Jump to content

Grand 340 rib med 30hk Yamaha 2-takt overplaner


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Grand 340 rib som jeg har satt på en 30hk Yamaha 2-takt 3syl. Montert så flyndra flukter med bunnen av båten.

 

Når jeg kommer opp i ca 23-24 knop, så begynner båten å overplane kraftig. Hjelper ikke å tilte motoren ut, blir nesten verre.

 

Når jeg ser på båten, så henger pontongene med stigtrinna nesten lavere enn bunnen av båten. Det som skjer antar jeg, er at båten begynner å plane på pontongene, og detter da på trynet. Trodde først jeg kjørte på noe som fløt i vannet, så kraftig er overplaningen...

 

Noen som har tilsvarende båt som går raskere enn 23-24 knop? Er vel ikke bare jeg som opplever dette?

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev for 15 timer siden:

Hvor stor motor/fart er den beregnet for? Synes det høres litt mye ut med 30 hk på en 11 foter..

 

Ellers kanskje det vil hjelpe å senke motoren noe?

 

såvidt jeg kunne se på nett så er 30hk godkjent på denne.   

 

Mistenker imidlertid at denne er lagd for "tenderbruk"  , for å plane greit selv om den er full av last.  Og da blir det gjerne slik når man kommer over ei viss fart. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Code0 skrev On 21.2.2018 at 11.46:

Importøren selger pakke med 15 eller 20 hk. Hvorfor man da tror det er lurt å henge på 30 hk vet vel TS ...? Overskudd av kraft tar man ut for å dra tyngre lass, ikke høyere toppfart. Vil du kjøre fortere enn 23 kn, så velg en større båt.

Merkverdig svar...

Hvorfor skulle det ikke være lurt, båten er tross alt godkjent for 30hk. Det står ingenting i spesifikasjonene at båten ikke egner seg i denne hastigheten. Mange 11-fotere som går raskere enn dette...

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 20.2.2018 at 22.42:

Kjenner ikke båt men

Er det mye sprut rundt motor? Hvis ja, prøv å heve motor.

Er det riktig lufttrykk i pontongene?

Er det montert ekstra stor kavitasjonsplate på motor? Isåfall fjern den.

 

Ta gjerne noen bilder og legg ut her....

Kan hende du får mer respons da....

 

 

Ikke mye sprut, se på bildet over, heve motoren går ikke, ikke mer akterspeil å skru i...

Lufttrykket var riktig, ingen ekstra kavitasjonsplate på motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...