Miss Sophy Startet 20.Februar.2018 Del på Facebook Startet 20.Februar.2018 Noen som kjenner igjen denne feilkoden? Varmeren , Ebersprächer D4 vil ikke starte, hører tikkelyd , men ikke vifte . Hvor bør jeg starte å feilsøke ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 20.Februar.2018 Del på Facebook Svart 20.Februar.2018 (redigert) https://www.butlertechnik.com/technical_library/air-heaters-d4 https://www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_Heater_Hydronic_B4WSC_D5WSC_Workshop_manual.pdf Her er det noe side 19++ http://www.marinpartner.no/documents/uploads/AIRTRONIC_D5_HG_252361050000_STOER_SE_9055_04_2008.PDF Her side 22 http://docplayer.se/1132378-Felsokning-och-reparationshandbok-galler-for-foljande-modeller-airtronic-d2-12-v-25-2069-05-00-00-airtronic-m-b4-12-v-20-1812-05-00-00.html Lurer på hvem som fjerner disse sidene fra norske sider? fant den AIRTRONIC / AIRTRONIC M marinpartner.mamutweb.com/AIRTRONIC_D2_D4_HG_25206. Redigert 20.Februar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 20.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2018 Hei Roger Jo Takk for masse dokumentasjon. Har pløyd raskt gjennom linkene du sendte meg , finner ikke akkurat den koden oppgitt, men takket være linkene har jeg nå koblingskjema. Kanskje lurt å begynne å måle kontaktorene på den store kontakten inn i varmeren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 erfaringen min med startproblem er for lav spenning og en vinter med sommerdiesel ørlite voks tettet filteret, hadde vinterdiesel på feil tank. Svenske manualene har hvordan en sletter feil kodene. Kan hende det er det som skal til. har hvert vellykket for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 21.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Hei igjen. Målte over " pinnene" på store kontakten inn i varmeren idag tidlig . Den får strøm . Båten står med ladere koblet til så det skal være plenty med strøm. Båten er utstyrt med totalt 3 varmere, Mikuni luftvarmer , Ebersprächer Hydronic og " problembarnet" Ebersprächer D4. De 2 førstnevnte starter og går med engang. Å kalle meg ekspert innen båtelektro vil være å ta veldig i. Jeg føler at dette er et stykke utenfor min " komfortsone" så idag tidlig demonterte jeg varmeren , og leverte den på Vestfold Elektro Diesel . De skal lese ut eventuelle feilkoder. Må bruke eliminasjons metoden tror jeg . Er det ikke noe feil med varmeren ligger det i ledningsnettet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Det var drastisk. Det har som sagt hvert vellykket for meg og slettet feilkodene og alt har virket ok etterpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 (redigert) Ved kjøp av EasyStart Select hos norsk forhandler følger det med en monteringsanvisning hvor den feilen du beskriver tilsier ingen kommunikasjon. Er dette en varmer som er såpass ny at den har 2 kommunikasjonslinjer, eller er det en eldre varmer med kun en linje ? Har den bare en komm. linje, fungerer ikke EasyStart Tp 7 manøverbrytere. Redigert 21.Februar.2018 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Har nettopp montert en eber d4 i en båt. Startet etter tredje forsøk og gikk en stund. Så kom Err opp i display og feilkode n5i opp. Samtidig når varmer gikk la jeg merke til at voltmeteret gikk mellom 10.8 og 12. Tok ut sikringene og startet på ny. Denne gang med hovedbryter på. Nå gikk varmer fint og voltmeteret viste 13.8 volt. (Står lader på) Varmer er koblet direkte på batteri så hva som direkte er feil ble jeg ikke klok på annet en at jeg tenkte den laget feilkode pga for mange startforsøk. Eller for liten spenning. Men det er jo en annen kode ved for liten spenning. Har koblet opp alt selv på varmer så der er ingenting som er koblet feil. Det merkelige er jo at med hovedbryter på viser voltmeteret rett. Har det noe med shunten og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 I.M.S. skrev for 8 timer siden: Ved kjøp av EasyStart Select hos norsk forhandler følger det med en monteringsanvisning hvor den feilen du beskriver tilsier ingen kommunikasjon. Er dette en varmer som er såpass ny at den har 2 kommunikasjonslinjer, eller er det en eldre varmer med kun en linje ? Har den bare en komm. linje, fungerer ikke EasyStart Tp 7 manøverbrytere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Hei . Varmeren er fra 2016 så jeg vil tro easystart betjeningsmodulen er tilpasset varmeren. Denne varmeren erstatter en eldre varmer , det kan se ut som om kontakten inn i varmeren er den kontakten som ble benyttet på den gamle varmeren som ble byttet ut. Skal forsøke å poste bilder på fredag , hvis jeg klarer , forferdelig trangt der den er montert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 All kommunikasjon mellom Easy Start Tp7 og varmeren går på en ledning, blå/hvit, i kabelstamme. Den går over til blå/gul i 16-pins kontakt på varmeren, lomme 8. Kontroller at dette stemmer på varmeren. Ut over dette trenger Easy Start Tp 7 kun + og - , så skal det fungere. For å få "termostatfunksjon" må romtemp sensor være tilkoblet mellom grå/rød og brun/hvit lasket sammen og grå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 I.M.S Tusen takk for nyttig info. Går det permanent strøm på lomme 8 ? Eller er det bare en impuls? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Blå/hvit over til blå/gul i lomme 8 på multikontakt er en data kommunikasjons linje hvor elektronikken i varmeren "snakker" med elektronikken i manøverbryter og evt. diagnoseutstyr. Kan sammenlignes med f. eks. can-bus(2 linjer) alt. line-bus(1 linje) som brukes mellom komponenter i mange av dagens biler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Sophy Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Da er varmeren virksom igjen . Årsaken til at den ikke fungerte var dårlig kontakt mellom easystart betjeningspanel og selve varmer , derav feilmelding kommunikasjonsvikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonjul Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 (redigert) Hei, har samme feilen som deg. Kode n5i tilsier feil med kommunikasjon.. har sjekket alle koblinger virker å være ok. Må feilkoden slettes før ny start vil aktiveres? Må dem slettes med diagnose verktøy eller kan jeg få slettet den selv?? Redigert 29.April.2018 av jonjul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 "Oppskrift" over avlesning og resetting av feilkoder er beskrevet i monteringsveiledning: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonjul Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Hei, Jeg har sjekket i denne bruksanvisningen; https://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Brosjyrer/EasyStart_Select_TP7.pdf Fremgår ikke hvordan man kan slette feilkode??, har en formening om at feilkode ligger å sperrer for oppstart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Lese feilkoder. Slå på varmer, press begge piltaster samtidig i lengre enn 5 sek. Du er nå i "workshop menu. Velg 1 . 2 med piltast og trykk ok, bla i feilkoder F1 - F5. Slette feilkoder. Slå på varmer og trykk begge piltaster i lengre enn 5 sek. Velg 1 . 3 med piltast, trykk ok og du sletter feilkodelager. Kommer det opp "ndi" i display mangler forbindelse til diagnoseledning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonjul Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Takk for all hjelp, klippet av kontaktene som henger bak styringstablå og loddet ledningene. Vips så er varmeren i gang.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrujeden Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 @I.M.S. Innlegget ditt lenger oppe om hvordan Easystart select og temperatursensor skulle kobles var til super hjelp i går. Etter 3 timer feilsøking og fundering var jeg nær med å gi opp fir kvelden å vende nesen hjemmover, da jeg ved tilfeldighet oppdaget innlegget ditt og fikk koblet sammen brun/hvir og blå/rød og visp så funka sensoren. Skulle bare sett det 3 timer før ... Så nå funker mitt Easystart select på min D4 fra 2004 . Trodde først at temperatursensoren var ødelagt og kjøpte ny, så nå har jeg to. Mulig jeg legger en liten bryter i mellom så kan jeg velge mellom å måle oppe og nede i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.