Jump to content

Sniksnører- Tips og triks?


Scampern

Recommended Posts

Jeg brukte en del snik før. Greit nok når du er I nærheten og har kontroll på dem. Jeg pleide å sette dem på 15-50m, og lot dem stå en times tid mens jeg dorget eller pilket fra båten. Et greit supplement til det man får på håndsnøret, men ikke noe man lar stå til neste dag f.eks. Har opplevd å få pigghå på dem noen ganger, og det blir et forferdelig rot......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjellg, vet ikke hvor langt nord du kommer fra, men på helgeland er snik et kjent begrep. Hos oss er det et snøre med x antall kroker på som helst egnes med agn. Passe tungt lodd i bunn, setter dette ut og lar det stå en stund. Settes gjerne ut flere.

Uer snik, er et kjent begrep :-)

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått småflekket rødhai på dette en gang. Ingen som ville putte fingrene inn i gapet for å ta ut kroken :pray:, så den ble klippet, og tatt fra utsiden av kjeften.

Trenger litt tungt lodd, og skal etter hva jeg forstår ikke ligge langs bunnen, men stå opp i vannsøyla.

Den firkanta bøya gir etter og slipper ut mer line når den kommer helt under vann.

Ellers ligger den og pilker med bølgene.

Den fisker den fisken som er sulten og i nærheten. Står ute 1 til 3 timer.

Skit fiske:wink:

 

Link to post
Share on other sites

Faktisk fått krabbe på sniksnøre.. noen flere som har? hehe

la den stå ute i 3-4 timer, ikke lenger ihvertfall for da risikerer du at fisken sliter seg løs. det lille av agn som er på mister jo fort lukt så å la det stå over 4 timer har liten hensikt. Sett det der du tror fisken er. fått endel lyr og torsk på sniksnøre

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Balder..

Tips...

Ett rent 150m 2mm linetau på ett fiskehjul.

30cm fortomer med lineklips og krok, kroken med fortom og hurtigklipset stående i en plate blå isopor(mer solid enn den hvite).

Heng på loddet på lina og hekt på klipset og agn etterhvert som du slipper ut, sparer da marerittet med kroker å fortommer som roter seg til, når bunnen nås kappes line og linen henges i en blåse med en karabinkrok.(det blir kun 3-4 skjøter på hovedline da det stort sett fisker på de samme plassene)

Veldig enkelt når sniken skal opp igjen, bare å hekte sniklinen sammen med resterende line på fiskehjulet med en stor svivel å sveive opp, kroker/klips tas av etterhvert som de kommer opp og hektes på isoporplaten.

På denne måten blir det aldrig kluss med liner å kroker, går fra mye rot å bal med en std snik til veldig hyggelig å enkelt med  denne måten å gjøre det på.

Setter ut sniken på få minutter å den står ute mens det dorges etter laks.

Sett på små 50m/100meters topper med 2-300m dyp rundt, ofte stor storsei.

Bruk de store ferdigrenskede "taiwan rekene", vet ikke navnet på de men fås kjøpt i løs vekt på Rema, de sitter utrolig godt på kroken, hvis line står over natten er disse rekene like fine dagen etter.

Link to post
Share on other sites

Heimsjyen skrev On 19.2.2018 at 17.16:

Kjellg, vet ikke hvor langt nord du kommer fra, men på helgeland er snik et kjent begrep. Hos oss er det et snøre med x antall kroker på som helst egnes med agn. Passe tungt lodd i bunn, setter dette ut og lar det stå en stund. Settes gjerne ut flere.

Uer snik, er et kjent begrep :-)

Jeg lurte også veldig på det begrepet - lignet veldig på linefiske, men insisterte på å bli kalt sniksnøre ? "Lett linefiske" kunne vært et  begrep på fenomenet ?

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik som jeg er vant til å bruke dette er:

Line,kroker med agn som ligger horisontalt på bunnen eller litt over og står gjerne natta over.

Snik,kroker med agn som står horisontalt, gjerne fra en halv time til noen få timer.

 

Er ofte forskjellige arter en fisker etter med de ulike redskapene. En kan få brosme og lange på begge. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Heimsjyen skrev for 20 timer siden:

Slik som jeg er vant til å bruke dette er:

Line,kroker med agn som ligger horisontalt på bunnen eller litt over og står gjerne natta over.

Snik,kroker med agn som står horisontalt, gjerne fra en halv time til noen få timer.

 

 

Ligger horisontalt og står vertikalt var nok det du skulle skrive tipper jeg. :-) Og enig. Har fisket litt med line og også snik og ja, sånn er det. 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg fisker litt med dette, og jeg har funnet ut at å ha ett flyteelement over krokene bortimot eliminerer rot, krøll og muligheten for at den kan sette seg fast.

 

MEN, jeg får alt for mye Hågjel. Fy søren for en ekkel ufisk. Kan ha hågjel på alle krokene.

 

Noen tips til å unngå denne ufyselige skapningen? 
 

Fangsten er ikke alltid den største heller. Hvor og hvor dypt setter dere for lange, torsk, brosme etc?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...