Ingar Startet 25.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2002 Dette er kjølt direkte av saltvann. Vurderer å heller kjøre returen fra berederen gjennom gearet. Eliminerer korrosjon, men ikke minst blir det mindre å passe på siden jeg har båten på vannet hele året. (frost) Noen som har gjort dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 26.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2002 Spørsmålet er vel egentlig om du da oppnår kjøleeffekt nok. Vanligvis er "det hele" lagt opp slik at saltvannet først passerer gearet før det går til motorens varmeveksler. Dermed er kjøleeffekten maksimal. Men ganske ofte "fuskes det ved monteringen" slik at en rekke motorer er koplet motsatt - dvs. at man lar saltvannet først passere varmeveksleren i motoren, før det går gjennom gearet og ut i eksosen - denne siste løsningen velges nok helst for å få maks kjøling (les mindre problemer når ting etterhvert blir tett/slitt/osv.). Og de fleste opplever aldrig gearproblemer, til tross for denne siste løsningen. Er usikker på hvilken "monteringsløsning" som du har. VP kan muligens gi deg noen tips om hvilken "temperaturområdet" som kjølevannet til gearet bør holdes innenfor. Har aldrig sett liknende løsning, men ideen synes meget god. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2002 På min motor (md21) passerer vannet gjennom gearet først. Vil tro at den termiske belastningen på gearet ikke er særlig stor, og kan kjølevannet kjøle motoren burde det vel klare gearet også. Tviler på at Volvo vil gå god for en annen løsning enn sin "egen", men det går jo an å spørre. Apropos, synd at ingen fra de store leverandørene (båt, motor, utstyr) er aktive på de forumene vi har i Norge. (Ja, jeg vet det finnes ihvertfall ett hederlig unntak.. ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trude III Svart 28.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Hei, Har en VP TAMD30 med MS3 gear og 3 varmevekslere mot sjøvann. Ladeluftkjøler, varmeveksler for kjølevann og oljekjøler. Disse er svært kostbare. På sjøvanns inntak / slange har jeg derfor satt i en ekstra T kran med kuleventil som jeg alltid vender før motoren stoppes. Her tar jeg ferskvann fra vanntanken. Da skylles alt sjøvannet ut av både gear og vekslere i løpet av 1 min. tomgangskjøring. Motoren står jo stort sett alltid stille og sjøvannet tærer jo selv da. Også fint til å tømme vanntanken. Etter at jeg satte dette i drift tæres anodene i gearet svært lite så ferskvann er vel bedre en sjøvann. Hilsen Harald Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Oktober.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2002 Velkommen Harald! Ja, det var et intr. tips. Spes for oss som har båten på vannet hele året, det kan jo bli en stund mellom hver tur utenom "sesongen". Jeg skal sende en mail til Volvo og høre hva de mener om gearkjølingen. Nei forresten, jeg skal spørre om de kunne tenke seg å svare oss her... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hvis noen lurte så har jeg ikke hørt et pip fra Volvo. De oppgir heller ingen mail-adresse, bare et tilbakemeldings-skjema.. Ikke særlig imponerende..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Har du sjekket kildekoden til tilbakemeldingsskjema og sett om det er noen email adresse der? Jeg gjør det når det viser seg plent umulig å finne noen kontakt-email og nå og da finner man email adressen i kildekoden. Høyreklikk på siden - velg "View source" og søk på @. Bare ville nevne det for de som ikke vet om dette tricket. Men det gjør dessverre ikke servicen bedre, selv om man bruker dette tricket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Joda, takk Batdilla, det står volvo.penta.norge@volvo.com inni der. Men jeg tviler på at det gir noe annet resultat.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Kan jo ta en spansk en da å si at du "på vegne at hele båtmiljøet på baatplassen.no har tatt på deg å sjekke ut en sak som mange lurer på...". Eller presentere deg som daglig leder for baatplassen.no. Kanskje det får litt fart på benpipene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Det var det jeg gjorde, oppga linken til denne tråden og spurte om de kunne tenke seg å svare her da sikkert fler enn meg kunne være intr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Hallo igjen Ingar - tilbake til utgangspunktet - din gearkasse er opprinnelig kjølt med vann som holder en temperatur fra 5 - 20 grader (sjøvann). Alternativ kan man "feilkople" (se mitt tidligere inlegg) ved at vannet først passerer varmeveksleren før det går "innom" gearkassen og ut i eksosen. Da vil vannet være en del grader varmere, men det skal uansett ikke være mer en maks lunkent (skal ikke være mer en godt varmt når det har blitt oppvarmet også av eksosen). Dette til forskjell fra vannet som sirkulerer i motoren. Du har en termostat som gjør at motoren har en driftstemperatur på f.eks. (er usikker på hvilken termostat du har). rundt 80 grader. Dvs. at temperaturen på vannet er noe over 80 grader når det kommer inn i varmeveksleren, mens det selvfølgelig har en lavere temperatur når det er "ferdig kjølt". Imidlertid er det faktisk slik at vannet bare kjøles ned maks 10 grader i varmeveksleren - på noen bilmotorer regner man med en "kjøleeffekt" på bare 2 grader når vannet passerer radiatoren. (vet dette høres merkelig ut - men det er fakta) Derfor vil kjølevannet ditt uansett ha en temperatur som ligger langt over sjøvannstemperaturen, uansett hvor dette "hentes ut". Forøvrig - lurer fortsatt på hvilken gearkasse du har - en rekke av Volvos MD-kasser har faktisk Zinkanoder, men det er faktisk ganske få båteiere som vet om disse - dessverre!. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2002 Nå sendte jeg en vanlig mail etter å ha fått oppgitt en adresse fra en bruker på forumet. Det fikk dem til å titte på skjemaet jeg sendte for en uke siden, her er svaret: Hei! Vi ber deg ta kontakt med en av våre forhandlere som kan hjelpe til med både tekniske og service spørsmål. Med vennlig hilsen Volvo Penta Norden AB Iom at dette er et landsdekkende forum samt at spørsmålet er ganske spes. virker det rart å henvise til en forhandler, vil tro kun teknisk avdeling hos Volvo kan svare på dette. Men det ser jo ut som et "standard svar", antagelig har de ikke tatt bryet med å lese denne tråden. Takk terron, jo jeg skjønner problemstillingen, siden jeg hadde tenkt å sette gearet i serie med berederen vil også tempen komme opp mot 80oC. Men min tanke var et det ikke bør bety noe problem, ref det jeg skrev i innlegget litt lenger opp. Mange automatkasser er også kjølt av en slynge i radiatoren, som du sier vil den ligge opp mot motortempen. Gearkassen er en MS3B, det er to anoder i den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 5.November.2002 Del på Facebook Svart 5.November.2002 Dermed bør ikke tæringsproblematikken være av nevneverdig art. Hva da med å benytte løsningen med et høyt montert sjøvannsfilter med litt størrelse. Hvis lufttemperaturen ikke kryper for langt under 0 vil sjøvannet i aldri fryse. Men hvis båten skal ligge lenge stille og/eller det kommer en skikkelig kuldeperiode tar du rett og slett å stenger bunnkranen, så tømmer du en 4l. kanne med frostvæske/vannblanding (1:4 er mer enn nok) i sjøvannsfilteret mens motoren går. Dermed får du frostsikret "det hele" i løpet av noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.