Jump to content

Turteller som GIRER...? ...og lading på en gammel Yamaha


Helge

Recommended Posts

Jeg monterte glad og fornøyd både voltmeter (52 mm Faria-instrument) og turteller (85 mm Faria-instrument) i den eldste båten min i dag. Turtelleren er av den "vanlige" typen som kan kobles om for å tilpasses "pol-tallet" på påhengsmotoren den skal brukes på.

 

Når jeg kjøpte turtelleren fortalte jeg selger at den skulle være til den eldste båten min med en 40 hester Yamaha 40 D Electric (el.start, el.choke og ladespole). Han gjettet på at turtelleren skulle settes på 2 polt, uten at han var sikker.

 

Hva skjedde så i kveld når jeg økte farten og turtallet steg? Jeg forventet at maks turtall ville ligge på opp mot 5500 rpm. Turtallet virket imidlertid å stige litt unormalt fort og nærmet seg 5000 rpm når jeg ville gjette på at turtallet kanskje bare er rundt 3000 (eller mindre?)? Men før turtallet når ca 4800 rpm så "girer" nåla på turtelleren seg ned i et sprang fra ca 4800 rpm til ca 2500 rpm...? :nonod: før den fortsetter å stige. Da når den imidlertid ikke på langt nær 5500 på topp turtall.

 

Nå kan jeg selvsagt prøve meg fram med å koble om velgeren bak på turtelleren - men det blir i så fall først i morgen ettermiddag. Jeg skulle imidlertid gjerne i mellomtiden ha fått noen tips dersom det er noen som har erfering med slike turtellere:

- Vil denne "giringen" forsvinne med rett innstilling på velgeren på turtelleren?

- ...eller passer ikke denne type turteller på den motor jeg har?

 

 

Så ytterligere et spørsmål til slutt: Med voltmeteret konstaterte jeg det jeg fryktet - nemlig at ladespenningen fyker helt opp i ca 16 V når batteriet er toppladet og det ikke står på noe forbruk av betydning :eek: På den nyere båten/motoren min (Skibsplast/Suzuki) varierer ladespenningen mellom drøyt 14 V og knapt 15 V avhengig av temperatur, elektrisk belastning etc. Dette er bra ladeverdier, mens det i denne gamle båten min ser ut til å bli litt i høyeste laget :eek:

 

Jeg ser det står en diodebro ved ladespolen i motoren, men jeg trodde det var en regulator der også (svart liten boks/komponent) - det kan se ut å være feil. Hvor kan jeg få tak i en enkel og billig laderegulator som bare skal klare 6 til 8 Ampere og holde drøyt 14 V?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette med ladespenning fra litt eldre 2-takts utenbordsmotorer har vært diskutert flere ganger - se

f.eks. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3527&st=0

 

Jeg har samme opplegg på min motor, med lading uten regulator. Her kan ladespenningen komme opp i mellom 16 og 17V, hvis motoren går med litt turtall og batteriet er fulladet. Min erfaring er at dette ikke gjør så mye, så lenge en ikke kjører i timesvis med høyt turtall, og at en er påpasselig med å sjekke syrenivået i batteriet med litt hyppige mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette med ladespenning fra litt eldre 2-takts utenbordsmotorer har vært diskutert flere ganger - se

f.eks. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3527&st=0

 

Jeg har samme opplegg på min motor, med lading uten regulator. Her kan ladespenningen komme opp i mellom 16 og 17V, hvis motoren går med litt turtall og batteriet er fulladet. Min erfaring er at dette ikke gjør så mye, så lenge en ikke kjører i timesvis med høyt turtall, og at en er påpasselig med å sjekke syrenivået i batteriet med litt hyppige mellomrom.

Takk for svar Arvid_A, men hmmm... Jeg har lukket blybatteri på 26 Ah.... vanskelig å sjekke syrenivå :confused:

 

I den andre tråden du refererte til var imidlertid en 2 ampere utgave av spenningsregulatoren 7815 benyttet. 4 stk slike i parallell kanskje med en 0,47 ohm motstand i serie med hver av dem før de sammenkobles skulle jo teoretisk kunne gi opp mot 8 A. Min motor gir visst maks 6 A, men det kan vel være lurt å sette på kjøleribber likevel.

 

 

Det jeg IKKE likte så godt var imidlertid i kveld å konstatere at turtelleren "girer" uansett hvilken posisjon jeg setter "pol-velgeren" på. 4, 6, 8, 10 eller 12 poler spiller ingen rolle mht den såkallte "giring" som jeg har beskrevet. Hva turtelleren stilles på spiller bare en rolle for hvor høyt turtall som vises før turtallet plutselig faller et godt stykke nedover på skalaen før den begynner å stige igjen med turtallet. Noen som har en ide om hva som er problemet ? Hjelp.....?

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at i ditt tilfelle så kan det nok være greit med spenningregulator - men "bortkoking" av 16-18W gir jo litt varme, da....

 

Når det gjelder turtellerproblemet, så kan det virke som om det er spenningspulsene inn til turtelleren som er ustabile. Årsaken kan i så fall være dårlig kontakt i en kopling underveis mellom ladespolen og turtelleren. Det virker som turtellerpulsene tas ut fra ladespolen på motoren din, og da burde du også kunne måle de samme "girings"-tendensene på ladespenningen. I verste (og dyreste...) fall kan det også være dårlig kontakt i selve ladespolen... :sad:

 

Jeg hadde tilsvarende problem på min motor for flere år siden, og da skyldtes det vakkelkontakt i et koplingspunkt på vekselstrømssiden av likeretteren.

 

Lykke til med mekkingen!

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har manualen for turtelleren din, hvis ikke se her

 

Feilsøkings manual, se her og her ( Teleflex )

 

OBS manualene er lagt ut som pdf filer ( Adobe )

 

Kan ikke se noe som kan knyttes opp imot ditt problem, borset ifra punkt 7 på Teleflex manualen men det gjelder Johnson/Evinrude ...

 

Men det er etpar ting du kan prøve, du kan koble ifra ladinga ( STOP motoren før du kobler til/fra ), hvis ting virker mere normalt nå har du flere muligheter.

1 Deffekt likeretter, det lekker vekselspenning ut på strømnettet ditt .

2 Deffekt stator , lite trolig men......

3 Turteller får for høy spenning inn ?? , kan hjelpe med en spenningsregulator (7812 eller 7811, turtelleren tar ikke mange mA )

4 Elektronisk støy ifra noe ??

 

Når det gjelder den høye ladespenninga så er det vel ikke snakk om mange Ampere, hva med å koble inn noe som bruker litt ekstra strøm .

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det jeg IKKE likte så godt var imidlertid i kveld å konstatere at turtelleren "girer" uansett hvilken posisjon jeg setter "pol-velgeren" på. 4, 6, 8, 10 eller 12 poler spiller ingen rolle mht den såkallte "giring" som jeg har beskrevet. Hva turtelleren stilles på spiller bare en rolle for hvor høyt turtall som vises før turtallet plutselig faller et godt stykke nedover på skalaen før den begynner å stige igjen med turtallet. Noen som har en ide om hva som er problemet ? Hjelp.....?

Hadde samme "problem" med min turteller. Den viste dobbelt turtall til den passerte 5000 rpm, for så å falle av til riktig visning. Problemet ble løst ved en tilfeldighet. Jeg spylte/vasket motoren ved høstopplaget. Under varmkjøringen etterpå fungerte turtelleren normalt. Årsaken var nok dårlig kontakt i koblingspunktet på coilen.

På den forrige båten jeg hadde var kontaktpunktene på "sylinder-velgeren" i selve instrumentet problemet. Kontaktspray eller -fett kan kanskje gjøre susen?

Link to post
Share on other sites

jeg hadde en faria måler på en 140 suzuki 2t og den viste dobbelt til ca 10oo..så viste den riktig deretter...dette sjekket jeg m en frekvens måler og signalet var stabilt,så hvorfor vet jeg ikke men det var greit slik når jeg skulle finjustere tomgang for da ble det større utslag.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Ang turteller; kan det være at dersom poltallet står for lavt at turtelleren vil telle riktig til den kommer opp til grensa for hva den klarer , hvorpå den "begynner på nytt"..?

Mener forøvrig at 2-syl Yamaha skal stå på 4 poler uten å si det sikkert. (3-syl 30-70 har 6 pol, 75-90 har 12 pol)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange innspill, ikke minst et interessant tips fra Ingar på original Yamaha regulator. Den kan sikkert brukes også på min motor om jeg bare tar bort diodebroen og erstatter den med en slik ny kombinert diodebro/regulator.

 

Når det gjelder giringen på turtelleren tror jeg selv nå på en av TO muligheter, men får dessverre ikke testet det før om noen uker da vi igjen skal ned til feriehuset.

 

1. Rett og slett for høy spenning til turtelleren. Samtidig med at turtallet økte, økte nemlig også spenningen fra ca 13,5 V til ca 16 V. Jeg er redd elektronikken i turtelleren får problemer med denne høye spenningen.

 

2. En dårlig kontakt inne på ladespolen/motoren. Dette er jeg dog noe usikker på fordi jeg ville tro "giringen" da gjerne ville skje ved litt forskjellige og tilfeldige turtall.

Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir

 

Jeg bør jo uansett få ned "ladespenningen" av hensyn til batteriet, så enten bør jeg kjøpe en "ferdig" regulator eller eventuelt bygge en selv. Jeg snakket med Yamaha Norge i dag og han jeg snakket med var usikker på om Yamaha kunne levere regulator til en så gammel motor (med tanke på utførelsen av ladespolen). Iver Strand som visstnok var den største eksperten var imidlertid ikke tilgjengelig før i morgen så det får jeg ikke vite før da.

 

Moderne regulatorer styrer jo magnetiseringen i spolen/generatoren og får dermed en relativt tapsfri regulering. Han jeg snakket med i dag mente imidlertid at magnetiseringen i ladespolen i min gamle motor var "fast" og at en eventuell regulator må "svi av" overskuddsspenning/effekt. Dette var han ikke sikker på om de kunne levere. Men i morgen får jeg vel da altså vite det. Delenummeret som Ingar refererte til i 2004 kunne de forøvrig ikke finne igjen. Det var slik jeg endte opp med å ringe Yamaha Norge da lokal forhandler ikke fant noe på Ingar sitt delenummer.

 

Ellers kan jeg jo ta "moroa" :crazy: med å lodde en regulator selv :rolleyes: 4 stk 2 Ampere 7815 med hver sin 0,22 ohm motstand i serie på utgangene (for sikkerhetsskyld mht usymmetri/strømdeling) vil vel være en grei nok "regulator". Det kan vel imidlertid bli 2 til 3 Watt som på det meste må svies av i hver 7815.

 

Han jeg snakket med hos Yamaha hadde også mest tro på at mitt problem med "giring" i turtelleren skyldtes for høy spenning til elektronikken i Faria-turtelleren. Men han utelukket ikke andre årsaker.

Link to post
Share on other sites

Sa han ikke noe om poltallet du skulle bruke da , at det er 2 og ikke 4?

2...? Velgeren på turtelleren går ikke lavere enn 4! (4, 6, 8, 10 og 12). Men jeg mener da jeg fikk rimelig korrekt turtall så lenge motoren ikke ble dratt opp så mye på turtallet at spenningen ble for høy. Fra under 1000 rpm til ca 4800 virket alt rimelig normalt, men da spratt nålen ned til ca 2500 rpm før den fortsatte å stige (men da kom den aldri så høyt som 4800 igjen og den skulle jo ha havnet på rundt 5500 rpm )

 

7815 er en god ide, men du trenger vel ikke mer enn en , på ledninga inn til turtelleren....?

JO - trenger definitivt mer enn en til turtelleren! Jeg anser det som en dårlig løsning å kjøre med 16 V ladespenning på batteriet.
Link to post
Share on other sites

Ja, motoren lader helt sikkert med magneter på svinghjulet, dvs. permanent felt. Dermed er ingen aktiv regulering av ladespenningen mulig. Så du må nok inn med en regulator for å koke bort litt effekt i serie med ladespolen. Litt kraftelektronikk med en step-down chopper kunne nok gjøre susen, Du får ta en prat med kraftelektronikkgutta på SEfAS og høre om de kansje har noe liggende som du kan bruke.

Link to post
Share on other sites

Litt kraftelektronikk med en step-down chopper kunne nok gjøre susen, Du får ta en prat med kraftelektronikkgutta på SEfAS og høre om de kansje har noe liggende som du kan bruke.

Har da selvsagt snakket med Kjell L. tidligere i dag :yesnod: Konklusjonen var imidlertid at til en så liten ladespole som 6 A (80 W) er det gjerne som Rema så ofte hevder. Det enkle er ofte det beste :lol: Det blir nok til å lodde en enkel regulator for å svi av noen få watt om jeg ikke får en "ferdig Yamaha-løsning".
Link to post
Share on other sites

HVis du ikke er altfor merke fanatisk kan du jo se på regulatorer ifra andre motorer, den billgste jeg fant på nette akkurat nå var til en Mercury :yesnod: ,18-5743 .

Selv om den er laget for Mercury kan jeg nesten 100% garantere at den vil fungere på Yamaha også, strømmen den lager er ikke spesiel for Yamaha :wink: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Moderne regulatorer styrer jo magnetiseringen i spolen/generatoren og får dermed en relativt tapsfri regulering. Han jeg snakket med i dag mente imidlertid at magnetiseringen i ladespolen i min gamle motor var "fast" og at en eventuell regulator må "svi av" overskuddsspenning/effekt.

Ser ut til at det som er modern higtech blir resirkulert med gjevne mellomrom, Johnson/Evinrude brukt ekte generatore på 60 tallet .

 

Har ikke sett dette systemet på noen andre utenbordsmotorer, de jeg har sett har en vanlig stator som gir en ladespennig når svinghjule går rundt ( svinghjulet har permanetmagneter ), men det som har dukket opp i det senere er eksterne generatorer ( dynamoer ) med rem til svinghjulet .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det kan vel imidlertid bli 2 til 3 Watt som på det meste må svies av i hver 7815.

Prisen på original regulator tatt i betraktning ville jeg ikke laget noe 7815 løsning. Det er store mengder med energi som skal svies av når motoren går på høyt turtall og batteriet begynner å bli fullt..

Spenningsfallet over en 7815 kan være opp mot 3V så du vil også få dårligere lading ved lave turtall.

 

Jeg har brukt en lignende løsning som er beskrevt her, det måtte en kjempestor kjøleribbe til for å unngå at transistoren tok kvelden....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...