.

 

Mandag er tanken å gå til Bergen (eller der omkring), for på tirsdag formiddag plukker jeg opp mannskap som mønstrer av offshorefartøy på Ågotnes. Har allerede fått gode råd i annen tråd mht. havn i dette området (men samler nå alt for turen i denne tråden for at det ikke skal bli uoversiktlig).

 

Deretter går seilasen videre nordover, trolig via overnatting i Askvoll. Så litt familiebesøk på Bremangerlandet, før vi krysser Stad og seiler inn til Ålesund. På den siste sjarmøretappen inn Romsdalsfjorden blir hele familien med - veldig stas!

 

Akkurat nå er forholdene i overkant trasige, men meldingene ser noenlunde bra ut fra neste helg. Selvsagt er det alltid slik at man må legge inn et solid værforbehold, og det gjør jeg her også. Følger jo med på både yr, barentswatch og windytv, og jeg er glad for at turen ikke begynner før neste helg...

 

På en seilas i slik vakker natur burde man selvsagt ha stoppet opp og virkelig fått se seg om, men denne gangen er det en ren hentetur. Likevel, jeg kommer til å poste noen bilder og tanker underveis, og håper det er interesse for det. :pray:

 

Hyggelig hvis noen har synspunkter og gode råd til disse planene, og skulle noen ha lyst til å hilse på underveis, så hadde det vært storartet! :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Setter enormt pris på så mye positivitet! Blir det Tananger, sier jeg fra, Kenneth82. :thumbsup:

 

Flyet går til Kjevik etter jobb nå på torsdag, og deretter starter eventyret. Kjøpte min første seilbåt, en Johnson 26 for et par og tjue år siden (hadde den på Arbeidernes båtforening på Hovedøya), og nå, etter noen år med en fantastisk fin Comfort 30, var det greit å ta steget opp til storbåt.

 

Egentlig ganske rart, for her er man over 50 år gammel, men føler seg likevel som den reneste ungfolen, full av forventing og spenning. Ser virkelig fram til denne turen.

Link to post
Share on other sites

Helt klart, Laluna II, jeg skulle gjerne ønsket meg mer sørlig. Slik jeg tolker meldingene ser vinden ut til å avta utover mot helga, men det er klart at gamle bølger vil være der.

 

Fredag er planen å gå rundt Lindesnes til Farsund. Der vil jeg lørdag morgen vurdere hva jeg gjør. Slik meldingene står nå, vil det gå, men som sagt, vurderingene må tas der og da. 

 

Når det gjelder seil/motor, vil selvsagt forholdene der og da avgjøre, men dersom det er gunstig med revet seilføring og motor parallelt, så gjør jeg det. Her er førsteprioritet å komme trygt og raskt fram.

 

Jeg setter ellers stor pris på at du skriver!

Link to post
Share on other sites

Skulle reist nå. Med 20 m/s i ryggen hadde utaskjærs ettappen vært fort unnagjort. Motvind er noe herk på vinteren, det er kaldt.

 

Å gå til Farsund er helt greit på fredag på værmeldingen jeg ser. Bare ett lite hopp utenfor Lindesnes ellers innaskjærs hele tiden. Ubehagelig i en times tid. Inn til Korshavn er det greit å gå i mørke hvis dere er erfarne på navigasjon. Å gå lenger enn Farsund ser ikke bra ut.

 

Lørdag ser det ok ut, slør og ikke for mye vind. Men sikkert litt sjø. Blir ankomst i mørke, men ville gått til Tananger eller Haugesund. Etter det er det medvind, og bare kos. Eller Stadt ser guffent ut hvis dere ikke rekker forbi på onsdagen. For å nå det må dere seile raskt.

 

Kjenner jeg begynner å bli rastløs. Får litt lyst på en skikkelig seiltur igjen. Anbefaler forresten en skikkelig varmedress til å ha utenpå seiltøyet. Den typen som barnehagetanter bruker. Og til snøskuter. Med vanlig seiltøy er det kaldt, tre på en varmedress, og det er helt ok å stå ute en del timer. Felleskjøpet har sikkert.

Link to post
Share on other sites

Bølgevarsel får du her
https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/

Lista Fredag kl 1300

Lista-Fyr

Signifikant høyde 2.3 m
Maksimal høyde 4.4 m
Retning 338 ° NNV
Periode 7 sek

 

 

p3dv_4.2-2018-feb-14-005.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Her litt lengre ute i fjorden melder de 20 knop og 3-4m signifikant bølgehøyde fredag.

 

Lørdag: rundt 20 knop vind og 2-3m signifikant

Søndag: i overkant av 2m signifikant og 16-20knop. 

 

Akkurat nå: 10m signifikant og maks høyde 17,2. Miros sier 64knop i vind akkurat nå. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...