Jump to content

Trimflaps funker ikke, mekanisk


Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en summer family som har ett par trimflaps som ikke rikker seg ved bruk av panelet, når jeg bruker panelet hører jeg at pumpa begynner og svive, men det er ingen bevegelser i flapsene, jeg har og prøvd og rikke disse for hånd mens man kjører trimflaps, null utslag. :headbang:

 

Spørsmålet ligger egentlig i hva pleier og gå i stykker? 

-sylindere som sitter fast

-selve hengslingen som sitter fast?

 

Båten ligger på vann i båthus så er litt kinkig og få full tilgang, men når isen slipper så tenker jeg og snu båten med akter inn og heise opp raua på båten for å få tilgang.

 

Båten skal opp på slipp for å ta vårpussen en gang i vår, der har jeg bare 3 dager på meg, som oftest i ei helg og vil derfor prøve og finne feilen før dette slik at jeg kan ha delene klar til slipp besøk :D

Link to post
Share on other sites

Du skal lett kunne presse dem ned, det er en fjærbelastning som trekker dem opp igjen...

Se etter lekkasjer innvendig, rød ATF olje...

 

Det kan være vanskelig å se nivået i beholderen, bruk event. et lommelykt helt inntil..

Er det Bennet flaps du har ?

Er vel en del typer på markedet..

Link to post
Share on other sites

OK da må jo problemet være at enten sylinder sitter fast eller at de sitter fast i hengsler? Siden jeg ikke klarer og rikke flapsene i det hele tatt

 

ingen hydraulikk lekkasjer innvendig i båt.

 

usikker på fabrikat av flaps og sylinder, skal ta og sjekke opp i det også ;-)

 

edit: jeg har ikke hatt båten over vann siden jeg kjøpte den i høst, og mistenker at det ikke har vært montert sink på flaps..

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjerne begge deler. Sylindere "setter" seg. De får en rustkant mot pakninger. Hengslene blir stokk stive med litt rust, men de er lett å bytte.

Alt håp er ikke ute. Litt avhengig av type tabs, så kan det hende du fint redder selve sylindere også. 

 

Du bør få demontert dette nå, slik at du kan ta med dette innendørs. Få sauset alt inn i olje og la det ligge noen dager. Så kan du begynne feilsøking.

 

Chaos

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde jo absolutt vært det beste, men som sagt så ligger båten i båthuset på vann, med is rundt så får ikke snudd båten slik at jeg får heist opp rompa, hvis jeg demonterer så blir det hull gjennom skråget?

 

båten kan ikke henge oppe pga vekt i løfte annordningen, og det er en del høyde forskjell på vann så er litt skeptisk med og bare la den henge med rompa opp og baugen ned i vannet når vannstanden forandrer seg, ( plutselig begynner den og skli på stroppa kanskje?)

 

hvis jeg får demontert sylinder fra flaps når jeg får rompa i været så kan det jo være jeg kan få til og kjøre Evnt sylinder og få bevegelser på selve flapsen, også får jeg pelle det ifra hverandre når jeg skal ha den opp på slipp for å rense i olje.

 

forrige eier brukte ikke flapsene i det hele tatt (sa han)

Link to post
Share on other sites

jeg sjekket tanken i går for sylinderene og den var halvfull, ingen lekasjer.

jeg la merke til noe nytt i går, den flapsen på STB side kunne jeg kjøre f.eks bow up på også når jeg ta tok bow down, så kunne man høre pumpa begge veier, på BB side så hørte jeg pumpa gikk bare den ene veien. den bare klikket den andre veien, mest sannsynlig fordi den er i endeslag?

Link to post
Share on other sites

Halv full sier du... det er en strek med minimum nivå på min tank om jeg husker riktig, var den over der ?

Når mine flaps er helt ute, eller inne, forandrer lyden seg, men pumpen går...tror den bare bypas`er

 

Det kan muligens være forskjellig fra produsent til produsent... jeg har Bennet..

 

Men kobler du sylinderne fra flapsen kan du konstatere om det er i hengslene eller i sylinderen/hydr. feilen ligger.

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått båten på slipp, og det viser seg at den ene flapsen funker, går enormt seint, men det er vel vanlig :)

 

Den andre flapsen funker ikke, sylinderen vil ikke rikke seg, selve flapsen går fint opp og ned.

 

Jeg klarte ikke og presse sylinderen inn for hånd makt når jeg kjørte "sylinder inn"

 

Jeg skrudde opp sylinderen mens den hang på båten, og sprayet inn MASSE 6-66 rundt sylinderstanga i går, så får vi se etter noen dager om den løsner.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre for å kansje få den til og løsne?

 

Virker og være noe plastikk sylinder greier?

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Morten1989 skrev On 5.4.2018 at 8.34:

Nå har jeg fått båten på slipp, og det viser seg at den ene flapsen funker, går enormt seint, men det er vel vanlig :)

 

Den andre flapsen funker ikke, sylinderen vil ikke rikke seg, selve flapsen går fint opp og ned.

 

Jeg klarte ikke og presse sylinderen inn for hånd makt når jeg kjørte "sylinder inn"

 

Jeg skrudde opp sylinderen mens den hang på båten, og sprayet inn MASSE 6-66 rundt sylinderstanga i går, så får vi se etter noen dager om den løsner.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre for å kansje få den til og løsne?

 

Virker og være noe plastikk sylinder greier?

 

Fant du ut av problemet? 

Min er samme, ene Flapsen kan eg kun kjøre ene vegen. Hører relét slår inn, men ikkje pumpa

 

mvh Preben 

Link to post
Share on other sites

Prebzhoy skrev 23 minutter siden:

Fant du ut av problemet? 

Min er samme, ene Flapsen kan eg kun kjøre ene vegen. Hører relét slår inn, men ikkje pumpa

 

mvh Preben 

 

Jepp! Nesten litt flaut og innrømme, men det var en ledning som hadde hoppet av på betjeningspanelet hehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...