Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Det har i årevis vært snakk om å bygge skipstunnel gjennom Stadlandet. Men det har så langt ikke resultert i noe vedtak om å gå i gang. Jeg har vært veldig positiv innstilt hele tiden, men må tilstå at jeg har sett på dette prosjektet som noe som først og fremst er viktig for småbåter. Men den 7 november i år hadde kaptein Arne-R. Gran Ernstsen et innlegg i Sunnmørsposten som fikk meg til å forstå at dette handler om langt mer enn småbåttrafikk.

 

Jeg synes det er så knakende godt skrevet at flest mulig bør få lese det, og jeg har fått forfatterens tillatelse til å gjengi det.

 

Skrevet av: Arne-R. Gran Ernstsen, sjøkaptein på Hurtigruten "Trollfjord"

 

Sitat:

 

Stad Skipstunnel

«For all samfunnsnyttig trafikk fra hurtigrutens størrelse og ned til den minste føringsbåt, vil en tunnel igjennom Stadlandet for all fremtid fjerne all risiko som er forbundet med å seile rundt Stadlandet»

 

Navnet Stad eller Stadlandet kommer av norrønt og betyr antagelig å stanse.

Stadlandet er en halvøy som stikker seg ut i havet i Selje kommune i Sogn og Fjordane, nær grensen til Møre og Romsdal. Stad regnes videre som grensen mellom Norskehavet og Nordsjøen på Norskekysten.

Dette forblåste, fandenivoldske, spektakulære, naturskjønne og markante fjellplatå som ruver ca 500 m o.h. og stuper bratt ned uten noe skjærgård utenfor, er svært værhardt. Det ytterste forberget heter Kjerringa (Vestkapp) og står som et monument mot vest og skiller Sildegapet i sørvest fra Vanylvsfjorden i nordøst.

Ideen og tankene bak Stad Skipstunnel er slett ikke ny. For mer en 100 år siden såg framsynte sjøfarere at naturen selv hadde lagt det svært så godt til rette til å lage tunnel. Og lenge før dette ble mindre båta drege over fjellet ved hjelp av hest. En kan enda den dag i dag se spor av «råsa» mellom Drage og Leikanger.

Går vi litt tilbake i tid, så starta mest sannsynlig ferdsel langs vår kyst med årer og seil- åttring- fembøring og jekter- jakter og galeaser. For de fleste av oss, farkoste vi bare har hørt om- å for ikke å snakke om knarren.

Selv om det er få spor etter den eldste båttrafikken langs kysten vår- så har likevel tilknyttinga til hav og båt avtegne seg tydelig nok. Her nevnes Stad, enhver høvedsmanns prøvelse, en prøvelse som ofte fikk katastrofale utfall.

 

Lokalt pågangsmot

Etter et enestående engasjement og pågangsmot fra bl.a. lokale redere, fiskere, sjøfarere, foreninger og ikke minst, kommunale embetsmenn som har arbeidet med dette prosjekt over flere år, vedtok Stortinget i 1997 at Stad Skipstunnel skulle utredes. Iflg. Rapport fra Kystverket, et velldokumentert prosjekt som på alle måter er fornuftig og fult ut realiserbart og arbeidskapende, har en byggetid på ca 3 år.

Norges mest tradisjonsrike sjøreise- selve grunnpilaren og fundamentet hva sjøtransport angikk- Hurtigruten, dagens cruiselignende skip, som også er frakteskip, lokaltransportskip og turistrafikkskip har seilt kysten siden 1893, for enkelte av oss kanskje bedre kjent som Riksvei nr 1, passerer i dag Stad 2 ganger i døgnet hele året igjennom. I tillegg også daglig annen transportmessig nyttetrafikk.

Verdens vakreste sjøreise er det blidt sagt, men også verdens hardeste sjøreise når høst og vinterstormene setter inn.

Alle «skippere» som trafikkerer kysten vet at dette vestligste fastlandspunktet til tider er nokså værhardt. Ofte må man ta det svært så med ro, ja av og til ligge stille å vente på bedring i været enten i Måløy eller Ålesund, eller til ankers ved Haugsholmen, som så ofte i gamle dager. Vi kan liksom ikke forhandle med naturen, men kun spille på lag.

Vi kan lese om været i aviser, vi hører værmeldinger gjennom radio, vi ser det på TV- og legg merke til at Stad nevnes opp til flere ganger i døgnet. Vår herres praktfulle skapelse har jeg imidlertid ikke tenkt å kommentere, men av en eller annen merkelig grunn er det liksom Stad der lavtrykkene ofte treffer.

Ordet Stad er således både beryktet og fryktet, ikke bare av oss nordmenn, men også kjent langt utover våre grenser. Folk er opptatt av vær og vind, og som kaptein i hurtigruten får jeg ofte spørsmål av passasjerer som reiser med, som er både fra inn og utland om hvordan været blir på Stad.

Med all respekt for naturen og havets luner, er det likevel viktig og presisere at sjøtransport i utgangspunktet slett ikke farlig, men likevel forbundet med en hvis risiko på lik linje med mangt i vårt samfunn.

 

Samfunnsnyttig

Bygda Åheim, som ligger inne i Vanylvsfjorden nordøst om Stadlandet, har om lag 160 utskipninger av olivin i året. Dette gjøres av større eller mindre skip som må forsere Stat på sin reise til og fra kontinentet. I dårlig vær blir venting på bedre vær kostbart, noe som igjen går ut over både avskiper, transportør og mottaker.

For all samfunnsnyttig trafikk fra hurtigrutens størrelse og ned til den minste føringsbåt, vil en tunnel igjennom Stadlandet for all fremtid fjerne all risiko som er forbundet med å seile rundt Stadlandet.

En slik tunnel som vil bli ca 1700 meter lang, vil gå gjennom et 400 meter høyt fjell med så stor åpning at også dagens hurtigrute kan seile der, er kostnadsberegnet til ca 1,4 milliarder NOK vil bl.a. miljø- og sikkerhetsmessig gi stor gevinst ved at mann kan føre mer transport over fra vei til sjø.

 

Internasjonal attraksjon

Tunnelen vil selvfølgelig også bety mye for kystbefolkningen og være god reklame for kystnorge, da som den første skipstunnel i verden, en attraksjon i seg selv som vi knapt nok har sett maken til.

Stad Skipstunnel vil, slik jeg ser det, sette turistmagneter som Lysefjorden, Hardangerfjorden, Sognefjorden, Geirangerfjorden, Lofoten med Trollfjorden og selveste Nordkapplatået i skyggen.

Sett i et verdensperspektiv kan Stad Skipstunnel ferdig bygget, sidestilles med den moderne verdens underverker så som f. eks kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrige, Frihetsstatuen i New York, Eiffeltårnet i Paris, Mount Rushmore South Dakota og Golden Gate-brua i San Francisco noe som vil gi en enorm markedsføring av Norge. Hvem i all verden vill ikke se og oppleve dette så unike samfunnsnyttige prosjekt?

 

Risiko

Risikoen ved seilas rundt Stad i dårlig vær er et uttrykk for den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø eller materiale verdier.

Går mann tilbake i historien er det mange skipsforlis med tap av menneskeliv som har endt sine dager rundt Stad. Det å kunne seile trygt i stille vann gjennom en tunnel og samtidig vite at det stormer som verst rundt Stad, må da gi alle en følelse av trygghet og velbehag

For ikke lenge siden fikk en av våre nyeste hurtigruter motorstopp rett utenfor Stad, mens vinden var av storm styrke. Bare klokskap og godt sjømannskap avverget kanskje norgeshistoriens største skips katastrofe.

 

Politisk

Det burde derfor være den mest naturlige ting i vår verden for Norge å bygge en slik tunnel. Det som i dag mangler, er politisk vilje fra storting og regjering, slik at det kan bevilges penger.

Som et av verdens aller rikeste land å bo i, forlanger vi nå politisk handling, slik at Stad Skipstunnel som det enestående samfunnsnyttige sjøprosjekt det er, gies første prioritet og realiseres uten noe mer snakk, slik at vi som sjøfartsnasjon slipper og være vitne til enda flere tragiske sjøulykker rundt Stad.

La derfor ikke mangel på politisk klokskap og mot bli «Å vite det rette og ikke gjøre det»

 

Sitat slutt.

 

Er det noen grunn til å vente?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Et meget godt innlegg! Etter mitt syn fornuftig bruk av midler, i motsetning til f.eks. en opera som koster mye mere og som kun er til forlystelse for de få.

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

fann ett par dåliga bilder,.........

 

 

Bilde

 

Bilde

 

 

 

i artikkeln står

"Tunnelen vil selvfølgelig også bety mye for kystbefolkningen og være god reklame for kystnorge, da som den første skipstunnel i verden, en attraksjon i seg selv som vi knapt nok har sett maken til."

 

det finns ju kansje ingen så her stor men mindre skipstunnlar finns ju bla i Frankrikes kanaler,

 

o sen finns det ju en liten båt-tunnel i Porsgrunn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

o sen finns det ju en liten båt-tunnel i Porsgrunn!

 

Du visste til og med om den du! Har kjørt den en gang, med Grimstadsnekka vi hadde på 70-tallet. Artig opplevelse.

 

Beklager avsporinga.

 

En tunell ved Stadt hadde vært flott Norges-reklame. Og båtfolket ville fått det lettere.

Men hva med det praktiske?

 

Størrelse oppad og minste tillatte?

 

En-veiskjøring med dirigering fra en trafikksentral?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En tunell ved Stadt hadde vært flott Norges-reklame. Og båtfolket ville fått det lettere.

Men hva med det praktiske?

 

Størrelse oppad og minste tillatte?

 

En-veiskjøring med dirigering fra en trafikksentral?

Den er tenkt stor nok til at de største hurtigrutene kommer igjennom på flo sjø. Det er også meningen at to så store skip skal kunne møtes inne i tunnelen. Noen begrensning nedover kjenner jeg ikke til, men vil anta at det kreves motorisering.

Link to post
Share on other sites

Når tunnelen blir påbegynt bør vi samtidig utvide havnene våre til å kunne ta imot den økte trafikken sørfra.

 

Det vil bli et helt annen trafikkmønster når tunnelen blir bygget. De fleste kan gå rundt Stad så lenge været ikke er i ulage, men hinderet for de fleste er tanken på at de skal tilbake og kanskje må ligge i dagevis på vent. Det er det få som vil, eller kan ta seg tid til. Tunnelen vil skape økt trafikk.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Det vil bli et helt annen trafikkmønster når tunnelen blir bygget. De fleste kan gå rundt Stad så lenge været ikke er i ulage, men hinderet for de fleste er tanken på at de skal tilbake og kanskje må ligge i dagevis på vent.

Finnes det ikke i dag noe lastebiler etc. som kan ta de som ikke ønsker å kjøre båt langs veien a'la Dalands kanal transport??

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke i dag noe lastebiler etc. som kan ta de som ikke ønsker å kjøre båt langs veien a'la Dalands kanal transport??

Det lar seg gjøre å få mindre båter transportert på lastebil, med det finnes så vidt jeg vet ikke noen som har spesialisert seg på slik transport.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

KNBF Midt-Norge har satt Stadttunellen på dagsorden: http://knbf.no/archives/2005/11/stadttunellen_o.html

 

Med en kostnad på mellom 1 og 2 mrd skulle det være vettug investering både for nåtid og ikke minst framtid når en tenker på alle de positive effekter en slik tunell ville ha. Er det noen som kommer på noen negative sider ved saken?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Jan S

 

Nei jeg kan ikke se en eneste negativ side ved saken. Alvito var riktig nok inne på noe, men det kan vi vel ikke ta hensyn til.

 

Litt trist er det vel for Krabben rundt Stadt da den ikke får så mye :puke: å meske seg med hvis tunnellen blir en realitet..

Krabben får klare seg sjæl.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...