Ip.Content

Logo

Husnes Båthavn, Kvinnherad, Hordaland

• Logg inn for svare
6 svar på dette emnet

#1 Skipper Worse Ikke pålogget Postet 18.08.05 21:15

• KNBF medlem
  • Medlem
Navn: Husnes Båthavn

Beliggenhet: Like ved Husnes, største tettsted i Kvinnherad kommune
Posisjon: N 59º 52,4' E 005º 45,4'
Fortøyningsmuligheter: Flytebrygger og trekaier
Dybdeforhold: God dybde de aller fleste steder
Mulighet for ankring: Etter havnevertens anvisning i så fall
Antall plasser: Om lag 100
Kontakt (telefon): 954 65 665
Pris: 100,-/døgn inkl. strøm
Fasiliteter:Alt du trenger. Vann, strøm, diesel, slipp, dusj, WC, vask/tørk, strand, lekemuligheter +++

Omtale på www.gjestehavner.no

Båthavnens nettsider

Andre opplysninger:
Husnes Gjestehavn ligger et lite stykke nord for Husnes sentrum, med Sør-Norge Aluminium som nærmeste nabo. På tross av nærheten til fabrikken og 200kV kraftledninger, ligger gjestehavnen fint til ytterst i en idyllisk bukt.

Ved ankomst nordenfra er fabrikkbygningene synlige på lang avstand. Selve innløpet til havnen er trangt og vanskelig å få øye på, men det er godt merket med jernstenger og navigasjon inn til havnen gir seg selv så snart man kommer helt inntil innløpet og ser alle stengene.

Gjesteplassene ligger spredt i hele havnen, se båtlagets internetsider på linken ovenfor. Ved tillegging mot bryggen lengst mot sør i havnen må man være obs på sjøledning 40 cm. under lavvann – dette er godt merket med oppslag/skilt på bryggen og det er rikelig plass på begge sider av rørene, som også er godt synlige nede på sandbunnen. Obs! Bildet av havnen på båthavnens nettsider er utgått på dato. Havnen er utvidet mot sør etter at bildet ble tatt.

Havnen ligger noe åpent til mot nord og sør men på grunn av det trange innløpet får man ikke svell inn i havnen og det er fredelig på vannet selv om vinden tar godt tak. Den innelukkete bukten er nærmest perfekt for jollegenerasjonen, for her er det trygt å slippe dem løs i fri dressur. Det er to halvt sunkne vrak i bukten, som ganske sikkert er spennende å se nærmere på for barn i rette alder.

Vannet i bukten er overraskende rent og friskt og man kan ta seg ned til fjæra flere steder. Med andre ord er det rikelige muligheter for de yngre til å hale opp småfisk, krabbe og annet som lever i sjøen. Det er anlagt en flott badestrand lengst nord i bukten, like etter innløpet når man kommer inn. En fin plass, som på grunn av fjellet bakenfor ligger godt i le for nordavinden.

Båtlagets klubbhus er nytt, med flotte sanitære faciliteter; rent og pent og rett så trivelig. Anlegget ellers er dels uferdig på land, og det er planer om å utvide med lengre brygge mot sør i bukten.

I sesongen er havnen betjent av havneverter i gule trøyer. De aller fleste som ankommer får anvist en høvelig plass av en havnevert. Man får ogå utdelt en brosjyre om havnen og siste utgave av lokalavisen. Og for den som trodde det var alt: Det hele topper seg om morgenen, når havnevertene avleverer ferske rundstykker til de båtfarende. Aldeles glitrende!

Båtlaget har rikelig med sykler og handletriller til gratis utlån. Det gjør handleturene til Husnes sentrum enkle og lystige, noe de som følge av avstanden neppe ville ha vært om man skulle ha måttet håndbære provianten. Til fots er avstanden ca. 15-20 minutter, med sykkel er det bare kondisjonen og dagsformen som avgjør om turen tar fem eller ti minutter. Det finnes sykler for både barn og voksne, til og med en med barnesete. Omgivelsene er fredelige og uten trafikk og det betyr at de håpefulle små fint kan ta seg en sykkeltur på egen hånd.

Der er også tennisbane, volleyball-bane og en lang turløype rundt fabrikken for de joggelystne. Og for båtfolk med sære interesser har de pinadø også en golfbane. Så mye på et så lite sted -- skulle ikke tro det var mulig. Bra!

Husnes sentrum har det aller meste av hva man kan ønske seg av butikker. Rema, Rimi, Drageset Spar, bokhandel (med sjøkart), Elkjøp, Expert, Europris, Nille, og dessuten sport og båtutstyr og en rekke flere. Selvsagt også apotek og den slags, i tillegg til noen spisesteder. Bensin er å få kjøpt på bensinstasjon like før Husnes sentrum.

Man skulle tro at Husnes er langt nok fra verdens navle til at stedet ikke en gang var verdig til omtale. En slik oppfatning legger man fort av seg, og det er ikke mye grunn til tvil om at valget av denne havnen som Norges beste gjestehavn absolutt er godt begrunnet. At havnen hadde 2.400 gjestedøgn i 2004 viser at den absolutt har truffet blink hos båtfolket.

Samlet vurdering: Husnes er et fredelig, rolig og behagelig sted å tilbringe noen dager, og vi kommer gjerne tilbake.

Post bilde
Bildet er tatt fra stranden mot bryggene.

Redigert av Skipper_Worse: 18.08.05 21:17

#2 Skipper Worse Ikke pålogget Postet 03.10.05 22:20

• KNBF medlem
  • Medlem
Jahh -- nå har vi også avlagt Husnes et besøk i skolens høstferie.

Som eneste gjestende båt var det en anelse eiendommelig, særlig i forhold til sommerens overflod av andre besøkende og det yrende liv vi da var en del av. For nå er det i sannhet fredelig her i Norges "beste" gjestehavn. Nesten ikke en lyd dagen lang, så godt som ingen trafikk.

Men likevel er havnen åpen, tilgangen til facilitetene likeså, og havnesjefen & co. er akkurat like hyggelige som i sommer og like snakkesalige også. Det kan ikke være tilfeldig at denne havnen ble ansett som den beste (hvilket uttrykkes selv om Worse ikke har sett en brøkdel av de øvrige havner i landet).

#3 Avsluttet2 Ikke pålogget Postet 02.08.06 22:48

• Medlem
Ja, da var denne havnen besøkt og Worses beskrivelse passer nesten 100 %.

Jeg hadde ikke studert nettsidene deres før jeg dro, ble ikke møtt av noen havnevert (kan ikke huske at jeg så noen med gult heller), men fant en ledig bås. Tuslet litt rundt og så meg om, koste meg i solen og etter et par timer dro jeg videre. Ikke før jeg kom hjem og så på nettsidene skjønte jeg at jeg hadde lagt til utenfor gjesteplassene og lå i en privat bås.
Kunne med fordel markert med litt maling på bryggene der hvor gjesteplassene er.

#4 JanB Ikke pålogget Postet 04.08.06 00:30

• Medlem
Husnes båtlag bruker også private plassar til gjester, når eigaren av båsen er på tur. Då er plassen som oftast markert med eit treskilt der det står "ledig". Men det er også ei gjestebrygge (nest innerste pir) med vanleg flytebrygge-båsar. Her er det ikkje noko markering av kvar enkelt bås.

Dei gulkledde er ikkje alltid til stades. Som oftast er det flest på ettermiddagstid. Det er sjølvsagt lov å finna seg ein plass utan deira hjelp. Men blir det trongt, kan det henda dei kjem og foreslår tiltak for å utnytta plassen betre. Men alltid med eit smil.

Då eg var innom nokre dagar for to veker sidan, var det ein båt som hadde lagt seg i ein privat "opptatt" bås. I kveldinga kom "eigaren" tilbake, og kva skjedde då? Jo, eigaren av plassen berre vinka til gjesten og lånte seg ein annan bås lenger inne. Etter at gjesten hadde gått neste dag, flytta han båten sin tilbake.

Dette seier også ein del om gjestfridomen som er så spesiell i denne havna.

#5 Avsluttet2 Ikke pålogget Postet 05.08.06 17:35

• Medlem
Jepp, det må jeg si :-)

Det var på den nest innerste bryggen jeg lå, så da har jeg altså benyttet gjesteplassene likevel da.

Uansett et fantastisk flott anlegg!!!

#6 Skipper Worse Ikke pålogget Postet 06.08.06 22:38

• KNBF medlem
  • Medlem
Vi har nå gjestet Husnes to ganger i sommer. I og med at QB er kjent for å være meeeeget kresen, også med annet enn valg av livsledsager, :wink: kan dette tas som et uttrykk for at Husnes er et godt stykke på vei mot den perfekte gjestehavn.

Første gang ble vi møtt av janb, bmo og Vindihaaret ... denne gang (kom hjem igjen i dag) påtraff vi Wellcraft, Haakon og til og med langveisfarende Kjelli. Neste gang er vi kanskje enda flere???

PS: Et tips for handleturene. Kjøp rikelig med festestropper av typen "Fasty"; rød, gule og blå. De kan brukes til det mest utrolige :rolleyes: Ta to stk blå, lån en sykkel og en handletrille. Fest håndtaket på handletrillen til sykkelens bagasjebrett med de blå stroppene. Og vips! så har du sykkel med tilhenger som kan frakte 6 stk six-packs med lettøl :eek: trygt og sikkert fra butikken og til havnen.

#7 JanB Ikke pålogget Postet 12.08.09 23:01

• Medlem
Husnes held forsatt stilen.
No er den indre flytebrygga skifta ut med ei lang (sikkert fylkets lengste!) solid og stødig brygge med straum vatn. Fortøying longside.

Dei har også fått gapestokk for dårlege betalarar! :wink: