Fra min nedlagte hjemmeside.
Jeg er fra Oslo og fartet langs kysten ned til Lindesnes i mange år. Når jeg besluttet å flytte til Sørlandet var det ingen tvil om at det måtte bli til Søgne.
Finnes det andre steder på Sørlandet som kan komme opp mot Søgne dersom du er interessert i sjøen?
Vi har 1229 holmer og skjær fordelt på 17km kystlinje. Og ikke minst er kommunen i følge statistikken det sted i Norge med flest soltimer i året!
Søgne er Kristiansands nabokommune i vest og det er kun et kvarter til byen med bil.
Dessverre er situasjonen vanskelig med hensyn på båtplasser. Mitt inntrykk er at man liksom tar sjøen for gitt her nede, alle "innfødte" har "arvet" en båtplass eller fler og det kan bli vanskelig for en innflytter....
Kommer du hit med båt i ferien finnes det mange muligheter. Ønsker du å ligge til kai og ha tilgang til diverse tilbud kan jeg nevne:
Trysnes Marina: Et unikt sted med mange tilbud for båtfolk: gjestehavn, overnattingsmuligheter, restaurant, bryggepub, salg av drivstoff, butikk etc.
Åros Motellcamp: En av Sørlandets største og fineste campingplasser. et fint sted å besøke dersom dere har barn om bord. Stort oppvarmet utendørs saltvannsbasseng!
Høllen Brygge: Høllen var kommunens sentrum før i tiden, en travel seilskutehavn. Den første dieselmotoren i Norge ble bygget på motorfabrikken som lå her.
I dag er det stedet der folk møtes, spesielt sommerstid. Her kan du sitte på terrassen i restauranten og kikke rett ned på båten din. Pub finnes også. Stor langgrunn badestrand. Salg av drivstoff, butikk. Bussforbindelse til Tangvall (kommunesenter) og Kristiansand.
Og så er det skjærgården utenfor... Her kan du finne ly i alle vindretninger. Og det finnes så mange havnemuligheter at det aldri blir trangt om plassen.
Ny Hellesund og Olavsund: De fleste har vel hørt om denne uthavnen. Her var det livlig under seilskute-tiden. I dag er det stort sett et feriested. Man gå en tur opp på "Norges Gibraltar", et omfattende forsvarsannlegg fra 2.verdenskrig. Husk lommelykt slik at dere kan ta en titt i alle hulene som er sprengt inn i fjellet. Stedet er under restaurering og mye er satt tilbake i sin opprinnelige stand. En svært spennende ekspedisjon for barna! Tvillingvardene inngår i anlegget.
Udvaar: Kjent fra Wilhelm Krag. Et uthavn som ble benyttet under hummerfiske før i tiden. Flere bryggeanlegg.
Songvaar Fyr: Ble tidligere drevet av Søgne Dykkerklubb, nå har Songvaar fyr's venner overtatt driften.
Her ligger det et kart hvor jeg har avmerket endel populære havner.