Jump to content
Ibiza24

Hva fester glassfibersparkel IKKE til?

Recommended Posts

Ibiza24   
Ibiza24

Skal snart til å tett igjen et hull i båten med glassfibersparkel. Jeg ønsker da å forskale på den ene siden (fortrinnsvis skru fast en plate) og trenger å bruke et materiale som ikke glassfibersparkelen hefter mot. Forskalingen skal av så raskt som mulig og så skal jeg støpe med duk og polyester. Noen tips til hva jeg bør bruke til forskalingen?

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: Ibiza 24 Touring Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Jensen_fra_Vest   
Jensen_fra_Vest

Poleret baderomsplate eller glass.

Bostedskommune: Hordaland, Øygarden Båtfabrikat/modell: Tysnes??22 snekke/Hansvik 16,5 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget

Ask   
Ask

Eller ha eit flak gladplast på plata. Om litt av plasten heng att, er det fort gjort å slipa plasten bort.

Ask

Del dette innlegget

index   
index

Hvorfor ikke bare slipe godt ned og laminere det hele med duk og polyester? Blir mye sterkere da enn en kladd med glassfibersparkel...

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

boble65   
boble65

Er det det hullet du skal tette? Slip deg endel med rundt hullet. Så tar du en hullkopp og lager deg en rund bit kryssfiner som passer i hullet. Legg ett strøk polyester rundt den biten. Mens det herder så kan du feste forskalingen (som du legger blankteip på ) bakom hullet . Lim så fast kryssfinerbiten i hullet. Enten med litt sparkel rundt kantene el polyester. Når det har herdet sliper du jevnt. Fyller i evnt sprekker og legger polyester og duk over😊 la herde. Ett par strøk Topcoat. Slipe jevnt. Ferdig😊

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget

NilsPils   
NilsPils

Plastfolie. Evt. en plate med påklistret plasttape.

Bostedskommune: Akershus, Gjerdrum Båtfabrikat/modell: 31.5 ft MB, 25 ft tresnekke Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Saowanee og Tora Kallesignal: LE9423 MMSI: 258542310

Del dette innlegget

Grønngylt   
Grønngylt

Pakketeip

Del dette innlegget

Ibiza24   
Ibiza24

Takker for mange gode innspill til løsning. Det skal jeg nok få til... :)

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: Ibiza 24 Touring Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Gunga Din   
Gunga Din

Det du også kan gjøre er å stryke voks på platen, da fester ikke polyestern

for i tiden, da vi skulle ha en glassfiber-skive si 5-6mm tykk, da sprøyte vi glassfiber/polyester rett på en plywood skive, som vi hadde strøket med voks........... 

Bostedskommune: Vestfold Båtfabrikat/modell: Najad 371-58, K6-52 Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Gunga Din og Solvind Seilnr.: 58 og 52 Kallesignal: SA8004 MMSI: 265600660 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Ibiza24   
Ibiza24

Ah, ja det var også en god ide. Takk for det!

Del dette innlegget

Thostr   
Thostr

Støp forskaling  med ett lag duk og polyester og så fortsetter du når det har kicket og herdet en times tid++

Bostedskommune: Troms, Tromsø Båtfabrikat/modell: Scanmar 33 Båttype: Motorseiler Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Hermine Seilnr.: NOR4021 Kallesignal: LA5728

Del dette innlegget

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Kan jo undras om det er kunstig problemstilling, då fleire meinar glasfibersparkel ikkje festar særleg :saint:

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Navn: Albatross Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget

Mulligan   
Mulligan

For å unngå at det fester seg kan man bruke ei finerplate eller plexiplate behandlet med formvoks eller hard bilvoks. Alternativt ei plate dekket med Gladpack. Polyester herder ikke mot Gladpack. 

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst. Til Biltema sitt forsvar kan jo anføres at den ikke er tiltenkt brukt i båt.

Oldopal glassfibersparkel er et bra produkt. Blir beinhard og fester mot det meste.

Bostedskommune: Vestfold Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Kjetil1   
Kjetil1

Glassfibersparkel/polyester+duk fester ikke til plasten brukt i feks vindusspylerkanner. Jeg har alltid en tom kanne på lur som jeg klipper ut litt av ved behov. Fordelen er at plasten kan bøyes og har ferdige bøyer i hjørner og sider, slik at jeg kan støpe med forskaling på kurva/bøyde flater...

Bostedskommune: Rogaland, Sola Båtfabrikat/modell: Viksund St Cruz 340, 2xKAD32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Thostr   
Thostr
5 hours ago, Mulligan said:

For å unngå at det fester seg kan man bruke ei finerplate eller plexiplate behandlet med formvoks eller hard bilvoks. Alternativt ei plate dekket med Gladpack. Polyester herder ikke mot Gladpack. 

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst. Til Biltema sitt forsvar kan jo anføres at den ikke er tiltenkt brukt i båt.

Oldopal glassfibersparkel er et bra produkt. Blir beinhard og fester mot det meste.

Hva mener du med at Biltema sin sparkel ikke er tiltenkt bruk i båt? Jeg har brukt den til å fylle opp etter en reparasjon i rorinnfeste, følgende produkt:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Glassfibersparkel-2000040286/

"Grå. Tokomponents polyestersparkel forsterket med langtrådet glassfiber for sterk og slagfast reparasjon av hull og bulker i karosserier, glassfiberskrog, plastskjermer m.m"

Glassfiberskrog høres da unektelig ut som båt? 

Bostedskommune: Troms, Tromsø Båtfabrikat/modell: Scanmar 33 Båttype: Motorseiler Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Hermine Seilnr.: NOR4021 Kallesignal: LA5728

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Kjetil1 skrev for 4 timer siden:

Glassfibersparkel/polyester+duk fester ikke til plasten brukt i feks vindusspylerkanner. 

De kannene er laget av PE. Bruker slike som jeg skjærer toppen av og blander polyester i. Dersom det er en skvett polyester igjen i kanna kan man bare vippe den ut dagen etter, så den binder ikke overhode.

Plexi (akryl) er nevnt, og det funker også bra. Men som også nevnt må denne vokses, hvis ikke biter polyesteren ganske godt. 

Men til jobben du beskriver burde du kanskje vurdere å laminere på duk, og ikke bare sparkle igjen? Selvsagt avhengig av krav til styrke og useende. 

Jeg støpte igjen hull der luftinntakene hadde vært i skrogsiden på Dracoen. Det er beskrevet med bilder osv. i Dracotråden som du finner link til i signaturen min. Det er et stykke tilbake i tråden.

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Når det gjelder glassfibersparkel kan det variere mye. Kommer an på hva blandingen består av. Biltema sin har jeg prøvd både mot bly  og glassfiber og konkludert at når det gjelder båt kan den ikke brukes til noe som helst.

Kanskje en litt bastant uttalelse. Kan du underbygge hvorfor du mener det?

Redigert av Komodo
Bostedskommune: Østfold, Hvaler Båtfabrikat/modell: Viksund Futura 900

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn