Jump to content

Bergtatt på langtur - sommeren 2020?


Pequod

Recommended Posts

Etter å ha fulgt @Tom Rør og hans rapporter fra kanalferien i fjor, ble jeg veldig inspirert av både beskrivelser og bilder - dog ikke av motortrøbbelet. Siden da har jeg lekt med tanken om å gjøre det samme, noe jeg vel har nevnt her og også har skrevet et par innlegg om i båtbloggen min. Jeg ble ytterligere inspirert etter å ha deltatt på @Euklids utmerkede langturforedrag i januar - selv om det ikke er en verdensomseiling jeg skal ut på med min Nidelv 24.

 

Og nå har jeg startet planleggingen såvidt. Det er en del ting som må på plass for å kunne gjennomføre en kanalferie i Europa med en snekke, så siden jeg for første gang begynte å leke med tanken på dette i fjor, så la jeg er treårsplan. Så målet er i utgangspunktet å gjennomføre en slik tur i sommeren 2020. Jeg har også lagt inn at turen kan utsettes i ett eller to år, men ikke mer.

 

Det jeg nå har kommet fram til - ikke overraskende kanskje - er at det største problemet er tiden. Jeg har slått fra meg muligheten for å transportere båten fram og tilbake for så å tilbringe to-tre uker på kanalene. Jeg har bestemt meg for å å bruke båten hele veien, noe som gjør at jeg kommer til å søke permisjon fra jobben, rett og slett. I utgangspunktet tenker jeg to måneders permisjon, mulig en tredje, det får vi se etterhvert som planleggingen begynner å bli mer konkret, ruta er lagt sånn omtrent og jeg kan begynne å regne på avstander og tidsbuffere som jeg må tab hensyn til.

 

Permisjonen er jo ulønnet, så jeg må begynne å spare litt nå til turen for å bygge opp en reisekasse - og som journalist har jeg et par andre finansieringsmuligheter - så det skal nok gå bra. I løpet av tre år skal jeg nok få lagt av endel uansett.

 

Og i løpet av disse årene skal jeg også bruke noen kroner på å oppgradere båten til ferden. Dette inkluderer blant annet bytte av rorgjennomføring og større dieseltank (inkludert alle slanger). En ny ankervinsj med fjernkontroll står også på lista allerede.

 

Men det viktigste er å kunne planlegge ruta - i alle fall sånn overordnet. Jeg skal gå til innkjøp av kart for å kunne sette meg ned og se hva som er mulig. Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg å ta vannveiene gjennom Tyskland, Nederland og derfra gjennom Belgia/Frankrike og opp igjen gjennom Tyskland. Jeg vet ikke om det er mulig med en slik rute ennå, har bare sett litt dårlige oversiktskart, så hvis noen kan bekrefte/avkrefte det så ville jo det vært godt! Men kart skal innkjøpes og studeres nøye uansett!

 

Mesteparten av turen må nok gjennomføres alene, med mannskap i perioder. Både rederinnen og de to døtrene kan siklert være med en uke eller to, men jeg må nok forvente å ta mesteparten alene. Hvis det er mulig - det vet jeg jo ikke ennå - så kan jeg jo prøve å planlegge mannskapslogistikken slik at jeg har med meg mannskap på de strekningene der det er mest sluser. Dette er jo avhengig av både vær og vind, så det kan kanskje bli litt vanskelig.

 

Jeg skal i alle fall øve meg på sluser, så Telemarkskanalen må jeg få tatt en tur eller to i. Jeg har også noen ideer når det gjelder hvordan jeg skal løse slusing alene, men de må jo prøves ut i praksis!

 

Og hvis noen planlegger en kanaltur og trenger mannskap en ukes tid, så er det ikke umulig at jeg kunne ha blitt med! :-)

 

Link to post
Share on other sites

Med en snekke er det ikke mye som stopper deg på kanalene i Tyskland, Frankrike, Belgia og Nederland...

Du kan gå nær sagt over alt..

Fine kanal kart får du kjøpt i Norge..

 

Verste turen for deg er vel og komme deg ned til Travemunde /Lubeck... mye havgåing...

Regner med det er der du vil gå inn...

 

Fantastisk tur, masse opplevelser fra gedigne heiser til enorme sluser, akvedukter over motorveier, endeløse skoger, små landsbyer...

 

 

Link to post
Share on other sites

Greie kart for planlegging på denne nettsiden: http://www.european-waterways.eu/e/index.php

Interaktive kart inndelt i land og de ulike kanalsystemene med masse info, der du kan klikke deg inn.

 

For småbåt med liten motor er det først og fremst elvene som kan være utfordrende. Motstrøms oppover Rhinen gikk det sakte med 30 fots seilbåt med 13 hk motor husker jeg fra en tur for 20 år siden. Kiler litt i magen de først gangene man skal krysse elvene også, når strømmen tar tak i båten og drar den med. Og må man følge med på lekterne som bytter fra side til side hele tiden. Men med litt planlegging går det nok bra. Det blir spennende å følge med på dette prosjektet, lykke til!

 

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Med en snekke er det ikke mye som stopper deg på kanalene i Tyskland, Frankrike, Belgia og Nederland...

Du kan gå nær sagt over alt..

Fine kanal kart får du kjøpt i Norge..

 

Verste turen for deg er vel og komme deg ned til Travemunde /Lubeck... mye havgåing...

Regner med det er der du vil gå inn...

 

Fantastisk tur, masse opplevelser fra gedigne heiser til enorme sluser, akvedukter over motorveier, endeløse skoger, små landsbyer...

 

 

Tenkte jeg skulle gå ned til Göteborg, deretter over til Lesø, deretter Sæby og så nedover langs kysten med stopp innom blant annet Grenaa, Ebeltoft og Odense og deretter inn ved Kiel.

 

Jeg tenkte å komme ut ved Lübeck på returen og dra via Nykøbing og København og deretter over til Helsingborg og så følge kysten hjemover. 

 

Jeg har tenkt meg en rute i hovedtrekk, men jeg må kjøpe kart for å se om det er mulig å gjennomføre det slik jeg har tenkt!

Link to post
Share on other sites

Bare husk det er forskjell på kanaler og elver, de går ofte om en annen, men elvene krever masse motorkraft..

Noen av elvene er det sluser i, for å få ned hastigheten på elvene.f.eks Mosel elven..

Rhinen derimot renner fritt til den kommer til Nederland, der deler den seg ut, og blir regulert med sluser...

 

Jeg gikk turen for en del år siden

 

Du kan se på bloggen jeg laget den gang..

 

kaj-h.blogspot.com

 

eller 

 

Ida Marie III Touring Europe

 

Det begynner med slutten, som er en tur i Norge..

Oppe til høyre kan du lete deg tilbake til begynnelsen..

Bare send en IM om det er noe du lurer på..

Link to post
Share on other sites

Dette kommer jeg til å glede meg stort til også. Men jeg ha liksom ventet et par år nå på at du skulle byttet inn godbåten i en nyere Nidelv. Men, du er vel som meg, en kar som får et godt forhold til ting man eier og vedlikeholder. Koselig det ! En slik tur du tenker på nå er en av mine nyere drømmer også. Når det ikke frister med havseiler på åpne hav, er liksom dette motorbåtmannen sitt alternativ. Følger spent med deg, Pequod :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 2018-02-12 at 13.35:

..........-problemet er tiden. Jeg har slått fra meg muligheten for å transportere båten fram og tilbake for så å tilbringe to-tre uker på kanalene. Jeg har bestemt meg for å å bruke båten hele veien, noe som gjør at jeg kommer til å søke permisjon fra jobben, rett og slett. I utgangspunktet tenker jeg to måneders permisjon, mulig en tredje, det får vi se etterhvert som planleggingen begynner å bli mer konkret, ruta er lagt sånn omtrent og jeg kan begynne å regne på avstander og tidsbuffere.........

 

Skall bli spennende å følge deg Pequod !

 

ett alternativ for deg for å få mer tid i kanalene er ju å legge opp båten noenstans inne i kanalene for å så gå hjem sesongen etterpå.......kjenner ett svenskt par som kjørt rundt på kanalene i flere år på dette viset.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 13.2.2018 at 16.17:

Bare husk det er forskjell på kanaler og elver, de går ofte om en annen, men elvene krever masse motorkraft..

Noen av elvene er det sluser i, for å få ned hastigheten på elvene.f.eks Mosel elven..

Rhinen derimot renner fritt til den kommer til Nederland, der deler den seg ut, og blir regulert med sluser...

 

Jeg gikk turen for en del år siden

 

Du kan se på bloggen jeg laget den gang..

 

kaj-h.blogspot.com

 

eller 

 

Ida Marie III Touring Europe

 

Det begynner med slutten, som er en tur i Norge..

Oppe til høyre kan du lete deg tilbake til begynnelsen..

Bare send en IM om det er noe du lurer på..

Takk for tips, skal sjekke ut og lese nøye! Jo mer jeg leser og jo mer jeg kikker på kart, jo mer får jeg lyst å gjennomføre dette.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 13.2.2018 at 21.33:

Dette kommer jeg til å glede meg stort til også. Men jeg ha liksom ventet et par år nå på at du skulle byttet inn godbåten i en nyere Nidelv. Men, du er vel som meg, en kar som får et godt forhold til ting man eier og vedlikeholder. Koselig det !

Hehe, her treffer du spikeren på hodet! Godbåten er den jeg har nå, med alle sine skjønnhetsfeil og mangler. Jeg har vurdert å gå opp til en N26, men det ville vært utrolig moro å ta en slik tur med den jeg har nå! Og når en tysker tok en N24 til Svalbard, så kan vel jeg klare en skarve kanaltur med min... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 13.2.2018 at 22.10:

ett alternativ for deg for å få mer tid i kanalene er ju å legge opp båten noenstans inne i kanalene for å så gå hjem sesongen etterpå.......kjenner ett svenskt par som kjørt rundt på kanalene i flere år på dette viset.

Men hva i all verden skulle jeg finne på da hjemme i Norge? Jeg bruker jo båten året rundt? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 17 timer siden:

Du må kjøpe en "hjemmebåt". :sweat:

 

Gunga Din skrev for 11 timer siden:

just precis, Pequod !

 

det svenske paret jeg refererte til, de har to båter........av samme type, en i Europa, og en hjemme.

finn deg en Nidelv 24 til ! :thumbsup::wink: 

 

:lol: Tror nok ikke det er løsningen for meg, men likevel en besnærende tanke.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tar heller den tiden jeg trenger og koser meg. Det er ikke noe problem å få fri fra jobben, jeg tror nok at jeg bør ha i alle fall tre måneder, med mulighet for fire. Kan hende 2-3 blir for lite. Greit å ha en solid tidsbuffer.

 

Uansett kommer jeg antakelig ikke til å ta helt fri fra jobben, det er mulig for meg å jobbe fra båten også og jeg skal sjekke med en annen avdeling "på huset" som blant annet lager reisestoff. Så har jeg noen inntekter.

 

Planlegger selvsagt hyppige rapporter både her, på bloggen og på Facebook, samt at jeg skal ha med videokamera med tanke på å lage en dokumentarfilm om turen. Om jeg får gjort det er en helt annen sak, men jeg har lyst!

 

Tenker at jeg innimellom overnatter på land også, ikke umulig at jeg tar en ukes fri innimellom og flyr hjem for eksempel, for så å fortsette turen, men i utgangspunkter tenker jeg at jeg blir om bord under hele turen og ikke tar noen hjemmepauser.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deler av kanalene vi gikk på i Tyskland, er ganske øde, langt til nærmeste landsby...

Og vi opplevde mob dekningen som ganske dårlig i mange av de områdene..

Tror jeg nevnte det i bloggen også..

Når er jo det noen år siden, så det har muligens blitt bedre...

 

Ellers er det forholdsvis billige havner på kanalene i motsetning til langs kysten nedover i Europa..

Ingen problem og legge igjen båten for en stund...

Vår lå hele vinteren i Amsterdam ..

Link to post
Share on other sites

Det blir en fin tur  :thumbsup:.  Vi tok 5mnd fri for å utforske kanalene i 2014 og drømmer oss stadig tilbake til den fine tiden. 

Med din båt som ikke stikker dypt er det nesten straffbart å ikke besøke nordøstre Tyskland med Berlin og Mecklenburger Seenplatten skal være flott. Men det er mange steder å besøke og 5 mnd er alt for lite om du skal nyte alt. Desidert rimeligst er Tyskland både i mat og langs kanalene hvor det er gratis å ferdes og ligge (bortsett fra i gjestehavner). La Meuse/Maas er fantastisk fra start til slutt og det samme er Mosel. 

 

Tom Sommers har noen guider som er ok

http://www.eurocanals.com/Waterways/europecountriesi.html

 

Så har du et greit oversiktskart her.

carte_europe_200604041921.pdf

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et spørsmåø til de av dere som har litt mer erfaring enn meg på sluser: Hvor lang tid skal man regne med på slusing?

 

Det er jo greit å regne ut hvor lang tid det tar å komme seg gjennom en kanal basert på lengden og fart, men i tillegg kommer jo slusingen. Noen kanaler har bare et par sluser, andre har et tosifret antall! 

 

Jeg regner vel med at sluser med liten høydeforskjell tar kortere tid sammenlignet med sluser med stor høydeforskjell, og det samme når det gjelder små sluser kontra store, men er det en tommelfingerregel for å regne ut dette?

Link to post
Share on other sites

Selve det å få fylt eller tømt slusene tar ikke så lang tid. Det meste av tiden går med til å vente, få på plass tau, vente på at andre båter skal komme seg på plass og få orden på sine tau, vente på at de som mistet tauet i vannet gjør et par nye forsøk på taukast, og sånn går no dagan. Vanskelig å si noe generelt – større sluser tar selvsagt lengre tid, nederlendere er sjeldent velorganiserte, høy andel leiebåter gir godt grunnlag for underholdning. Tar stort sett lengre tid opp en ned. Tipper en sluse i Caledonian Canal tar 10-15 minutter om en slipper kø og det ikke er så mange andre båter i omløp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...