Jump to content

VHF fungerer ved taleanrop, DSC rutinekall fungerer ikke.


Horst

Recommended Posts

Kan være at du har ett problem med antenna. I masta - seilbåt regner jeg med - har du en ekstra antenne akter, som du kan teste det med.

Regener med -  sorry om det virker dumt - at du brukte rett mmsi nr på oppkallet 002750000. - Det gamle til LGT bør fungere ennå 002570100, men vet jo ikke

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme problemet et par uker for noen år siden. Tjøme hørte mitt oppkall på DSC, men forbindelse ble ikke opprettet.

Jeg skjønte heller ikke stort, da DSC hadde fungert bra før. Kontaktet flere firmaer som hadde service på Simrad, de kunne fortelle at det var problemer de ukene med DSC rundt Oslofjorden, men dette ble av naturlige grunner ikke opplyst offentlig om. Etter en stund fungerte alt som før.

Men jeg har ikke prøvd DSC oppkall nå, så mulig det er et problem du har i båten.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev On 19.2.2018 at 9.28:

Jeg hadde det samme problemet et par uker for noen år siden. Tjøme hørte mitt oppkall på DSC, men forbindelse ble ikke opprettet.

Jeg skjønte heller ikke stort, da DSC hadde fungert bra før. Kontaktet flere firmaer som hadde service på Simrad, de kunne fortelle at det var problemer de ukene med DSC rundt Oslofjorden, men dette ble av naturlige grunner ikke opplyst offentlig om. Etter en stund fungerte alt som før.

Men jeg har ikke prøvd DSC oppkall nå, så mulig det er et problem du har i båten.

 

For noen år siden, litt spendt på når det var. Jeg satt på Tjøme fra 2009 til slutten, og vi hade ikke i den tiden noe stort problem med DSC, som varte over lengre tid enn 1 time eller 2 på maks.

Hadde vi hatt store problemer med DSC hadde vi måtte informere om dette, det er en del av GMDSS, og meget viktig for sikkerheten. Om det du skriver stemmer, så har nok firmaet du snakket med kommet med en påstand de ikke kan stå for.

 

Derimot vet vi att det var en software sak på en fabrikant i 2015 eller 16, som gjorde at når du mottaok ett DSC kall, slo den ikke over på arbeidskanelen, men det er ikke det som skjer hos Horst.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende firmaene jeg var i kontakt med ikke hadde dekning for hva de sa. Jeg gjentok bare hva de hevdet.

Min VHF Simrad RS35 virket plutselig på DSC, det samme gjorde den bærbare VHF'en, Standard Horizon, også (denne også med DSC) etter en stund. Gjorde ikke noen software eller hardwareoppdateringer på VHF'ene. Mener å huske at dette kunne vært 2014 eller 2015. Men ble litt usikker på hvor lenge det varte. Noen uker var kanskje feil, mulig bare noen dager.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Forsket litt mer på dette, alle innstillingene på min VHF er riktig. Taleanrop fungerer upåklagelig, men DSC oppkall fungerer fortsatt ikke.

 

Det er passe irriterende å bruke tid på dette da et «velrennomert» firma monterte VHF, radar, kartplotter og et annet «velrennomert» riggverksted monterte antenne og kabel. Det var ikke gratis så jeg er svært skuffet over at dette ikke ble ivaretatt og sjekket ved installasjon. Nå skal sant sies at jeg har hatt reklamasjoner på installasjonen av utstyret fra begge firmaene og holdt tilbake penger for jobben. Vi får se hvor villige de er til å hjelpe meg nå når fakturaene allerede er betalt. 

Link to post
Share on other sites

Mulig ett helt "idiotisk" forslag, men noen ganger. Har du prøvd å sende til en annen båt, eller en håndholdt radio som i nærheten. 

Ettersom det er fritidsbåt regner jeg med at det ikke er en klasse Å radio - GMDDS og egen antenne til DSC.  Er det lov å spørre hva slags radio du har.  Er enig med deg om at det er irriterende.  Det som er ombord skal fungere 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...