Jump to content

Påsketur 2018, blir det båtpåske og hvor går ferden?


TICORA

Recommended Posts

Vel med såpas tidlig påske må en vel prøve fiskelykken i Lofoten. 2-300kg til salting for senere produksjon av klippfisk. Det samme til tørking  slik at en har noe å lage lutefisk av. Og så en del file. Så skulle jeg være berget. Burde jo gå greit på et par dager om der ennå er fisk der i påska. 

Link to post
Share on other sites

Kommer antakelig til å jobbe det meste av påsken slik det ser ut nå. Mulig jeg har fri påskeaften og 1. påskedag - da kan det vel hende det blir en liten påsketur, kanskje til Borgen?

En drøy uke etter påsken skal jeg nedover til varmere strøk, men jeg skal vel rekke noen turer før det, lell.

Link to post
Share on other sites

Her også satses det på båtpåske i "ny" båt, men som Nimbus4 skriver så er det en del is. Krysser fingrene for at isen forsvinner i begynnelsen av Mars. Har ikke fått hentet båten grunnet is enda heller, det er nesten værre. :giggle: 

Turen vil forsåvidt gå i nærområdet Nøtterøy/Tjøme

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 28 minutter siden:

Byferie fetter? Vi er nok i området, håper vi treffes :smiley: 

PS. Er været ok blir det nok Koster tenker jeg..

Ja du står jo på vannet, så du kjenner ikke på følelsen av å ikke komme seg ut til påske. 

Har de yngste jentene, så da er uthavn utelukket, om vi kommer oss utpå, da... Prækast.

Link to post
Share on other sites

Med de nuværende prognoser bliver der ingen bådpåske for os. 

 

En pludselig opvarmning i stratosfæren i arktis betyder, at strømningsmønsteret er markant ændret. Fra vestlige lavtryk til højtryk og vind fra øst - i hvert fald hernede sydpå. 

 

Det betyder temperaturer ned omkring -10 til -20 grader i de næste 14 dage, så jeg tipper, at isen kommer til at lægge sig hurtigt og solidt og næppe letter før midt/slut marts.  Her er de nyeste prognoser for Oslo. Tørt, stille og is-koldt så langt øjet rækker:

 

GFSOP06_60.0000_11.0000_210.png.c72dd1c5b251da91da5b0b5ae8d815b5.pngGFSENS06_60_11_206.png.f3d01e695f09d10785bbf2fbda344199.png

Link to post
Share on other sites

Gardasjøen i Italia i år! Begge ungene skal seile optimist. Først trening i 4 dager. Så en hviledag og 4 dager regatta. Dattera mi er 14 år i år og dette er nok siste mulighet å delta på verdens største entype regatta. Over 900 båter er påmeldt fra hele verden i klassen for de eldste. Vi har ingen andre ambisjoner en å delta! Reiser med 15 fot Rib på slep med 2 optimistjoller oppi. Den tilhører seilforeningen og skal brukes til trenerbåt.

 

Har også båten liggende for ny mast i Ålborg og håper at det skal bli mulig å hente den før påske!

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev On 2/20/2018 at 8.11:

Våre egne planer er litt løsthengende. Håper det blir båtpåske og Koster men sjansen for en litt kortere tur i både distanse og varighet er tilstede. Håper i det lengste på en bråvår litt ut i mars,

 

Får du brukt båtplassen før offisiell åpning av sommerhavn?

Link to post
Share on other sites

Her er en fin, pædagogisk forklaring på det relativt usædvanlige fænomen, der lige nu gør det koldt og som gør, at i hvert fald jeg får problemer med at søsætte inden påske:

 

http://vejr.tv2.dk/2018-02-22-specielt-atmosfaerisk-faenomen-sender-isnende-kulde-mod-danmark

 

Sidst jeg husker noget lignende var i 2010. Her var der is i indre farvande langt ind i marts. Da jeg sejlede min gamle båd til Vindön for at lægge den til salg den 21. april 2010 var det stadig frost om morgenen....

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...