Jump to content

Skjælø


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei.

 

Lager en egen tråd jeg også :smiley:

 

Vi kjøpte skøyta i Oslo sept. 04. (Bygget i 1924/78. Lgd 35 fot, br 4.2 m, dpg 1.95 m. Motor: Perkins 4.236.)

 

Det var endel som måtte ordnes før vi kunne seile den hjem til Haugesund, bl a reparasjon av mastefot og rigge ny hovedmast. Kjørte i rutefart Oslo-Haugesund i helgene for å få den sjøklar og 04.12.04 var den på haugalandet :smiley:

 

Turen hjem gikk stort sett greit. Måtte "gjemme" oss for og vente på været i Mandal, Lista og Egersund, men på Jærens rev var vi heldige og hadde vel det beste været på hele turen. Flott tur!

 

I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å kjøpe en båt med de reparasjonene som det var/er nødvendig med på denne. Vi har ikke hatt trebåt/seilbåt tidligere, så meningen var å kjøpe en båt der det kun var vanlig vedlikehold som måtte gjøres. Kriteriene var likevel at vi skulle ha en treseiler og etter å ha kikket på skøyta var det ikke mulig å få den ut av hodet.

 

Bilder fra første gang vi så den.

 

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjorde nok ikke rett med bildene nei. Har lest i emneoversikt og hjelpe-emner, men fikk det ikke til likevel :blush: Noen som kan hjelpe meg? Jeg lastet opp bildene og kopierte inn linken i inlegget.

Ovenfor når du poster har du et par knapper (B I U .... osv.), og en av dem er "sett inn bilde" Trykk på denne knappen og legg inn linken til bildet, og så får du ...

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Du verden for ei nydelig skute. Interiørmessig ser den jo ut til å være i 100% stand? De stolpene du har i salongen, er det i dreid teak? Det utgjør estetisk en helhet som mange kan misunne dere.

 

Her er en på forumet som har masse seilskutedetaljer for salg om du/dere er interessert, nemlig Wicma.

 

Håper du etterhvert innvier oss en del i historikken, type, tank-kapasiteter, bo-fasiliteter og hvilke prosjekter du etterhvert vil gjøre med denne....

 

Jeg må samtidig legge til at jeg er svært glad for at du oppretter egen tråd. Det er det som er suverent med baatplassen, mange idealistiske tråder med gode utfyllende presentasjoner av båter.

 

Gleder meg til fortsettelsen og lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode ord Perlen :smiley:

Innredning (og stolper) er mahogny. Noe heltre og noe finer.

 

Her er noen bilder fra reparasjon på kahytt. Begge sider av kahytt var råtnet ca 11 cm ned pga vanninntrengning fra glassfibertak.

 

Bilde

 

Fjernet først all råte på kahytt og innvendig tak.

 

Bilde

 

Brukte epoksy for å lime den nye delen på. Det gikk greit med tvinger og bolter uten å steame mahognyen først. (4 cm tykk)

 

Bilde

 

Resultat etter beising, men før lakking.

 

Bilde

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en på forumet som har masse seilskutedetaljer for salg om du/dere er interessert, nemlig Wicma.

 

Håper du etterhvert innvier oss en del i historikken, type, tank-kapasiteter, bo-fasiliteter og hvilke prosjekter du etterhvert vil gjøre med denne....

De seilskutedetaljene hørtes interessante ut ja. Finner vi de her på forumet?

 

Litt historikk:

 

Bygget i Risør 1924 enten hos Moen eller Gregersen. Hadde samme eier på Onsøy frem til 1960 med fiskerinr Ø-93-O. Var først brukt som fiskeskøyte, ble ombygget til slepeskøyte og hadde oppdrag på Ula. Etter krigen begynte den å frakte soldater for forsvaret og dette ledet etterhvert til å opprette en fergerute mellom Lervik og Tønsberg. (Ble kallet Lervik-fergen) Gikk som ferge her fra ca 1950 til 1960.

 

I 1960 ble den kjøpt av en på Son som brukte den til hobbyfiske. Han hadde den til 1978. Skøytens navn var Skjælø frem til 1978 og vi har tatt tilbake det gamle navnet på den.

 

Hvis det er noen som husker skøyten eller vet om gamle bilder fra denne tiden så er vi svært interessert i å få høre om det.

 

Skøyta ble så solgt til en Oslomann som fikk den ombygget slik den er i dag. Ombygging skjedde hos br. Moen i Risør, rigg, skrog og innredning ble tegnet av Cecil Chr. Stephansen. Skøyten ble videresolgt i 1984 også denne gang til en fra Oslo og han hadde den frem til 2004 da vi kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

Da vi seilte hjemover med skøyta, hadde vi en mistanke om at det var litt råte i storgaffelen. Håpte på at det ikke var mer enn at vi kunne fylle inn med nytt tre. Etter at vi "kledde av" skøyta seil og gafler for å få burkaen på studerte vi dette nærmere. Begynte å grave for å få vekk det som var råte og gravde og gravde og gravde.... Storgaffelen var dårlig nærmest kloa og ved nærmere ettersyn viste det seg at det sto enda verre til med mesangaffelen.

 

Slik så det ut:

Bilde

 

Ny bom til mesanmast hadde vi fått med oss fra selger så den var grei nok. Bare til å smøre, lakke og sette på beslag, men det var verre med det at begge gaflene var på full fart mot oppløsning. (Kloa var heldigvis ok på begge) Etter å ha fundert og målt litt kom vi frem til at storgaffelen kunne bli ny mesangaffel, og som et prøveprosjekt fikk vi finne en passelig gran til storgaffel.

 

Snakket litt med en båtbygger i distriktet og fikk vite at joda det burde gå greit. Måtte bare passe på å finne ei gran som var likest mulig den tykkelsen vi måtte ha. (Dette var fordi gran har den beste veden ytterst i motsetning til furu som har den beste veden innerst.) Fant ei gran som så passelig ut, barket den og tok den inn i stua :blush: til tørk. (Det er jo der det er varmest og jevnest temperatur om vinteren og det er vel ikke no galt i å ha ei trestamme liggende rett over stuegulvet?) Nok om det! Den ble liggende inne til den begynte å sprekke. Deretter formet vi den til vha motorsag og høvel og smurte den godt inn med terpentin, linolje og antiparasitt.

 

Storgaffelen ferdig formet

Bilde

 

Nye gafler og mesanbom lakket og ferdige til bruk.

Bilde

 

Holder nå øynene åpne for fine rette furuer som kan brukes neste gang vi må til med noe lignende. Gran har vi mye av og kan tillate oss å prøve å feile, men passelig furu er ikke så lett å finne.

Link to post
Share on other sites

Fant ei gran som så passelig ut, barket den og tok den inn i stua :blush: til tørk. (Det er jo der det er varmest og jevnest temperatur om vinteren og det er vel ikke no galt i å ha ei trestamme liggende rett over stuegulvet?)

Hærlig med andre "gale" mennesker her på forumet :lol:

 

Så ut til å bli greie emner ut av dette. Hvor lange er de, kontra masta som har høyden ?

Link to post
Share on other sites

Hovedmast er 13.25m totalt, lengden på gaffel (uten klo) til denne er 3.97 m. Gaffel og bom til mesanmast er hhv 2.40 m og 2.88 m. Lengde på mesanmast og hovedbom er (ca-målt ifølge tegning) ca 8.7 m (over vann) og 4.0 m.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krypstrøm!!!!!

 

Hadde et spant i skøyta som vi tror var skadet pga av krypstrøm. Det ligger et motorfeste på spantet, det hadde dannet seg lut på bolten (som går gjennom skroget) og treverket hadde liksom løst seg opp på en måte som ikke lignet på råte.

 

Bilde

 

Dette fikk oss til å måle strøm rundt om i skøyta og vi fant ut at ved å måle + og - mellom batteri og skrog så hadde vi 12.5 volt. (Stilte et spørsmål her inne om dette: Link )

 

Koblet til og fra elektriske innretninger og fant ut at når vi koblet fra dybde/knopmåler gikk spenningen mellom skrog og batteri ned og vi hadde 0,et eller annet. (Den er ikke i bruk nå.)

 

Spantet reparerte vi når skøyta var slippet i vår, bolten ble dekket med maling og vi la en tynn gummimatte mellom motorfeste og spant for å isolere dette fra hverandre. .

 

Leste artikkelen som jeppe jul har skrevet om anoder og lutråte og valgte å ikke erstatte alle anodene på skroget med nye. Nå har vi en på hver side av jernkjøl istedet for tre stk.

 

Såvidt jeg forstår så er det to slags strøm på avveie som kan gi skade, galvanisk og lekkasjestrøm, og det kan gi skade både mellom metaller og direkte på treverket. Håper det vi har gjort her er nok til å forhindre dette i å utvikle seg videre, men kommentarer/meninger om dette mottas med takk.

 

På slipp klar for vask og ny bunnsmøring.

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Motoren står på stålskinner og disse er festet i spantene med gjennomgående bolter. (Tre på hver side hvis jeg husker rett. (Dette er stort sett mannen i huset sitt område :wink: ) Bak er de festet rett på spant og fremme har de en labb pga høydeforskjell. (Det er den du ser på bildet m skadet spant) Har dessverre ikke noen gode bilder av dette, men skal se om jeg kan få tatt noen snart. Har et bilde av motoren, skinnene begynner bakenfor den og fortsetter frem til byssa over fire (tror jeg) doble spant.

 

Bilde

 

Kan komme tilbake til dette med nærmere beskrivelse av lgd/br og annet hvis du vil.

Link to post
Share on other sites

Har vært i skøyta og forsøkt å ta bilde av skinner og motorfester. Det var ikke så lett å få gode bilder av dette da det er så mye i veien.

 

Motoren står på to stålskinner, skinnene er festet for og akter i skroget med gjennomgående bolter og i disse igjen er det to motorfester. Skinnene hviler på fire doble spant og i tillegg til spantene er det lagt inn to forsterkende "spant" som slutter like over skinnene. Bak er skinnen felt inn i dette.

 

Stålskinne sett ovenfra. (babord side). De to midterste festene er motorfester, det forreste er felt ned pga høydeforskjell. Det gjelder også labben på stålskinne på nederste bilde. I tillegg til spantene er det lagt inn to forsterkende "spant" som slutter like over skinnene. Bak er skinnen felt inn i dette.

Bilde

 

Skinnene og motor forfra.

Bilde

 

Skinne akter.

Bilde

 

Om dette er til hjelp for deg vet jeg ikke, men ønsker deg lykke til med sjøsetting som jeg har forstått skal foregå til våren.

(Den våren som kommer nå, mener jeg :wink: )

Link to post
Share on other sites

Sjøsetting våren 2006 ja. Tror det skal gå bra.

 

Disse skinnene du nevner, hva slag stål er det?

Flatt, eller vinkel?

Og er det da sveiset på plater på disse skinnene for hvert spant slik at man har 2 bolter på hver plate?

 

Takk for tegning og bilder

Jeg har også doble spanter, men tror ikke jeg trenger og sette inn spanter mellom disse igjen.

Det er ikke så god plass mellom spantene mine, tipper det er mellomrom på 35-40 cm

Link to post
Share on other sites

Det er flatt stål. Skinnene er kun boltet for og akter. To bolter foran på labb/plate. Bak er det festet med en bolt og innfelt/hviler på "ekstraspant"

 

Måtte finne frem tegning for å måle avstand mellom spant nå :lol: I følge den er det ca 60 cm mellom hvert spant, så kommer de ekstra spantene i tillegg. Spantene er 10x20 cm.

 

Her er et bilde fra innside der vi holder på å demontere for å få frigjort øverste bordgang i skroget. Garnering er fjernet (Samme garnering som du har laget hos deg, med mellomrom mellom hver) og bolter til røstjern løsnet. Det var råte mellom to støter så vi fjerner ca tre meter for å sette på nytt. (Røstjern er jo festet med bolter, men stort sett ellers så er det brukt kilte trenagler.)

Bilde

 

Gleder meg til å bli ferdig med utvendige ting slik at vi kan begynne planlegge forandringer/pusse opp innvendig (Inklusiv motor-rom).

 

PS. Du ser spant/ekstraspant på bildet av motor i tidligere innlegg.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, da er jeg med.

Er skinnene dine av 20 mm flatt stål? Syns det stod det i tegningen din.

Men er det ikke litt lite med feste for og akter?

Jeg tenkt og dra igjennom bolt for hvert spantepar (4 par), eller er det ikke nødvendig kanskje?

 

Hvis jeg ikke får en til og lage fundament i eik så går jeg nok for den løsningen du har.

Enklest med slik løsning har jeg funnet ut, selv om jeg hadde bestemt meg for fundament i eik da men...

 

Takker for opplysninger, og lykke til videre i arbeidet

Link to post
Share on other sites

Det er 20 mm ja. Lgd 1.67m og br 12.5cm.

 

Har ikke tenkt over at dette kanskje er litt lite? Dette ble utført hos brødrene Moen i Risør, så jeg har liksom gått utfra at det er skikkelig gjort. Kanskje du kan sjekke med en båtbygger hva han mener om å dra bolt gjennom hvert spantepar? Jeg ville ikke hatt mer gjennom skroget enn det som er nødvendig.

 

Lykke til til deg og. Kjekt å følge tråden din videre.

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om vinterens arbeid...

 

1. Skifte ca tre meter av øverste bordgang pga råte i en støt. (Må få tak i god eik.) Holder på å ta av bordgangen nå og det viser seg at en spantetopp har råte. Denne er en av to i et dobbelt spant, og jeg lurer på om det er en viss lengde som må tas av nedover pga skrogstyrke/overlapping. Noen som vet om det holder å kun ta så langt som råten går? (ca 15 cm fra topp)

 

2. Legge nytt tak på kahytt. (Tror det blir seildukslignende coelan her. Det hadde jo vært kjekt med ekte seilduk, men er redd for ikke å få dette tett. Det blir iallefall ikke glassfiber som er det nåværende belegget.)

 

Foruten dette så vil jeg gjøre noe med dekket. Skrapte, pusset og oljet med rå linolje/terpentin og litt tjære forrige vår. Det var veldig fint en stund, men så begynte det å "svartne". Det var ikke fint! (Var overrasket over hvor lite dekket trakk. Smurte på vått i vått og etter bare 5-6 strøk så trakk det ikke mer?)

Har tenkt på coelan her også, men tror jeg står over i første omgang.

Jeg leste en "bruksanvisning" på nettet som jeg ikke finner igjen (trodde det var på CMB) og der sto det at det var bra å pusse/olje om vinteren. Siden materialene er svellet ut da, så ville oljen fordrive vannet og låse materialene i svellet posisjon. Synes dette kan være verdt et forsøk og ved å avslutte med kokt linolje så vil det forhåpentligvis bli en hinne som holder trefargen fin? (Noen som har erfaringer med dette?)

 

Det er jo også veldig greit å kunne gjøre dette om vinteren slik at vår kan avsettes til vanlig bunnsmøring (+ drive på nytt en nat under vann)og pussing/lakking av skroget.

 

Holder også på å fjerne lakk fra cock.pit. Den skal mahognybeises og lakkes til våren. Lanternebrett, rekke og rekkestøtter + mesanmast får vi ta mellom andre ting litt etter litt.

 

Når dette er gjort så er nesten alt grovarbeid gjort, (Må ordne litt råte i forstevn, men det blir nok neste vinter) og vi kan begynne å tenke på ting som vi har lyst til å forandre på innvendig og i motor-rom. (Må pusse opp litt her også :smiley: )

 

Ps. Har dessuten nettopp lest bøkene om Ho-Ho og Rundø og er ikke helt kommet "hjem" enda :wink:

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, hva har du tenkt å bruke resten av vinteren til ?? Det er jo ikke så mye dette :wink:

 

Eik får du med fordel hos lokale sagbrukere. NB - be om godt tørkede materialer. har du trebåtbyggere i nærheten, er det veldig greit å spørre disse.

 

I og med at det er doble spant, vil jeg anbefale å gjøre som dospen, bytte ut delvis, sammensveises med epoxy. Slik jeg kjenner Dospen, er han en grundig fyr. Se i tråden hans for fremgangsmåte....

 

Coelan har jeg skrevet om før. Jeg forstår godt at enkelte bruker det, men jeg tørr rett og slett ikke. Vil ikke ødelegge båten. Du får det tett med seilduk. Mange gjør det. Se i vikers sin tråd, og du har fin fremgangsmåte. Det er også hyggelig å fortelle at jeg kan formidle LOVLIG blymønje som man skal ha under seilduken, ta kontakt isåfall (jeg er IKKE leverandør). Det beste på din båt er jo slike detaljer som seilduk :wink:

 

Både her og på cmb er det omtalt å sette inn båt med olje før vinteren. Mange delte meninger om det. Jeg tror det har noe for seg. Da vil rå linolje være å foretrekke, da kokt legger seg som hinne, når veden har trukket ferdig.

 

Dekket ditt kan for meg høres ut som har vært fuktig, når du behandlet dette i våres. Dette med tanke på at det ble "svart", samt at du ikke fikk tilført så mye olje i veden, kan det stemme ? Men det er klart at det avviker en del fra båt til annen hvor mye olje som medgår før veden er mettet......

 

Lykke til med arbeidet !

Link to post
Share on other sites

Se i vikers sin tråd, og du har fin fremgangsmåte. Det er også hyggelig å fortelle at jeg kan formidle LOVLIG blymønje som man skal ha under seilduken, ta kontakt isåfall (jeg er IKKE leverandør). Det beste på din båt er jo slike detaljer som seilduk :wink:

 

Både her og på cmb er det omtalt å sette inn båt med olje før vinteren. Mange delte meninger om det. Jeg tror det har noe for seg. Da vil rå linolje være å foretrekke, da kokt legger seg som hinne, når veden har trukket ferdig.

 

 

 

Dekket ditt kan for meg høres ut som har vært fuktig, når du behandlet dette i våres. Dette med tanke på at det ble "svart", samt at du ikke fikk tilført så mye olje i veden, kan det stemme ? Men det er klart at det avviker en del fra båt til annen hvor mye olje som medgår før veden er mettet......

Har lest vikerstråden ja og vakler absolutt mht hva vi skal bruke. Er jo enig i at seilduk er det rette for skøyta, men har ikke dette lett for å sprekke opp å gi lekkasje?

 

Angående dekket:

 

Tenkte først å mette med rå linolje før et avsluttende lag med kokt for å få hinne.

 

Tror ikke det var mye fuktighet i dekket når jeg olja. Vår, fint vær og skøyta hadde tørket godt med god lufting under presenningen. Misfargingen kom "naturlig" etterhvert som sommeren gikk, og nå er dekket begynt å se "gammelt" ut.

 

Men,... det var jo dette som jeg leste da om å olje på fuktige material. (ved å olje om vinter så skulle olje fordrive vannet og treverket ble fylt med olje istedet.) Dette fungerer kanskje ikke så godt likevel?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ingen erfaring med seilduk, kun støtter meg på hva "garvede" trebåteiere sier, og det de forteller meg, er at seilduk er det som krever aller minst vedlikehold, samt er det som holder tettest uten oppsprekking etter glassfiber. Husk at du ved korrekt fremgangsmåte både har det tett under og over seilduk. Altså, dobbel sikring.........

 

Det at dekket blir "gamelt og svart" i løpet av sommeren, tyder på fuktighet........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...