Jump to content

Hva slags seil har jeg og kan jeg bruke det?


Shore

Recommended Posts

Når jeg kjøpte Grinden av enken til han som i alle år hadde vært kaptein og den som hadde oversikten over utstyret, fulgte det med en bag med et seil jeg regner med er en spinnaker. Det var ikke enkelt å få særlig med forklaring på om det var originalutstyr, eller hvordan den ble brukt, så jeg håper jeg kan få en grei innføring her. Seilet har farger omtrent som en alpindress fra 80 tallet, er merket Scandicap i en ramme jeg regner med er ment for mål til regatta. I denne rammen står det skrevet ALERT og dato 10-5-80. Målene på seilet er 6,8 m i grunnlinje og hver av diagonalene er ca 11,0 m. Seilet virker egentlig greit med tanke på alderen, men jeg har ikke prøvet det, så vet ikke hvordan det fungerer. Sømmene virker intakte.

 

Ifølge Grindeklubben skal spileren til Grinde være 70 kvm, dette er bare halvparten hvis jeg ikke har regnet helt galt. Kan dette være et seil som er verdt å satse på? Bør det være en bom som brukes sammen med det, det fulgte nemlig ikke med noe slikt?

 

Tar gjerne imot alle tips omkring dette, eller hva jeg alternativt bør skaffe meg og hvorfor. Skal ikke delta i regatta, ønsker kun trygg seilas med den hjelpen jeg kan få av brukbare seil.

Link to post
Share on other sites

Hei,

og gratulerer med Grinde! En super båt fra peter bruun som presterer godt i de fleste forhold. Jeg eide selv en spekkhugger i flere år, og ble totalt bortskjemt med de fantastiske lettvinds-egenskapene disse båtene har...

 

For det første: hvis du har to lik med samme lengde, så må det jo være en spinakker.. Om det så er den riktige til båten kan jeg ikke svare på, men står der ikke et seilnr på? Hvis det gjør er det jo lett å se om det matcher, dvs at det ble sydd til båten i sin tid.

 

Spinakkerbom må du ha. Og du må ha både opphal og nedhal til bommen, ellers flyr spinakkern til værs. Du kan sikkert få hjelp til å skaffe en på grindeklubben. Men, det er klart at hvis seilet er for lite og ikke passer som du antyder, så vil bommen kanskje bli for stor. Så, jeg vil anbefale deg  å spørre noen grinde-eiere om mål på sin spinakker først før du skaffer en bom. 

Gjør jo ingenting om seilet er litt gammelt hvis det bare er inntakt og skal brukes på tur... Ofte er jo spinakkere nesten ikke brukt av forrige eier, så de kan være helt ok stand tross høy alder..

 

Til sist: Hvis du alikevel går og overveier å kjøpe nytt seil, så ville jeg vurdert en genakker. Det er ofte litt enklere å hanskes med, og har helt generelt sett et litt større bruksområde for en turseiler. Jeg vet dessuten at fler grinder har genakker og at det er et seil som virker å fungere godt på båten.  En spinakkerbom vil uansett være kjekt å ha... Jeg bruker den noen ganger for å spire ut genuaen på plattlens, hvis det f.eks er mye bølger og lett vind, så den ikke skal stå og slå så fælt..

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og gratulasjon, ja jeg tror jeg har skaffet meg en fin båt med gode egenskaper. Jeg har selvsagt regnet feil på arealet, pakket ut seilet i en liten stue og målte kun som en trekant. Har sett litt mer på nettet og målt seilet litt bedre og det er selvsagt ikke likt en trekant i det hele tatt, mer som et omvendt trapes til langt opp på seilet. Arealet er nok ikke så stort som omtalt på Grindeklubben, jeg vil anta at det er ca 60 kvm, men langt større enn hva jeg antydet.

 

Regner med at jeg kan prøve dette hvis jeg skaffer meg en bom, må bare finne ut hvor lang den bør være. Er det gjengs hva som passer til en båt av denne størrelsen? Grindeklubben ser dessverre ikke så aktiv ut, det står annonser fra mange år tilbake og selv konstruktøren averterer etter seil til denne, så jeg må nok på andre markeder for å skaffe utstyr. Tipset om å bruke bommen på genuaen skal jeg ta med meg, synes det enkelte ganger er et problem med slåingen i lite vind, derfor meldte også ønsket om å prøve spinnakeren seg. Datoen 1980 bør vel også bety at det er en spinnaker, jeg leste at genakkere ble vanlig først på 90  tallet. Uansett, det tegner til at jeg vil prøve denne til våren, så får vi se hvordan den fungerer, alternativt om jeg prøver å få tak i en brukt genakker, hvis det er et seil som er enklere å bruke for en eller to personer, som vi stort sett kommer til å være.

 

Det med nedhal til bommen tror jeg at jeg forstår, for det er vel det som holder seglet utspent, men opphal? Kan du fortelle litt mer omkring dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev On 17/02/2018 at 13.27:

Målene på seilet er 6,8 m i grunnlinje og hver av diagonalene er ca 11,0 m.

Dette stemmer bra med andre grinder som har båtdata på norlys.org. Der fins data for båter som en eller annen gang har fått seilene målt for å seile regatta. Mål på likene (diagonalene) stemmer akkurat, og det fins tverrmål både litt over og litt under det du har målt. Så seilet hører nok til båten.

Link to post
Share on other sites

Og forøvrig,

opphalet er ikke like viktig som nedhalet under seilas, men det er smart at bommen henger av seg selv i en god arbeidshøyde når man f.eks skal jibbe spinnakeren. 

Du kan også spenne både opp og nedhal og dermed låse bommen i en høyde dersom det er ønskelig....

tips: 

hvis du har en knute på enden av spinakkerfallet, eller på annen måte sikrer at det ikke kan forsvinne opp i mastetoppen, så  kast fallet i vannet når du skal ned med spinakkeren. På den måten får du en god motstand når du river seilet. 

Anbefales dog ikke under kappseilas, og må ikke gjøres med motor igang!, men kan være nyttig når du har litt få hender...

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 14 timer siden:

 

 

Til sist: Hvis du alikevel går og overveier å kjøpe nytt seil, så ville jeg vurdert en genakker. Det er ofte litt enklere å hanskes med, og har helt generelt sett et litt større bruksområde for en turseiler. Jeg vet dessuten at fler grinder har genakker og at det er et seil som virker å fungere godt på båten.  

Her er jeg uenig i påstanden om at gennaker har større bruksområde. Spinnaker fungerer på flere vinkler og har dermed det største bruksområdet. Spesielt på en såpass liten båt der den ikke blir noe problem å hanskes med.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Jeg forstår en god del, mest at det er en del jeg ikke forstår :giggle:   

 

Det er nok enda en del uklarheter om hvordan jeg kobler opp spinnakeren og bommen, men jeg blir litt klokere for hvert innlegg. Finnes det kanskje en god forklaring på nettet, som viser hvordan skjøter/fall er koblet og opphal/nedhal fungerer?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg syns egentlig det er lettere å forestille meg spinnaker som et stort balongseil som føres foran masta. Seilet, opphalet og skjøtene er foran forstaget. 

 

På det skjøtet som er mot lo, nærmest vinden, hekter man spinnakerbommen for å kunne kontrollere seilet bedre. Denne bommen kan forsåvidt stå rett ut der uten hverken spinnaker eller noe annet oppe. Du ha sikkert sett bilder der man henger i hengekøye mellom bommen og masta osv :-) 

 

Bommen er hektet på masta, og for å holde den oppe har den et opphal og ett nedhal. Da vil den ikke kunne bevege seg opp/ned, men kan bevege seg sideveis. 

 

Uten å hekte bommen på lo skjøtet ville spinnakeren typisk pendle fra side til side helt til det går i dass. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Her er jeg uenig i påstanden om at gennaker har større bruksområde. Spinnaker fungerer på flere vinkler og har dermed det største bruksområdet. Spesielt på en såpass liten båt der den ikke blir noe problem å hanskes med.

det kan jeg vare enig i !

 

fordelen med gennker er vel vel; litt enklere hvis du seiler shorthanded...o gjerne hvis du har gennakern på rull.

 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 9 timer siden:

Her er jeg uenig i påstanden om at gennaker har større bruksområde. Spinnaker fungerer på flere vinkler og har dermed det største bruksområdet. Spesielt på en såpass liten båt der den ikke blir noe problem å hanskes med.

 

Kan være jeg formulerte meg litt klønete, og at du teknisk sett skal ha rett i det Sun Flyer.

Det jeg mener er at gennaker kan være et godt seil hvis du ikke har så mye erfaring med spinakker/synes det er vanskelig eller f.eks. ofte seiler med familien og føler du står litt alene med både ror og skjøter... Da kan det jo være at man ville få brukt en gennaker mer enn en spinnaker, og det har jo en verdi i seg selv. 

Når det er sagt, så er spinnakerseiling vanvittig moro da, og absolutt noe man bør prøve å få til!..

Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig klokere (mulig det er feil utrykk)  :smiley: Jeg har hatt litt problemer med å forstå disse linene på bommen, men ser nå av innlegget til vestkystseiler og også en ganske forståelig instruksjon på nettet, ganske mye av det jeg lurer på. Mye faller nok da på plass når jeg får tak i en bom . Sammen med det som ellers er fremkommet i tråden, begynner det nå å lysne litt i forståelsen. Takk til alle.

 

https://issuu.com/wedrupal/docs/grunnleggendeseiltrim_prinsipper/18

 

Synes denne så grei og forklarende ut. Ser på enkelte videoer på youtube at det er mye tauverk og mye jobbing med dette. Er dette typisk under regatta, for å pine mest mulig ut av seilet, eller er det noe man må jobbe mye med stort sett når spinnakeren er oppe?

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres betryggende ut, følte det kunne bli litt vel mye å holde styr på.

 

En annen ting jeg lurer på, føler kanskje at en gennaker hadde vært noe enklere å hanskes med for en novise som meg, kanskje spesielt på rulle, om jeg fikk tak i, er særdeles fornøyd med genoaen på rulle,

 

 

Ser klassebestemmelsene for Grinde beskriver  ,  

For asymmetriske spiler gælder:

Den største forligslængde (SLU) er 12.100 mm.

Den største agterligslængde (SLE) er 9.900 mm.

Den største halvbredde (SMGA) er 6.660 mm

 

Hva menes med halvbredde? Hadde det vært underliket, hadde det vel vært beskrevet slikt? 

 

Bryr meg forøvrig ikke om jeg har feil seil i forhold til regatta, da jeg ikke skal delta på slikt, men vil unngå feil størrelse, som kan utsette båt eller mannskap for fare.

Link to post
Share on other sites

Ok. Hvor stort vil underliket typisk være i en slik setting, i tilfelle jeg fristes til kjøp?

 

Ser at det også er stor forskjell på betegnelsene, code 0, tri/radial, full tri/radial m.m., vil dette være av betydning for en som ikke skal jakte promiller av knop?  Eller for å si det enklere, er det noen typer seil jeg bør holde meg til eventuelt holde meg unna?

 

Ser forøvrig det selges spinnakerbommer på 3720 mm med både 60 og 84 mm diameter, stor forskjell i pris. Holder det med 60 mm?

Link to post
Share on other sites

Hmm. Du har allerede en symmetrisk spinnaker, så da antar jeg du mener asymmetrisk. Jeg så etter på norlys.org om jeg fant en Grinde som hadde asym, men det fant jeg ikke. Så du må nok spørre en seilmaker.

I mellomtiden kan du prøve deg frem med spinnakeren. Dere bør nok være minst tre personer ombord i begynnelsen.

Diameter på bommen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

 

Link to post
Share on other sites

Tre personer kommer vi nok knapt til å være under seil, da må jeg ta med barnebarnet på 4 år, hun er nok utrolig veslevoksen, men nei :lol:

 

Bør vi være 3 personer i begynnelsen tror jeg spinnaker utgår, alternativt bør jeg kanskje satse på strømpe? Den asymmetriske, regner med at det er en gennaker det er snakk om da, vil kanskje være et bedre alternativ for et godt voksent par, nærmest i lillahår ligaen?

 

Vi må ikke være regattautstyrt, men i fjor sommer, på vei sydover til Fjällbacka, ble vi forbiseilt av en HR og det vil jeg helst ikke skal gjenta seg :giggle:

Link to post
Share on other sites

:lol:  Neida, han gikk så stille så, men den var nok over 40 fot og hadde gennaker i tillegg, så var ikke spesielt rart. Det var verre å bli tatt igjen av 2 jenter i omtrent samme størrelse båt som vår og med omtrent samme seilføring, DET MÅ IKKE skje igjen. Må lese meg opp på seiltrim :yesnod:

 

Han hadde nok rett, svensken jeg traff på Gullholmen, når jeg sa at jeg ikke gadd bry meg om hvor fort jeg seilte i forhold til andre. Bare vent, sa han, det kommer til å vokse horn ut av pannen din når du ser andre seilbåter, bare vent.....:giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...