Jump to content

Bilder fra båtliv i Nord-Trøndelag


emilskj

Recommended Posts

Hei!

 

Da er båtsesongen i gang for min del også. Riktignok ikke med egen båt, men likevel. Etter en nydelig tur ut på Folla med M/K Straumingen (se innlegg #1), sitter jeg solbrent og fornøyd å leser på baatplassen.

 

Bilde

 

Her prøves fiskelykken ved Stamneset på Otterøya

 

Bilde

 

Kan ikke si annet enn at været og forholdene var meget bra.

 

Bilde

 

Og det var det også flere som hadde oppdaget.

 

Bilde

 

Ved neste stopp mellom Flotra og Steinan, sørget "Emmy" av Trondheim for lydeffektene, med sin karrakteristiske "ka-ta-pong ka-ta-pong"

 

Bilde

 

Jammen ble det ikke litt fangst også.

 

Bilde

 

Her er hjemmehavn, Brakstad på Jøa. I naustet i midten drives det om sommeren Pøbb. Der treffes båtfolket i distriktet, for å nyte miljøet rundt Straumingen og åfjordsfembøringen Siglurd, og en liten :drink: Alle som er i distriktet i sommer, oppfordres herved til å stikke innom. (Hebbe, det går fint å kjøre fra Finnanger med småbåt!)

 

Mvh Emil

Link to post
Share on other sites

Appropos havørn, glemte jo å nevne den kanskje fineste opplevelsen fra turen. Havørn (fuglen altså) som stupte og tok en fisk 30-40 meter fra båten. Selvfølgelig hadde jeg da rotet med innstillingene på kameraet, så jeg fikk ikke tatt bilde av det :headbang:

 

Mvh Emil

Link to post
Share on other sites

Her er hjemmehavn, Brakstad på Jøa. I naustet i midten drives det om sommeren Pøbb. Der treffes båtfolket i distriktet, for å nyte miljøet rundt Straumingen og åfjordsfembøringen Siglurd, og en liten :drink: Alle som er i distriktet i sommer, oppfordres herved til å stikke innom. (Hebbe, det går fint å kjøre fra Finnanger med småbåt!)

 

Mvh Emil

Ser ut til at sesongen på Brakstad starter allerede onsdag 12. april.

Her er hjemmesiden deres

Må vel ta en liten påsketur dit, selv om vi ikke får båten på vannet til den tid.

Ella

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

ENDELIG !!! :sailing:

 

Da var årets første båttur på egen kjøl gjennomført. Det sto igjen litt småtteri ombord i 15-fotingen, men nå hadde det drøyd lenge nok, båten måtte ut!

 

Bilde

 

Hjemmelagde båthengere er en gammel slager i familien, her en tidlig utgave. Se også tidligere innlegg.

 

Vi har aldri funnet ut hva slags båt dette egentlig er, da den har kommet til oss via ganske kronglete omveger. Den er 15 fot og jeg tror der er førstegangsregistrert i 1972. Noen som ser hvilken båt det er?

 

Bilde

 

Evinrud'n startet, etter seks måneders hvile, når man kremtet litt høyt. Som alltid. Tok en rask runde til ære for fotografen (mor), og en tur nedover fjorden for å se på en nabo's nyervervede Marex 32. Fritidsbåtflåten her i distriktet er i sterk vekst, til vår store glede. Det er lenge igjen til det er fullt!

 

Bilde

 

Hm....

En del hindringer må overstiges før Amica er kan sjøsettes

 

Men inne i garasjen, og ikke minst ombord, skjer det ting. Følg med, egen tråd kommer!

 

Mvh Emil

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at dette er en Hansvik, fikk opplyst hos politiet for flere år siden at båten var registrert første gang i 1972 som plastbåt. Forøvrig kan jeg informere om at traktoren igjen har fire hjul, så nå er den hindringen eliminert. Det gjenstår imidlertid noen flere hindringer før Amica kan sjøsettes, men vi jobber iherdig med saken (skrapen) :smash: .

Ella

Redigert av Amica (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å skremme måkene bort, er en evig kamp, frem til du begynner med fiskesen. Start helt forut, til helt akter.

 

Når du henger cd/plastremser/annet, bortfaller effekt, fordi at da ser enkelt og greit måkene hvor der er hindere, men er senen bar, så er det en fare som truer for måkene, ergo de holder seg langt bort.

 

Flere her nede i Grimstad har bare ledd av meg tidligere. Jeg må innrømme at det er gøy å gå nede på brygga nå, for å konstatere at flere med svært bra resultat har gjort det samme selv. De sverget tidligere til hubroer på dekk, denne ble måkenes beste venn når de ble vant med å se de......

 

Jeg sier som Andreas sa i en annen tråd. Det enkleste er ofte det greieste :wink:

Det er vel ikke du som hadde fiskekroker i senen? :lol::lol:
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Postet tidligere et bilde fra Brakstad Hamn i vinter, uten en eneste båt ved kaia. I helga var det anderledes. Ikke sørlandsforhold selvfølgelig, men vi har etterhvert en anseelig fritidsbåtflåte her også.

 

Anledningen var et stevne tilegnet forfatteren Olav Duun, som trådte sine barnesko her på Jøa. Fredag og Lørdag dro vi å besøkte arrangementer på naboøyene med Straumingen, og Torsdag og Søndag var det friluftskonserter ved Brakstad Hamn, begge dagene i fantastisk solnedgang. Besøkende var mektig imponert, og vi fortalte som sant var at det er slik her bestandig :cool:

 

Båtene er forøvrig ikke så stygge som de ser ut, det må nok tillegges fotografen........

 

Bilde

 

Dette bildet er tatt på lørdagskvelden, som var den store kvelden på pøbben. Bildet lyver litt, for det ligger to rekker med 25-30-fotinger utenpå Straumingen (kutteren) også, de ser man ikke. Og enda kom det flere, men da var det for mørkt til å ta bilder. Undertegnde tilbrakte en lang stund med bare å se på alle båtene som kom, sittende på baugen på Straumingen, høyt hevet over allmuen, ja faktisk på høyde med CBC-dekkene rundt.... :lol:

 

Stor stemning på pøbben var det også. Selv tok jeg turen landvegen denne helga, da jeg ikke syntes det var nødvendig å ta opp kaiplass, samt at jeg slapp å drive å se etter båten etter diverse :drink:

 

Hebbe: Jeg så noe om bryllup, regner med at bryllupsreisen går hit til Namdalen :yesnod: Hva med for eksempel en seiltur til idylliske Gjæslingan med fembøringen Siglurd ?:wink:

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hebbe: Jeg så noe om bryllup, regner med at bryllupsreisen går hit til Namdalen :yesnod: Hva med for eksempel en seiltur til idylliske Gjæslingan med fembøringen Siglurd ?:wink:

Har akkurat kommet fra Namdalen etter en fin uke der oppe. Seilte med "lillebåten" rundt Gjøa på Torsdag en fin tur som tok ca 3 timer pluss en grillrast på ca 1,5 timer. Så foresten Amica ligge ved bøya si ikke langt fra ferieleiet på Seierstad.

 

Bryllupstur blir det men den vil nok gå til en liten by i Italia denne gangen, men uansett så blir det ikke lenge til vi skal opp til Otterøya igjen. Min far har kjøpt ny båt med større motor så muligheten til lengre småturer har økt. (Desverre sank båten 10 dager etter at den ble kjøpt og den ligger nå på Rørvik for "saltvannsbehandling". Det var en bolt i en dekksluke som havarerte så det selvlensende dekket var ikke selvlensende lenger).

Link to post
Share on other sites

Hei!

Her kommer noen flere bilder fra båtlivet i Nord-Trøndelag

 

Posted Image

Fra småbåthavna i Rørvik, med gjestekaia i forgrunnen

 

Posted Image

Trollfjord klapper til kai i Rørvik

 

Posted Image

Fiskeværet Nordøyan utenfor Vikna

 

Posted Image

Amica ved kai i Nordøyan

 

Posted Image

Store gutter i liten båt, legg merke til at skipperlua er på plass

 

Posted Image

Frokost på Brakstad havn

 

Posted Image

Flere som vil ha frokost. Denne reven har frekventert kaia på Brakstad

i hele sommer, og er så tam at den spiser fra handa vår. Kresen på maten

er den også, vil bare ha loff.

 

Fortsatt god båtsommer

Ella

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Året siste båthelg for vårt vedkommende ble en flott opplevelse. Vi tok en tur ut i Viknas skjærgård i et aldeles strålende høstvær. Sørlig svak bris om formiddagen og fullstendig havblikk på ettermiddag/kveld. Godt og varmt, sol fra skyfri himmel og en fantastisk stjernehimmel etter mørkets frambrudd. Vi tilbrakte helga i Frelsøya, som er den aller ytterste av øyene utenfor Vikna.

 

Solnedgang_over_Lysoevika_paa_nordvest-siden_av_Vikna.JPG

Solnedgang over Lysøvika på nordvest-siden av Vikna fredag kveld på tur ut til Frelsøya

hytte_ved_sjoeen.JPG

Ei gammel brygge med oppholdsrom i Frelsøya som er tatt vare på og i dag benyttes i rekreasjonsøyemed. På mange av Viknas 6000 øyer og holmer står det fremdeles hus som blir vedlikeholdt og benyttet, men mange steder er det bare tuftene igjen. I Frelsøya står det i dag 4 bygninger som alle er godt bevart, men tuftene viser at det har vært flere. Restene av det gamle generatorhuset viser at de hadde elektrisitet også.

Ut_mot_havet.JPG

Utafor Frelsøya er det bare hav så langt øye kan se.

Stille_ettermiddag_i_Viknas_skjaergaard.JPG

Stille ettermiddag i Viknas skjærgård. Her er det best å ha med kjentfolk og ha en båt som ikke stikker så dypt. Det er lett å miste oversikten og rote seg bort mellom 6000 øyer, og for ikke å snakke om alle undervannsskjæra som en må være lokalkjen for å vite av. Dette er mitt barndomsrike og det er flott å gjennoppdage steder jeg besøkte sammen med min far i fiskebåten da jeg var barn. Denne helga vil vi leve lenge på, så får vi håpe det blir flere turer neste sommer.

 

Mvh

Ella

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei Folkens

 

I lys av det supre vårværet de siste dagene, følte jeg for å vekke denne tråden fra vinterdvalen. Amica er fremdelse godt bevart i under presenningen, men i helga ble M/K Straumingen hentet ut fra vinteropplag, og i dag var første dugnadsdag. Og for et fantastisk vær!

 

Skippern gav beskjed om at rustrennene skulle retusjeres bort før bildet ble publisert, men desverre lot det seg ikke gjøre pga datatrøbbel. Håper å bli tilgitt!

 

Straumingen_mars_07_039.jpg

 

Uansett må vel både rustrenner og annet fjernes og ordnes før sommerens store tur, som , hvis alt går etter planen, går til Færøyene. Vi hadde syslet med tanken lenge, men på Trøndelag kystlags stevne i Kuringvågen i fjor traff vi en barføtt danske :flag_da: i en seksring (lang historie) som kunne fortelle at på Færøyene, der var der kun smukke piger, og i løpet av lørdagskvelden :drink: ble planen vedtatt :smash:

 

Dugnaden i kveld foregikk på idylliske Faksdal brygge, hvor Straumingen har et kortvarig mellomopphold, siden kaia ved hjemmehavn på Brakstad ikke er klargjort for sesongen enda.

 

 

Straumingen_mars_07_047.jpg

 

 

Og til sist litt kuriosa. Vi tok opp lukene i dørken i baugen, og hva åpenbarte seg der? Anyone? Hva er det vi ser på bildet? Hint: er jevnlig oppe til diskusjon på baatplassen, nå senest for en måneds tid siden. Her er det nyvasket, så det lever vel ikke opp til navnet sitt.

 

Straumingen_mars_07_028.jpg

 

Straumingen_mars_07_030.jpg

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg til gjensyn med denne vakre naturen til sommeren. Har feriehus og båtplass på Varøya i Nærøy kommune, midt mellom Rørvik og Kolvereid. Besteforeldrene mine drev i sin tid kaianlegget og posthuset på Varøya, før kaia ble tatt av uværet og posthuset lagt ned. På fine sommerdager finnes det ikke finere skjærgård er min mening (bare så synd det er så få av de....)

Link to post
Share on other sites

Takk for nok en runde flotte bilder Emil.

Begynner virkelig å glede meg.....

På fine sommerdager finnes det ikke finere skjærgård er min mening (bare så synd det er så få av de....)

Om alternativer var sommer som på sørlandet, og å gå i kø uansett hvor man skulle så vet ivertfall jeg hvor jeg vil være :wink:

Her hos oss, regner vi en øy som opptatt om det allerede ligger en båt der :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

En liten "treat" for de spesiellt interesserte: bli med M/K Straumingen på tur i dag! Jeg synes iallfall det var godt å komme seg ut på sjøen en tur.

 

Pga vindforhold på Faksdal måtte vi flytte til utlegget på Brakstadhamn ( Sjøkart nr 47). Det var en spennede øvelse å komme fra kai med stiv kuling rett inn mot kaia, men det gikk med et nødskrik. Hadde ikke tid til å filme dette, desverre, filmen viser bare et stykke underveis.

 

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...