Jump to content

LifePo4 batterier igjen. Har jeg tenkt riktig?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har lest til øyet ble vått. Volt, ampere, forskjellige typer batterier, dioder, regulatorer osv. Det er mye informasjon å svelge for en som ikke er faglært innen elektro, men svært fengslende, når man tror man begynner å skjønne det...

 

Etter å ha plaget ett velrenome’rt firma i Skien, med både mail og telefoner, har jeg etterhvert gått til innkjøp av en Balmardynamo på 210A, en MC 614 laderegulator, en Sterling skillediode for max 200A kontenuerlig, og venter på snarlig leveranse av 4 stk Wilson LifePo4 batterier, disse er fire celler på 3,6Volt, og 200AH. De blir levert med BMS med Bluetooth.Jeg akter å bygge ut Lithiumbanken til 800AH etterhvert, og planen er langtur i nordområdene.

 

Basert på informasjon fra andre tråder her, svar på spørsmål jeg har rettet til tidligere nevnte firma, samt den informasjonen jeg har klart å lese mig til fra batterileverandøren, har jeg valgt følgende oppsett.

 

LifePo4 batteriene blir stående med lading fra Balmardynamoen, og Diode mellom disse og 500A med blysyrebatterier, som er forbruksbanken idag. På blysyrebatteriene er det tilkoplet lading fra Victron batterilader på 50A(mulig jeg flytter denne over til LifePo4 batteriene): Dessuten lader en Lukas 80A dynamo på disse, samt dynamoen på hjelpemotoren(Kohler 7:5Kw) Startbatteriene, på 200AH, er skilt fra forbruksbanken med ett voltsensitivt rele, som kjører disse 2bankene sammen når spenningen er høy nok. Releet er fra BlueSea, og jeg mener det takler 200A kontenuerlig. 

 

Jeg tenker å innstille ladespenningen til LifePo4 batteriene til 13;6 -13;8 volt. De skal jo tåle 14;4volt, men jeg ønsker ikke å stresse dem. Jeg lese på hjemmesiden til EV Power, at de før bruk skal lades separat til 4volt, før man kopler de i serie, som en oppstartsprosedyre, samt å sørge for at cellene er balansert. Hvordan gjør man dette? Lader på 4 volt er vel ikke akkurat allemannseie? 

 

Etter hva jeg (tror) har forstått, vil blysyrebatteriene sørge for at ikke volten flyr i været hvis BMS på Lithiumbatteriene kutter ladingen, når motoren går, og Balmar leverer. 

 

Hvis noen orket å lese alt dette, og mener jeg gjør åpenbare feil, setter jeg pris på kommentarer. Hvis noen som har greie på det, mener at dette kommer til å funke, er det enda bedre.

 

Muligens ikke helt optimal løsning, men jeg ønsker ikke å ha noe som jeg må følge med på hele tiden. Jeg har forstått at standardynamoen jeg har fra før, helst ikke skal lade sammen med Balmardynamoen, og det tror jeg at jeg unngår her. Egentlig beholder jeg hele anlegget med lading og batterier som jeg har, og som fungerer flott, og kopler lithiumbatteriene inn etter en diode, så jeg får litt mer strøm på «tanken». 

Neste oppgradering ved siden av flere Lithiumbatterier, er en kombi lader og inverter. Gjerne en som lader med 120A, og en inverterdel på 3000W. Dagens inverter er på 1500w, og akkurat litt for liten til at oljefyr kan gå, mens jeg lager en kopp kaffe.

 

Idag har jeg montert brakett for Balmar, satt på drivremmer, og finjustert så godt jeg kan. Braketten er foreløpig festet med bolter på motorfundamentet, men jeg kommer til å sveise det fast, når jeg er helt sikker på at jeg har truffet med å få reimhjulet på motoren, og dynamoens reimhjul helt riktig. Må jo bli noen krefter, hvis jeg skal trekke ut 200A.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, BØstrøm said:

Jeg lese på hjemmesiden til EV Power, at de før bruk skal lades separat til 4volt, før man kopler de i serie, som en oppstartsprosedyre, samt å sørge for at cellene er balansert. Hvordan gjør man dette? Lader på 4 volt er vel ikke akkurat allemannseie? 

 

Du kan bruke en lader som er beregnet for LiPo batterier til modellfly. F eks. denne .  Du parallelkobler alle cellene og stiller inn sluttspenningen på laderen til 4V.  

 

Edit:  Jeg ser at du kan slippe mye billigere unna enn den laderen jeg først linket til.  Dersom du kun skal bruke den til å lade batteriene en gang, holder det sikkert med en slik  Den første laderen jeg linket til har jeg erfaring med, fungerer utmerket til lading av alle slags batterier.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, du stiller inn sluttspenningen på 4 V,  dersom alle cellene er parallelkoblet vil de bli ladet til de foreskrevne 4V.  Dersom en celle i utgangspunktet er mindre utladet enn de andre, vil den ta til seg mindre strøm.  Jeg inbiller meg at jeg så denne metoden foreskrevet en eller annen plass  på EV-Power sine hjemmesider

Men dersom du er skikkelig paranoid, kan du jo lade en celle av gangen.

Link to post
Share on other sites

Ikke så paranoid, men synes å huske dette fra EV Power sin side. Skal lese det minst en gang til. For meg er engelske manualer akkurat som å lese værmelding når jeg er ute og seiler. Glaner inn i padda i fem minutter, tenker strategi og veivalg, og optimal kurs. Deretter snur jeg meg rundt, for å entre cocpit, og husker ikke en dritt. Må vel prøve å få lånt meg en slik lader, for engangs bruk.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt BØstrøm :thumbsup:

 

Jeg tror du er inne på noe som kan funke, hvis du lar LFP banken din være helt separat fra blybatteriene (altså ikke i parallell med blybanken), sånn at du må velge hvilken av bankene du bruker til forbruk.   Tenker du derimot å parallellkoble de to bankene så kan det bli noen utfordringer, bl.a. med å gi de forskjellig laderegime.


Ellers så kan lading av LFP cellene første gang, med fordel gjøres med alle fire cellene i parallell, så får du balansert de mens du lader.  Du lader da i prinsippet en "4V batteribank" på 800Ah, så det kan ta sin tid med en liten lader (batteriene leveres sannsynligvis rundt halvfulle i utgangspunktet).  Ingen grunn til å lade de i serie før de er balansert.


Ps, hvis du har kjøpt den BMS'en hos ev-power så vær obs på at de innebygde reléene ikke er kraftige nok til å tåle lastene vi snakker om her (syns jeg så maks 2A i spec'en).

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lihiumbanken er tenkt i kvasiparalell. Dvs skilt med diode fra blysyrebanken. Dvs at kun Balmar lader disse, men at overskudd av strøm renner over på blysyrebanken, hvor forbruket hentes. Ulempen blir jo at jeg kanskje ønsker å lade lithiumbatteriene hurtigere, så jeg må finne ut om balmar kan samarbeide med Victronladeren.

det med BMSen må jeg lese meg opp på igjen. Skjønte ikke helt problemet her. Selve battericellen kan lades med max 150A, men rundt 60 var optimalt. Så 4stk i serie tåler jo vannvittig mye.

 

Takk for kommentar....

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

 

det med BMSen må jeg lese meg opp på igjen. Skjønte ikke helt problemet her. Selve battericellen kan lades med max 150A, men rundt 60 var optimalt. Så 4stk i serie tåler jo vannvittig mye.

 

Takk for kommentar....

BMS har to utganger for å styre hvert sitt rele. Ett rele for ladestrøm, et annet for forbruksstrøm.  Disse relene er ikke inkludert i pakken (tror jeg), så de må du kjøpe separat.  De må dimensjoneres slik at de tåler max ladestrøm, hhv max forbruk.

 

Link to post
Share on other sites

 

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Lihiumbanken er tenkt i kvasiparalell. Dvs skilt med diode fra blysyrebanken. Dvs at kun Balmar lader disse, men at overskudd av strøm renner over på blysyrebanken, hvor forbruket hentes. Ulempen blir jo at jeg kanskje ønsker å lade lithiumbatteriene hurtigere, så jeg må finne ut om balmar kan samarbeide med Victronladeren.

...

Du må huske på at strømmen alltid tar letteste vei, og at den ikke går "motstrøms" gjennom dioden.  Hvis du skiller batteribankene med en diode så er de separate ja, men da flyter det heller ikke strøm mellom bankene, eller fra LFP til blybatteriene (eller fra LFP til forbrukskretsen), uten at du gjør noe mer.  Og her lurer jeg litt.  Hvordan tenker du å koble for å få strømmen ut av LFP banken?  En enkelt diode løser nok ikke alt her, men lag gjerne en skisse på hvordan du tenker det så blir det kanskje klarere.

 

Du skrev om "Wilson" celler og snakket om ev power.  "Ev-power" (https://www.ev-power.eu/) selger "Winston" celler.  Har du kjøpt løse Winston celler og separat BMS, eller har du kjøpt ferdig komplett batteri med innebygd BMS (type Skanbatt el.l.)?

 

Legg gjerne ut mer info/lenker til produktene du har kjøpt, så øker det sjansen for at du får gode innspill :wink:.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dioden sperrer bare fra blybanken til lithiumbanken, men er åpen den andre veien. Linken du viser til er riktig. Jeg er så dårlig på lim og klipp, men skal prøve å få hjelp av kjæresten min ikveld. Hun er nemlig også min IT ansvarlig. På hjemmesiden du linker til, selges ett yachtsett, med 4 celler på 200AH, og en smart BMS. Det er denne jeg har kjøpt, og den skal leveres her på fredag.

Link to post
Share on other sites

Dette er Winstonceller ja, samme som jeg har (jeg har 300Ah varianten), men med annen BMS.

 

Her er beskrivelse av BMSen du har bestilt: https://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/StoItem/4493/User-Manual-BMS123-Smart.pdf

 

Hos meg ble de fire cellene koblet i parallell og balansert til 4V i en operasjon. Avviket mellom dem nå er 3/1000 V...

 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Dioden sperrer bare fra blybanken til lithiumbanken, men er åpen den andre veien. ...

 

Ah, ok, tror jeg forstår hvordan du tenker å koble nå.  Dioden vil sørge for at strømmen flyter riktig vei ja, dog med et spenningsfall (fra ca. 0,8V).  Dette vil nok fungere, kanskje riktig så bra. Selv om jeg er litt usikker på hvor mye du må tappe fra blybatteriene før du begynner å trekke fra LFP.  Og om det vil matche greit på spenningsnivåene sånn at du ender opp med å kunne tømme begge bankene passe mye.  Tiden vil vise :)

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver jo litt lenger opp, at jeg ikke vil stresse LifePo4 banken, og kanskje ha en floatlading dit på rundt 13,6volt. Blybatteriene må jo ned på ca13volt før de tar strøm fra lithiumbatteriene, og spørsmålet er hvorvidt det skader disse noe særlig. Jeg er også keen på å flytte ladingen fra Victronladeren over til Lithiumbatteriene, men er usikker på hvordan dette vil påvirke reguleringen til Balmardynamoen? Kanskje en DC-DC laderer tingen, i tillegg til dioden? Idag ble jeg lovet batteriene levert på fredag, så det kan bli en spennende helg. Skal prøve å ta noen bilder når jeg holder på. Jeg fikk strammet alt av brakett, remhjul på motor, og strammeren(strekkfisk) som skyver dynamoen vekk fra motoren, og strammer reimene. Når jeg kontrollmålte etter ferdigstillelse, ser jeg at visningen fra dynamoen ble litt feil, tiltross for alle anstrengelser. Den delen av reimhjulet på dynamoen som er lengst fra reimhjulet på motoren er perfekt, mens den delen nærmest, har forskjøvet seg ca 1;5 mllimeter. Er dette veldig kritisk. Reima er 127cm lang.

Link to post
Share on other sites

I og med at du har dioden mellom LFP og blybatteriene så vil det for blybatteriene (og forbrukskretsen) "se ut som" LFP banken har lavere spenning enn hva den egentlig har. Som sagt rundt 0.8V lavere, avhengig av dioden.  Det påvirker ved hvilken spenning blybatteriene begynner å ta lading fra LFP batteriene.  Skjer det når blybatteriene holder 13V uten dioden, så skjer det ved 12.2V med dioden.  Det hadde sef. vært bedre om LFP banken tømte seg først, siden den tåler best å tappes ned, men noen kompromisser må man leve med :)  Ingen stor sak altså, skulle det vise seg å bli et problem så kan du f.eks. løse det med en batteri-til-batteri lader senere, dette er et problem du kan ta hvis det kommer.

 

Det er sjelden noe problem å ha både landstrømslader og dynamo gående på samme batteribank (det har gått en tråd om dette her inne, som jeg dessverre ikke finner igjen i farten).  Hvis Victron'en har ladespenninger som passer til LFP så kan du nok trygt flytte den, men jeg tenker at du bør være litt obs på batteritemperaturen når du lader med såpass stor strømstyrke som det da blir.  Kommer jo an på hvordan innstallasjonen blir, om du har grei utlufting rundt batteriene osv., men å lade med 200A+ på en 200Ah batteribank går i kategorien hurtiglading.

 

Håper du får svar på spørsmålet om dynamomonteringen av noen som kan det.  Ta bilder ja :)

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg har kommet over ved å lese alt som er skrevet om lading, batterier, og dets like. Maks 18cm fra batteripolen, skal plussledninger sikres ihht maks last pluss 20%. Fra dynamoen max ladestrøm pluss 50%. Gjøres dette? Har aldri hatt det på mine båter, og heller aldri sett det, tror jeg...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

En annen ting jeg har kommet over ved å lese alt som er skrevet om lading, batterier, og dets like. Maks 18cm fra batteripolen, skal plussledninger sikres ihht maks last pluss 20%. Fra dynamoen max ladestrøm pluss 50%. Gjøres dette? Har aldri hatt det på mine båter, og heller aldri sett det, tror jeg...

 

Det anbefales vel generelt å sikre LEDNINGEN slik du skriver. Er mye kortsluttningsstrøm i et LFP batteri, med tanke på brannfare er det slik jeg ser det helt nødvendig med sikringer "alle veier".

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 20 timer siden:

Dette er en Balmar Large frame, med temperatursensor på både batterier, og dynamo til den eksterne regulatoren. Hvis jeg har forstått det riktig, halveres ladestrømmen, hvis dynamoen blir varm.

Mulig det går fram tidligere i tråden men hvilken regulator har du? Om den blir så varm at effekten begrenses så går den i "nødmodus" og er vel egentlig siste skanse før havari og bør ikke brukes som en "regulering". Utfordringen kan også bli at sultne LFP trekker det de klarer allerede på tomgang og med den dynamoen så snakker vi om flere titalls ampere allerede med motor på 1000-1200 rpm. Selv har jeg en 614 regulator og har satt BELT LOAD MANAGER veldig langt ned nettopp for å unngå høy temperatur på tomgang. 

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde var å sette belt load manager ganske konservativt og heller øke den etterhvert. For dette er råe saker. Det er helt utrolog hvor effektivt regulatoren regulerer ladingen. Og sammen med denne dymaoen så tror jeg du ikke trenger å sette regulatoren til 100%. Etter det jeg har lest og husker så kjører de fleste dette oppsettet på 85-95% Men det må du prøve deg fram til. Så må du huske på å ikke bruke temperatursensor på LFP batterier. De skal ikke ha kompensering for temperatur. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...