Jump to content

Tips til LED pærer med dimmestøtte og varmt lys på Ebay, Ali, Amazon eller Norske butikker


Sjøbliss

Recommended Posts

Hei. I vår hærlige Sofia som ligger godt innsvøpt i kulda er det i øyeblikket bare halogenpærer rund baut. Vi liker å spare litt på strømmen for å kunne ligge ute i uthavn lenge med koselig kveldslys og ønsker å bytte ut pærene med dimbare LED pærer. Jeg kjøpte noen på ebay for ikke lenge siden som var godkjente for 12v men det viste seg at de tålte ikke spenning på mer enn 5% over dette så når dynamoen slo seg på og spenningen var 14,4 så døde pærene etter noen sekunder. Faktisk så døde flere allerede på 13,6v som er spenningen på lithiumene våre når de er fulladet. 

 

Har noen erfaringer om rimelige men gode pærer med fin farvetemperatur som tåler dimming og spenninger oppmot 15v? 

 

Glemte å si at det dreier seg i hovedsak om G4 pærer. F.eks. slik som denne:

 

G4 LED 1,6W 150lm 2700K

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha sagt det:

 

Jeg har i et par andre tråder det siste halvannet året nevnt at jeg hadde noen Kina-pærer hvor den ene kortsluttet og ødela lampen den satt i. Det var en sånn pære som du har vist bilde av ovenfor. Jeg kjøpte slike i både 24- og 48-LEDs versjoner. De er "bakt inn" i et eller annet gummiaktig materiale, uten at jeg kan si sikkert at dette var årsaken til at det gikk varmt hos meg.

 

Det som skjedde var at kona og jeg satt i salongen en kveld da jeg reagerte på at det luktet "rart" - en type kjemisk/elektrisk svidd. Jeg gikk inn i forpiggen, og der røyk det fra den ene lampa, som hadde slukket. Jeg måtte sniffe meg fram til hvor lukten kom fra, og da så jeg røyken stige fra lampa som nå var mørklagt. Jeg nappet pæra ut fra lampa, og den ene pinnen ble stående igjen i sokkelen da jeg nappet ut pæra, såpass varm og myk ble loddingen. Det lille kretskortet i lampa var helt svidd og ødelagt. Alle disse pærene ble fjernet fra lampene i båten for sikkerhets skyld...

 

Hvis du kommer over gode LED-pærer fra Kina så si ifra. Jeg gidder ikke kjøpe billig dritt på måfå lenger...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Popeye70 said:

Hvis du kommer over gode LED-pærer fra Kina så si ifra. Jeg gidder ikke kjøpe billig dritt på måfå lenger...

 

Takk for denne informasjonen. Ikke særlig gøy nei! De pærene jeg hadde i gamlebåten hadde også problemer med varmgang rett før de gikk i stykker, ikke noe bra kvalitet. Tenkte derfor å høre om noen hadde gode erfaringer :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, MajorAndy said:

Jeg har gode erfaringer med Nauticled. Kvalitet, dæmpbare, støjer ikke. Højt RA og lav farvetemp:

 

https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/led-pærer?Filter=ProdusentID¤1:ProdusentID¤1_485&Keep=true

 

 

https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/led-pærer/nauticled-innsats-g4-2700-varmhvit-dimmbar-130154-p0000331848

 

Forferdelig dyre da. 187kr for en pære er for dyrt... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 time siden:

 

 

Hvis du kommer over gode LED-pærer fra Kina så si ifra. Jeg gidder ikke kjøpe billig dritt på måfå lenger...

 

Har i bestilling fra Ali noen G4 som kostet litt mere en vanlig. Skal gi beskjed om hvordan de fungerer men bakdelen er at jeg bor i Nord Norge, så jeg får ikke vite noe særlig før til høsten. Men du kan gjerne minne meg på det om du husker det ;)

 

Redigert

Noen som har vært borti pærer uten ic for multivolt og polaritet? Ønsker noen pærer med minst mulig elektronikk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LarsH hadde en god beskrivelsepå gode pærer Dette er pæer der led er serie og paralellkoblet helt uten styringselektronikk. Disse pærene vil aldri støye. Uten styringselektronikk er det også mindre sjanse for kortslutning eller andre feil. Eller så er det jo bare å søke på 2600-2700K fargetemperatur, så får du gult lys.

Disse pærene lar seg dimme til Ca halv styrke med en helt ordinær puls bredde regulator for led. Denne kan støye så kjøp kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg er på jakt etter skikkelige G4 LED-pærer. Har 10 stk av den typen som er avbildet i første innlegg, men er på ingen måte fornøyd. Mye varme og mange dioder som er mørke etter et par sesongers bruk. Er heller ikke fornøyd med lysstyrke og fargetemperatur. Men billige, det var de.

 

Dere som jeg har sitert under her, har dere noen oppdaterte erfaringer med pærene dere har prøvd? Eller er det andre som har funnet LED-pærer av god kvalitet?

 

Kjellg skrev On 13.2.2018 at 14.39:

Har i bestilling fra Ali noen G4 som kostet litt mere en vanlig. Skal gi beskjed om hvordan de fungerer men bakdelen er at jeg bor i Nord Norge, så jeg får ikke vite noe særlig før til høsten. 

 

alidal skrev On 13.2.2018 at 14.48:

Har bestilt disse på ledonline.no

2700 K, RA <=90, 1,5 w og kr 49,- pr stk

 

Håper det blir bedre enn tidligere forsøk med LED...

 

dacapo skrev On 13.2.2018 at 15.05:

Jeg har kjøpte noen i fjor, men har ikke fått langtidstestet:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/Spesial/LED-pare-G4-dimbar-2000040474/

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 14.2.2018 at 10.00:

Pærene fra Båtsystem som jeg kjøpte hos Seatronic er dimbare. Min dimmer er fra 2004 - og den dimmer helt fint disse.er snakk om.

 

Jeg har to dimmere fra båten var ny i 2005 som opprinnelig betjente 4 til 6 stk 10W halogenpærer. Er disse pærene dimbare med "gameldagse" halogendimmere?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med båtsystem sine Led gjennom 5-6 år i forrige båt. Ikke g4 sokkel riktignok. Har byttet alle pærer til led i nye båten nå, men har ikke annen erfaring en at fargen er fin, foreløpig. Noe båtsystem, og noe G4 fra sparelys.no

Kjøpte disse til små downlight med liggende pære. 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1311&category_id=63&option=com_virtuemart&Itemid=39

Link to post
Share on other sites

Søk på ‘LED G4 wide voltage’ på Aliexpress så får du opp diverse utgaver der noen av de trolig vil passe bra i spot’er (rent fysisk). Range er 10-30V DC på de fleste ser jeg og mange oppgis også å tåle AC. Legg merke til at de fleste selges i ‘lots’ - derav prisene som ser høye ut i utgangpunktet. Noen hundrelapper for 10/20 slike kan jo ikke være all verdens risk å ta, uten at jeg selv har prøvd ut disse da.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 22 timer siden:

Søk på ‘LED G4 wide voltage’ på Aliexpress så får du opp diverse utgaver der noen av de trolig vil passe bra i spot’er (rent fysisk). 

 

Takk for tips, men jeg hadde håpet på erfaringer fra konkrete produkter slik at jeg slipper å handle «på lykke og fromme» fra Kina. 

 

Hvordan er det med dimming av LED? Moderne LED-dimmere justerer etter det jeg forstår frekvens og ikke spenning slik som gamle dimmere. Er det slik at om det skal funke med en gammeldags halogendimmer så må LED-pærene ha innebygget elektronikk som gjør at de håndterer dette? 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...