Jump to content

Vindusspyler


NilsPils

Recommended Posts

Jeg har tenkt å anskaffe vindusspyler anlegg (beholder, pumpe, dyser) for tre vinduer til båten min. Har noen noe bra produkt å foreslå?

 

Jeg spør fordi jeg en gang kjøpte et anlegg på Biltema til en gammel bil. Det var bare noe dritt som ramla i stykker med en gang. :nonod:

 

Tar gjerne også mot kommentarer om hvorvidt vindusspylere på båt er nødvendig.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar gjerne også mot kommentarer om hvorvidt vindusspylere på båt er nødvebdig.

Ja, det er det, om du ikke har overbygg som sjarker, viknes etc. Selv den minste sjøsprøyt vil gjøre ruta tung å se gjennom i sola. Nyere Viksund har dette orginalt, kanskje de eller noen som har en slik kan hjelpe om hva som er bra?
Link to post
Share on other sites

Har du trykkvann ombord, koble deg bare på det anlegget. Monter inn en baloflexkran, og led vannet opp til vinduene. Dyser bør kjøpes om man er kresen, ellers kan de lages i bledndede T-stykker som det bores små hull i etter behov. Fungerer perfekt.

 

Har selv løst det på denne måten ombord. Er en av de få med 400 liter vindusspylertank, he, he. Billig og god løsning, siden man stort sett benytter det man har fra før, som f eks pumpen.

Link to post
Share on other sites

Pappa har denne i sin båt. Fungerer utmerket

 

Bilde

 

VINDUSSPYLERANLEGG KOMPLETT

 

Art.nummer: 10590-05

Pris: 356,-

Komplett vndusspyleranlegg med tank, pumpe, monteringsbrakett, slanger, t-stykke og 2 dyser.

 

Spenning: 12 VDC

Volum: 2.5 liter

Mål: 124x235x102 mm (bxhxd)

 

Kjøpt hos maritim.

http://www.maritim.no

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få tak i sånne triple dyser fra bil som slipper gjennom mye vann, og så kobler du de til varmtvannet i båten vha ei kran.

Har du trykkvann ombord, koble deg bare på det anlegget. Monter inn en baloflexkran, og led vannet opp til vinduene. Dyser bør kjøpes om man er kresen, ellers kan de lages i bledndede T-stykker som det bores små hull i etter behov. Fungerer perfekt.

 

Har selv løst det på denne måten ombord. Er en av de få med 400 liter vindusspylertank, he, he. Billig og god løsning, siden man stort sett benytter det man har fra før, som f eks pumpen.

Takk for alle gode svar.

 

Har vært inne på tanken om å bruke trykkvannsystemet ombord, men hva med frost? Regner med å bruke båten i den kalde årstid, så lenge fjorden er isfri.

Link to post
Share on other sites

Har orginalmontert spyling fra trykkvannet via 12v solenoid.

Båten ligger på sjøen året rundt med vann i systemet og jeg har ikke hatt problemer med frost sprenging ,

men jeg åpner kranene for å ta av trykket når båten ikke er i bruk.

Takk! Da prøver jeg det. Kanskje med varmt vann.

 

Tøff båt, ser ut som slik Amerikansk Lobster-boat. Har du rappa motoren fra en Alfa Romeo 2,4 JTD eller.. :wink:

 

De har jo parallellarmer med integrerte dyser også, da slipper du å bore inn store separate dyser, kunne det ha vært noe..??

 

221618.jpg__[lite].jpg

Lobster boat er den internationale betegnelsen. Motoren er en italiensk 2.4 liter, ja. Tror den går i Alfa Romeo, blant andre. Har ikke tenkt å presse denne for hardt. 225 hk på 2.4 liter er tøfft, men jeg fikk den vesentlig billigere enn VP 3D 160. Begrenser jeg meg til 160 hk på denne bør det vel gå bra en stund.
Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt å presse denne for hardt. 225 hk på 2.4 liter er tøfft, men jeg fikk den vesentlig billigere enn VP 3D 160. Begrenser jeg meg til 160 hk på denne bør det vel gå bra en stund.

Tror nok denne motoren er bra, det er jo en toppmoderne MultiJet Commmon-rail maskin. Fiat har jo vært med på å utvikle konseptet sammen med Bosch og DCAG, så de er langt fremme der. Så utgangspunktet i hvertfall godt. Skal bli spennende å høre hvordan den maskinen er i kombinasjon med en såpass stor båt. Fikk du maskinen på egenimport fra KD-trading eller??

Link to post
Share on other sites

Tror nok denne motoren er bra, det er jo en toppmoderne MultiJet Commmon-rail maskin. Fiat har jo vært med på å utvikle konseptet sammen med Bosch og DCAG, så de er langt fremme der. Så utgangspunktet i hvertfall godt. Skal bli spennende å høre hvordan den maskinen er i kombinasjon med en såpass stor båt. Fikk du maskinen på egenimport fra KD-trading eller??

Motoren er en del av det kontraktfestete utstyret til båten som blir importert av båtbyggeren for hans regning. Opprinnelig var kontrakten med VP D3 160, men dette ble regulert under veis. Jeg fikk da faktisk en del penger tilgode til annet utstyr. Prisen på denne motoren er ganske lav i Thailand i forhold til VP (som det neppe heller går mange av der nede). Ulempen er at jeg bare har ett års garanti, så ta det forsiktig til å begynne med ....
Link to post
Share on other sites

De har jo parallellarmer med integrerte dyser også, da slipper du å bore inn store separate dyser, kunne det ha vært noe..??

Paralellarmer er allerede anskaffet, men uten dyser. Jeg er litt engstelig for frostproblemer med dyse og plastslange på armen.

 

Etter mangege gode innspill fra medlemmene har jeg nå avtalt med Luigi, båtbyggeren:

- Vi skal ha vindusspylere

- Vi bruker trykkvannsystemet ombord

- Dysene monteres under takutspringet, slik at mesteparten av systemet blir "innendørs"

- Luigi lager dyser ved å bore hull i en messingplugg. Da kan han lett tilpasse dyserøret til skroget

 

Skal rapportere når systemet er på plass en gang til våren/sommeren.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har montert vindusspyleranlegg på min Saga 26 bestående av "Vindusspylerpumpe universal", slanger og dyser fra Biltema. Har problemer med tilbakeslagsventilene fra samme kilde. Klarer ikke å få presset noe vann gjennom disse: prøvde ventilen rett etter pumpa, det endte med att vann begynte å sive ut av pakingene (o-ringene) i pumpa i stedet.

 

Plukket ventilen fra hverandre. Prinsippet er veldig enkelt: to konsentriske kammere med en fjærbelastet gummimembran over. Vannet presses inn i det innerste kammeret og løfter membranen slik at vannet strømmer over i det ytre kammeret og videre ut. Dette altså i teorien. Prøvde å klippe av litt av fjæren for å minske mottrykket uten noen suksess.

 

Gjorde samme erfaring med tilbakeslagsventilene fra Biltema da jeg monterte den ferdige løsningen med tank og pumpe i min forrige båt, Saga 27. Forfulgte ikke problemet dengang da det var mye kortere vei fra tanken til spylerne.

 

Vet noen hvor en kan få tak i tilbakeslagsventiler som fungerer?

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Ta turen til en bil opphugger. Der får du det meste. Jeg fant meg en 5 liters tank med to pumper + div. slanger/t stykker/tilbakeslags ventil + dyser til kr. 50.- Fungerer utmerket og det blir utrolig billig. Gikk bare rundt og plukket på forskjellige biler som skulle hugges.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...