Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Her vil jeg prøve å gi en bygge beskrivelse om ombyggingen og restureringen av min skibsplast.

Båten er jeg fått gratis og er i dårlig stand.

 

Tanken er å bygge en båt inspirert av 30 tallets runaboats :cool: .

 

 

Bilde

 

Her et av de første bildene av båten ( dårlig kvalitet. kopi av kopi osv).

det går vel sånn nogenlunde frem av bilde at dette er mer eller mindre et vrak, hentet frem fra busker å kratt.

 

Det er vel meningen at det skal bli en svane etter vært :cool: .

 

 

 

Bilde

 

Dette er original brosjyren i fra 1964

 

 

 

BildeBilde

 

Her er noen bilder av baugen, som er ganske delaminert og knekt.

 

 

 

Bilde

 

her er en sprekk i siden.

Disse skadene blir reparert med polyester, og epoxy sparkel (epoxy iblandet mikro ballonger).

 

 

Bilde

 

Bjelken i midten av båten er der for å holde båten stiv, og til å bygge etter.

Bjelken blir fjernet når spantene er limt inn, og båten er blitt tilstrekkelig stiv.

 

Båten blir bygd med en midt montert styreposisjon bak. Foran denne blir det to små sittebrønner, en stb og en til bb.

Det blir sitteplasser til 3 i båten, men ved å felle ned en bit av dekket kan det skvises ned en person ved styreposisjonen, totalt 4 sitte plasser.

Bilde

Bilde

BildeBilde

Her er spantene satt løst inn for å sjekke layoten.

Her kommer også den sentermonterte styreposisjonen frem, med det gamle rattet.(originale)

Redigert av classic fiberglass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sprekt prosjekt! Et råd hvor jeg er klok av skade: Vær nøye med at du ikke bygger inn deformasjoner i skroget. Jeg gjorde den tabben da jeg bygde ny bunn innvendig i Selco'en. Feilen var at jeg var ikke nøye nok med at båten lå fiksert riktig mot underlaget. Underlaget under båten var ørlitt høyere på styrbord side akter enn babord side. Med den konsekvensen at jeg bygde inn denne deformasjonen permanent når ny bunn ble støpt. Ser det nesten ikke med det blotte øie, men rettholt eller bruk på vannet avslører problemet tvert. Båten veltet seg over noe fælt til ene siden etter at den var i plan. Har begynt å utbedre problemet, men dette er ekstra arbeide og kostnader man godt kan klare seg uten.

 

Ser fram til bilder etter hvert som prosjektet skrider fram. Noen målsetting om når båten skal sjøsettes? Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det viktige rådet du gir meg er jeg veldig opptatt av, båten vil bli satt opp i en posisjon hvor den står absolutt i vater, vil lage en slags jigg.

Håper din Selco blir ok! Båten SKAL være ferdig 30.04-06, all fritid vil bli brukt, har peling på hvor mye arbeid som ligger foran meg, tidligere har jeg restaurert en 18 fots Skibsplast fra 1964 (ca. 700t)

Jeg må si at det er Espen (VICMA) som har lagt inn disse bildene og tekst, takk?! .Har fått meg et bedre kamera og nye bilder vil komme fortløpende etter hvert som prosjektet "sklir" fremover.

Tor Arve

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg er imponert, her kommer den ene tråden etter den andre med restaureringsprosjekter som utviser en entusiasme og pågangsmot som kan ta luven fra hvem som helst.

 

Jeg gleder meg storveis til fortsettelsen !!!!

 

Det begynner etterhvert å bli mange slike presentasjoner fra Kristiansand, vi har Dospen, Wicma, Morten, deg og sikkert mange flere som jeg ikke husker i forbifarten. Spørs om ikke jeg må ta meg en turnè for å hente inn inspirasjon :yesnod:

 

(håper du vil delta på baatplassentreffet til sommeren, slik at vi kan beundre båtene :wink: )

Link to post
Share on other sites

.......Blir nok og lete etter passende emner etterhvert

:nonod: A-a! Per Christian! :nono:

 

Inntil den originale Bastard'en blir sjøsatt - eller i beste fall gjordt sjøsettings-klar - får du påsatt "SKYLAPPER" av baatplassens medlemmer! :smash:

 

Har inntrykk av at det er FOR mange emner / prosjekter, som tar all din oppmerksomhet. :lol:

Link to post
Share on other sites

Er også imponert over alle de nye prosjektene som kommer og som blir ferdige ganske fort, og jeg misunner til tider pågangsmotet til deres. Har selv ikke alltid nok pågangsmot til å jobbe med båten, hvilket fører til at det tar litt lengere tid med noen av oss, eller hva bastard? :wink:

 

Enda ett morsomt prosjekt dette som jeg gleder meg til å følge med videre på!

Redigert av jorhei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:nonod: A-a! Per Christian! :nono:

 

Inntil den originale Bastard'en blir sjøsatt - eller i beste fall gjordt sjøsettings-klar - får du påsatt "SKYLAPPER" av baatplassens medlemmer! :smash:

 

Har inntrykk av at det er FOR mange emner / prosjekter, som tar all din oppmerksomhet. :lol:

 

, hvilket fører til at det tar litt lengere tid med noen av oss, eller hva bastard? :wink:

 

Enda ett morsomt prosjekt dette som jeg gleder meg til å følge med videre på!

 

Jadda, jadda men det er vel lov og kikke litt da.

Har jo en jolle nå som jeg kjøpte :blush:

Link to post
Share on other sites

Hei! Gøyalt prosjekt. Skibsplast 14 er en fin båt, det.

 

Her er litt inspirasjon:

 

Her er en fin en, fra dette nettstedet: http://www.cutwater.com/speedster/

Bilde

 

 

 

Bilde

Klassiske vindskjerm- deler kan du kjøpe fra dette stedet i USA: (Det er noen som fortsetter å lage de gamle delene til de klassiske amerikanske båtene, men det virker ganske dyrt).. http://www.californiaclassicboats.com/chris1.htm

 

Disse har laget noen tøffe båter også:

http://www.mayea.com/

Bilde

 

Du bygger dekket i kryssfiner, da? Eventuelt staver av mahogny eller teak oppå, sikkert?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei! Det går raskt fremover med 13 foteren, lagde en jigg så den ble stående 100% i vater alle veier, dermed droppet jeg den bjelken jeg hadde plassert fra baug til akter, båten ble stabil, ikke bare et "skjelvende vrak".

Dermed forsterket jeg de gjennomgående spanter/steglister de var i god stand, men likevel la jeg på langsgående merantifiner på sidene, har støpt ny innvendig bunn, da den gamle dobbelbunnen var fjernet tidligere valgte jeg og bygge to flytetanker bak og en ny foran,dette vil sikre større oppdrift enn den originale dobbelbunnen.

Flytetankene tar ikke unødvendig mye plass i en ellers trang båt for 3(4) personer.

Skal snart begynne og lime inn laminerte sider i fremre halvdel av skroget og forbinde med de originale/modifiserte mahogny sidene. Da bli det klart for spanter og dekk... det blir GØY!

Bilder kommer vel etterhvert når WICMA har tid til det! (Pokker må lære meg det der!)

TA :seeya:

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt dette da... I allefall siden jeg har sammen båten men min Sportmann DeLuxe er god orginal stand.. Er ikke akkurat noe god sjøbåt men grei til sitt bruk. Jeg satt på en gammel Yamaha 28 på denne og den gjør rundt 25 knop med meg i... Det slår og rister noe jævlig...

 

Skal bli morsomt å se resultatet..

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her er båten satt opp i jiggen. Båten er i vater i alle retninger.

 

Bilde

 

Her er båten ferdig pusset, og klar for montering av ekstra forsterkninger på de langsgående stringerene.

 

Bilde

 

Ferdig støpt med 2 lag i bunnen og en ekstra remse på stringerene. Det er lagt en 12 mm x-finer på begge sider av stringerene. De 2 lagene med fiber i bunnen trenktes, for enkelte plasser var den veldig tynn.

 

BildeBilde

 

Her er flytetanker støpt inn, noe ikke båten var utstyrt med i fra den var ny. Det blir satt drenerings plugger i tankene, og et stort mannlokk i den i baugen.

 

Dette er omtrent sånn båten står i dag. Det neste på prosjektet er å forsterke riba, og lime på spantene.

Link to post
Share on other sites

Bygg herren

 

Bilde

 

Følte jeg måtte poste et bygge bilde, som viser litt mer en bare båter.

Etter gliset å dømme så er det en fornøyd båtbygger :smiley: .

Gliset blir vel omtren sånn :eek:når han oppdager dette bildet.

Bildet er vel tatt midt på natta sånn i 3-4 tiden, sånn att man er glad bare øynene er oppe.

Bildet er vel tatt med selvutløser??

Mann må jobbe skikkelige lange dager (les netter ) skal det bli noen fremdrift.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor har du lagt kryssfiner i bunnen, og hvordan er den festet til bunnen?

:smiley: Hei! Er akkurat ferdig med en eksamen på skolen, herlig! Sitter ved en av maskinene her, og måtte se om WICMA la ut noen bilder av prosjektet mitt, og det har han (takk) Jeg har IKKE støpt inn finer i bunnen av båten! kun forsterket eksisterende spanter/steglister, om det var nødvendig, vel...

Ellers så synes jeg det var kjempegøy å høre at det er flere av samme type båt i originalstand!! send inn bilder av din Sportsmaster jeg må se, ("please" som ungane sier.)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sjøegenskaper...så kan jeg fortelle at "søstera" 18 foteren fra`64 har samme konstruksjon, og den er jæ... flat under ,ingen planingsterskel,går som en plattgatter, for å si det sånn "har du laustenner ta de ud!" linjene er derimot flotte etter min mening! skal legge inn et par bilder av båten som er produsert i 11 eks. (Skibsplast brant ned i 1964 og formene forsvant) du finner ikke båten på Skibsplasts web side under "tidligere modeller" den kommer sier Roald Skibsrud! så da får vi tro på det.

TA

PS! likte ikke det bildet der WICMA! men det er vel sånn æ ser ud, så da så,dattera mi tok det ihalvtre tida natt til søndag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...