Jump to content

Hjelp til å velge komponenter til bomvinsj


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Vet der mange flinke hobbyingeniører her inne, så tenkte jeg kunne prøve å spørre om hjelp her.

Hadde en svært ubehagelig opplevelse under løft av krabbeteine her om dagen. Wiretrommelen på den hydrauliske bomvinsjen min nærmest eksploderte i et rustdky og føyk opp i bommen. Var tydeligvis bare kjeks igjen av stålet. Ganske skremmende opplevelse.  Ventilen som styrer vinsja er også ganske oppspist så tenkte å prøve å få tak i noe nytt her også, men jeg er ingen ekspert på hydraulikk, så er heller usikker på hva jeg kan kjøpe.

 

Ventilen får motoren på vinsjen til å gå ene eller andre veien. Antar det er noe fjærmekanisme inni der, siden hendelen går tilbake til null når jeg slipper.

Hva selve vinsjen angår så lurer jeg på om det er lurt å også bytte motoren, eller om det vil være ok å få prøve å få tak på en ny trommel/vinsj å sette på? Vet ikke hvor lang levetid en hydraulikkmotor typisk har? Det er kanskje mange forskjellige typer der ute mtp størrelse, lengde på aksling etc. Slik at det blir lotto å finne en trommel som passer innpå?

 

IMG_0197.jpg.3718dc2da703eef7a142fc17b840b10e.jpg

Ventilen. Veldig rustet og slarkete.

IMG_0196.jpg.7e8f7fdefa584016d850c8fb81c147c3.jpg

Ræva på hydraulikkmotoren

'IMG_0195.jpg.02cdfefcb46b026e94f1675098e8b70b.jpg

Alt som er igjen av trommelen :S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...