Jump to content

Tohatsu 25 hk 2-t, ingen kontrollstråle, impeller ok.


KåBe

Recommended Posts

Hei.

 

Har mista kjølingen på min Tohatsu. Har sjekka impeller, den er helt fin. Er ikke veldig erfaren med å skru motor, så jeg er litt usikker på hvor jeg skal åpne for å se hvor det kan være tett. Det kommer ikke vann ut kontrollstrålen bak. Må jeg åpne hele motoren, eller er det noe som er enkelt å nå som kan sjekkes først? Har sett at noen nevner termostaten, men jeg vet ikke hvor den er.

Link to post
Share on other sites

Om du har sjekka impeller, så vil jeg si du er litt over middels god til å skru ? 

Ta en ståltråd og stak opp fra utsiden hvor kontrollstrålen skulle kommer ut. Kan bli tett av saltavleiring. 

Termostaten skal du nok få forklart hvor er dersom du legger ut er et par bilder fra hver side av motoren. Sannsynligvis venstre side, sett bakfra. 

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan ta av slangen og sjekke, ganske vanlig at hullet tettes.

Det skal komme vann i kontrollstrålen uansett om termostaten er åpen eller lukket. På noen motorer avtar strålen når termostaten åpner, men det skal alltid komme noe vann.

 

Om termostaten setter seg fast skjer det normalt i åpen stilling.

Link to post
Share on other sites

Var så opptatt av å sjekke impelleren at jeg ikke la merke til  at pakningen på toppen av impellerhuset var vekk. Tenkte ikke på den første gang jeg åpnet. Fant ikke den noe sted, så den må ha gått i oppløsning. Sannsynligvis har deler av pakningen tettet resten av systemet. Klarte å blåse gjennom, så nå er det åpent. Må bare se om jeg får tak i ny pakning.... 

Tusen takk for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...