Jump to content

Elektrisk installasjonsbevis for 26 fot fiskefartøy, hva kreves?


Sjarikken

Recommended Posts

Fartøy  med  største  lengde over 6 meter bygget,  etter  1967,  har  krav  til  installasjonsbevis  for  det  elektriske  anlegget.  
Installasjonsbeviset   må   fornyes   ved   eventuell   endring   av   det   elektriske   anlegget.   Kontrollen   skal   utføres   av   
elektroinstallatør (minimum gruppe L), og det utstedes installasjonsbevis fastsatt av Sjøfartsdirektorate

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at det er en masse dumme krav som stilles til det elektriske anlegget i båter som skal brukes i yrkesmessig sammenheng.

Tvert om er disse kravene som stilles til den elektriske installasjonen fornuftige. For oss båtfolk hadde det nokk vært en fordel om også fritidsbåter hadde vært omfattet av et fornuftig regelverk for hvordan tin i det elektriske anlegget skal være.

Forskriftene er ikke der for å plage folk men for og å gjøre arbeidsplassen tryggere.

Link to post
Share on other sites

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/artikler/kontroll-av-elanlegg-pa-mindre-fiskefartoy-og-lasteskip/

Finner alt av info her! Ganske basic anlegg egentlig. Kan gjøre det meste selv og få godkjent av en lokal elektroinstallatør uten store problemer vil jeg tro! Gitt at du har litt peiling og erfaring da.

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

 

Forskriftene er ikke der for å plage folk men for og å gjøre arbeidsplassen tryggere.

Enig. 

 

Og kalle det idiotkrav vitner om liten forståelse for sikkerhet.  

Når folk begynner og kappe av båten for og slippe krav så kan di heller bare holde seg på land ?

 

Link to post
Share on other sites

Blir kanskje litt off topic å diskutere om det er "idiot"-krav eller ikke, men likevel:
Sammfunnet har etter hvert blitt så komplisert at mye av krav og forodninger kveler initiativer.
Da jeg var ung hadde jeg en pause fra utdanningen. Jeg var skolelei. Møtte opp på en anleggsplass og spurte om de hadde bruk for meg. Javisst - og en halvtime senere var jeg i jobb uten å ha noen peiling på sikkerhet eller noe som helst.
En annen gang ble jeg på samme måte hjelpsemann på en lastebil. Senere tok det meg minutter å få jobb som snekker på et hus uten å kunne snekre mer enn det alle kan.
Og hva gjorde en ungdom som fikk lyst å fiske for noen år siden? Fikk tilgang på en båt og startet opp. Hvilke krav hadde myndighetene til båten...? 
En unggdom som nå har droppet ut av skolen - eller som meg - er skolelei, har nesten ikke en sjanse. Sikkerhet osv er selvfølgelig bra, men enkelte krav om kurs i ditt og datt har sin pris. Etter hvert har alt blitt farlig og vi skal beskyttes mot de utroligste ting.

Ble litt oppgulp det der, men skitt la gå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...