Jump to content

Hva fester glassfibersparkel IKKE til?


Ibiza24

Recommended Posts

Skal snart til å tett igjen et hull i båten med glassfibersparkel. Jeg ønsker da å forskale på den ene siden (fortrinnsvis skru fast en plate) og trenger å bruke et materiale som ikke glassfibersparkelen hefter mot. Forskalingen skal av så raskt som mulig og så skal jeg støpe med duk og polyester. Noen tips til hva jeg bør bruke til forskalingen?

Link to post
Share on other sites

Er det det hullet du skal tette? Slip deg endel med rundt hullet. Så tar du en hullkopp og lager deg en rund bit kryssfiner som passer i hullet. Legg ett strøk polyester rundt den biten. Mens det herder så kan du feste forskalingen (som du legger blankteip på ) bakom hullet . Lim så fast kryssfinerbiten i hullet. Enten med litt sparkel rundt kantene el polyester. Når det har herdet sliper du jevnt. Fyller i evnt sprekker og legger polyester og duk over? la herde. Ett par strøk Topcoat. Slipe jevnt. Ferdig?

Link to post
Share on other sites

For å unngå at det fester seg kan man bruke ei finerplate eller plexiplate behandlet med formvoks eller hard bilvoks. Alternativt ei plate dekket med Gladpack. Polyester herder ikke mot Gladpack. 

 

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst. Til Biltema sitt forsvar kan jo anføres at den ikke er tiltenkt brukt i båt.

Oldopal glassfibersparkel er et bra produkt. Blir beinhard og fester mot det meste.

Link to post
Share on other sites

Glassfibersparkel/polyester+duk fester ikke til plasten brukt i feks vindusspylerkanner. Jeg har alltid en tom kanne på lur som jeg klipper ut litt av ved behov. Fordelen er at plasten kan bøyes og har ferdige bøyer i hjørner og sider, slik at jeg kan støpe med forskaling på kurva/bøyde flater...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Mulligan said:

For å unngå at det fester seg kan man bruke ei finerplate eller plexiplate behandlet med formvoks eller hard bilvoks. Alternativt ei plate dekket med Gladpack. Polyester herder ikke mot Gladpack. 

 

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst. Til Biltema sitt forsvar kan jo anføres at den ikke er tiltenkt brukt i båt.

Oldopal glassfibersparkel er et bra produkt. Blir beinhard og fester mot det meste.

 

Hva mener du med at Biltema sin sparkel ikke er tiltenkt bruk i båt? Jeg har brukt den til å fylle opp etter en reparasjon i rorinnfeste, følgende produkt:

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-2000040286/

 

"Grå. Tokomponents polyestersparkel forsterket med langtrådet glassfiber for sterk og slagfast reparasjon av hull og bulker i karosserier, glassfiberskrog, plastskjermer m.m"

 

Glassfiberskrog høres da unektelig ut som båt? 

Link to post
Share on other sites

 

Kjetil1 skrev for 4 timer siden:

Glassfibersparkel/polyester+duk fester ikke til plasten brukt i feks vindusspylerkanner. 

De kannene er laget av PE. Bruker slike som jeg skjærer toppen av og blander polyester i. Dersom det er en skvett polyester igjen i kanna kan man bare vippe den ut dagen etter, så den binder ikke overhode.

 

Plexi (akryl) er nevnt, og det funker også bra. Men som også nevnt må denne vokses, hvis ikke biter polyesteren ganske godt. 

 

Men til jobben du beskriver burde du kanskje vurdere å laminere på duk, og ikke bare sparkle igjen? Selvsagt avhengig av krav til styrke og useende. 

 

Jeg støpte igjen hull der luftinntakene hadde vært i skrogsiden på Dracoen. Det er beskrevet med bilder osv. i Dracotråden som du finner link til i signaturen min. Det er et stykke tilbake i tråden.

 

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst.

Kanskje en litt bastant uttalelse. Kan du underbygge hvorfor du mener det?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forbindelse med at jeg skal støpe en lukekant gjorde jeg en test i går. Tok en bit plexiglass (kjøpt på Biltema) og støpte tre lag glassfiber rett på. Rev da ikke av plastfolien på yttersiden først, men støpte rett på denne. Den folien er antagelig av PE vil jeg tro. Glassfiberplata slapp da lett som bare det, og altså ikke nødvedig med voks el. Legger ut noen bilder av dette i Dracotråden etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...