Jump to content

Billig lampeolje?


Al-Tec

Recommended Posts

Mangler bare et par kanner med lampeolje nå, så er båten bortimot ferieklar. Er det noen som vet om plasser det går an å kjøpe lampeolje billigere enn kr 80,- for 2,5 liter? Dette er bensinstasjonpris.

Hmm - mener å ha sett lampeolje hos Europris. Kan være verdt en sjekk.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har dessverre steget litt hos COOP OBS siden i fjor, kjøpte tre kanner idag. kr. 69,- pr. á 4 liter fra Nagel. Fungerer utmerket på Wallas Safeflame  og Thermic varmeapparat.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 4 liter med lampeolje fra Blåtind. Kr. 59 takk. Prøvde den i går i lampa. Meget god. Siden jeg bruker den i lamper under kalesjen, så skal den hverken sote eller lukte. Denne var god og den billigste jeg har fått til nå.

 

Wallasen har neppe grunn til å klage den heller.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kanskje et dumt spørsmål:

 

Burde det ikke være helt kurrant å bruke tennvæske som lampeolje?

 

Selv kjøper jeg lampeolje i løs vekt på bunkersstasjonen. Fyller opp en 10 literkanne og betaler vel ca 5 kroner literen  -  dermed har jeg ypperlig "tennvæske" i mange år fremover.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Esso selger Exxol 90 tror jeg det heter.  Utmerket lampeolje til en brøkdel av prisen.  I alle fall gjorde de det for et par år siden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har dårlig erfaring med billig lampeolje og Wallas.Men burde kanskje revurdere etter hva dere skriver?

Hadde nettopp min Wallas på reparasjon hos Walles. Spurte om dette med lampeolje, siden det i instruksjonsboken står beskrevet bruk av navgitt  produkt fra Esso. Svaret jeg fikk var at det er forskjeller mellom slike produkter. Statoils lampeolje (hvor det står at den er beregnet parafinapparater) ble også angitt å være veldig god.

 

Derimot ble det frarådet å bruke Blåtinds sin olje på Wallas. Denne har vistnok mye mer voks i seg enn andre produkter av "det gode slaget". De hadde flere ganger opplevd at det ble problemer med pumpa som var tett pga. lange strimler med voks. Varmeeffekten var vistnok heller ikke så god med denne oljen. Jeg har selv brukt den tidligere, men vil nå gå over til annen type. Det koster nokså mye å reparere Wallasen, så da blir kanskje ikke Blåtinds sin olje så billig i det lange løp. Den er selvfølgelig helt ok til parafinlamper ol.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 4x4 liter på OBS i Vinterbrosenteret á kr 49,- Altså 196,- for 16 liter. Produktet heter Nagel.

Som sagt ovenfor, den har jeg brukt med godt resultat i flere år på både koke- og varmeapparat. Tydeligvis forskjell på prisen hos de forskjellige OBS butikkene, kr.49,- der du handlet og kr.69,- hos OBS Lillestrøm!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt ovenfor, den har jeg brukt med godt resultat i flere år på både koke- og varmeapparat. Tydeligvis forskjell på prisen hos de forskjellige OBS butikkene, kr.49,- der du handlet og kr.69,- hos OBS Lillestrøm!

 

Lars H.

Da er vi vel klare for tur? Skal du innover i fjorden i helgen får du ta kontakt.

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Da er vi vel klare for tur? Skal du innover i fjorden i helgen får du ta kontakt.

Blir nok ikke innover, Kommersøy er målet. Du skal vel til Sandspollen eller Håøya antar jeg. Drar enten torsdag 2330, eller etter lunsj fredag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Derimot ble det frarådet å bruke Blåtinds sin olje på Wallas. Denne har vistnok mye mer voks i seg enn andre produkter av "det gode slaget". De hadde flere ganger opplevd at det ble problemer med pumpa som var tett pga. lange strimler med voks. Varmeeffekten var vistnok heller ikke så god med denne oljen. Jeg har selv brukt den tidligere, men vil nå gå over til annen type. Det koster nokså mye å reparere Wallasen, så da blir kanskje ikke Blåtinds sin olje så billig i det lange løp. Den er selvfølgelig helt ok til parafinlamper ol.

 

Mvh. BEG

Æsj !

 

Også jeg som nettopp har fylt opp tanken med blåtind.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Æsj !

 

Også jeg som nettopp har fylt opp tanken med blåtind.  :wink:

Det hadde jeg også rett før jeg fikk informasjonen. Men, jeg har brukt produktet før også, så jeg tar sjansen på å brenne av de siste 10 literne. Regner vel med at det er sammenheng mellom hvor mye jeg bruker apparatet (og det er lite), og faren for opphoping av voks.

 

Kan ellers informere om at produsenten mener glødespiraler og veker ryker oftere med mindre bruk, derfor anbefaler de faktisk hyppigere service på brennere som brukes lite. Normal tid mellom service er 3-5 sesonger.

 

Benytter ellers anledningen til å honorere Wallas for god service, tatt mens jeg ventet i butikken. Fikk være med på selve jobben og lærte noen triks. Et av triksene er faktisk å være på vakt mot å kjøpe "Rep-sett" fra feil leverandør. Det finnes et sett, som selges av flere, som både passer til Wallas og Arctic (?). Både vekekvalitet og spiral er av dårligere kvalitet enn originalsettet. Jeg erfarte faktisk dette, ved at spiralen røk etter 5-6 tenninger. Prisen hos Wallas var ikke avskrekkende i forhold til det uorginale.

Men, direkt billig på service/rep er Wallas dog ikke.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Lampeolje består av N-parafiner C10-C14.  Det inneholder voks og har alltid inneholdt voks. Men så vidt jeg vet er dette ikke noe problem annet enn ved lave temperaturer. Da krystaliseres voksen og felles ut. Resten av tiden kan da ikke dette være et problem i hele tatt? Har ikke greie på det, men blir det ikke på samme måte som på dieselen der dyser og pumper smøres og vedlikeholdes bedre med litt fett i drivstoffet? Noen som vet? Er det faktaopplysninger fra Wallas, så burde vel flere produsenter ha hørt om problemet? Eller har noen kanskje tatt en spansk en i svaret her? På dieselvarmere brukes jo faktisk lampeolje for å rense opp og brenne rent.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tror deg når du sier så Lasse.Men etter å hatt dyr reparasjon på Wallas(både kok og varme) ble jeg anbefalt å ikke spare på krona på lampeolja.Siden har Wallas`n blitt kjørt på Shell sin olje og det har ikke vært problem.Parafin lamper og POD kjøres på fritidsparafin.Har prøvd fritidsparafin på Wallas 1300 og det ble dønn Bjartmar Bråstopp.

Siden jeg har gått over til gass kokeapparat er det kun varmeapparatet som går på lampeolje og har ikke de største driftsutgiftene på det så da kan jeg kanskje fortsette med dyr olje.Bare sånn for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet? Er det faktaopplysninger fra Wallas, så burde vel flere produsenter ha hørt om problemet? Eller har noen kanskje tatt en spansk en i svaret her? På dieselvarmere brukes jo faktisk lampeolje for å rense opp og brenne rent.

 

Lotus

Det jeg vet er bare hva teknikkeren hos Wallas fortalte meg om kvaliteten. Kan ikke se noe motiv (økonomisk) for at han frarådet Blåtind og anbefalte et par andre merker. For å snu det på hodet, ville bruk av dårlig olje kvalitet heller gi dem flere oppdrag. Selv bruker jeg maks 10 liter til oppvarming i løpet av sesongen, så dette blir peanuts for min del.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Nå bruker ikke jeg lampeolje selv lenger da jeg har byttet ut både kokeapparat og varmer til utstyr som går på diesel, men det som vel nå er anerkjent som det beste produktet til både kokeapparater og varmere fra Wallas er fritidsparafin. Den skal hverken kokse eller felle ut voks, og så har den god brennverdi. Det en i hvert fall absolutt ikke skal bruke, er lampeolje for lamper med keramisk veke!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...