Jump to content

Riktig montering/tetting av skroggjennomføring


jm

Recommended Posts

Har montert ny skroggjennomføring under vannlinja. Fikk nå litt dårlig samvittighet om fremgangsmåtener riktig.

Brukte sika 291 på begge sider, og i hullet, og skrudde til. Etter tørking/herding, skar jeg bort overskuddssikaflexen rundt flensen, og la/presset med fingeren deretter på en ekstra remse med sika . Noen påstår at man skal la det tørke et døgn før man skrur gjennomføringen ordentlig til. Bør jeg gjøre operasjonen på nytt, eller er det tett som det er ? :confused:

 

Hilsen

usikker

Link to post
Share on other sites

Når jeg skiftet mine gjennomføringer gjorde jeg som deg. (ante ikke før nå at man burde vente) Peronlig er jeg helt bekvem med å ha gjort det med det samme, og kommer ikke til å gjøre noe før det er på tide å skifte. Om det mot all sansynlighet skulle være helt 100% er det eneste du risikerer en svak vanninpipling som du lett oppdager, men burde kunne leve med til neste gang båten skal opp.

Link to post
Share on other sites

Dette med å vente et døgn før man strammer helt opp er det delte meninger om. Det sies at Sikaflex tetter ved at den limer seg til delene. Når det starmmes til etter at det har herdet herdet vil denne limingen rives løs. På den annen side vil en ettrstramming komprimere Sikaflexen og presse den hardere mot gjennomføring og skrog, derav teoretisk gi bedre tetting. Hva som er riktig vet jeg ikke, vil tro det blir tett uansett hvordan du gjør det. Jeg foretrekker å stramme fult opp med en gang mens gummimassen er myk. Har ikke hatt lekasje som følge av dette.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Problemet med å vente med å skru til skikkelig er flere:

  • Når gjennomføringen blir strammet opp i ettertid, vil gjennomføringen bli dratt inn til laminatet, dvs flytte seg i forhold til skroget. Du risikerer da at den herdede sikaen slipper fra glassfiberen eller gjennomføringen.
  • Herjing med tenger o.l. i et trangt rom med lommelykt i munnen og rumpa som det høyeste punkt vil også øke risikoen for at du vrir på gjennomføringen når du strammer til. Hvis sikaen da er herdet, vil den da slippe.
  • Når sikaen legges på får du aldri en helt jevn pølse rundt gjennomføringen. Når du strammer til mens det er uherdet vil overskytende sika tyte ut. Hvis du venter til det har herdet, vil eventuelle klumper hindre deg i å få strammet skikkelig til og lekkasjer vil oppstå i de områdene du ikke la på like mye sika.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den beste metoden er veldig enkel: På en av sidene av hullet, da helst den siden som blir dekket av den største flensen, lager du skrå kant på hullet (øverst eller nederst, ikke hele veien gjennom). Samme som forsenkning for skruer. Så fyller du i av hjertens lyst med Sika, og teiter til så det sitter. Ikke planer om det blir lekkasjer da. :smash:

 

Sånn omtrent slik, i ascii-art, fra en heller middelmådig kunstner:

__ | | __

__\| | /__

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg varinnom Watski-pusheren i anledning Hangarskibets septikalier forleden. Mens jeg ventet på audiens ruslet jeg rundt og kom helt tilfeldigvis til å ta en titt på en skroggjennomføring. Denne hadde et eget spor/grop på utsiden, mellom flensen og slutten på gjengene; åpenbart for å samle opp fugemasse for å lage en tett pakning. Har du denne typen gjennomføring, er det neppe nødvendig å bruke Worse-metoden som er så kunstferdig illustrert ovenfor.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en Bavaria 32 Sport som har sandwich skrog. Jeg har selv tatt ut en kjerneprøve etter en skroggjennomføring over vannlinjen. Og det er et skumstoff i midten. Er det noen erfaringer med det som Bavaria bruker om det trekker vann?

 

For å sikre en tett skroggjennomføring i messing, hva skal jeg gjøre med hullet før gjennomføringen blir montert for å sikre at evt pakning i bunn som lekker ikke medfører at vannet trenger inn i skumlaget? Er sikaflex tingen, eller bør jeg bore hullet i overdimensjon, og så montere en plasthylse som blir forseglet med polyester/epoxy mot skroget? Jeg ser dere snakker om Sikaflex her. Men hva med å forsegle hullet med en hylse slik jeg foreslår. Jeg ser det som det minste problemet med vannpipling inn i motorrom dersom det absolutt skal lekke. Jeg liker mindre en båt som er 1 tonn tyngre om 5 år.

Link to post
Share on other sites

Ovelaur, du beskriver en metode for å hindre vannintregning i skumskiktet som nok er helt patent, Jeg har ikke sett akkurat denne måten beskrevet før, men andre har borret hull i innerhud og distansematerialet, men beholdt ytterhuden inntakt. Hullet de da har fått har blitt fylt med epoksisparkel eller lignende også har de borret ut hull i riktig dimensjon etterpå.

I mine øyne er ditt forslag til løsning det samme.

 

Det blir sikkert bra.

Link to post
Share on other sites

For å sikre en tett skroggjennomføring i messing, hva skal jeg gjøre med hullet før gjennomføringen blir montert for å sikre at evt pakning i bunn som lekker ikke medfører at vannet trenger inn i skumlaget? .

Bilde

 

Arrangering av punkt for skroggjennomføring i sandwichskrog.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Båten har nå ligget på vannet i 5 dager. Gjennomføringene er tette. Ved nærmere ettertanke var

den ytre flense litt "innhulet" som "Skipper_Worse" nevner. Dette bidrar helt sikkert til pakningseffekten, da sikaen presses innover ved å dra til. Uasett tror jeg det ville ha blitt tett.

Link to post
Share on other sites

Krapyl; er metoden din bedre enn å f.eks borre med en overdimensjon med hullsag, legge i glassfibersparkel, matte og polyester, eller epoxy, for deretter etter herding å borre med KORREKT dimensjon ?

 

Vil du forklare hvorfor ? Metoden din, ser da mye mer arbeidskrevende ut ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

To forskjellige metoder egentlig.

 

Metoden med å bore med hullsag gjennom et laminat og kjerne for deretter å fylle hullet med glassfibersparkel og påfølgende boring av korrekt hulldimensjon brukes for å få et sted å feste bolter. Å dra en bolt gjennom sandwich går ikke. Det vil flekse.

 

Skal man montere for eksempel en skroggjennomføreing, må man gjøre som vist. Bruk en vinkelsliper til å fjerne innerlaminat og kjernemateriale slik at det blir en anleggsflate mot ytterlaminatet minst dobbelt så stor som gjennomføringen og god avtrapping utover.

Riv, ikke klipp, til matte slik at den dekker utover eksisterende laminat med 5 cm. Riv til matter slik at de blir 5 cm større i radius utover inntil det er nok til å bygge opp tilsvarende eksisterende laminat.

Prime kjernematerialet og la det herde. Slip rent og vask med styren og bygg opp med den minste matta først. Bruk mykrulle og få ut all luft av laminatet.

Slip og mal med top-coat. Bor hull. Legg ei tynn larve 291 ute og inne og dra til.

 

Divinycell, Rohacell ol trekker ikke vann. Det gjør heller ikke polyuretaneskummet som er brukt i dobbeltbunner dersom det er skummet med korrekt trykk, og selvfølgelig, forutsatt at det ikke er brukt vannholdig treverk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Divinycell, Rohacell ol trekker ikke vann. Det gjør heller ikke polyuretaneskummet som er brukt i dobbeltbunner dersom det er skummet med korrekt trykk, og selvfølgelig, forutsatt at det ikke er brukt vannholdig treverk.

Da er jeg berget? Utklipp fra hjemmesider til båten:

Divinycel coring (waterline and up)

Divinycel coring in side decks

 

Ellers så har jeg montert en 2" gjennomføring over vannlinjen uten å gjøre noe annet enn å bruke båtsilikon (uffda!) og så trekke til. Ingen mulighet for at sandwichen kollapser med min handmakt!

Link to post
Share on other sites

Det gjelder å tette kantene på hullet for gjennomføringen uansett sandwich eller ikke.Legg på tynn epoksy i kanten på laminatet.Når den her trukket inn gå etter med fortykket epoksy slik at det blir tett.Sikaen vil før eller senere "ta kvelden" slik at vann kan trenge inn i laminatet dersom dette ikke er forseglet.

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Har nå testet metoden med å fylle på sika, så vente nesten et døgn før man strammer til igjen. Det vil jeg ikke anbefale - med mindre man har en ekstra flens inn mot skroget på innsiden!

Det som skjedde var at sikaen var nesten helt herdet, og når jeg tørnet mutteren på innsiden løsnet hele sulamitten og gikk rundt og rundt. I morgen er det frem med vinkelsliper og prøve på nytt.

 

Når sikaen er så godt som herdet - noe den er etter nærmere et døgn - er det en dårlig idé å bryte den løs igjen.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Divinycell, Rohacell ol trekker ikke vann. Det gjør heller ikke polyuretaneskummet som er brukt i dobbeltbunner dersom det er skummet med korrekt trykk, og selvfølgelig, forutsatt at det ikke er brukt vannholdig treverk.

Divinycell fra Biltema trekker vann så det holder! Rene svampen. Har testet det selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...