Jump to content

Erfaring med Victron EasyPlus


Kjetil Solheim

Recommended Posts

Hei. Har noen erfaring med Victron EasyPlus C 12/1600/70-16? Eventuelt erfaring med Victron generelt?

Jeg vurderer ny inverter og lader i båten og tror dette kan være en grei sak å ha, men tenkte det kunne være greit å høre om det er noen av dere som har synspunkter på denne løsningen? (Vet jo at det finnes god kompetanse her på forumet) Har 460 Ah bly/syre batteribank til forbruk og 115 Ah bly/syre til start. Dynamo er standard Volvo 115 A. Bruker en del aggregat og er innom en del havner med begrenset landstrøm. 

Hvor kan man handle denne billigst, dersom jeg går for denne løsningen?

Link to post
Share on other sites

Ikke prøvd denne men Victron generelt sett er noe av det beste du får. Billigst får du det vel hos sparelys.no men best får du det hos tbbecker.no Skulle jeg ha handlet ville jeg utvilsomt handlet hos tbbecker.no. Her får du en utrolig god service og han hjelper deg gjerne med helheten, ikke bare selve salget.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Victron er generellt gromme greier. Jeg har det i båten, og det fungerer perfekt. En 50A lader, samt en Inverte på 1500watt. Dette ligger forøvrig for salg på Finn, fordi jeg skal ha større lader og inverter fordi jeg bytter til Lithiumbatterier. Ulempen er 2 bokser istedenfor en.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ikke se bare på pengene når du kjøper victron produkter. Victron leverer en hel familie med produkter, og får du først smaken på victron produktene, så er det lett å bygge seg videre inn i victron universet. En leverandør som kjenner produktene slik at du får hjelp om noe ikke stemmer anbefales. Jeg kjøpte min multi 1600/70 på feil plass, og det angrer jeg på. Den var delvis defekt, og det tok meg flere måneder og masse energi på å få selger til å innse det. Når man ikke har en forhandler som vet hvordan den skal virke i ryggen, så er det slitsomt. Gå for farco eller becker, prisen er ikke så forskjellig på victron ettersom de ikke har låst seg til en norsk importør og det derfor er litt konkurranse i markedet.  Victron er veldig mye «tesla» for pengene. Produkter som stadig forbedres og tilpasses markedet med ny software.  Inverter delen på multi 1600 er helt rå, den tar startstrømmen til støvsugeren min uten å blunke.  Men jeg har slitt litt med å få laderen i den til å levere påstemplet effekt. Det har nok vært en feil på mitt eksemplar, og nå er den hos victron til rep .  Men de har 5 års garanti fra fabrikk, så det sier jo litt om kvaliteten.  Største fordelen med multi er at den har 2 float trinn, ett som brukes for å toppe de siste 2% av batteribanken, og ett som reduserer spenningene til 13,2V slik at de får en mer skånsom lagrings spenning enn mange andre ladere.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at tre trinns lading er bra, men skal man lagre AGM/ GEL etter at de er toppladet med de tre trinnene, så trengs det fjerde trinnet som victron kaller «storage».  Egentlig er det mer enn ett fjerde trinn, for man velger samtidig å ukentlig gi en liten times utjevnings og topplading med ABS spenningen for å sørge for å etterfylle selvutladingen. Ikke alle ladere tilbyr dette, og jeg mener det er victron sin store fordel at ladere og utstyr utvikles kontinuerlig. Her har de en kjempefordel sammenlignet med feks. mastervolt som jeg mener har stått ganske stille i utviklingen de siste årene, og har 3 trinn (pluss 288 timers intervall for oppfriskning med 85 minutter boost spenning).  

Link to post
Share on other sites

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM, igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier..... Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet. 

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene. Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene, og det sliter hardt på batteriene :smiley:. Derfor bør man tenke litt gjennom om det er behov for inverter eller ikke.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode betraktninger her :smiley: Jeg har ikke skilletrafo ombord, men har planlagt en på litt sikt. Inntil videre har jeg tenkt å koble ut landjorda etter inntaket i båten, men før jordfeilbryteren som er ombord. Etter det jeg kan se er det jordfeilbryter på EasyPlus og denne vil da sikre 220 delen fra inverter. Jord tenker jeg å koble til negativ pol på batteriene og dermed til motor og propell. 

Det er sikkert ikke helt etter boka, men dette er en løsning som er brukt av flere. (Er klar over farene med å bade i nærheten av båten) Jeg tar gjerne mot råd om løsninger...

 

Link to post
Share on other sites

Kjetil Solheim skrev 1 time siden:

Mange gode betraktninger her :smiley: Jeg har ikke skilletrafo ombord, men har planlagt en på litt sikt. Inntil videre har jeg tenkt å koble ut landjorda etter inntaket i båten, men før jordfeilbryteren som er ombord. Etter det jeg kan se er det jordfeilbryter på EasyPlus og denne vil da sikre 220 delen fra inverter. Jord tenker jeg å koble til negativ pol på batteriene og dermed til motor og propell. 

Det er sikkert ikke helt etter boka, men dette er en løsning som er brukt av flere. (Er klar over farene med å bade i nærheten av båten) Jeg tar gjerne mot råd om løsninger...

 

Jeg er ikke elektriker og skal heller ikke påstå at jeg kan det, men etter det jeg har lest og det jeg mener jeg har skjønt så er dette en ting du absolutt ikke skal gjøre. Så langt jeg skjønner så kan dette være regelrett livsfarlig. Minus på batteri skal vel uansett også være tilkoblet landjord så lenge det er snakk om fast anlegg. Selv om andre gjør det, hvorfor skal du gjøre det? Strøm skal du ikke leke med..

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg ser den. Skal passe på å ikke "parkere" i nærheten av Bitteliten :smiley: Kan jo eventuelt koble jordledningen fra minuspolen... Tenker at resultatet blir det samme, så lenge jordfeilbryterne fungerer. Er neimen ikke enkelt med jording. Må nok legge en skilletrafo i budsjettet med det samme. 

Link to post
Share on other sites

Gjør du det etter boka så er det ikke vanskelig i det hele tatt. Har du ikke skilletrafo så er en slik diodesak som stopper spenninger < ca 2V grei å ha. For det er jo krypstrømmen man vil til livs. En slik boks er bedre en ingen ting. Så er det jo bare å jorde alt som kan være med på å initiere en krets, så som motor, batteri minus, osv. Løsningen du beskriver var mye brukt før og kan ha noe for seg, men da er det en del andre ting du også må ta hensyn til. Kan du det ikke så for all del ikke begynn som mange hobbyelektrikkere å koble med cowboy hatten på seg. Om du eller din familie får seg en smell får du nesten ta ansvaret for selv, men tenk på om utenforstående får seg en karamell. Om slike ting hadde skjedd så tror jeg ikke du hadde fått sove godt om natta. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vurdert import av en slik sak med tanke på de særdeles gode forbrukerkjøpsvilkårene som gjelder ved kjøp i Norge. Dette samt evt. behov for oppfølging i ettertid kan man nok se langt etter ved import fra utlandet, uansett hva man velger.

Viktron er bra saker, det er bevist gjennom mange år.

Link to post
Share on other sites

Å gå over på 24/36/48v når lastene blir så høye er et alternativ å huske på. Evt en kombinasjon av 12/48 oppsett. 

Å snurre en 1K inverter på 24v så har du halvert belastningen fra 12v. 

Så hvis du har et og annet apparat som drar mye last kan det jo være en ide å dele eks bank eller bygge på en egen 24/48 bank for de stor lastene.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har nokre victron produkt i min båt.

Victron multipluss 12/3000/16

Victron bluesolar mppt 100/30

Victron bluesolar mppt 75/15

Victron argofet 200-3

victron colorcontrol gx

pluss litt diverse små duppedingser samt bluetooth osv.

 

Eg har enno ikkje hatt noko problemer med nokon ting, og alt er enkelt å sette opp.

Mitt system er koblet til net via victron energyportal.

 

Skulle eg utstyrt ein båt på ny, hadde eg gått for victron igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

Jeg ville ikke vurdert import av en slik sak med tanke på de særdeles gode forbrukerkjøpsvilkårene som gjelder ved kjøp i Norge. Dette samt evt. behov for oppfølging i ettertid kan man nok se langt etter ved import fra utlandet, uansett hva man velger.

Viktron er bra saker, det er bevist gjennom mange år.

 

 

Alt er ett spørsmål om penger. Victron er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig priset i norge og utlandet, muligens fordi victron kjører 5 års garanti fra fabrikk og er opptatt av å holde prisene nede hos sluttbruker. Det medfører jo at norske importører slipper å regne inn 3 års ekstra garanti i utprisen, samtidig som det er tøff konkurranse i markedet. Informasjon om victron produktene deles også velvillig fra victron og brukere verden rundt. 5 års garanti er langt bedre enn 5 års reklamasjonsrett.  Å slippe å sende produktet til utlandet for rep. om noe skulle skje har sin verdi det også.

 

Mastervolt derimot har vel bare en norsk importør, og man kan finne produktene til helt andre priser i utlandet. Hvis jeg ikke hadde mistet troen på mastervolt, så skulle jeg definitivt kjøpt mastervolt fra utlandet.  Men den problemstillingen er det ikke lenger behov for.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fullt mastervolt opplegg i båten og kjøpt alt fra utlandet. 

Det har vært ok å få hjelp direkte fra Mastervolt så lenge produkt garantien på 2 år gjelder og fikk byttet hadware både i Spania og England på vår seiltur i fjor. 

 

De 2 årene er over kan man bare glemme å få hjelp, og det var en kalkulert risiko jeg var klar over.

 

Fornøyd med Mastervolt men hadde gått for Victron on jeg skulle startet på scratch igjen nå.

 

Link to post
Share on other sites

-Det rimeligste er å bruke en standard velgebryter for å slå multi  av og på etc., og kjøpe ett USB interface til noen hundrelapper som du kobler til pc når du skal justere/endre settinger. Da har du tilgang til alt via pc, og noe fra fronten på multi (knapper og noen lys der også)

 

- Neste steg som er det jeg valgte først er å kjøpe 200 GX panelet som gir deg velgebryter for å velge kun lader, off, eller inverter og lader. I tillegg kan du skru ned totalt strømtrekk fra landstrømmen fra 16A og ned på en skruknott. Dette er jo en grei funksjon å ha lett tilgang til om sikringen går i gjestehavn. Alarmdioder og slikt har man også på 200 GX, så alt i alt har man de enkleste og viktigste funksjonene som trengs i det daglige. Det krever dessuten ikke spesielt mye kunnskap å forstå 200 GX for alle ombord.

 

-Neste steg er Venus GX som er den jeg kommer til å kombinere med mitt 200gx panel. Da har man samme funksjonene som på Color control GX, men i en rimeligere versjon fordi man ikke har noen skjerm. Man bruker rett og slett telefon eller nettbrett/pc og har trådløs tilgang til informasjon og styring. Har man wifi ombord, kan man også sende masse info til ei victron side, og ha tilgang til dette fra hvor som helst i verden.

 

- Dyreste panelet er Color control GX, og det har en egen skjerm i tillegg til funksjonaliteten i venus Gx, så da koster det fort 2-3 tusen ekstra. Men med denne løsningen så slipper du 200gx panel, og det gir veldig god oversikt. 

 

Venus gx og Color control gx har jeg for ordens skyld ingen erfaring med, men med 200gx  fra før kommer jeg til å droppe de ekstra tusenlappene på skjerm, og gå for venus gx istedenfor. Venus gx kan alt det color control kan, men har noen flere tilleggsfunksjoner som ikke color control har. (tankmåling, ekstra relestyring, etc.). Personlig liker jeg enkelheten ved 200 GX, og synest kanskje ikke at color control gx er like viktig å ha på egen skjerm i tillegg til batterimetere og alt mulig annet. Men der er jeg muligens ikke på linje med flertallet. 

 

Søk på youtube, victron har laget gode instruksjonsvideoer på endel utstyr. 

Link to post
Share on other sites

On 20.2.2018 at 6:12 PM, Bitteliten said:

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. 

 

Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene, og det sliter hardt på batteriene :smiley:

 

 

Vi har også en 2kw inverter i båten (Victron), og jeg er veldig nysgjerrig på dette med hard belastning av batteriene siden vi jo bruker inverteren litt. Er det "konsensus" i batterimiljøet at slik "råkjøring" ikke er bra ift holdbarhet på batteriene? Denne råkjøringen gir seg jo selv gjennom regnestykkene. Er det dokumentert utover "egen erfaring"? (Jeg er ikke spydig nå  - seriøst spørsmål :smiley:)

 

Har egentlig samme spørsmål hva gjelder lading av en batteribank, AGM, på 700Ah. Er det noen kjøreregler for hvor "stor" lader man kan ha? Tar batteriene det de kan få? Vurderer nemlig å bytte ut laderen jeg har som er på 45A til noe sprekere fra f.eks Victron. 

(Er det forresten noen som vet forskjellen på Phoenix og Centaur laderne?) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 20.2.2018 at 18.12:

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene. Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene, og det sliter hardt på batteriene :smiley:. Derfor bør man tenke litt gjennom om det er behov for inverter eller ikke.

 

 

Strømmen man vekselretter med inverter står alltid i forhold til installert kapasitet. Det er det forholdet som tilsier om bruken er ok eller ikke på lang sikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...