Ip.Content

Logo

Dynamo og lading av flere batterier

• Logg inn for svare
490 svar på dette emnet

#481 Luco Ikke pålogget Postet 09.08.11 10:05

• Medlem
Lærerik tråd, noen som vet om jeg kan jorde godset på Cargo 231421 regulator for å sjekke om regulatoren er ødlagt?
Står på cummins 5.9 L 70A dynamo

#482 Burgermeister Ikke pålogget Postet 05.04.12 17:57

• Medlem
Ser dette rett ut? Har i tilegg ein batterivelgar med 0, 1, 1+2 og 2. Har den nokon funksjon lenger utover på og av? Skal den stå på 1+2? Ser at lys i kabinen verkar på alle stille unntatt 0. Vil den slik den er montert no lade startbatteriet ( Exide ) først? Etter denne installasjonen startar motoren sjølv om dødmannsknappen er av.

Post bilde

#483 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 06.04.12 10:02

• Leverandør

Vis innleggLuco, på 09.08.11 10:05, skrev:

Lærerik tråd, noen som vet om jeg kan jorde godset på Cargo 231421 regulator for å sjekke om regulatoren er ødlagt?
Litt lenge siden, men ikke noe svar?

Denne regulatoren skulle være positiv
Forutsatt det betyr det positiv induksjon
= grønnfarget kabel sender spenning til kullbørste nr. 1
= kullbørste nr. 2 er koblet rett til minus.

Kullbørste nr. 2 er da den som du skulle jorde,
men siden den er jordet må du bare sjekke om det er tilfelle.

Neste hurtigtesten kunne være å sette ("en sekund")spenning på første børsten.
Hvis dynamoet er ellers o.k. da leverer den da maks både med spenning og Ampere.
Derfor bare "en sekund".

Ellers kan du måle om det kommer spenning til grønn (ved påslått tenning/motoren i gang)
for så å sjekke videre om det finnes spenning på D+ og ordentlig minuskontakt på D-.

Lykke til!

:seeya:  
Jørg

#484 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 06.04.12 10:13

• Leverandør

Vis innleggBurgermeister, på 05.04.12 17:57, skrev:

Ser dette rett ut?
Hei.
Jeg frykter nesten at ingen kan svare på det, som det ser ut nå.
"Elektrisk" går dessverre ikke etter utseende, men etter tilkobling og funksjon.

Bortsett av at du virkelig skulle fjerne "spagettiopplegget" fra batteriene
(lage helst hver én samlepunkt for minus og pluss utenfor batteriet, koster "nix" og blir oversynlig)
må du vel inn for å tegne opp hvordan alt er tilkoblet.
En fin jobb for dårlig vær.

Og da får du både hjelp og vurdering med en gang, skal du se.  :thumbsup:

God påske!

Jørg

#485 Burgermeister Ikke pålogget Postet 06.04.12 11:20

• Medlem
Då har eg prøvd å skissere opplegget  :smiley:

Post bilde

#486 index Ikke pålogget Postet 06.04.12 11:26

• Medlem
Å kople plusspolen til jording på motorblokken er neppe noe sjakktrekk...

#487 Strekkfisken Ikke pålogget Postet 06.04.12 11:37

• Medlem

Vis innleggindex, på 06.04.12 11:26, skrev:

Å kople plusspolen til jording på motorblokken er neppe noe sjakktrekk...

Positiv jord -- sjøens MG!   :smiley:

#488 Burgermeister Ikke pålogget Postet 06.04.12 11:39

• Medlem
Kvar skal eg kople den då? Kva kan skje i så fall? Dette er montert på merkeverkstad!

Post bilde

Redigert av Burgermeister: 06.04.12 11:49

#489 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 06.04.12 11:51

• Leverandør
Ja, pluss på minus går galt.
Men det mente han sikkert ikke så.  :smile:
(på bildet nå er den vel koblet til relé, men ikke til gods?)
---------------

Ellers blir det vel lading.

Burgermeister.
Hvis forbruket er da koblet direkte til forbruksbatteriet (som det virker for meg pga. spagettien)
da virker heller ikke noe hovedbryter.

Velgeren som du har er likevel opprinnelig tenkt for å kunne hente startstrøm av 2 batterier som ellers skille manuelt.
Dvs. 2x inn fra batteriene og 1x ut til starteren.

Mange har t.o.m. koblet dynamo B+ på utgangen, dette kan gå galt for dynamoen hvis en bruker denne venderen mens motoren går.

Jørg

red: Du kunne kanskje dobbeltsjekke om det er tilstrekkelig kabeltverrsnitt via BEPen.
På bildet ser det temmelig tynn ut, men det er avhengig hvor mye strøm den skal fraktes uten spenningsfall.

#490 mateco Ikke pålogget Postet 06.04.12 12:30

• Medlem

Vis innleggBurgermeister, på 06.04.12 11:39, skrev:

Post bilde

Noe vanskelig å tyde dette bildet også, men jeg tror det vil være lurt av deg å sjekke opp koblingene dine en gang til !

Jeg tror at den røde grove kabelen egentlig er tilkoblet innslag på starteren. I såfall helt vanlig.
Om så, sjekk da også andre kablinger fra samme tilkobling (kablene er gjerne hvitlakkerte som resten av motoren). Antageligvis så har du da en viderekobling til bl.a. ladekabel fra dynamo og supply strøm til motorstyring. Også helt vanlig.

Hvis overstående scenario er riktig så har du kanskje i realiteten koblet sammen begge batteriene via dynamoens utgang, i og med at du også har egen dynamoutgang til batteri #2 (iflg din egen skisse lengre oppe).  

Her bør du sjekke opp slik at du er 100% sikker  !!!

:sailing:
Bjørn

#491 Burgermeister Ikke pålogget Postet 06.04.12 16:29

• Medlem
På bilde ovanfor er det kopla til eit rele på startaren og ikkje til jord slik Jorg og mateco seier.
Opsettet er eigentlig heilt likt det som orginalt var i båten når den var ny med unntak av skillereleet. Vil vel tru at ting er i orden sånn sett, spesiellt med tanke på all feilsøkinga som har vore gjort i forbindelse med motorhavariet. Var litt i tvil om skillereleet var rett kopla og eg stussa litt på funksjonen til hovedbrytaren no etter at skillereleet var montert. Synes også at det er litt merkelig at dødmannsknappen ikkje verkar lenger, får start sjølv om den er avslått. Det som i utgangspunktet var kopla direkte på batteriet, dvs ikkje vi av hovedbrytar, var lensepumpa og webastoen, ellers går alt vi av hovedbrytar. Kopla til straum for trimflapsa men eg trur at eg kopla meg inn på ei eksisterande kopling og at denne går vi av hovedstrømsbrytaren sidan den ikkje verkar når den står i null. Vil begge batteria no vere tilkopla på alle stille untatt null? Vil brytaren berre ha funksjonen på og av? Ja der er nok litt å gå på i forhold til orden. Skal ta meg ein dag og rydde litt opp. Takk for hjelpa  :thumbsup:
Ps der eg har skrevet til dynamo på skissa mi er berre eit skudd i frå hofta. Får ta meg ein skikkelig kikk!

Redigert av Burgermeister: 06.04.12 16:32