Jump to content

Yamaha 25 kerosine


I_frode

Recommended Posts

Har lånt en båt av en kompis som er på ferie, med denne motoren -yamaha 25 kerosine- og lurer på kvilket drivstoff som skal fylles?

Det er en todelt tank hvor det står følgende: Gasolin 30:1 Kerosine 30:1

 

Skjønner ikke helt dette med blandingen. 30 :1 ? 30 hva og 1 hva?

 

Dette er sikkert et dumt spørsmål , men den som ikke spør får heller ikke vite.

 

Teskje er en fin fisk:

Link to post
Share on other sites

kerosene betyr parafin , dvs at motoren er bygd for å gå på bensin på lavere turtall og går på parafin på halv gass og over (såvidt jeg husker)

30:1 vil si oljeblandingsforholdet, dvs 1 liter olje pr 30 liter drivstoff.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det der må være en HERLIG gammel motor!! Kan du få lagt ut et fotografisk bilede av skjønnheten?? Kan ikke huske å ha sett e nslik på flere årtier ... vakker og hvit skal den være, om ikke Worses beryktete hukommelse har kortsluttet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er ca 77/79 , blå med hvitt og rødt på dekselet.

Fantes også som 15hk og muligens 8hk hvis jeg ikke husker helt feil da.

Vet om etpar som hadde slike , de ble etterhvert ombygd til ren bensindrift. Litt for mye plunder med 2 typer drivstoff å holde styr på...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

hvor mange vil du ha?

 

http://www.perfecthouseltd.com/yamaha.htm

 

Bilde

 

aner ikke om de blir produsertforsatt eller hvor gamle/gammelt dette er

 

UPDATE:

 

ser ut som de fortsatt lages for den 3 verden- fra 2003:

http://www.sundayobserver.lk/2003/03/23/bus12.html

 

Yamaha also introduced two new kerosene operated models of 9.9 h.p. and 15 h.p. which will provide significant economies and performance to fishermen.

 

These models have been developed after extensive tests in Sri Lankan waters, specifically for Sri Lanka.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Fantastiske :cool: YAMAHA :cool: - Global markedsandel på 40%...... - Ingen over,..... Ingen ved siden...... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

YAMAHA som kom til Norge var faktisk parafinmotorer.

At han har den stående tror jeg kanskje. At han har den gående er helt utelukket. De var ikke til å få til å gå når de ble pakket opp nye av esken.

Det ble sagt at hadde du tre sånne motorer, hadde du deler nok til en som gikk.

Den har en kran på siden som skulle settes i stilling kerosene, dersom miraklet skjedde og den startet.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at der var noen driftsproblemer, men den måtte startes og varmkjøres på bensin. Den måtte også kjøres over på bensin en tid før stopp slik at der ikke stod parafin i forgasseren. Alternativt måtte forgasseren tømmes for parafin før oppstart.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Mitt tips er ca 77/79 , blå med hvitt og rødt på dekselet.

Fantes også som 15hk og muligens 8hk hvis jeg ikke husker helt feil da.

Vet om etpar som hadde slike , de ble etterhvert ombygd til ren bensindrift. Litt for mye plunder med 2 typer drivstoff å holde styr på...

Drar opp denne. Er det noen som vet hva ombygging til ren bensindrift innebærer? Er det bytte av forgasser? Andre plugger? Noen som har en anelse?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2434/1044378-bil...aha250001_1.jpg

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som spesifikt ble gjort , men hvis du fyller oljeblandet bensin på begge tankene så vil den jo gå som en ren bensinmotor.

 

Forresten , dekoren på dekselet ditt ble brukt 1980-1983 såvidt jeg husker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...