Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter en lang debatt om låning (eller stjeling om noen vil) av nett-tilgang gjennom andres nettverk synes jeg det var på tide å lodde stemningen om dette blant baatplassens medlemmer.

 

Sorry at det er litt "Off Topic" men siden vi her på baatplassen nettopp bruker nettet og kanskje mange også WLAN til å lese og skrive her på baatplassen så får det kanskje gå for denne gang?

 

Vi snakker her selvsagt ikke om trådløse nett som kommersielle aktører som kafeer, Statoil og andre lar sine kunder bruke. Her snakker vi om at man ser et eller flere nett inne i f.eks. et boligområde og at minst et av disse nettene er åpent uten beskyttelse.

 

Er det moralske forskjeller på å låne andres trådløse nett enn å låne deres sykkel, bil, gressklipper etc uten å spøre først?

Link to post
Share on other sites

Jeg nevte i tidligere tråd at det er forskjell å låne tjenester i forhold til gjenstander.

 

Gjenstander eller løseøre låner vi ikke før vi spør. Ser da bortifra Spade, sneskuffer o.l. Forutsatt at vi legger det tilbake på samme plass.

 

Bredbånd er en tjeneste. Er den åpen er den "fritt vilt". har du stengt den med den dårligste løsning så er det et signal om at andre må holde seg unna.

 

Meget enkelt og normal folkeskikk :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg nevte i tidligere tråd at det er forskjell å låne tjenester i forhold til gjenstander.

 

Gjenstander eller løseøre låner vi ikke før vi spør. Ser da bortifra Spade, sneskuffer o.l. Forutsatt at vi legger det tilbake på samme plass.

 

Bredbånd er en tjeneste.

Da er strømleveransen på veggen din og TV-signalene en tjeneste også da? Hvis ikke er ikke bredbånd det heller. Er det ok å låne strøm uten å spørre?

 

Forresten... du, jeg låner ikke spaden eller snøskuffa til naboen heller jeg uten å spørre - selv om skuret hans er ulåst.

 

 

Er den åpen er den "fritt vilt". har du stengt den med den dårligste løsning så er det et signal om at andre må holde seg unna.

 

Meget enkelt og normal folkeskikk  :cheers:

Det var jo nettopp folks meninger denne poll'en ble satt opp for å vise, og meningene vil nok også her sprike noe. Jeg mener slett ikke det er normal folkeskikk å kaste seg på et åpent nettverk hos en nabo som "fritt vilt". Jeg er TEMMELIG sikker på at en høy prosentandel av de åpne/usikrede nettene rundt i de tusen hjem er netteopp åpne fordi de som har nettet enten ikke kan å sikre det eller har tenkt på problemstillingene ved å ikke sikre det. Da kan de altså ha det så godt. Det er normal folkeskikk at de da er fritt vilt. Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er strømleveransen på veggen din og TV-signalene en tjeneste også da? Hvis ikke er ikke bredbånd det heller. Er det ok å låne strøm uten å spørre?

Det er også en tjeneste men den betaler du for. Du betaler ikke for bredbånd pr forbruk.

 

Det var noe dårlig formulert fra min side dette med "fritt vilt". Meningen var at så lenge folk ikke klarer å sikre eget nettverk tror jeg hovedparten av dem ikke har noen problemer med at folk kobler seg opp. Dette er da gjerne hvor du er å ikke har tilgang til eget nettverk men kun åpent. Situasjonen er naturligvis helt anderledes dersom du kobler deg fast opp mot en nabo sitt nettverk kun for å spare penger selv.

 

Har forøvrig nettverk på hytta som har vært usikret i mange år. Har der en pc som er av når jeg ikke er der. Har mange ganger tengt å sikre den, men da hytta ligger ved sjoen har jeg tenkt som så. Skitt au, kanskje det er noen båter der ute som kan ha glede av det. Uansett, jeg betaler det samme uansett. Ikke noe sensitivt på den pcen bortsett fra ungene som kobler seg opp mot msn :cryin:

 

Helge, hvorfor har du så store problemer med akkurat dette ??.

Link to post
Share on other sites

Det er også en tjeneste men den betaler du for. 

Ikke om du kobler deg opp FORAN energimåleren min. Den lille strømmen du bruker vil ikke merkes i den store energistrømmen til everket. Men er det moralsk rett likevel?

 

 

Har forøvrig nettverk på hytta som har vært usikret i mange år. Har der en pc som er av når jeg ikke er der. Har mange ganger tengt å sikre den, men da hytta ligger ved sjoen har jeg tenkt som så. Skitt au, kanskje det er noen båter der ute som kan ha glede av det.

I utgangspunktet veldig snilt og hyggelig av deg :yesnod:  Men har du lov til det? Hva står det i din leverandørs tilknytningskontrakt/vilkår?  Noen av de som ikke kan å sikre nettet sitt er sikkert heller ikke klar over at de ikke har lov til å la andre bruke deres ADLS-linje. Men er det mere rett at andre bruker deres linje da?

 

 

 

Helge, hvorfor har du så store problemer med akkurat dette ??.

Kjære Contraband :cheers: jeg har ikke "problemer" med "dette". Jeg har selv vært "umoralsk" :wink: og logget meg på en annens nettverk EN gang.

 

Jeg så for noen måneder siden at det hadde dukket opp et tredje nettverk synlig fra mitt hjem. I motsetning til de to fra tidligere (inkl. mitt) publiserte dette nettet sitt navn (SSID). Amatør? Kanskje, men ikke nødvendigvis - noen "proffe" privatpersoner viser SSID. Men navnet var fabrikkens standardnavn, nemlig navnet på fabrikken. Amatør - sannsynligvis, men fremdeles ikke helt sikkert. Jeg forsøkte å logge meg på (FY og FY) og nettet var helt usikret. Jeg surfet KUN til EN webside og sjekket hvem som var hans leverandør (Telenor) og hans hastighet (704/128) slik at jeg hadde noe mer "data" å lete etter.

 

I de påfølgende ukene spurte jeg etter tur 3 naboer før jeg traff blink. I dag er hans nett sikret da han IKKE ønsket at andre skulle kunne logge seg på hans nett, men den gang ikke hadde tenkt på dette med sikring av ruteren langt mindre visste hvordan å slå på kryptering etc. Jeg fikk ei flaske rødvin som "takk for hjelpen".

 

Men jeg mener altså oppriktig det er galt å låne andre private sine trådløse nett uten at man vet at det er ok for dem. Andre får mene noe annet selv om jeg vil synes det ikke akkurat er noe god moral eller folkeskikk. De får på sin side eventuelt bare mene jeg er teit eller for pirkete :rolleyes:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare 5 svar som er er kommet inn.

 

Jeg skulle gjerne fått noen til å forklare hvorfor det ikke skal være mulig å benytte ett fritt tilgjengelig netterverk på sjøen ???. Hvordan skal vi kunne spørre eier om lov som er usynlig ?? :drink:

<{POST_SNAPBACK}>

..men kjære deg. Kan du ikke spørre, så skal du heller ikke benytte nettverket.

Enkelt.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Leser du i aviser så ser du at halve Oslo er usikret nettverk. Dette har vært bekjentgjort til det kjedsommelige. Blir brukt av de fleste med laptop. Dette er neste blitt tradisjon.

 

Har selv hytte ved sjøen, har usikret bredbåndstilgang der. Kunne naturligvis sikre den men har ikke gjort det. Hvorfor.Uansett betaler jeg en 800 kr for 2000/650 pr mnd. Modemet står på selv om jeg ikke er der. Tenker som så, ok om noen bruker nettverket mitt på sjøen, so what ??. Er jeg ikke der spiller det ingen rolle. Er jeg der å trenger båndbredden da kan jeg bare sperre gjennom router personen som nedlaster. Dette er et ikke problem.

 

Når dette er sakt. Prinipelt skal en spørre, men spørsmålet mitt igjen er . Hvem skal du spørre. Det ligger ikke noen addresse til vedkommende du kan henvende deg til.

 

Klarer ikke folk å sikre eget nettverk, da må de også ta konsekvensen av at de risikerer at det blir brukt. På lik linje, dessverre, med, har du ikke låst båtmotoren kan du risikere at den blir stjålet. Slik er situasjonen som ingen av oss kan gjøre noe med om vi vil eller ikke. :drink:

Redigert av Contraband (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer ikke folk å sikre eget nettverk, da må de også ta konsekvensen av at de risikerer at det blir brukt. På lik linje, dessverre, med, har du ikke låst båtmotoren kan du risikere at den blir stjålet. Slik er situasjonen som ingen av oss kan gjøre noe med om vi vil eller ikke.  :drink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe godt eksempel syns jeg, men OK, siden det var du som kom med det;

 

I ditt eksempel med båtmotoren er det DU som er tyven. Skjønner du?

DET kan DU gjøre noe med.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om en kommer gående etter en vei, som deler seg, den korteste går over privat eiendom og grinda er åpen. Det er ingen å spørre om å få bruke veien over eiendommen. Jeg vil gå den veien om grinda er åpen, da jeg sparer tid. Jeg syns dette er på samme måte som å bruke et åpent WLAN.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Har et klart inntrykk av at de som synes det er greit å stjele båndbredde i et tilfeldig åpent nettverk gjør det fordi de synes at konsekvensene er små hvis de gjør det og ulempen er stor hvis de ikke gjør det. Dette er ofte riktig, men tyveriet blir da ikke mer lovlig selv om det er lite og nesten ubetydelig?

 

Noen gangen er nettverket usikret fordi noen faktisk ønsker at andre skal få bruke det. Javel. I så fall sett SSID for nettverket til "GRATISNETT" eller lignende. Når PC'en finner det usikrede nettet og kobler seg til, sier Windows: Du er nå koblet til trådløst nettverk GRATISNETT. Signalstyrke god. Da kan man med god samvittighet bruke nettet.

 

Heter ikke nettverket GRATISNETT, Statoil, Peppes osv? Da kan du like trygt anta at det ikke er et gratis nett for deg å benytte. Benytter du det likevel? Ditt valg, men jeg kaller det ulovlig tyvlåning av andres båndbredde. Vet ikke helt hva du kaller det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er nesten fristet til å starte en ny poll:

 

Er det dumt å sette opp et åpent nettverk (uten beskyttelse) hvis man er redd for at andre skal bruke det ?

 

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har kanskje ikke satt opp et trådløst nettverk selv? Oppdaget at hver gang du prøver å legge inn nøkkel, så virker ikke driten selv om du tilsynelatende har samme nøkkel i begge ender. Etter en halvtimes prøving og feiling sitter du igjen med 2 muligheter: Du kan slå av den helvetes nøkkelen. Da virker det utmerket og konsekvensene med usikret nett er neppe store, tenker du. Hva er det verset som kan skje? At en og annen stjeler litt båndbredde?

 

Alternativt kan du ringe til meg. Jeg kommer og setter opp nettet ditt så sikkert som det er mulig å få til. Det koster deg en tusenlapp i reise og arbeid. Du vet også at du får problemer med neste PC du skal koble til også. Du ringer ikke og sparer pengene til noen kjekke båtting.

 

Dette er den virkelige verdenen Lasse. Det handler om penger, kunnskap og konsekvenser av de valg man gjør. 1 av 3 hjemmenettverk er pip åpne. Min tidligere opmtalte kollega går til jobb med laptop'en i sekken. Den logger alle nett på vei fra A til B. I Snitt er en av 3 nettverk åpne. Er de åpne fordi eierene ønsker å dele dem med sine tyvlånende naboer?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei lotus

 

Heldigvis har jeg ikke slikt utstyr, og etter disse diskusjonene blir jeg mer og mer overbevist om at jeg aldri skal ha det heller :smiley: En i familen har det, og hun sier at alle som ikke har noen form for beskyttelse må være idioter (ikke mitt utsagn) :smiley:

 

Oppfatter det som man her befinner seg i en temmelig kaotisk gråsone - uten klare regler. Noen mener det er ulovlig, andre mener det er lovlig, og jeg har så langt ikke sett noe som klart og entydig definerer dette. Det har kun vært tolkninger av forsjellige utsagn, og en masse rare sammenligninger som jeg synes er nokså urelevante. Jeg kjenner ikke hvordan disse trådløse nettverksduppedingsene kan konfigureres men ser for meg følgende:

 

Jens har en liten bærbar PC som han benytter både på jobben og hjemme. Begge steder er det trådløst nettverk. For å gjøre det enkelt for Jens er maskinen satt opp til å finne nærmeste nettverk automatisk når Jens starter maskinen. Den er også satt opp til å laste ned ny e-post automatisk når den starter.

 

En dag Jens er ute å kjører, trenger han plutselig tilgang til en fil på maskinen. Han stopper bilen i veikanten, og skrur på PC'en sin. PC'en kobler seg automatisk opp til nettverket Olsen&Sønn som befnner seg på andre siden av nærmeste hekk. PC'en laster så ned ca 20mb med tull og tøys helt av seg selv mens Jens leter etter filen sin.

 

Stakkars Jens. Han skulle bare lese en fil, men har gjort seg til en tyv. Han har stjålet av båndbredden til Olsen&Sønn

Link to post
Share on other sites

Et tyveri innebærer at man tar noe, gjerne en gjenstand, penger eller annet håndfast fra en annen. Du får noe, den du tar fra mister noe. Båndbredde? Hva mister man? Nedlstningstid muligens. Noe ganske annet er det hvis man kobler seg på et nett for å skaffe seg tilgang til andres data.

 

Kanskje en kobling mot innmark\utmark diskusjonen kan benyttes her?

 

Jeg ser ikke noe galt i å gå over en annens eng i utmark hvis jeg vil ta en shortcut. Ville jeg gått over naboens pegoniaer og gress (innmark) tett ved et vindu for å spare tid? Neppe.

 

Ville jeg unnlatt å kjøpe nettilgang fordi naboen har trådløst nett i etagen over? Nei.

 

Men hvis jeg er i båt, eller ute på vei og vil sjekke mailen, og finner et åpent nett, jepp, jeg ville lånt litt nettilgang uten å ha dårlig samvittighet ved det.

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

Jens har en liten bærbar PC som han benytter både på jobben og hjemme. Begge steder er det trådløst nettverk. For å gjøre det enkelt for Jens er maskinen satt opp til å finne nærmeste nettverk automatisk når Jens starter maskinen. Den er også satt opp til å laste ned ny e-post automatisk når den starter.

I dette tilfelle vil normalt bedriften lage PROFILER av de to trådløse nettene "på jobb" og "hjemme" slik at det KUN blir DET av disse som du er i nærheten av du blir tilkoblet automatisk.

 

Jeg kan ikke "alt" om data - det skal jeg langt fra påberope meg. Men på de 4 bærbare PC'ene jeg har brukt med WLAN kort (min jobb-PC, kona sin jobb-PC, min datters og min sønns PC'er) er standardinnstillingene slik at du ikke blir koblet til et eneste nett du ikke har vært på før uten at du selv "manuelt" går inn for det. Ser du et nett kan du sette opp en profil på dette nettet slik at du blir automatisk koblet til neste gang. Du kan også velge prioritert rekkefølge på profilene/nettene dine. Men INGEN av de nevnte 4 PC'er (en med XP, en med Win2000 og 2 med Win98SE) logger seg på automatisk på et tilfeldig privat nett du ikke har vært på før.

 

En dag Jens er ute å kjører, trenger han plutselig tilgang til en fil på maskinen. Han stopper bilen i veikanten, og skrur på PC'en sin. PC'en kobler seg automatisk opp til nettverket Olsen&Sønn som  befnner seg på andre siden av nærmeste hekk. PC'en laster så ned ca 20mb med tull og tøys helt av seg selv mens Jens leter etter filen sin.

 

Stakkars Jens. Han skulle bare lese en fil, men har gjort seg til en tyv. Han har stjålet av båndbredden til Olsen&Sønn

Punkt EN: Jeg vil tro at i de fleste bærbare PC'er kobler som "standard" PC'en seg ikke i dette tilfellet automatisk opp mot Olsen&Sønn med mindre Jens har tyvlånt nettopp nettet deres før.

 

Punkt TO: Dersom det siden sist Jens var på nett er kommet en ny oppgradering av hans antivirus programvare kan det hende denne blir automatisk oppdatert over web slik at han belaster Olsen&Sønns nettverk med nedlasting av noen titalls MB i tellegg til e-postene som kanskje også har vedlegg på mange MB?

Link to post
Share on other sites

Mener jeg leste et sted de siste par ukene at det kan medføre straffeansvar om man uberettiget bruker andres nettverk, selv om de er åpne.

 

Men i vår tid er det jo en folkesykdom å ikke vite forskjell på mitt og ditt!

<{POST_SNAPBACK}>

Siden du her inviterer (slik jeg opplever det) til udefinerte sleivspark til almuen, kan jeg jo sagtens legge til følgende: Det er vel også en folkesykdom at snart hver minste bevegelse Hvermansen gjør, tilsiktet eller ei, skal kontrolleres og eventuelt streffeforfølges?

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

Det er vel også en folkesykdom at snart hver minste bevegelse Hvermansen gjør, tilsiktet eller ei, skal kontrolleres og eventuelt streffeforfølges?

Jeg er ikke uening i at det stadig reguleres mer og mer og overvåkes mer og mer etc. Hørte på radioen så sent som i dag at det nå kommer opp fotobokser for "gjennomsnittsfartsmåling" over en 3km prøvedistanse. Liker vi det? Sikkert i svært varierende grad avhengig av hvor mye den enkelte av oss velger å tøye fartsgrensene. Uavhengig av om vi liker tanken på disse nye fotoboksene eller ikke kan vel likevel alle konstatere at at å kjøre over 80 km/t der det er 80sone ikke er lov?

 

Det å tjuvlåne andre private personer sitt åpne trådløse nett uten å spørre er vel ikke endelig fastslått mht om det er lovlig eller ulovlig. men god folkeskikk og høflig er det ikke.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uening i at det stadig reguleres mer og mer og overvåkes mer og mer etc.  Hørte på radioen så sent som i dag at det nå kommer opp fotobokser for "gjennomsnittsfartsmåling" over en 3km prøvedistanse. Liker vi det? Sikkert i svært varierende grad avhengig av hvor mye den enkelte av oss velger å tøye fartsgrensene.  Uavhengig av om vi liker tanken på disse nye fotoboksene eller ikke kan vel likevel alle konstatere at at å kjøre over 80 km/t der det er 80sone ikke er lov?

 

Det å tjuvlåne andre private personer sitt åpne trådløse nett uten å spørre er vel ikke endelig fastslått mht om det er lovlig eller ulovlig. men god folkeskikk og høflig er det ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir vel litt OT dette her, men å hevde at slike gjennomsnitsmålinger gjennomføres for å bedre trafikksikkerheten er som i eventyret om Keiserens nye klær. Så hvorfor gjøres det da? Jeg finner kun en forklaring; noens (les Staten) behov for i stadig økende grad stikke nesa si i almuens gjøren og laden. NB Jeg forsvarer her selvsagt ikke uvettig kjøring, men blir meget trist på alles vegne over stadig ferre muligheter til å tøyle grensene litt. Dette fører til en forflatning av samfunnet.

 

Nettverk? Straff for å laste ned en mail eller to? Makan til sludder. Nettverkeieren har vel ikke en gang merket "forbrytelsen" en gang, ikke skal han\hun betale noe mer, ikke blir det problemer grunnet det heller. Dessuten kan slike nettverk stenges med et par tastetrykk om det er det man har behov for. Lukk døra om du ikke liker at noen kan se inn.

 

Håper ikke vi havner helt i moralismens tvangstrøye her. Litt spillerom må vi ha, det være seg nettverk, fart eller annen aktivitet som faller litt utenom det perfekte mønster. Dette så lenge vi snakker om handlinger som ikke påfører andre skade eller et utilbørlig ubehag, bare så det er sagt.

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

Det er vel blitt slik at det som er ditt er mitt, og det som er mitt skal du du gi f-en i. Det betyr jo igjen og igjen at vi stjeler gjerne, men vi liker ikke å bli stjelt ifra. Folkeskikken er nok bare å finne på museum.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kjenner jeg overhodet ikke igjen, hvor har du dette fra, eksempler? Båten min får stå i fred, det samme med sønnens, huset mitt får stå i fred, bilen, klærne på snoren.

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...