Jump to content

Hvilken navigasjonsapp til iPhone er best?


Sjøvind

Recommended Posts

Fått meg ny tlf, iPhone SE. Litt bedre lagrings- og batterikapasitet enn den gamle, så tenkte jeg skulle skaffe meg en navigasjonsapp.

 

Behovet er backup og referanse til kartplotter/kart, beregning av distanser, litt planlegging. Vil hovedsakelig bli brukt i åpne båter (kuldeeksponert, begrenset lademulighet) så trenger en app som ikke trekker for mye batteri. Må være leselig på liten skjerm (samme str som iPhone 5).

 

Hva anbefales?

Link to post
Share on other sites

På Sjøen har veldig ryddig og behagelig kartbilde. På iSailor drukner kartet i stedsnavn på enkelte zoomnivåer. Bortsett fra det er iSailor veldig bra.

På Sjøen er gratis hvis du ikke trenger offline-kart og AIS. iSailor er gratis, men du må kjøpe kart. Navionics koster litt penger.

Med iSailor kan du både sende og motta ruter på mail for å overføre mellom enheter. På Sjøen har ruter, men ingen måte å utveksle dem. Navionics lagrer rutene i skyen, så de er tilgjengelige på alle enhetene du har Navionics på. Du kan sende en rute på mail. Den kommer på et litt ukurant format som må konverteres, for de vil at du skal kjøpe en "ordentlig" kartplotter hvor Navionics er dyrt. Men det går an. Derimot kan du ikke hente en rute inn i Navionics-appen utenfra.

Betalversjonen av På Sjøen har AIS-mottak over internett. Der jeg har brukt det, har det vært i sanntid. Men det virker selvfølgelig bare der det er mobildekning. iSailor har AIS som betalt tilleggsfunksjon, da må du også ha en AIS-mottaker. Navionics-appen har ikke AIS.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

 

Glemte å si at jeg ønsker offline kart ja.

 

Har brukt Gulesider-appen til litt planlegging og dagdrømmerier, liker kartene, rent og ryddig, lettlest. Har brukt Navionics på iPad til navigasjon, litt overveldende med informasjon til vi fikk skikk på dybdeinnstillingene. Tok lang tid før jeg skjønte hvordan jeg fikk opp karakteristikk på lykter og fyr (men det sier kanskje mer om meg enn om appen).

 

Står vel mellom iSailor, Navionics eller Seapilot tenker jeg. Har lest litt i andre tråder her inne også, men det står mest om bruk med iPad. Noen som har meninger om hvilke som passer best til mobil (liten skjerm, begrenset batterikapasitet)?

Link to post
Share on other sites

Har både iSailor og Navionics (på iPad og iPhone 5s).

 

Til det vanlige bruket blir det for min del kun Navionics. Enkel oppbygning, tydelige og ryddige kart. Grunner og dyber er tydelig merket og kartene fungerer fint på en liten iPhone. iPaden har jeg gjerne med som backup til iPhonen, men stort sett er det kun iPhonen som blir brukt. Den er også mest praktis når jeg drar ut på lengre turer med jolla, da går fort timene og iPhonen er grei å ha i jakkelomma. iSailor blir etter min smak litt for uryddig. I tillegg er kontrasten mellom land å sjø mindre hos iSailor enn hos Navionics, så synes Navionics sine kart er lettere å se i sollys.

 

Står skjermen på konstant med full lysstyrke går dessverre batteriet fort. Sånn jeg gjør det er at jeg gjerne ser over ruta jeg har planlagt å gå på forhånd (eventuelt underveis) og så tar jeg fram telefonen og sjekker når jeg blir usikker eller det er en stund siden jeg sjekket sist. Navionics kjører hele tiden, men uten at skjermen er på. Da varer batteriet forholdsvis lenge. Sist jeg var på en god søndagstur med seilbåten begynte jeg med 100% batteri og endte opp med om lag 40% da jeg var tilbake i havna igjen etter en 6-7 timers tur. Da ble kartet sjekket med jevne mellomrom, og også kameraet og Instagram ble brukt underveis + noen snapper fram og tilbake til de stakkarene som ikke hadde anledning å bli med.

 

Vil anbefale å ha med nødlader eller ordne deg andre former for lademuligheter underveis. Alternativt å bruke telefonen mindre aktivt. Stak deg ut ei rute, finn et punkt du styrer mot og skru av skjermen. Så sjekker du underveis, oftere hvis du går i høy fart. Gjerne ha mobilen liggende i innerlomma så blir den ikke så kald. 

 

Tenker du bruke mobilen slik at det er fare for sjøsprøyt kan jeg anbefale Lifeproof sine beskyttelsesdeksler. De er vanntette, og man kan spyle telefonen ren for saltvann etter bruk. Det er også mulig å få tak i en «redningsvest» til disse dekslene, da flyter telefonen godt om den skulle falle over bord. Ja, jeg har prøvd, ikke frivillig, men redningsvesten sparte meg i alle fall for flere tusen kroner til ny telefon den gangen jeg ble overrasket av ei litt for stor bølge da jeg var ute med jolla.

Link to post
Share on other sites

Holder og en knapp på navionics ikke minst for jeg kan sitte hjemme å planlegge ruter hvor jeg lagrer de rett på nett og tilgjengelige for alle enhetene
Kartene er helt ok å bruke men noen finner alltid noe å pirke på
Jeg bruker de dag og natt og har ingen problemer med de

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...