Ip.Content

Logo

Dynamo og lading av flere batterier

• Logg inn for svare
490 svar på dette emnet

#41 Gullfisk Ikke pålogget Postet 05.10.06 07:56

• Medlem
Hvis batteriet er tilnærmet fullt, bør ladespenningen ligge på 14,4V. Hvis batteriet ditt er langt nede, vil dynamo gi full strøm selv vet lavere spenning. Spenningen vil da stige etterhvert som batteriet fylles.

#42 avsluttet Ikke pålogget Postet 05.11.06 17:37

• Medlem
kan et full-ladet batteri oppnå mer enn 12,8V? Jeg mener at jeg måler 12,9 og 13,5 volt på mine 2 batterier. Uten lading.

#43 index Ikke pålogget Postet 05.11.06 19:59

• Medlem
Kort tid etter at lading er avsluttet/ motor stanset kan spenningen ligge høyere, faktisk helt opp mot ladespenning. Derfor skal vel heller ikke spenningen måles før batteriet har fått stått uten lading et døgn eller to. Hvis spenningen fortsatt ligger like høyt da, ville jeg ha sjekket måleinstrumentet.

#44 avsluttet Ikke pålogget Postet 05.11.06 21:00

• Medlem
ok, takker for tips :cheers:

#45 Lars H. Ikke pålogget Postet 09.11.06 23:53

• KNBF medlem
  • Medlem

Sitat

Og jeg regner forventet levetid på normale blybatterier for 5-7 år, og enda lenger unntaksvis
Det var da beskjedent? Mine batterier er 9 år nå, og jeg tror jeg skal ha de et år til. Jeg har et lite startbatteri, og en større bank til forbruk. Disse er helt skilt, bortsett fra når de lades via skilledioder fra samme dynamo. Ellers foreslår jeg at du leser litt i andre tråder om dette å koble sammen "like" batterier. Har selv som deg hevdet at de må være fra samme "batch", men all erfaring fra maaaange brukere sier at dette heller er en myte. Men det skader jo ikke å følge teorien til fingertuppene heller.

Lars H.

#46 JRK Ikke pålogget Postet 10.11.06 08:10

• Medlem
Hei,

Det er bare å bøye seg i støvet for Ingar. Tror faktisk dette er den beste lærebok jeg noen gang har sett i "Hvordan koble ladesystem. Generator og Batteri". Om man leser dette grundig, står det meste beskrevet her, og fremfor alt det er systematisk og lettfattelig. Du er nok en god pedagog!

Om jeg tør være så freidig å foreslå noe nå, må det være 1 kapittel til:
Kapittel 2 "Hvordan koble ladesystem. Solcellepaneler og batterilader"

Og så en ny bok:
Landstrøm i båt

#47 OT-flyktning Ikke pålogget Postet 10.11.06 09:17

• Snart medlem

Vis innleggSleipner45, på 09.11.06 23:28, skrev:

... det er nå engang så at om man f.eks. skal bruke 2 parallell koblede batterier eller 2 seriekoblede, spiller ingen rolle, så må disse batteriene ikke bare være av samme merke, de må være like store, og komme fra samme batch.
Grunnen til dette er at om man bruker batterier som er ytterst lite forskjellig, så vil det ene batteriet "ta livet av det andre".
Å nevne seriekobling her i samme setning som parallellkobling sier en del. Du kan se helt bort fra seriekoblingen - det er noe helt annet.

Men overbevisningen om at batterier også ved parallellkobling må være helt identiske er en legende - som skrevet mange ganger før. Det er nok en fordel (men ingen nødvendighet) at de er omtrent like, de burde i allefall bruke samme kjemien: ikke bland vanlige bly/syre med AGM eller gel, ikke bland batterier som har mange års aldersforskjell, men samme batch? - jeg kan ikke se noen grunn til det.

#48 Hallaron Ikke pålogget Postet 10.11.06 11:17

• Fokkeslask
  • Medlem
Låner denne tråden litt da jeg har et beslektet problem. I båten jeg overtok i høst står det en 10A Invac switch mode lader. Finner lite eller ingen info om denne laderen på nettet. Ser at Seatronic har forhandlet disse tidligere, men de ligger ikke i sortimentet til Seatronic nå lenger.
Satte laderen på et batteriene som fulgte med båten og jobbet med andre ting et par dager. Når jeg kom ombord i båten igjen boblet det lystig i batteriet. Batteriet var varmt og på en av cellene var syrenivået under toppen av platene.

Burde ikke en SwitchMode lader stoppe når batteriet ble toppladet?
Er grunnen til at batteriet blir varmt at en av cellene er kortslutett? Kan det være derfor at laderen ikke registrerer at batteriet er ferdig ladet, og bare fortsetter å "pøse på". Når syrenivået var under platetopp på en av cellene - er det bare å skrote batteriet? Takknemlig for inspill.

#49 tuffff Ikke pålogget Postet 10.11.06 11:32

• Medlem

Vis innleggSleipner45, på 09.11.06 23:28, skrev:

Grunnen til dette er at om man bruker batterier som er ytterst lite forskjellig, så vil det ene batteriet "ta livet av det andre". Den eneste korrekte måten og løse problemet med lys og startbatterier ombord i en båt på er etter min mening med 2 dynamoer, hvilket også er den eneste løsningen jeg har sett brukt på yrkesbåter.

Kan du utdype hvordan batteriene kan "ta livet av" hverandre under lading med en ladespenning på 14,4 volt?

Jeg kan kanskje se poenget dersom de er sammenkoblet ved forbruk, men ved lading??

mvh tuffff

#50 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 10.11.06 11:41

• Leverandør
Hei Hallaron.
Først skulle du måle på batteriet, både ladesluttspenningen og etter noen timer, når du har slått av laderen,
også syrevekten i cellene.
Sist nevnt viser deg også om en eller flere celler er skadet allerede.

Hvis batteriet ikke oppnær innstillt spenningen av laderen din, så kan det hendes at laderen gjerne
vil pumpe opp batteriet enda mer.
Men det er også interessant å vite om HVORDAN laderen er bygget opp.

Switchmode ladere er ikke alle av samme slags.
Det finnes 2, 3 og fire trinns-ladere og enda bedre, digitale ladere som tilpasser
ladningskarakteristikken også batteriets type og temperatur.

Forresten kan det holde allerede med en celle som er tørr.
I så fall blir det aldri noe som laderen kan måle.
Dårlige ladere lader vidre, mens bra ladere slå seg av i så fall.
Og i så fall kan en celle som er tørr utløse at en dålig lader koker (og oppvarmer) batteriet.
Hvis dette skjer så kan en batteri i verrste fall også eksplodere.

Så, sjekk først både batteriet og spenning.
For å sjekke laderen kan du jo tilkoble en annen batteri, bare for en test.
Men framgangen her skulle du overvåke nøye, slik at laderen ikke øddelegger batteriet pga. feil av laderen.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker: 10.11.06 11:46

#51 Avmønstret3 Ikke pålogget Postet 10.11.06 12:18

• Medlem
Hei tuffff,

Jeg vil ikke forklare det, har slettet innlegget mitt. Dette er et tema med mange meninger, og det blir bare "jo flere kokker jo mere søl" her.

Og så begynner vi og hakke på hverandre, som man i blant ser tendenser til og det orker jeg ikke. Så, det vil ikke bli flere kommentarer om elektrisitet fra meg.

Vil du spørre privat, så er det en helt annen sak, e-posten min finnes her.

Bill

#52 tuffff Ikke pålogget Postet 10.11.06 12:34

• Medlem
Neida, det er OK det Sleipner45. :flag: Jeg bare lurte, jeg.

mvh tuffff

#53 avsluttet Ikke pålogget Postet 03.12.06 00:17

• Medlem
Jeg ser at nåla til motorens turteller hopper opp og ned hvis jeg gir full gass.

Ingar, du skriver i ditt første inlegg:

Sitat

...W er uttaket til turteller. Dette er tatt ut før likeretteren og gir vekselspenning til turteller.

Post bilde

Betyr det at det er dynamoen som måler motorturtallet, og at reima slurer?

#54 Ingar Ikke pålogget Postet 03.12.06 00:22

• Teknisk
Dynamoen fungerer som giver for turtelleren, så dersom reima slurer vil turtallet bli feil.

#55 Nøtterøy Ikke pålogget Postet 03.12.06 07:07

• Medlem

Sitat

Men har ikke Volvo lading og start via den samme kabelen? Det går vel en kabel mellom lader og startmotor som forbinder de to!

Vis innleggIngar, på 07.02.06 13:40, skrev:

Det stemmer, du må legge ny plusskabel direkte fra dynamo til batteri.

Jeg har nok en slik dynamo. Men når du sier legge ny plusskabel! Mener du en ekstra en, slik at det går 2 kabler fra dynamoen?

Den nye fra Dynamo via BEP til batteri?
I såfall skal den gamle fortsatt være koblet fra dynamo til starter til batteri?

#56 avsluttet Ikke pålogget Postet 03.12.06 15:22

• Medlem
takk for svar, Ingar.

er skillediode og isolator samme tingen?

Jeg begynner å få oversikt over hvordan det elektriske ombord er satt opp.
Jeg har 2 batterier, ett start og ett forbruk. Dynamoens B+ er koblet til Forbruksbatteriets + pol. Mellom " + forbruk" og "+ start" er det en isolator eller skillediode (hvis det er det samme). Det burde vel bety at det kan gå strøm fra "forbruk" til "start", men ikke motsatt.

Post bilde

PS lading fra landstrøm er satt opp likens som dynamo.

Jeg har lest at en diode reduserer spenningen, slik at startbatteriet aldri blir full-ladet. Skulle gjerne tatt bilde av dioden?/isolatoren, men mobilen datt ned i kjølsvinet.

Isolatoren er av type TRANSPO Neg. ground 50 A . Her er det koblet slik:

Post bilde

PS godset til isolatoren er ikke jordet, den er skrudd rett inn i glassfiberskottet. (betyr det noe?)

Syrevekten til batteriene er (rett etter lading):
Startbatteri: = 1250
Forbruksbatteri: over 1300

Det ser ut som startbatteriet aldri blir mer enn halvfullt, hva synes dere folkens? Er dette en tilfredstillende løsning? Jeg vil uansett gå i gang å bytte kabler å rydde litt i ledningskaoset.

#57 SveinHa Ikke pålogget Postet 03.12.06 15:35

• Skipper Skuteløs.
  • Medlem
Slik dioden din er koblet vil aldri startbatteriet bli fulladet. Forutsatt at du har en laderegulator som enten måler ladespenningen på batteriet eller kompenserer for diodens spenningsfall skal dynamoen kobles på den midterste bolten på dioden, startbatteriet er riktig koblet og forbruksbatteriet skal på den ledige bolten.

#58 index Ikke pålogget Postet 03.12.06 17:29

• Medlem
Bytt ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele du, så får du full spenning på begge batterier og null tap!

Men mindre du har separat sense ledning mellom dynamo og batteri da, i så fall fungerer SveinHa sin løsning like godt og mye billigere...

Jeg hadde skillediode før, og oppnådde aldri mer enn halvfulle batterier pga ladespenning på 13,6 volt. Skiftet derfor til BEP rele for et års tid siden, og har nå ladespenning på ca 14,3 volt. En himmelvid forskjell!!!

#59 Gullfisk Ikke pålogget Postet 03.12.06 18:33

• Medlem
Hadde samme problemet på min båt da jeg fikk den, startbatteriet fikk aldri mer en 13,8V. Skillereleet er den rimeligste løsningen, eller du kan sette på en ekstern regulator så får du mere ut av dynamoen din også(Ladac, YA-12 eller den som Joerg selger).

#60 avsluttet Ikke pålogget Postet 08.12.06 13:31

• Medlem

Vis innleggSveinHa, på 03.12.06 15:35, skrev:

Slik dioden din er koblet vil aldri startbatteriet bli fulladet. Forutsatt at du har en laderegulator som enten måler ladespenningen på batteriet eller kompenserer for diodens spenningsfall skal dynamoen kobles på den midterste bolten på dioden, startbatteriet er riktig koblet og forbruksbatteriet skal på den ledige bolten.

Jeg tror jeg kan glemme ekstern regulator, det ser ut til at dynamoen har en innebygd, og jeg kan ikke finne uttaket DF til en ekstern regulator. Jeg tenker det blir til at jeg setter batterivelger på landstrømsladingen og lar det være slik det er. Startbatteriet har muligens tatt litt skade av for liten ladespenning over tid, det har en "hvilespenning" på 12,7 V, men syrevekten blir ikke høyere enn 1250. Batteriet er på 160 Ah.

Skilledioden gir et spenningstap på 0,7V fra dynamo slik det er koblet nå. Blir det mindre spenningstap om jeg kobler også den ledige bolten på startbatteriet, slik at begge diodene står mot startbatteriet?

Post bilde