Jump to content

KAD300 vs D6-310


olavfredriksen

Recommended Posts

Da jeg kjøpte Bitteliten III som er en Nidelv 300 gjorde jeg en del undersøkelser på dette. Følgende fakta oppgitt av VP

KAD 300

hk 272 v/3800Omin

Nm 570 v/ 3400 Omin

 

D6 310

hk 298 v/3400 Omin

Nm 710 v/2000 Imin

 

Jeg prøvekjørte Nidelv 300 med KAD 300 og opplevde denne som tung å få i plan. Det var helt tydelig at det tok lang tid å bygge opp tilstrekkelig dreimoment (Nm) til å løfte båten opp i plan. MAX fart med denne motoren er 33-34 knop. Med D6 toppet Nidelv 300 38-39 knop.

 

Jeg hadde D6 310 i Nidelven, og jeg angret ikke et sekund på det valget. Her er mine erfaringer

1. D6 har Common Rail og mer moderne teknologi enn KAD 300. Båten aksellererte betydelig raskere enn med KAD 300 pga høyt dreimoment på lavt turtall

2. Drivstoff forbruket har jeg ikke målt på KAD 300, men jeg hadde et snitt forbruk på mindre enn 25 liter/time i 2005 sesongen, totalt kjørt ca 80 timer.

3. Pga høyere hk på lavere turtall får du en meget god marsjfart på et lavt turtall. Det gir lavere forbruk og mindre støy

4. D6 er en støysvak motor

 

Om D6 er verdt prisforskjellen: Ja det mener jeg. Men om du står fritt til å velge bør du også se om båten du ser på leveres med D4 260. Det er en lettere motor enn D6. D6 er en ganske tung motor, og mye av vekten sitter langt bak i båten fordi drevet er tyngre og motoren er flyttet lengre bak enn kAD 300

Link to post
Share on other sites

Jeg har inngått kontrakt om kjøp av ny båt med 2 x Yanmar 6LYASTE 370 hk og fikk i denne uken tilbud om samme pris med installering av 2 x Volvo D6- 370.

 

Argumentet var følgende:

 

- less consumption

- more autonomy

- electric controls: driving comfort + easy to manoevre

- crusing speed: 18 knots = saving of 15/20 L/hour.

 

Hva svarer man til slikt?

 

Tar gjerne imot råd.

 

Jeg har fått flere meldinger om at torden har tatt knekken på flere av Volvos kontrollsystemer i D-serien.

 

Dessuten skulle jeg anta at elektronisk overførting ikke gir tidlige signaler om slitasje.

 

Men dette har jeg ikke noe rede på.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt fanatisk, men etter noen månder her, mye mer spørsmål og styr rundt Volvo en yanmar, og mekanisk utstyr koster ikke all verden, elektronikk gjør. Elektronikk er latterlig overpriset, se bare hva en kartplotter koster sammenlignet med en pc. (jada mindre omsettning etc. etc.) Men elektronikk er dyrt og før eller senere ryker det. Gikk mange år før elektronikk i bil var stabilt, og i båt er det tøffere miljø.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at forkortelser som KAMD og KAD skal man styre unna, mens TAMD virker som en grei kombinasjon, synd at den er pensjonert

Nå har svenskene gått ned til en bokstav og jeg mener å se en trend:

KAMD: 4 bokstaver og problemer, KAD: 3 bokstaver og litt mindre problemer, D: 1 bokstav og kanskje veldig lite problemer?

Hvis jeg hadde hatt valget mellom VP og japsemotor ville jeg gått for japsemotoren i 100 % av tilfellene.

I ditt tilfelle er valget soleklart nettopp fordi Yanmar ikke har noe å bevise, i motsetning til svensken, og hvis de grønne er ømfintlige for torden er jo det enda et godt argument for å velge det rette.

Når det gjelder elektroniske hendler har jeg til gode å høre noen skryte av disse. De fleste syns de er for lette i bevegelsene, og ærlig talt: Hva skal du med elektroniske hendler?

Kan noen komme opp med et eneste fornuftig argument for å velge elektroniske fremfor mekaniske hendler?? Bortsett fra ren show-off??

For ikke å snakke om prisen...........Du kan kjøpe en rimelig grom kartmaskin med slave for prisdifferansen.

Gå for japse og mekanisk leamikk, det har du garantert igjen for.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at forkortelser som KAMD og KAD skal man styre unna, mens TAMD virker som en grei kombinasjon, synd at den er pensjonert

Nå har svenskene gått ned til en bokstav og jeg mener å se en trend:

KAMD: 4 bokstaver og problemer, KAD: 3 bokstaver og litt mindre problemer, D: 1 bokstav og kanskje veldig lite problemer?

Hvis jeg hadde hatt valget mellom VP og japsemotor ville jeg gått for japsemotoren i 100 % av tilfellene.

I ditt tilfelle er valget soleklart nettopp fordi Yanmar ikke har noe å bevise, i motsetning til svensken, og hvis de grønne er ømfintlige for torden er jo det enda et godt argument for å velge det rette.

Når det gjelder elektroniske hendler har jeg til gode å høre noen skryte av disse. De fleste syns de er for lette i bevegelsene, og ærlig talt: Hva skal du med elektroniske hendler?

Kan noen komme opp med et eneste fornuftig argument for å velge elektroniske fremfor mekaniske hendler?? Bortsett fra ren show-off??

For ikke å snakke om prisen...........Du kan kjøpe en rimelig grom kartmaskin med slave for prisdifferansen.

Gå for japse og mekanisk leamikk, det har du garantert igjen for.

Oj-oj-oj! Her var det mange sterke meninger jeg ikke klarer å la stå uimotsagt!

 

Mulig du har rett i at Volvo har mindre problemer med nyere maskinserier enn gamle - men hvilken produsent har ikke det? Hadde det vært motsatt hadde de vært out of business på kort tid. :smash:

 

At de grønne skal være ømfintlige for torden tror jeg må være en sak for "Mythbusters" på Discovery Channel. Har selv 2xKAD 44 - de første maskinene med EDC - og har sloss meg gjennom mange tordenskrall i det "stabile" juliværet på Østlandet. Aldri hatt ett eneste EDC problem. Hørte en gang om en Opel hvor motoren stoppet når du ringte med GSM telefon - joda, elekrtonikk kan påvirkes av ytre faktorer, men så var det den fjæra som fort ble til en hel hønsegård da....

 

Jeg har kjørt (og eid) mange båter med mange motorinstallasjoner, også med Yanmar, men en maskin med bedre godlyd, bedre akselerasjon (med kompressor), mindre problemer og mindre oljesvetting enn Volvo skal du lete lenge etter. Jeg er i det hele tatt strålende fornøyd med mine to "grønnsaker" tilkoblet ELEKTRONISKE THROTTLER! Disse er en drøm å bruke, du får riktignok ikke trent opp tricepsene under manøvrering, men du verden så behagelig, uanstrengt og presist disse fungerer! Så nå Forty788, har du i hverfall hørt om én som roser disse opp i skyene :lol:

 

For min del vil jeg aldri tilbake til mekanisk leamikk - uansett om det er japansk, norsk eller svensk - jeg vil ha moderne maskiner MED ELEKTRONIKK som oppfører seg eksemplarisk, med god drivstofføkonomi, minimalt med eksosrøyk og krefter i massevis fra tomgang til full throttle! :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye som fornøyd bruker av elektroniske hendler.

Du skriver at de er behagelige, uanstrengt og presise og jeg tviler ikke på det, det er også mine mekaniske hendler fra -94. Jeg mener bare at den groteske prisdifferansen ikke er i nærheten av å forsvares på noe som far i huset sitter å holder i en brøkdel av tiden familien er på sjøen.

Skal jeg betale ekstra for noe må det være noe som har større bruksverdi, og jeg fastholder at at elektroniske hendler stiller i samme klasse som roterende barskap med røde lanterner som Øystein Sunde synger.

Forøvrig er japsekvaliteten uovertruffen, ingen i dag som finner på å diskutere det. Når det gjelder teknologi derimot har vel aldri soloppgangens sønner vært først med noe. Og akkurat her ligger det noe vesentlig: Vestlige produsenter slipper ny teknologi for tidlig og lar brukerne være forsøkskaniner, japsene har stikk motsatt filosofi og venter til produktet er klart.

Og når det gjelder min båt og mitt maskinrom så er jeg mye mer opptatt at det sviver uten problem enn at det er siste generasjons motorteknologi.

Og, Volvo har vel aldri bygget bedre motorer enn TAMD 60 og 70 serien. Det er mellomgenerasjonen med kompressor og turbo de har slitt med. Min logikk tilsier at man skal styre klar en motor som deler opp sitt eget turtallsområde og legger inn og ut vesentlige driftskomponenter.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Nå har svenskene gått ned til en bokstav og jeg mener å se en trend:

KAMD: 4 bokstaver og problemer, KAD: 3 bokstaver og litt mindre problemer, D: 1 bokstav og kanskje veldig lite problemer?

Hvis jeg hadde hatt valget mellom VP og japsemotor ville jeg gått for japsemotoren i 100 % av

Mener du virkelig alvor her? Dette er noe av det minst seriøse motorvalgsargumentet jeg har hørt noen gang. Enhver markedsføringsleder må jo få tårer i øynene av å se at noen er så lettlurte i forhold til produktnavn. Det som teller er vel teknologien som ligger bak mener jeg. KAD er 3,6 liters gammel,utprøvd grunnmotor fra AD 41. Påmontert turbo, intercooler, kompressor og elektronisk styring for å holde orden på alle detaljer. D6 310 har common rail insprøytning, turbo og intercooler. D6 350 har i tillegg til dette kompressor. Teknologen på D6 er antakelig mer moderne og grunnmotoren er større 5.5 liter.

 

KAD 300 er etter det jeg har blitt fortalt av produsenter en svært god motor som det har vært lite problemer med. Det samme gjelder D6. VP hadde et problem med en feil på et dieselrør som sprakk på de første D6 motorene, men det ble raskt rettet opp

 

At Yanmar nå har krypi til korset og startet et samarbeide med BMW for å få frem motorer som gjør at de henger med i konkurransen med VP/Cummnins-Mercruiser/MAN/mfl forstår jeg godt. Det hjelper jo ikke med all verdens driftssikerhet om motorytelsene i seg ikke holder mål i forhold til hva markedet foretrekker. Et annet fundamentalt problem for Yanmar er at de ikke har hekkagregater. Man kan sette på Mercruiser om man vil ha drev fra noen andre, men etter min mening ingen fullgod løsning.

 

At Forty 788 foretrekker mekaniske motorkontroller - vel det får være ditt valg. Jeg vil si at markedet i Europa i det minste har en ganske annen oppfatning enn deg når det gjelder nye motorer

Link to post
Share on other sites

KAD er 3,6 liters gammel,utprøvd grunnmotor fra AD 41.

"Grunnmotor" som du nevner stammer vel strengt talt fra pro 40..

 

Forøvrig er jeg alldeles enig med deg mht de nye D6-motorene i kombinasjon med drev. Jeg har riktig nok ikke egne erfaringer å slå i bordet, men tørre fakta er intet mindre enn imponerende.

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min innvending mot elektronisk styring med utstrakt bruk av aktuatorer, konektorer og sensorer er at de har en begrenset levetid i maritimt miljø, og er umulig å feilfinne og reparere for vanlige brukere.

Husk at kanskje 90% av de båtene du finner på fjorden har maskineri som er over 10 år gammelt. Gjennomsnittet er kanskje innpå 20 år. Hva med en 20 år gammel EDC motor med korroderte kontakter, tvilsom jord og med sensorer som begynner å skrante og som har vært gjennom 6-8 eiere som alle har kopplet seg innpå og hentet strøm der de fant det til allverdens duppeditter? Vil den være like silkemyk å operere, vil den fortsatt opperere feilfritt og bringe eieren trygt hjem en stormfull natt?

Jeg tror det ikke.

Keep it simple stupid og vær konservativ. Dette er en god leveregel. Spesielt på sjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er japsekvaliteten uovertruffen, ingen i dag som finner på å diskutere det. Når det gjelder teknologi derimot har vel aldri soloppgangens sønner vært først med noe. Og akkurat her ligger det noe vesentlig: Vestlige produsenter slipper ny teknologi for tidlig og lar brukerne være forsøkskaniner, japsene har stikk motsatt filosofi og venter til produktet er klart.

Og når det gjelder min båt og mitt maskinrom så er jeg mye mer opptatt at det sviver uten problem enn at det er siste generasjons motorteknologi.

 

Min logikk tilsier at man skal styre klar en motor som deler opp sitt eget turtallsområde og legger inn og ut vesentlige driftskomponenter.

Du har sikkert rett i at japsene venter til "produktet er klart". Men hvem har "klarert det"? Det er jo de vestlige produsentene som er innovative og videreutvikler maskinene. Utfordringen har vært forholdet mellom vekt og ytelse, og Volvo har hatt en klar ambisjon om å utvikle diselteknologien så langt at at den nærmest utkonkurrerer bensinmotorene. Dette har de nå klart, takket være produktutvikling og vilje til å satse. Hva gjør japsene? Jo de kopierer og kopierer - og masseproduserer. Men de bringer jo ikke frem noen forbedringer?

 

Noen liker mora og andre dattera - og noen liker orginalen mens andre liker kopien. Foretrekker orginalen - vel vitende om at produsenten vet hva de har utviklet og produsert - og ikke bare kopiert fra andre.

 

Mulig du har såpass stort "slagskip" at vekt kontra ytelse på maskinene ikke er noe tema - jeg for min del aksepterer at maskinene er påmontert "kunstig pustehjelp" på utsiden for å få mest mulig kraft pr. Kg. maskin. Alternativet hadde vært bensinmotorer eller slapp båt med tungt akterskip, nærmest uovervinnelig planingsterskel og båten min hadde vært kun en sportscruiser.

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig alvor her? Dette er noe av det minst seriøse motorvalgsargumentet jeg har hørt noen gang. Enhver markedsføringsleder må jo få tårer i øynene av å se at noen er så lettlurte i forhold til produktnavn.

Ærede debattant Bitteliten, men denne forutså jeg ikke..........

 

Forøvrig er jeg enhver markedsføringsleders mareritt og verken tror på svadaen deres eller er interessert i å høre hva de har å si. Nettopp fordi de ikke har noe å si utover det jeg kan lese meg til eller innhente andre steder. Jeg foretar researchen selv og kan fatte beslutninger på selvstendig grunnlag fullstendig upåvirket av markedsføringskreftenes løgn og bedrag.

Dette gjelder på alle livets områder og jeg råder alle til å gjøre det samme.

 

 

Min innvending mot elektronisk styring med utstrakt bruk av aktuatorer, konektorer og sensorer er at de har en begrenset levetid i maritimt miljø, og er umulig å feilfinne og reparere for vanlige brukere.

Husk at kanskje 90% av de båtene du finner på fjorden har maskineri som er over 10 år gammelt. Gjennomsnittet er kanskje innpå 20 år. Hva med en 20 år gammel EDC motor med korroderte kontakter, tvilsom jord og med sensorer som begynner å skrante og som har vært gjennom 6-8 eiere som alle har kopplet seg innpå og hentet strøm der de fant det til allverdens duppeditter? Vil den være like silkemyk å operere, vil den fortsatt opperere feilfritt og bringe eieren trygt hjem en stormfull natt?

Jeg tror det ikke.

Keep it simple stupid og vær konservativ. Dette er en god leveregel. Spesielt på sjøen.

Som jeg skulle sagt det selv!

 

Du har sikkert rett i at japsene venter til "produktet er klart". Men hvem har "klarert det"? Det er jo de vestlige produsentene som er innovative og videreutvikler maskinene. Utfordringen har vært forholdet mellom vekt og ytelse, og Volvo har hatt en klar ambisjon om å utvikle diselteknologien så langt at at den nærmest utkonkurrerer bensinmotorene. Dette har de nå klart, takket være produktutvikling og vilje til å satse. Hva gjør japsene? Jo de kopierer og kopierer - og masseproduserer. Men de bringer jo ikke frem noen forbedringer?

 

Noen liker mora og andre dattera - og noen liker orginalen mens andre liker kopien. Foretrekker orginalen - vel vitende om at produsenten vet hva de har utviklet og produsert - og ikke bare kopiert fra andre.

 

Mulig du har såpass stort "slagskip" at vekt kontra ytelse på maskinene ikke er noe tema - jeg for min del aksepterer at maskinene er påmontert "kunstig pustehjelp" på utsiden for å få mest mulig kraft pr. Kg. maskin. Alternativet hadde vært bensinmotorer eller slapp båt med tungt akterskip, nærmest uovervinnelig planingsterskel og båten min hadde vært kun en sportscruiser.

Du har mye rett i det du sier Caluna, men den dagen du ligger og driver på Slettå i pålandsvind med kubba EDC på VP'en din vil jeg tro følgende tanke neppe comes to mind: "Ja ja, men så er det originalen jeg har i kjelleren, og ikke en kopi"!

 

Hva er ødeleggende for båtlivet?

Motorproblemer!

Javel, hva gjør vi med det?

Vi går for en driftssikker motor!

Så begynner diskusjonen................

 

Jeg har selv hatt 2 stk TAMD 60 C i kjelleren som jeg var storfornøyd med så jeg er ikke blind på VP-øyet heller, men som jeg har sagt tidligere så var vel det noe av det siste konservative VP bygget før kvasi-serien KAD og KAMD tok over.

 

Og Bitteliten, selvfølgelig vil produsenten til siste åndedrag fremholde at han har laget et godt produkt!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite rede på motorer og de fantastiske prosessene som får dieselmotorer til å gå time etter time.

 

Ut fra synspunktene på denne lenken så langt kommer jeg høyst sannsynlig til å velge 2 x Yanmar 6LYASTE 370 hk fremfor 2 x Volvo D6- 370.

 

Det var spørsmål om hvor jeg hadde opplysninger om effekten av tordenvær på den elektroniske kontrollsystemet til D-motorene. Sommeren 2004 hadde to båter i Grebbestadomområdet med hver sine doble D-motor installasjon samme type problem hvor den elektroniske styringen av motorene falt ut. Forklaringen fra lokal Volvo-reperatør i Strømstad var - i alle fall den gang - at det var tordenværet i området som hadde forårsaket skadene. Styringsenheten på motorene måtte byttes i begge båtene (Nord-West 390).

 

Jeg har forøvrig forståelse for at motorer i båter i store perioder oppholder seg i salt miljø. Store luftmengder skal inn i motorrommet og ved å bruke "finger"-testen etter en sesong er det saltkrystaller på veggene i et ellers tørt motorrom.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til at 6LYASTE helst ikke bør gå for mye i området 2200 - 2600 omd/min. Har en slik 340 HK i nåværende Scand Atlantic 3500. Toppfaten med denne motoren er logget på GPS til 26.5 knop, fulle diesel og vanntanker. Den nye båten er en Beneteau Swift, 10 tonn +, halvplanende, visstnok uten spesiell planingsterskelfart. Toppfart er her angitt til 26 knop, mens effektiv cruisefart er oppgitt til 18 knop. Ser for meg at den vil gå mye i 10 knop.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den nye båten er en Beneteau Swift, 10 tonn +, halvplanende, visstnok uten spesiell planingsterskelfart. Toppfart er her angitt til 26 knop, mens effektiv cruisefart er oppgitt til 18 knop. Ser for meg at den vil gå mye i 10 knop.

Høres ut som om du ikke har behov for det ekstra dreiemomentet D6en har for å komme opp i plan, og i 10 knop kan du gå på en motor og strekke feriebudsjettet betydelig.

En sak som ikke er nevnt er gjenkjøpsverdien med Yanmar kontra VP. Det er mulig at den vil være høyere med VP ombord, men for personer som meg som potensiell kjøper vil det ikke være tilfelle.

Nå er imidlertid jeg i mindretall og denne tråden viser jo at folk er opptatt av at det skal være ny motorteknologi. Commonrail er kommet for å bli, og det er vel allerede blitt et salgsargument.

Bare en tanke!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Noen liker mora og andre dattera - og noen liker orginalen mens andre liker kopien. Foretrekker orginalen - vel vitende om at produsenten vet hva de har utviklet og produsert - og ikke bare kopiert fra andre.

Noen som vet om Volvo produserer basismotorene til de nye D-seriene selv? Skulle vært interessant å visst.

Volvo er jo ikke akkurat kjent for å utvilke nye egne motorer. De har jo brukt mye Indenor, og de gamle 3x og 4x-seriene kommer fra oppkjøp av Hanomag.

Vet ikke om det er samme opplegget hos Yanmar? Bruker ikke de mye Kubota eller Toyota da?

Da er det vel egentlig bare kvaliteten på det utstyret som blir hengt på i ettertid som er avgjørenede for holdbarheten av motorene. F.eks hvor effektiv kjølingen er slik at det ikke blir varmegang osv....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...