Jump to content

Liming av plast mot plast


Exide

Recommended Posts

Har prøvd og bruke søkefunksjonen men finner liksom ikke noen svar som passer helt med mitt spm.

 

Jeg skal lime en plast plate mot annen plast. hvilket lim er og anbefale?, plata er ca 20 x 40 cm så det er relativt stort område som kan smøres lim på. men dette må kunne holde mist 3 - 4 kg.

Link to post
Share on other sites

Hva skal dette brukes til? Biltemas kontaktlim (spraytypen) kan fungere fint - har nettopp limt plastikk mot plastikk med dette limet, men i mitt tilfelle er det ikke noen særlig belastning på limet. "Noen" hadde en god ide om å gå på skolekarneval utkledt som en boks med Solo, så da måtte far til pers. Jeg limte en relativt myk plastplate til sylinderfasong, med kun 10 cm overlappende limflate i "sømmen", og etter noen runder med spraylakk, ducttape, patentbånd og diverse så endte vi med dette (90% ferdig):

 

image.png.3cf1b590be882898fdaa72abb17849a3.png

 

Malingen flasser som bare det, men limet holder! Og vi vant premien for beste hjemmelagede kostyme! :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Var kanskje kort beskrevet av meg men enda er jeg lit usikker på hvilken plastik det er snakk om. får svar på det i dag.

plast plata er samme materiale som polarcirkel båt blir laget av, den skal limes på plasten som buster bruker til sine styrekonsoller/innredninger

Link to post
Share on other sites

Bruk "dråpe-testen" som en indikasjon på om plasten din er limbar med tradisjonelle lim. Om en dråpe vann står som en halvmåne på overflaten er overflatespenningen lav og du må ty til kontaktlim. Jo flatere dråpen blir, jo høyere overflatespenning er det og det er lettere å få adhesjon med alle limtyper.

Husk at ved bruk av en-komponente produkter så må den ene overflaten være diffusjonsåpen da en-komponente produkter benytter seg av material/luftfuktighet for å herde. Noen er også vannbaserte og må ha en diffusjonsåpen overflate for at vannet skal kunne fordampe.

Plast er diffusjonstett, så du vil få et problem uansett med en-komponent produkt når du skal lime plast/plast 

Jeg vil tro du bør benytte kontaktlim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...