Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

Liten histore fra seilturen i dag.

 

Bilde

 

Mellom Bastøya og Borrestranda har jeg (grønn pil) vind inn fra styrbord side og holder kurs rett mot Steinbrygga båthavn , ser på min babord side en liten passbåt (rød pil) som kommer 90 grader inn på min babord side. Begge holder ca 5 kn. Jeg vet selvfølgelig at han har vikeplikt for meg, men nei da. Som den gode fritidsbåtskipper (D5L) som jeg er holder jeg kurs og fart og forbereder på å vike til styrbord. Når han er noen få meter unna unna min babord side styrer han hardt styrbord, stuper opp av luka forut og skriker ; " Hva slags idiotkjøring er dette med seilene oppe? f**n tenker jeg, og tar igjen med samme mynt. Lær deg reglen din tulling. Du skal alltid vike for båt med seil, dessuten har du vikeplikt for fartøy som kommer på din styrbord side uansett om det er med seil eller ikke. STRANDMATROS!!

 

Hva skal sånne dønn kunnskapsløse folk med båt? Den dagen det blir krav om ett eller annet for å føre båt ser jeg frem til.

Link to post
Share on other sites

Hva skal sånne dønn kunnskapsløse folk med båt?  Den dagen det blir krav om ett eller annet for å føre båt ser jeg frem til.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod:

Og bare så du vet det - det er derfor vi Østfoldinger holder oss på rett side av fjorden - selv om vi synes Vestfold har en av landets vakreste utsikter mot Øst.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde omtrent det samme for noen år siden. Båt in fra min bab. på kryssende kurs. Vek i siste lita og begynnte å bruke kjeft: "Jeg måtte da se at han lå på stabil kurs", og at jeg da hadde vikeplikt??

Det viste seg etterpå at han faktisk hadde båtplass i samme havna som meg. Jeg tok kopi av vikepliktsreglene fra heftet "Snarvei til båtførerprøven" og puttet innunder kallesjen hans kvelden etter. Han har ikke nevnt episoden med et ord sjøl om jeg ofte treffer på ham i havna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tja, jeg har en gammel treprom sammen med bl.a. en kar fra Drangedal, og han er helt overbevist om at dersom han holder stø fart og kurs, så har alle andre vikeplikt for ham. Dette gjelder dessverre også nyttefartøy, og han satte hele promlagets mannskap i overhengende livsfare en gang ytterst i Langesundsbukta pga dette.

Her nytter ingen opplæring, for innstendige forsøk på innprenting av sjøveisreglene bare preller av som vann på gåsa. "Jeg holder stø fart og kurs jeg!" :rolleyes:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du motoren i gang så gjelder vanlige sjøveisregler, selv om seilene "er oppe". Hvordan står det til med kjeglen?

 

Det er dessverre altfor mange med motorbåt som feiltolker dette.

Jeg motorseiler ikke bare fordi motoren er igang.

Motoren skal også drive båten fremover.

Link to post
Share on other sites

Østfoldingær har vel forskjørsrett rundt Hvaler-traktene men over på vestfoldsia blir vel reglene litt annerledes?

Jepp. På vestfoldsia viker østfoldinger for vestfoldinger. Samme her i Oslo. Skulle noen fra vestsia rote seg over på østsia av fjorden så har de vikeplikt, og omvendt. Håper de får meg seg dette i pensum til båtførerprøven.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kanskje han med speedbåten hadde tatt de røde og grønne sokkene på feil bein? :rolleyes: (slike som Wesenlund har, hvilken side av fjorden nå han kommer fra?)

Lars H. :flag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg ferietid. Husk at østlendinger har vikeplikt langs hele Sørlandskysten.

 

Og hvis jeg er en østlending, hvordan kan du da "la være" å være en vestlending og "din" kyst Vestlandet? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

La meg først få si at jeg har full forståelse for innlegg #1 til LarsX.

 

I tillegg må jeg si at min fortolking av regel nr 2, ansvarsregelen, har blitt slik at jeg mer og mer forutser at endel i fritidsbåter ikke kjenner sjøveisreglene og jeg forsøker derfor selv å vike unna med markerte kursendringer.

 

Vikeplikten, kryssende kurs og innhentende fartøy er en problematikk jeg tror vi må forutse kommer til å bli en gjenganger i sommer.

 

Det kan være greit å unngå å la seg hisse opp av de som ikke kan og/eller ikke praktiserer sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

Mulligan:"Det er dessverre altfor mange med motorbåt som feiltolker dette. Jeg motorseiler ikke bare fordi motoren er igang.

Motoren skal også drive båten fremover."

 

Dette er en kjepphest jeg også rir.. Det virker som om mange på sjøen mener en seilbåt med seilene oppe og motoren i gang er å betrakte som motorbåt når det gjelder sjøveisreglene.. Jeg mener også at motoren må benyttes til fremdrift om det skal være tilfelle. Problemet er kanskje frasen "motoren igang" som tydeligvis tolkes ulikt av ulike mennesker.. Vi har diskutert akkurat det tidligere her på båtplassen.

 

 

I VG's Tett på nett 13/6-06 besvarte underdirektør John R. Aicher i Sjøfartsdirektoratet et spørsmål fra leserne slik:

 

 

Vikeplikt

Innsendt av: Terje, 12/06 - 2006 kl. 10:51

 

Hvordan er vikepliktregelen mellom fritidsmotorbåt og seilbåt når seilbåten har seil oppe, men tydelig går med motor?"

 

Er motoren igang er seilbåten å ansees som motorbåt.

 

Hilsen Sjøfartsdirektoratet

 

 

Her var vel spørsmålet formulert med den hensikt å fjerne tvil om motoren var fremdriftsmiddelet, men svaret var egnet til misforståelse etter min mening, særlig når det blir brukt i en artikkel for å bedre kunnskapen om båtliv og sikkerhet. Jeg tillot meg å sende en mail til Sjøfartsdirektoratet å spørre om man virkelig mente at det var tilstrekkelig at motoren var igang, men fikk aldri noe mere svar enn at henvendelsen var mottatt....

Link to post
Share on other sites

Mulligan:"Det er dessverre altfor mange med motorbåt som feiltolker dette. Jeg motorseiler ikke bare fordi motoren er igang.

Motoren skal også drive båten fremover."

 

Dette er en kjepphest jeg også rir.. Det virker som om mange på sjøen mener en seilbåt med seilene oppe og motoren i gang er å betrakte som motorbåt når det gjelder

 

Dette kan vel seilerne stort sett skylde seg sjøl for. Hvor mange bruker dagsignalet når de går for motor? Ingen som jeg har sett.

Hadde dette vært i almen bruk så hadde vel også motorbåtførere respektert seilasen på en helt annen måte.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...