Jump to content
Sjarikken

Elektrisk installasjonsbevis for 26 fot fiskefartøy, hva kreves?

Recommended Posts

Sjarikken   
Sjarikken

Har et fiskefartøy med lengde 7,98 m. Byggeår 1982. Det kreves installasjonsbevis for el-anlegget innen utgangen av 2018. Er det noen som har tips om regelverk/krav?

Redigert av Sjarikken

Del dette innlegget

Bårdp   
Bårdp

Alt av regelverk kan lastes ned fra nettet. Om du tar utgangspunkt i et gammelt E27 skjema får du en viss peiling på hva som kreves.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Kloster P28 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Solarbris Kallesignal: LA8NPA

Del dette innlegget

Exide   
Exide

Ligger endel info ang dette på sjøfartsdirektoratet sine sider. samt DSB

Bostedskommune: Nordland, Rana Båtfabrikat/modell: Buster XL Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Aluminium

Del dette innlegget

hanto1   
hanto1

Trenger du dette på fartøy under 8 m?

Båtfabrikat/modell: Viknes Båttype: Motor

Del dette innlegget

Exide   
Exide

Fartøy  med  største  lengde over 6 meter bygget,  etter  1967,  har  krav  til  installasjonsbevis  for  det  elektriske  anlegget.  
Installasjonsbeviset   må   fornyes   ved   eventuell   endring   av   det   elektriske   anlegget.   Kontrollen   skal   utføres   av   
elektroinstallatør (minimum gruppe L), og det utstedes installasjonsbevis fastsatt av Sjøfartsdirektorate

Bostedskommune: Nordland, Rana Båtfabrikat/modell: Buster XL Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Aluminium

Del dette innlegget

hanto1   
hanto1

OK, trodde de fleste "Idiot" krav kom først på 8m. Slik som linetegninger, fartøyinstruks etc.etc. Det kan være hundretusen å spare på å kappe baugen av båter rett over 8 m.

Del dette innlegget

Bårdp   
Bårdp

Nå er det ikke slik at det er en masse dumme krav som stilles til det elektriske anlegget i båter som skal brukes i yrkesmessig sammenheng.

Tvert om er disse kravene som stilles til den elektriske installasjonen fornuftige. For oss båtfolk hadde det nokk vært en fordel om også fritidsbåter hadde vært omfattet av et fornuftig regelverk for hvordan tin i det elektriske anlegget skal være.

Forskriftene er ikke der for å plage folk men for og å gjøre arbeidsplassen tryggere.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Kloster P28 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Solarbris Kallesignal: LA8NPA

Del dette innlegget

Bruflaat   
Bruflaat

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/artikler/kontroll-av-elanlegg-pa-mindre-fiskefartoy-og-lasteskip/

Finner alt av info her! Ganske basic anlegg egentlig. Kan gjøre det meste selv og få godkjent av en lokal elektroinstallatør uten store problemer vil jeg tro! Gitt at du har litt peiling og erfaring da.

Redigert av Bruflaat
Bostedskommune: Telemark Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Tre Navn: Petter Kallesignal: LA7082

Del dette innlegget

boble65   
boble65
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Forskriftene er ikke der for å plage folk men for og å gjøre arbeidsplassen tryggere.

Enig. 

Og kalle det idiotkrav vitner om liten forståelse for sikkerhet.  

Når folk begynner og kappe av båten for og slippe krav så kan di heller bare holde seg på land 😊

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget

hanto1   
hanto1

Foe kystfiskere virker dette idiotisk, og ja de går på land og gir opp.

Del dette innlegget

Coldman   
Coldman

Blir kanskje litt off topic å diskutere om det er "idiot"-krav eller ikke, men likevel:
Sammfunnet har etter hvert blitt så komplisert at mye av krav og forodninger kveler initiativer.
Da jeg var ung hadde jeg en pause fra utdanningen. Jeg var skolelei. Møtte opp på en anleggsplass og spurte om de hadde bruk for meg. Javisst - og en halvtime senere var jeg i jobb uten å ha noen peiling på sikkerhet eller noe som helst.
En annen gang ble jeg på samme måte hjelpsemann på en lastebil. Senere tok det meg minutter å få jobb som snekker på et hus uten å kunne snekre mer enn det alle kan.
Og hva gjorde en ungdom som fikk lyst å fiske for noen år siden? Fikk tilgang på en båt og startet opp. Hvilke krav hadde myndighetene til båten...? 
En unggdom som nå har droppet ut av skolen - eller som meg - er skolelei, har nesten ikke en sjanse. Sikkerhet osv er selvfølgelig bra, men enkelte krav om kurs i ditt og datt har sin pris. Etter hvert har alt blitt farlig og vi skal beskyttes mot de utroligste ting.

Ble litt oppgulp det der, men skitt la gå.

Del dette innlegget

Sjarikken   
Sjarikken
Bårdp skrev On 13.2.2018 at 20.30:

Alt av regelverk kan lastes ned fra nettet. Om du tar utgangspunkt i et gammelt E27 skjema får du en viss peiling på hva som kreves.

Del dette innlegget

Sjarikken   
Sjarikken

Takk, dette var nyttig!

mvh Sjarikken

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn