Jump to content

Manson SBC2130 lader stuck på "float"


PiperBill

Recommended Posts

Jeg tror kansje laderen min har tatt kvelden. Jeg kjørte en Eber varmer i båten 2x1 time med laderen på. Laderen sto på «float» hele tiden. Forbruksbanken viste 12.6v etterpå. Men så koblet jeg på reserve laderen og den viste batterikapasitet på 78 % og den gikk  i nesten 2 timer før batteriene var fulladet 100%

Jeg har tatt med Manson laderen hjem og lot det står på varmt gulv i noen timer men fortsatt viser den bare «float». Viften går ikke. Målte 13.6 på polene ut.

Men jeg lurer på om den må være tilkoblet et batteri for å  feilsøker den?

Er det noe råd å få eller er det bare å hive den og kjøper ny?

Mansen er forresten prikk lik Nordic Power sin 3 sted lader.

 

manson.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er nok koblet til riktig. Leser av på fjernkontroll ja. Bank 1 og 2. Men den står konstant på «float» selv om batteriene var nede på 78 %. Om viften skal går når den står på float vet jeg ikke ( Det gjøre det på min reserve lader).  Men kanskje den skal bare gi vedlikeholdstrøm (float) ned til en lavere prosent en 78? Forbruksbanken var fortsatt på 12.6v etter 2 time med Eber'n på men laderen sto stadig på float for det. Men nå har jeg 4 x 100Ah på forbruk.

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syns det høres ut som et kontaktproblem mellom lader og batteri.  Du målte 12.6V på batteriene tidligere, og nå ser du at den gir 13.6V ut av laderen.  Det hadde vært lurt å måle både ved lader og batteri når laderen sto i båten, for det er lite trolig at du har et helt normalt spenningsfall på 1V mellom der (da ligger i tilfelle feilen et sted imellom batteri og lader).  Det første jeg ville dobbeltsjekket var derfor spenningene både ved laderen og ved batteriene (bruk et multimeter).  

 

Vifta går nok uansett bare når laderen blir varm, dvs. når den lader, så det er ikke nødvendigvis noe problem at den er stille nå.  

Laderen skal ellers klare å drive forbruket ditt (inntil 30A), selv om den er i float, og uten å synke nevneverdig under floatspenningen.  

 

Jeg syns du skal gi den laderen en sjanse til :)

 

Edit:  Har du et 12V batteri du kan teste med (fra bilen eller noe), så kan du jo sjekke om batteriladeren klarer å løfte batterispenningen opp i nærheten av 13.6V.  Klarer den det, så styrker det mistanken om at problemet ligger utenfor selve laderen.  Klarer den derimot ikke å få opp batterispenningen så ligger problemet i laderen.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, hvis den gir 4v som power supply så høres den ikke frisk ut nei.  Men før du avskriver den helt så hadde det vært smart å teste den på nytt mot et batteri i alle fall. Bare for å være helt sikker på at du ikke blir "lurt" av noe her. Samt sjekke sikringene som 37GM nevner. Stort mer får du ikke gjort. Hvis laderen gir ut noe som helst så vil du se det ved at batterispenningen stiger når du skrur på laderen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jammen meg jeg har fikset det! Nye sikringer gjorde ingen forskjell. Da tok jeg likeså godt og åpnet den opp for å se om det var noe «obvious» feil. Da fant jeg 2 ting. Ledningene på baksiden av pluss og minus polene var ganske løse og det var løsnet en stripe med kobber folie på en av delene (aner ikke hva det er).

Fikk ordnet det og satt alt sammen igjen. Nå gir laderen 14v på «power supply» og 13.8 på «charger» settingene. Det står fortsatt bare på «float» men mulig det er standard innstillingen når den ikke er koblet til batteri. Jeg må få tak i et gammelt bilbatteri for å prøvekjøre den.

 

 

copper.jpg

chargerin.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For Your Info, PiperBill..:

 

Jeg leste i manualen på denne at denne laderen ikke bør stå som batterilader når du bruker av forbruksbanken. Da skulle den stå som "PowerSupply" Jeg synes det hørtes rart ut, så jeg mailet distributøren og spurte. Dette er svaret jeg fikk: 

 

"Når du skal lade samtidig som du trekker strøm fra batteriene, så setter du den i powersupply-modus.

Når du lader uten å trekke strøm fra batteriene, setter du den i Batteriladermodus.

Når du skal lade i mange måneder, settes float til laveste innstilling (batteri blir ca 50-60% oppladet), lader du over noen uker, setter du float i midterste (batteri til ca 80% oppladet), og når du lader over noen dager, setter du den i høyeste innstilling. (100 % fulladet) Da vil du unngå å tørke ut batteriene.

 

Vennlig hilsen,

 

William Lorvik

 

Elfa Distrelec AS

Postboks 414

1411 Kolbotn

Tel. 23 12 49 00"

Link to post
Share on other sites

Takk for info Worry II. Om jeg skal driver og bytter fra «charger» til «Power supply» modus så må jeg flytte laderen slik at den er mer tilgjengelig eller modifisere luka den står bak. Leste nettopp bruksanvisning online og der står det også at den går over til «float» modus når batteriene er rundt 80% ladet og det tar noen dager før de er fulladet. Det passer dårlig når jeg bare har strøm i vinteropplag mens jeg er ved  båten. Har ikke fast tilgang til strøm. Dermed må jeg bruker reserve laderen for å «top up» batteriene et par ganger i løpet av vinteren. I sommersesongen har jeg solcelleanlegg som order det.

Det er vel ikke bra å la batteriene står hele vinteren med bare 80%.

Jo polskoene er av aluminium. Jeg filte litt på den ene for å være sikker.

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe dette og montere mere hendelig. Det har jeg gjort på min 50Amp av samme type: https://www.maritim.no/nordic-power-fjernkont-for-25-27-28#.WoRrQMih01J

Jeg lar den stå på PowerSupply modus konstant, for jeg lader aldri når jeg ikke bruker strøm. Det har vi begge solceller til :wink:. Beste måte å topplagene på i uka det.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bare en liten opplysning. Den laderen starter ikke uten å være tilkoblet batteri. Det er nok årsaken at den hadde 13 volt i et sekund eller to for så og falle til 4 volt. Disse 4 volt er ikke strøm men bare rester fordi den var spenningsatt med 13 volt rett før.  En prøvelampe hadde nøytralisert reststrømmen og spenningen hadde blitt 0, men det gjør ikke et mutimeter. Du kan måle spenning mellom batteri + og en spade og kan få de rareste spenninger, men en prøvelampe ville ikke lyst. Dette er greit å vite når man jobber med multimeter så man ikke tror det er strøm alt man måler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...