Jump to content

Fisketeiner- tips og triks?


Scampern

Recommended Posts

Velkommen.

Artige teiner å fiske med. Kan få hva som helst i dem. Fikk ei svær skate og en gjeng med pigghå i disse en gang. De tåler ikke så mye strøm. Da blir de dratt flate sideveis. De bør også stå på ganske flat bunn. Dette er fordi flytet i toppen uansett vil søke rett oppover selv om bunnrammen står skrått på bunnen og ikke strekke opp teinen slik de skal. 

 

Tvi tvi.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Her kan du lese om kombinasjonen agn og lys.

 

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2016/september/lys_i_torsketeiner_ga_rekordfangst/nb-no

 

 

Du bor sørpå så da er du unntatt fra denne forskriften hentet fra lovdata.

 

"Det er forbudt å bruke lys ved fiske i Finnmark, Troms og Nordland fylker. Unntatt herfra er bruk av lys ved fiske etter akkar med krokredskaper."

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her, hjertelig takk!

 

Var ute før jobb i dag og dro. Fikk kun 2 krabber og en liten torsk men den ene krabben ble knust til agn. Tror ikke den "varer" så veldig lenge, har lurt på om den burde vært blandet med noe brød eller lignende for å ikke slippe ut all saften/lukten med en gang?

 

Bør jeg anskaffe agnboks? Har kun benyttet meg av det agn-nettet som er i fra før av.

 

Hvordan sørger jeg for at den lander riktig på bunnen? begge teinene i dag så ut til å gå litt "skakt" nedover men satser på de landet riktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville oppsøkt OK Marine siden der er i samme område som deg og fått råd av de.

En ekstra agnboks ruinerer ikke deg siden koster 30 kroner.

 

Vedr, om de lander riktig ville jeg fulgt rådet til Lunde14 over her.

 

Ellers har krabbefisker Sig Hansen, ja han fra "Deadliest Catch" ved flere anledninger sagt:  "Aldri spare på agnet.

Norske fiskere er kjipe som alltid skal spare."  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jaggu har du rett Gudrun. Forbudet mot bruk av lys til fiske i Finnmark, Troms og Nordland omfatter også bruk av lys i fisketeiner.

Litt festlig at Havforskningen publiserte rapporten om hvor fantastisk effektivt akkurat dette prøvefisket med lys i teinene var UTEN å nevne at det faktisk er ulovlig å fiske med lys i de tre nordligste fylkene. Deriblant Troms hvor dette vellykkede prøvefisket ble utført.

 

Det ble tydeligvis stor interesse og de måtte ut å presisere:

 

http://www.imr.no/hi/nyheter/2017/01/presisering-om-bruk-av-lys-i-fisketeiner

 

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 8 timer siden:

Har fått bra med fisk med reker som agn, har både brukt råreker og kokte småreker i agnboks.

Fisker stort sett dypere enn 50m

 

Fungerer frosne reker til formålet? Betydelig rimeligere å anskaffe.. :)

 

Har tenkt at makrell er det eneste som duger, men reker er kanskje ikke så dumt, er vel ikke så mange krabber og lignende som går etter det?

Link to post
Share on other sites

Best agn er akkar, til torsk ihvertfall.. men de fleste har jo ikke det og da er krabber nesten like bra. Døden å dra for hånds? Jeg har fisket kreps med de store havteinene fra okmarine fra 70-150m uten problem(med 1kg lodd)  og jeg vil ikke anse meg som unormalt sterk. Har du 10 teiner på 100m, ja da blir det litt tungt... hvis du er litt smart, så sørger du for at teina alltid er rett under båten når du drar den opp for da skal den pakke seg sammen og det blir enklere å dra den opp. Fint å sette på alt fra 5-50meter hvis du er på Sørlandet og vil ha torsk.. gode fangster i garn på 5-10m

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok litt pinglete for tiden. Det har blitt for lite trening de siste to årene så jeg tipper jeg kommer tilbake til normalen etter å ha dratt teinene noen ganger. Får hive meg inn igjen på treningssenteret :P

 

Tror ikke den la seg sammen når jeg dro den opp, var mye motstand i den. Jeg begynte bare å dra fra der jeg tok blåsa. Burde nok kjørt opp mot den som du er inne på, for å få en bedre vinkel.

 Den andre jeg teina jeg hadde, som dog er mindre, var lett som en fjær i tillegg.

 

Har den mellomstomre jeg, med 2,5 kg's lodd. Er det nok for å fiske på de dypene? Han i butikken nevnte noe om 5 kg's lodd, at han brukte det på dypet selv.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg trekket i dag også, og fikk 1 sei på ca 1kg. Faktisk fornøyd med det, har lave forventninger:)

 

Satt den ene teina på samme sted, ca 50-60 meter og mudder, og den andre kjørte jeg til en annen plass, 30-35 meter og noe steinbunn ifølge kartet!

 

Moro dette, kan jo trekke og sette noen ganger og teste forskjellige steder

 

Edit: Teina slår seg ikke sammen på vei opp, derfor den ble så himla tung

 

Redigert av Scampern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...