Jump to content

Eberspächer D4 viser feilkode n5i


Miss Sophy

Recommended Posts

Hei Roger Jo

Takk for masse dokumentasjon. Har pløyd raskt gjennom linkene du sendte meg  , finner ikke akkurat den koden oppgitt, men takket være linkene har jeg nå koblingskjema.  Kanskje lurt å begynne å måle kontaktorene på den store kontakten inn i varmeren ?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Målte over " pinnene" på store kontakten inn i varmeren idag tidlig . Den får strøm . Båten står med ladere koblet til så det skal være plenty med strøm.  Båten er utstyrt med totalt 3 varmere, Mikuni luftvarmer , Ebersprächer Hydronic og

" problembarnet" Ebersprächer D4. De 2 førstnevnte starter og går med engang. 

Å kalle meg ekspert innen båtelektro vil være å ta veldig i. Jeg føler at dette er et stykke utenfor min " komfortsone" så idag tidlig demonterte jeg varmeren , og leverte den på Vestfold Elektro Diesel . De skal lese ut eventuelle feilkoder.  Må bruke eliminasjons metoden tror jeg . Er det ikke noe feil med varmeren ligger det i ledningsnettet..

Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av EasyStart Select hos norsk forhandler følger det med en monteringsanvisning hvor den feilen du beskriver tilsier ingen kommunikasjon. Er dette en varmer som er såpass ny at den har 2 kommunikasjonslinjer, eller er det en eldre varmer med kun en linje ? Har den bare en komm. linje, fungerer ikke EasyStart Tp 7 manøverbrytere.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert en eber d4 i en båt. Startet etter tredje forsøk og gikk en stund. Så kom Err opp i display og feilkode n5i opp. Samtidig når varmer gikk la jeg merke til at voltmeteret gikk mellom 10.8 og 12. 

Tok ut sikringene og startet på ny. Denne gang med hovedbryter på. Nå gikk varmer fint og voltmeteret viste 13.8 volt.  (Står lader på)  

Varmer er koblet direkte på batteri så hva som direkte er feil ble jeg ikke klok på annet en at jeg tenkte den laget feilkode pga for mange startforsøk. Eller for liten spenning. Men det er jo en annen kode ved for liten spenning. 

Har koblet opp alt selv på varmer så der er ingenting som er koblet feil. 

Det merkelige er jo at med hovedbryter på viser voltmeteret rett. Har det noe med shunten og gjøre?

Link to post
Share on other sites

I.M.S. skrev for 8 timer siden:

Ved kjøp av EasyStart Select hos norsk forhandler følger det med en monteringsanvisning hvor den feilen du beskriver tilsier ingen kommunikasjon. Er dette en varmer som er såpass ny at den har 2 kommunikasjonslinjer, eller er det en eldre varmer med kun en linje ? Har den bare en komm. linje, fungerer ikke EasyStart Tp 7 manøverbrytere.

 

Link to post
Share on other sites

Hei . Varmeren er fra 2016  så jeg vil tro easystart betjeningsmodulen er tilpasset varmeren. Denne varmeren erstatter en eldre varmer ,  det kan se ut som om kontakten inn i varmeren er den kontakten som ble benyttet på den gamle varmeren som ble byttet ut. Skal forsøke å poste bilder på fredag , hvis jeg klarer , forferdelig trangt der den er montert.

Link to post
Share on other sites

All kommunikasjon mellom Easy Start Tp7 og varmeren går på en ledning, blå/hvit, i kabelstamme. Den går over til blå/gul i 16-pins kontakt på varmeren, lomme 8. Kontroller at dette stemmer på varmeren. Ut over dette trenger Easy Start Tp 7 kun + og - , så skal det fungere. For å få "termostatfunksjon" må romtemp sensor være tilkoblet mellom grå/rød og brun/hvit lasket sammen og grå.

Link to post
Share on other sites

Blå/hvit over til blå/gul i lomme 8 på multikontakt er en data kommunikasjons linje hvor elektronikken i varmeren "snakker" med elektronikken i manøverbryter og evt. diagnoseutstyr. Kan sammenlignes med f. eks. can-bus(2 linjer) alt. line-bus(1 linje) som brukes mellom komponenter i mange av dagens biler.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lese feilkoder. Slå på varmer, press begge piltaster samtidig i lengre enn 5 sek. Du er nå i "workshop menu. Velg 1 . 2 med piltast og trykk ok, bla i feilkoder F1 - F5. Slette feilkoder. Slå på varmer og trykk begge piltaster i lengre enn 5 sek. Velg 1 . 3 med piltast, trykk ok og du sletter feilkodelager. Kommer det opp "ndi" i display mangler forbindelse til diagnoseledning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

@I.M.S. Innlegget ditt lenger oppe om hvordan Easystart select og temperatursensor skulle kobles var til super hjelp i går. Etter 3 timer feilsøking og fundering var jeg nær med å gi opp fir kvelden å vende nesen hjemmover, da jeg ved tilfeldighet oppdaget innlegget ditt og fikk koblet sammen brun/hvir og blå/rød og visp så funka sensoren. Skulle bare sett det 3 timer før :giggle:... 
Så nå funker mitt  Easystart select på min D4 fra 2004 . Trodde først at temperatursensoren var ødelagt og kjøpte ny, så nå har jeg to.

Mulig jeg legger en liten bryter i mellom så kan jeg velge mellom å måle oppe og nede i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...