Jump to content

Frost innvendig i trebåt


Pastor`n

Recommended Posts

Hei. I år måtte jeg velge å ikke ha presenning over båten. Det gjør at trevirket innvendig særlig i tak får frost i salongen under dekk. Det er god gjennomgang av luft da det er vifter i hver ende som gjør at det er god utluftning samt kondensfjernere fra Biltema som fungerer veldig bra.  Hadde det vært bra med varme (vannbåren med radiatorer under dørkplatene) i båten slik at  kondensen ikke fryser? 

Det jeg er redd for er at treverket kan sprekke pga frost.......?

Link to post
Share on other sites

Du har en selvmotsigelse her. God gjennomlufting og kondensfjernere fra BT? Kondensfjerneren (saltpose?) her har ingen effekt. Den fjerner bare noe fra lufta om fyker i gjennom.

Normalt tåler treverk frost og det påvirkes i svært liten grad når det er kuldegrader. Verre er det med varm fuktig luft. Hvis du skal ha god gjennomlufting og samtidig varme denne opp, må du bruke heftig mye varme.

 

Jeg ville gjort én av to muligheter:

1. Beholdt den gode gjennomluftingen som er og droppet fuktslukerne fra BT.

2. Satt på varme og fuktsluker, og redusert gjennomluftingen betraktelig. Helst bør du bruke en sorpsjonsavfukter og da kan du lukke båten helt.

 

Du sier ikke noe om båten ligger på vann eller land. Det kan ha betydning for valg av alternativ.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene. Båten ligger på vannet, og har gjort det siste 3 sesonger. Men uten presenning i år. Det blir betraktelig mer fuktighet bare av det. Jeg har blitt frarådet å lukke den helt samtidig uten lufting. Det som også er at når d blir litt varmegrader så ja, d blir mere fuktighet selvvalgt om d er god utlufting. Kanskje lønt seg og lagt presenning over hele, lukket alle luker og hatt stabil varme. Lagt 5cm overtrekt Lava over dekket som isolasjon. 

 

I motorrom, forut og akter er alt greit, ikke noe problem. Problemet er i salongen/penteriet.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Enten god lufting, pluss evt noe lunk, eller tett og avfukter. 

 

Tett og varme er oppskriften på mugg de lux ;-)

:thumbsup:

 

har min trebåt også ute i havna på vinteren og har løst det på følgende måte; salong 2 åpne soppventiler og en åpen dorade ventil. Åpne benker og skap/luker, En billig frost vakt fra clas stilt på 5grader som gir en passe lunk, og en liten "tørrball" heilt i forpigg der det er lite luft sirk.det er ihvertfall nok til att båt puter og papirkart trives bra året rundt og har aldri sett mugg ombord. Trur nok du skal være veldig forsiktig med å pakke inn en trebåt altfor mykje ja.

Link to post
Share on other sites

Korrekt, har reparert en del frostsprengt mahogny. Samme kan, ikke nødvendigvis, også gjelde teak, iroko, afromosa etc. Men alle nordiske treslag tåler frost. Jeg har hatt båt liggende ute med meranti, og det gikk bra. Det kommer an på hvor kliss- og gjennomvått treverket er. Overflatevann går helt greit.

Link to post
Share on other sites

Sorbsjonsavfukter. Kjøpte en av merket Sandstrøm på Elkjøp tidligere i vinter. Kostet 2000.- Stiller den inn på 50 eller 60 % luftfuktighet, og den starter og stopper automatisk. All kondens forsvant, selv om jeg ikke har tettet noen av ventilene i båten. Den produserer også litt varme, så jeg har ikke hatt noe annen varmekilde ombord. Fungerer ned til 0 grader.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...