Jump to content

Bo I båt under studietiden. Men hvordan båt?!?


JonasGS

Recommended Posts

Det siste jeg ønsker under studietiden er å kaste penger ut av vinduet med og leie leilighet, Men har heller ikke penger til å kjøpe.

Derfor vurderer jeg på det sterkeste å bo i Båt. Selv har jeg sett for meg en Cabincruiser, siden jeg ikke har noe erfaring med seilbåt.

 

Noen tips for type båt og produsenter?

 

budsjett= 300.000kr - 600.000kr

 

Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg gitt flere anbefalinger, så ville fokuset vært en båt med lave driftskostnader. Dvs seilbåt eller saktegående motorbåt med strak aksling. Eldre båt med nyere motor sikrer mest mulig driftssikker båt for minst mulig penger. Som student er det viktig å tenke driftsutgifter. Og tenk på isolasjon. Et uisolert skrog og dekk vil gi en mye kaldere og fuktigere båt i vinterhalvåret.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JonasGS skrev 23 minutter siden:

Det siste jeg ønsker under studietiden er å kaste penger ut av vinduet med og leie leilighet, Men har heller ikke penger til å kjøpe.

 

 

Om økonomi er hovedmotivajsonen, sett opp et regnskap. Hvor mye koster en studenhybel nå om dagen? Ser kjapt at i feks Bergen finner du for under og rundt 4000,- i mnd ink internett + strøm. 

 

Jeg er stygt redd for at du går på en smell om det er økonomien som er hovedmotivasjonen. Båtplass, løft, vedlikehold, strøm osv er ikke direkte billig. Eller i det minste skal du finne veldig billig båtplass, vedlikehold, løft, strøm osv om du faktisk skal spare noe særlig når en hybel "kun" koster 4000,- pluss strøm. 

Link to post
Share on other sites

Skal du få gode råd, si litt om hvor du skal studere... 

 

som det blir nevnt, det løper fort noen månedlige kostnader. Båtforeninger har ofte ventetider på båtplass. Noen er tilrettelagt for båtboere, mtp toalett og klesvask. 

 

Vil du leve ut en drøm og vet at du har lyst på båt men båt og bolig ikke lar seg kombinere, gi gass. 

 

En båt på ca 36 fot vil være rikelig stor. 

Men vil du leve litt på budsjett, så går det med 30-32 fot også. 

( jeg tenker da på seilbåt)

 

har sjøl bodd 6 måneder i min 30 fot comfort 30. Det bare ble sånn. Akutt drøm som lot seg gjøre. Begynte med en overnatting, så ble det en uke, en måned, 6 måneder. Leiligheten brukte jeg til å vaske klær. 

 

Hva du trenger: 

mest mulig ståhøyde, hvor høy er du? 

Det kan bli slitsomt i lengden å gå med bøyd nakke ? 

du trenger minst én god køye og salongen må ha benkeplass lang nok til å slappe av, strekke ut bena. 

Så er det veldig greit med eget toalettrom. Septiktank og grei størrelse på vanntank. 

Byssa skal du kunne lage mat, stekeovn og kokeplass. En skikkelig kjøleboks og gjerne fryser. 

 

Cockpitkalesje gir en et ekstra rom. En viktig og svært trivelig uteplass når du har besøk. Samt at det blir lunere i båten. 

 

Med ditt budsjett bør du finne noe bra til 34-36 fot. ( seilbåt ) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fairline 36 Turbo gir litt plass, og kommer normalt innenfor ditt budsjett om du ikke trenger mye utstyr. Om hybelbruk er primærbruk blir kanskje driftsutgifter ikke så mye. Men båtplass og strøm er sjeldent gratis. 

 

Men som andre har sagt: en båt der forrige eier har tatt investeringer er ofte bedre enn å ta dem selv.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tett båt uten kalesje er viktig.  Det er meget betre å ta morgonkaffen oppe i salongen med utsikt over havna en nedi ein seglbåt.  

Sun33 eller liknande båter er av og til i den budsjettklassen.   Septiktanker er varer ikkje lenge før det er fullt, så båthavna bør ha toalettfasiliteter på land. 

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå, har du drukket mange morgenkaffi i salongen på en seilbåt ? ? 

 

forøvrig, gjennom de åra jeg har vært aktiv på forumet, så har det flere ganger i året kommet opp slike tråder som dette ( ikke noe galt i tråden altså) jeg kan ikke huske at noen av trådstarterene har kjøpt båt og bosatt seg  i den i studieperioden. De har ihvertfall ikke skrevet her om at de har gått løpet helt ut.  

 

Hva som er årsaken, er ikke godt å si. Det strander kanskje på økonomi og gjennomføringsevne? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 27 minutter siden:

 

Hva som er årsaken, er ikke godt å si. Det strander kanskje på økonomi og gjennomføringsevne? 

 

Tipper det er fordi de fleste innser at det å bo i båt er billig er en illusjon. Legg til at det er usosialt ifht å bo i en studenthybel, at man må finne ut av alt selv i stedet for å "følge flokken". Usikkerheten rundt hele greiene. Mulig manglende erfaring (pga ung alder osv) og evne til å håndtere de praktiske/faktiske situasjoner som vil dukke opp når en bor i en båt året rundt osv. 

 

Eller den korte versjonen, romantikken krasjer med realitetene ;-)

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 21 minutter siden:

Sjeldenutpå, har du drukket mange morgenkaffi i salongen på en seilbåt ? ? 

 

forøvrig, gjennom de åra jeg har vært aktiv på forumet, så har det flere ganger i året kommet opp slike tråder som dette ( ikke noe galt i tråden altså) jeg kan ikke huske at noen av trådstarterene har kjøpt båt og bosatt seg  i den i studieperioden. De har ihvertfall ikke skrevet her om at de har gått løpet helt ut.  

 

Hva som er årsaken, er ikke godt å si. Det strander kanskje på økonomi og gjennomføringsevne? 

 

Har fått litt tips og triks på forumet her, men ikkje laga egen tråd for å bu i båt. (Stort sett fordi eg sannsynligvis ville blitt fraråda å flytte inn i ein 28-foter...:giggle:) Eg begynte å tenke på det for rundt eit år sidan, og bur no i ein Beneteau First 28. Her har eg budd sidan august. Trivst godt. Bur i Haugesund og studerer her. 

Eit råd eg har til trådstartar er at om du vil bu i båt kun for økonomien, så spørs det om du bør revurdere det. Men om du syns tanken på å sitte igjen med ein båt du kan bruke etter studietid, og er glad i båtlivet er det ein god idé. Det kjem tidvis nokon utfordringar som du kanskje ikkje har tenkt på nett no, som du fort kan bli lei av. (Bevegelse i båt, lyd og bråk i storm, fylling av vatn i stiv kuling, regn og 2 grader, ting som blir ødelagt, strømbrudd etc.) Men syns du dette er levelig, er det ein meget flott måte og bu på. Fin utsikt, relativt økonomisk (betalar i alle fall ikkje ned på ein anna sin leilighet), du får deg båt og generelt alle godene båtlivet har med seg.

 

Ang valg av båt vil eg råda til seilbåt, men om du evt skulle gå for ein cabincruiser må den i alle fall vere tett og ikkje ha kalesje. Det blir fort fuktig. Ellers er det relevant å ta med kor du skal bu, det er stor forskjell på å finne ein egna båt for Tromsø eller vestlandet, spør du meg. 

Skriv gjerne kor du skal bu, og link til nokon båtar på Finn som du har sett på så får du sikkert enda fleire gode råd. Ellers blir det fort generelt. Lykke til! 

Link to post
Share on other sites

Min nevø bor i båt mens han studerer i Ålesund. Han startet med en Albin Vega på 27 fot, men for en fyr på nesten 2 meter ble det smått i lengden...?   Hans mor og far spyttet i penger til en HB 352 til ca. En halv million, mens han selv betaler låneutgifter og løpende utgifter. Han stortrives med valget om å bo i båt. Feriene tilbringes på langturer med veldig moderate drivstoffutgifter siden han bruker mye seil. Fort viktig for en student med begrenset inntekt.

 

Link to post
Share on other sites

Et annet viktig spørsmål er hvor hadde du tekt å bo i båt?

Selv bodde jeg et studieår i Bodø. Da i en 32 fots seilbåt.
Gikk veldig fint, selv om det blåste RIKELIG i januar-februar. Men så ligger du bak en molo som tar av sjøen.
Det ble litt krenging i de verste stormkastene, men det var alt (ingen sjøgang).
Om natta brukte jeg en vifteovn og på dagtid (når jeg oppholdt meg i båten) brukte jeg Eber'n til oppvarming.
En interessant erfaring, dog. Viftemotoren på Eber D4 er garantert til 2000 timer, og min havarerte etter 1971 timer(Fikk ny på garanti!).. Så for oppvarming over tid, bør du ha en Dickinson eller lignende. Alternativt, elektrisk fyring i havn. 
Det var i grunn aldri kaldt.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg koste meg stort som båtboer, men så kom det en dame inn i mitt liv, det ble snakk om barn, jeg fikk mulighet til å kjøpe et hus, og så ble båten fritidssyssel i stedet. Hadde det ikke vært for dama, hadde jeg nok bodd i den fortsatt:)

(Men jeg var forøvrig 10 år eldre enn de flest av de andre studentene, så kanskje ikke helt sammenlignbart.)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 21 minutter siden:

Jeg siterer noe Framtia skrev for en tid tilbake: 

det det lettere for en mann som har båt å få seg dame, enn en mann som har dame å få seg båt

 

?

 

Om en ikke fikser dame når en bor på studenthybel så hjelper dessverre ikke båt ;-) 

Link to post
Share on other sites

Enig med Euklid og de. Bo i båt gjør man fordi man vil bo i båt, ikke for å spare penger:wink:

 

Klart, får du tak i en båt meget billig kan det jo være økonomisk gevinst i det hvis du tenker studere i en annen by enn der du kommer til å bo senere. Hvis ikke er det lurere å forsøke å få kjøpt leilighet (eiendom synker ikke i pris slik som gamle båter).

 

En liten realitetsorientering; skal du bo i båt kan det være en fordel å ta stilling til en del ting. Enkelte av disse er mer aktuelt for eldre og rimeligere båter enn nyere og gjerne større båter:

- Hvor skal du dusje?

- Hva gjør du når septiktanken er full?

- Hvor skal du få vasket klær?

- Risiko for båtlukt i alle klærne dine (med mindre du lagrer dem garantert tørt, gjerne lukkede kasser)

- Storm og dårlig vær = lite søvn, er du klar for det?

- Hvordan holde varmen? Strøm eller diesel?

          - Hvis diesel, er du klar for å bære kanner? *

          - Hvis strøm, hvordan skal du holde varmen hvis strømmen ryker?

- Hvordan ha nok vann? Er du klar for å bære kanner? *

- Utgifter til postboks

- Utgifter til havneleie

- Utgifter til nye fortøyninger, eventuelt påfyll av fendrer

- Utgifter til generelt vedlikehold, der i blant slipping og vårpuss

- Mindre sosialt liv enn hybelhus/leilighet/kollektiv, mens de andre trekker seg inn i varmen går du til den kalde, fuktige båten

- Konstant angst for lekkasjer (gjennomføringer, slangebrudd, slangeklemmer som hopper av, osv.)

*Klart, har du store diesel- og vanntanker kan du ta båten bort til en marina og fylle, men er du klar for å hanskes med båten alene vinterstid? Gjerne i mye vind?

 

Men ønsker du å bo i båt fordi du ser på det som et fint og spennende alternativ, nærhet til naturen, båtturer, mindre behov for jordisk gods, tanken om det frie liv, osv., da blir det gjerne noe helt annet :wink:  Det finnes veldig mange grunner for å bo i båt, men også en del ting det kan være en fordel å ta stilling til hvordan man vil løse før man tar valget, som nevnt over. Ikke det at du nødvendigvis blir stuck i båt hvis du ender i en slik, men det er gjerne snakk om litt penger som kan gå tapt, så greit å ha tenkt litt gjennom ting før du tar steget.

 

Selv valgte jeg båtboerlivet siden det var noe jeg hadde drømt om i årevis. Helt siden læretiden faktisk, læremesteren min bodde flere år i ei gammel Colin Archer-skøyte, så ble jo noe inspirert av det. Å være fri fra det faste virket spennende. Så. Brukte litt tid og tok for meg aktuelle båter fra Bergen til Arendal før jeg fant den som hadde de tingene jeg så etter, og som var i akseptabel prisklasse. Endte opp med en Oceanis 443, der jeg bor nå på sjuende året. Ble nødt å ta opp lån for å få råd til denne. Litt av kravene var at båten skulle kunne seiles, den måtte være relatvt romslig og ha ståhøyde. Dusjmuligheter, dieselfyr (i form av pottebrenner), store tanker og strak aksling var også ting jeg så etter. Valgte også å ta opp lån for å kjøpe båtplass, akkurat den kan fint være fast. For min del hadde det vært langt bedre økonomisk å kjøpe en leilighet, både med tanke på månedlige utgifter og prisstigning, men det var dette jeg ville.

 

Selv om det kan være fint i båt er det også ganger jeg tenker at jeg gjerne skulle hatt en leilighet å krype inn i. Slik som nå vinterstid, med evigvarende stormer, kulde og bæring av kanner. Men sannsynligvis hadde jeg fremdeles bare drømt om båtlivet hvis jeg hadde blitt værende på land. Valgte i alle fall å følge drømmen. Og nå kommer snart våren. Sommeren. Liv i havna, fine turer kveldstid og i helgene, bedre klima og bedre stemning. Da er det verdt det, selv om vintermånedene kan bli litt stusselige i blåsten. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

 

..........det det lettere for en mann som har båt å få seg dame, enn en mann som har dame å få seg båt

 

?

 

Det kan jeg skrive under på..........

 

og skulle dame komme først.....da gjeller det att kjøpe båt fort som bare F........mens hun fortsatt er nyforelsket ! :cool:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. tanker om å kunne dra ut i helgene/ettermiddagene med en båt som en bor i. Sikkert enkelte som klarer å holde båtene shipshape og kan dra ut på kort varsel, men i realiteten ser de fleste bobåter jeg har sett ut til å gro stadig mer fast til kai/bryggeanlegg. Når det er sagt, å kose seg i cockpit på en fin dag er kos det også :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...