Jump to content

Bruken av instrumenter ved feilsøking ombord.


Marwin

Recommended Posts

Leita i basen men fant ingen spesiell streng om dette emnet. Dette har tidvis vært diskutert under andre strenger...Derfor denne som et sammendrag. De som føler dette blir FOR banalt (pga. høye vekttall / solid elektrisk bakgrunn), kan stoppe lesningen NÅ.) :smiley:

Hensikten: Ser at det fortsatt er mange som sier at de synes emnet er intr. og at de stadig lærer noe nytt! :yesnod:

Hva som IKKE er relevant i denne strengen (mitt ønske): Sertifikater, vekttall, eksamener osv. :flag:

 

Diskusjonsemner, og MINE påstander: :cool:

 

Instrumenter:

Fluke (eller bedre), Biltema-instrumenter (eller dårligere), gammeldagse instrumenter... Indre motstand i instrumentet. Spesialinstrumenter.

 

Hva trenger vi å måle?

Spenning, strøm, spenningsfall og dårlige kontaktpunkter.

 

 

Instrumenter:

Det er ikke noe i veien for å bruke et billig universalinstrument (digitalt) ved feilsøking ombord (i 12 / 24 volt-systemet)!

MEN: Du skal vite hva du gjør. Hvis du skal måle en spenning, og kommer i skade for å stille områdevelgeren på strøm (Ampére) eller motstand (Ohm) KAN instrumentet ødelegges! Et gammeldags viserinstrument er MYE mere robust, men selv DET også kan ødelegges hvis det innstilles feil. Et Fluke-instrument (eller lignende / bedre) er sikret mot feilinstillinger (innebygde sikringer).

Feilvisningen mellom det dyre og billige digitalinstrumentet er av mindre betydning i båt, unntatt når du skal måle mindre enn en volt; HAR du et rimelig instrument, er det lurt å sammenligne det med målinger med et kostbart et, (i området 12 volt samt 1 volt) og ha denne feilvisningen med i tankene når du måler.

Den indre motstanden i instrumentet KAN ha stor betydning, avhengig av hva du faktisk er ute etter å måle; I dette tilfellet: Spenning. Et instrument belaster målingen! Noen ganger er dette ønskelig, andre ganger ikke. Ved målinger i elektronikk er det ønskelig at instrumentet skal være så høyohmig som mulig (gjerne over en megaohm (1 Mohm)), det samme når du skal måle spenningsfall mellom to punkter, eller over en kabel / ledning.

Skal du derimot måle strøm (Amp.), er det viktig at instrumentet har så lav impedans som mulig, OG at det tåler MINST den strømmen du skal måle. Hvis strømmen er større, vil instrumentet ta kvelden, eller at det ryker en sikring inne i det. Hvis strømmen er svært stor (starter, winsch, truster), må du enten bruke en ampeéremetertang (for DC) eller en shuntmotstand. (Ved shunt må du vite motstanden i denne og bruke Ohms lov ved utregning av resultatet, men dette dropper vi i denne omgangen.)

Når det gjelder "spesialinstrumenter" er det vel kun SWR-meteret som er aktuellt. Dette er kun beregnet på måling av antenne / VHF-utgang, og kan med fordel lånes for de få gangene det trenges.

 

Det vi trenger å måle ombord:

Spenning: Batterispenning, som bør være over 12,6 volt etter opplading og noen timers hviletid; Ladespenning (fra generatoren, målt på batteripolene), som bør være 14,4 volt ved 25gr.C. Likeledes kan det være av intr. å måle hvor mye av denne spenningen som faktisk kommer frem til forbrukerne; (Enkelte kjøleskap og varmere f.eks., nekter å starte hvis spenningen er under en viss verdi. Høyt spenningsfall skyldes for tynne, lange ledninger, dårlig kontakt i koblinger og kabelsko osv.

Strøm: Ladestrøm forteller hvor mye som døttes inn i batteriene; (Sammen med ladeSpenning, kan du få et inntrykk av batteriets tilstand. (Ikke glem syremålerens betydning her.)) Her vil et rimelig tangampéremeter for DCAmp. gjøre jobben (ca 1200-1500 kr. Fluke-tanga koster faktisk ikke så mye mere den heller...) Det samme gjelder for måling av strømmen til truster eller winsh, bare pass på at instrumentet tåler nok strøm. Strømmen til starteren er mindre aktuell, også fordi denne er MEGET høy (flere hundre Ampére!) Ved strømmåling under 1-2 ampére, kan en slik tang bli for unøyaktig. Aktuelle målinger her er hvis du ønsker å vite hvor mye lanterner, innvendig lys, og allehånde "duppeditter" krever. Tre måter å finne slike svar på er: Regne sammen strømmene som er påstemplet produktet, bruke shuntmotstand eller kjøp / låne en kostbar Amp-tang beregnet for LAVE strømmer (de finnes, men bare selve tanga kan fort koste over 2-3 tusen)

Motstand: Mange universalinstrumenter har et Ohm-område (ofte med lydsignal). Ombord i en båt, er dette området KUN aktuellt hvis du ønsker å finne ut om det er elektrisk kontakt mellom to punkter. Slike stunt skal KUN utføres når anlegget er spenningsløst (hovedbryter av), fordi instrumentet KAN ødelegges, og / eller målingen blir feil pga. tilført fremmedspenning.

 

Litt om måling av spenningsfall:

Sett at du får dårlig lys i lanterna... Slå på hovedbryter og lanternebryter, innstill instrumetet på 12 volt DC og mål over pæra; Hvis du ikke har ca. 12 volt her, start med å sette plusspinnen på instrumentet direkte til pluss batteripol og mål i hvert kontaktpunkt mot lanterna: Etter hovedbryter, lanternebryter og pluss på pæra; Deretter gjør du det samme på minus-siden. Et eller annet sted underveis vil du finne hvor spenningen taper seg mest. Det KAN hende at du må sette områdevelgeren på instrumentet til lavere verdi for å få god avlesning.

 

Kommentarer... :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette var lugumt, Marwin! Tror nok det er flere enn meg som må ha teskjemetoden når det gjelder strøm ombord. ( Vekttallene mine ligger på helt andre fag)

Håper du har flere slike basistips å dele med oss" dummies."

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Kanske vi kan få en innføring i å bruke instrumentet til å måle pluggledningene? Jeg har sett at man kobler på i begge ender, men hva skal instrumentet stå på, og hvilke verdier skal det være? Lurer også på om man kan måle funksjonen til coilen?

Link to post
Share on other sites

Coilen kan måles, men du må ha en reppbok som forteller deg hvilke motstandsverdier du skal ha på hhv. lavspent og høyspent siden av den.

 

Lagt til:

Om du har dårlig isolasjon i coilen vil kansje ikke et venlig multimeter avdekke dette, da trenger du nok et instrument som tester isolasjonen. Megger kan vel kansje brukes til noe slikt, men det ver nok Marwin mer om. (Nå er vel rett nok Megger et firma/produkt navn og ikke et generelt måleinstrumenttype navn.)

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del bruker jeg et billig multimeter fra biltema. Det bruker jeg til å måle kun Volt for å finne f.eks. hvilken pin som går til hva på dekks-kontakten til horn, lanterner etc. ved å sette på en og en bryter. Til det bruket er mitt mutimeter helt uunnværlig. Når det gjelder fluke, indre motstand ohm osv. så overlater jeg det til elektrikere.

 

Jeg har hatt mye nytte av mitt multimeter for å finne ut av hvilke ledninger det var brudd i, spesiellt til lamper inne i båten, og hvilke ledninger det er dårlig kontakt i, ved at multimeteret viser f.eks 6 volt der hvor det skal være 12.

 

Men nå er jo jeg bare en styrmann da, og ikke en elektriker!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig bra Marwin. Håper du har flere tips å dele med brukerne av BP. :cheers:

Har en kommentar til tangamperemeter. Biltema selger et som måler opptil 200 A som koster 450 og det mener jeg er nøyaktig nok til de fleste målinger i båten. Går også bra til å måle ladestrømmen med.

Kanskje du kan ta med en veilending i å forstå målingene. Har sett noen hovedbrytere som har sviktet og da har gjerne og da har gjerne båteieren selv funnet ut at det er spenning over bryteren ved belastning, men har ikke forstått at det er det som er feilen. Det er ikke lett å forklare enkelt og samtidig så godt at det blir forstått.

:seeya:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette "Tangampermeteret", setter man den rundt pluss eller minus ledningen? I så fall kan en da sette den rundt lade-ledningen fra dynamoen for å måle hvor mange ampere som kommer til batteriene?

 

Hvordan måler man ampere i en krets med et vanlig multimeter? Hvor "stikker man pluss og minus polene på multimetert på f. eks. en lyspære? Eller må en fikse til en sløyfe i kretsen først?

 

Finnes det en måte å måle hvor mange ampere-timer som er igjen på et batteri?

 

Mange spørsmål dette her, men det hadde vært utrolig interessant å få vite noe om dette, da jeg bare kan måle volt for min del!

Link to post
Share on other sites

Strømmen går gjennom batteriet - så det skal være samme strøm gjennom både pluss og minus-lederen.

 

Dette kan enkelt sammenlignes med trykkvannsystemet. Vanntrykket er som spenning (V) og vanngjennomstrømningen er som strømmen (A). Hvis vannmengen som kommer ut av vannkranen er større enn den som renner ut gjennom avløpet i skutesiden - da er det noe galt.

 

Likedan er det med strøm. En jordfeilbryter på 220 V anlegget sammenligner strømmengden "inn" og "ut". Hvis ikke denne er lik - så tar noe av strømmen en annen vei - og man har jordfeil.

Link to post
Share on other sites

Kanske vi kan få en innføring i å bruke instrumentet til å måle pluggledningene? Jeg har sett at man kobler på i begge ender, men hva skal instrumentet stå på, og hvilke verdier skal det være?

Oyii.. :blush: Her er vel en bil-elektriker beste mann til å svare, men skal prøve likevel: For å dempe radiostøy fra tenningessystemet, var det i "gamle dager" (med AM-radio) vanlig å sette inn en motstand i pluggledningene.... Dette ble gjordt i form av enten, å bytte de orginale plugghettene med hetter med innebygget motstand, eller at selve pluggledningen hadde en motstand;

(Gammel historien fra 60-årene: Kompis hadde en gammel engelsk bil; Tenningsanlegget støyet så j@vlig, at han ikke var i stand til å høre radio når motoren gikk; Bil-elektriker satte på både hetter med motstand OG nye pluggledninger MED motstand for å få bukt med støyen, men da ville ikke motoren gå skikkelig (motstanden totalt ble så høy at det ble dårlig gnist på pluggene); Da bileieren klaget på dette, fikk han svaret: "Ska du kjør bil eller ska du hør på radio?")

Hvordan dette er i dag er jeg usikker på, men vil tro at et billig-instrument innstillt på Ohm kan fortelle deg om ledningen er i orden: Ta av pluggledningene (MED plugghettene) hver for seg og mål ved å sette prøveledningene til instrumentet i hver ende av pluggledningen; Målingen skal vise under 1 Ohm for pluggledninger uten mostand. HVIS det fortsatt finnes pluggledninger MED motstand, TROR jeg et måleverdien skal være under 1000 Ohm (1 kOhm). Uansett: Sjekk at det er god kontakt mellom pluggledning og plugghette!.

Noen Bedre? :blush:

 

...Lurer også på om man kan måle funksjonen til coilen?

:blush: Igjen håper jeg en bil-elektriker kan korrigere meg: Koble fra coilen; Bruk billig-instrumentet innstillt på Ohm og mål begge sidene av denne; Lavspentsiden kan ha måleverdi fra 2-3 Ohm til under 100 Ohm (trur eg), men høyspentsiden kan være flere ganger høyere ( 100 til 1000 Ohm). Hvis du IKKE får utslag på en av disse, må det være brudd i coilen. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette "Tangampermeteret", setter man den rundt pluss eller minus ledningen? I så fall kan en da sette den rundt lade-ledningen fra dynamoen for å måle hvor mange ampere som kommer til batteriene?

Det blir det samme om du bruker pluss eller minusledningen. Foretrekker å bruke plussledningen da det blir mer oversiktlig med å bruke den. Det er riktig det du spør om i spørsmål 2 at her kan du måle hvor mange ampere som kommer til batteriene.

 

Hvordan måler man ampere i en krets med et vanlig multimeter? Hvor "stikker man pluss og minus polene på multimetert på f. eks. en lyspære? Eller må en fikse til en sløyfe i kretsen først?

For å måle ampere A i en kreds med multimeter må man lage et brudd i kredsen. Man måler så strømmen med å sette målepinnene en på hver side av bruddet. Husk på at måleområdet må stå på A og likespenning når det gjelder målinger av 12/24 V anlegget i båt.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Coilen kan måles, men du må ha en reppbok som forteller deg hvilke motstandsverdier du skal ha på hhv. lavspent og høyspent siden av den.

Takker for DEN, SÅåh enkelt var det alså :smiley:

 

...Om du har dårlig isolasjon i coilen vil kansje ikke et venlig multimeter avdekke dette, da trenger du nok et instrument som tester isolasjonen. Megger kan vel kansje brukes til noe slikt, men det ver nok Marwin mer om. (Nå er vel rett nok Megger et firma/produkt navn og ikke et generelt måleinstrumenttype navn.)

En megger (avledet av mega-ohm-meter, tror jeg) er et uvurderlig instrument for en elektriker, men er vel det siste instrumentet som bør taes ombord i båten! Dette fordi selve instrumentet kan ødelegge kostbare instrumenter ombord hvis det brukes uvettig! Fordi:

Et vanlig Ohm-meter består (i prinsippet) av et batteri (1,5 til 9 volt) i seriekobling med et milliamperemeter ( og en mostand!); En slik lav spenning vil ikke gjøre særlig skade på utstyret ombord (som går på 12 volt...)

En megger derimot, generer en HØY spenning (i stedet for lav batterispenning), ofte 200 til 5000 volt, AC / DC, avhengig av type... HVIS dette instrumentet tilkobles anlegget i båten, og navigasjonsinstrumenter eller radio / GPS står tilkoblet under måling, er det store sjanser for at disse "vandrer til De Evige Elektromarker"!! :eek::cryin::headbang:

Men brukt med forstand (!!) er det utmerket til å avdekke krypstrømmer og dårlig issolasjon i ledningsnettet ombord. (Men DA må alle elektriske apparater ikke bare være avslått, men frakoblet! )

 

(Ordet Megger er OGSÅ et firmamerke for instrumenter)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men pluggkablene de kan vel måles uten repbok?

Ja. Du vil ved hjelp av et ohm-meter (eller universalinstrumentet innstillt på Ohm) kunne sjekke at det ikke er BRUDD i disse. Husk som sagt å kotrollere at det er god kontakt mellom plugg-hette og -kabel.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

For min del bruker jeg et billig multimeter fra biltema. Det bruker jeg til å måle kun Volt for å finne f.eks. hvilken pin som går til hva på dekks-kontakten til horn, lanterner etc. ved å sette på en og en bryter. Til det bruket er mitt mutimeter helt uunnværlig. Når det gjelder fluke, indre motstand ohm osv. så overlater jeg det til elektrikere.

 

Jeg har hatt mye nytte av mitt multimeter for å finne ut av hvilke ledninger det var brudd i, spesiellt til lamper inne i båten, og hvilke ledninger det er dårlig kontakt i, ved at multimeteret viser f.eks 6 volt der hvor det skal være 12.

 

Men nå er jo jeg bare en styrmann da, og ikke en elektriker!! :cheers:

Høh.. Det finnes mange fornuftige "styrepinner" også :yesnod: Ser ut til at du bruker instrumentet korrekt! :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Har en kommentar til tangamperemeter. Biltema selger et som måler opptil 200 A som koster 450 og det mener jeg er nøyaktig nok til de fleste målinger i båten.

Et tang-ampéremeter er egentlig en transformator (for strøm)... Alså IKKE mulig å måle likestrøm med.

Men: Et slikt instrument for å måle OGSÅ likestrøm, finnes; Det er da utstyrt med et "Hall-element" som jobber etter et litt annet prinsipp og DET kan måle DC strøm (likestrøm). Ei slik "kombi-tang" koster ca. 1000 til 2500 kroner, alt etter kvalitet osv. Hvis du har funnet ei tang til 450 kroner, som du antyder, er den enten beregnet KUN for AC-strøm, eller det har skjedd noe revelusjonerende på prisfronten! Mange rimelige strømtenger er oppgitt til å kunne måle AC og DC spenning og AC strøm (kanskje med et Ohm-meter i tillegg). SÅåhh: Sjekk at det kan måle DC Strøm også, før du kjøper!

Ei slik tang (for også DC-strøm) bør settes på riktig vei... Det skal være et minus- (eller Pluss-)merke på tanga, som viser hvilken vei du skal henge den på. Dog: Det skjer ikke noe annet galt, enn at det kommer et minustegn forran tallene hvis den er snudd; Selve tallverdien vil stemme. (Kjekt hvis du vil vite hvilken vei strømmen går...) :wink:

 

... Går også bra til å måle ladestrømmen med. Kanskje du kan ta med en veilending i å forstå målingene. Har sett noen hovedbrytere som har sviktet og da har gjerne båteieren selv funnet ut at det er spenning over bryteren ved belastning, men har ikke forstått at det er det som er feilen. Det er ikke lett å forklare enkelt og samtidig så godt at det blir forstått.

Ja, jeg bruker slik tang sjøl, til å sjekke ladestrømmen med. Har 4 helt forskjellige batterier ombord (type, størrelse, alder) og tanga (samt voltmeterer selvsagt!) sier meg at hvert batteri får korrekt spenning og forteller meg hvor "sultent" batteriet er. (Men som tidligere sagt: Ikke glem syremåleren ved batterisjekk!) Når strømmen kommer under 1 amp ved slik måling (hvis spenningen er 14,4 volt) begynner batteriet å bli fullt, samtidig som at målinger under 1 amp. på slik billig tang begynner å bli noe unøyaktig.

Flere slike kombitenger har en NULL-knapp... Den skal trykkes inn FØR du begynner å måle, for å nullstille instrumentet. Pass også på at tanga er helt lukket i dette tilfellet; Samme gjelder under målingen: Tanga skal være helt lukket.

 

Når det gjelder dårlige (hoved-)brytere eller andre kontaktpunkter (reléer - skrukoblinger - skjøter o.l., er ikke Amp-tanga til hjelp! DA er det kun voltmeteret som gjelder. (Se mere om dette i innlegg # 1.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Dette "Tangampermeteret", setter man den rundt pluss eller minus ledningen?

Spiller ingen rolle (se forrige innlegg om polaritet). Det spørs på hva du skal måle eller hvor det er lettest å komme til.

 

I så fall kan en da sette den rundt lade-ledningen fra dynamoen for å måle hvor mange ampere som kommer til batteriene?

Ja. Men enten du måler ved dynamoen eller ved batteriet, spiller ingen rolle. Det er samme STRØMMEN som går. Derimot KAN du ha LITT forskjellig SPENNING ved dynamoen enn hva batteri-polen får; Det er DET som kalles spenningsfall! Og DET er hva vi vil ha minst mulig av! Kortere / tykkere kabler nedsetter dette tapet mye. Andre kilder til spenningsfall er hovedbrytere, kabelsko / koblinger. Mål med et voltmeter tvers over slike koblinger, så får du et bilde av hvor stort dette spenningsfallet er.

 

...Hvordan måler man ampere i en krets med et vanlig multimeter? Hvor "stikker man pluss og minus polene på multimetert på f. eks. en lyspære? Eller må en fikse til en sløyfe i kretsen først?

Da har vi forlatt tang-ampéremeteret og bruker et "vanlig" ampéremeter: Still instrumentet til ampéremåling DC; NÅ skal instrumentet stå I SERIE med lampa! men pass på at måleområdet er stort nok (nok antall ampére) ellers sprenges instrumentet... HVIS du tar feil av pluss og minus her, gjør det ingenting, du vil bare se et minustegn forran tallene...

OBS: IKKE mål over pæra (paralellt med pæra) mens instrumentet står i stillingen Ampére! I så fall vil instrumentet ødelegges! DERFOR advarer jeg mot bruk av amp-meter: Lett å ødelegge!

 

...Finnes det en måte å måle hvor mange ampere-timer som er igjen på et batteri?

Ja. Lotus (m. fl.) har skrevet mye om dette (Ta et søk)

Det er tre måter:

a. ---Det finnes spesielle "tank-målere" for batterier (Bat-meter). Disse koster endel, og mange her på Bp har rost dem til himmels!

b. ---Det har vært oppgitt endel tabeller her på Bp, som beskriver hvor mange prosent som er igjen på batteriet, etter hvor mange volt hvilespenning (ubelastet batteri) du har.

c. ---Det går an å sjekke hvor mange amp.-timer batteriet ditt har ved å ta en utladetest; Da skal batteriet først lades helt opp og så utlades med en bestemt strøm til spenningen er droppet til en bestemt verdi; ved å måle den TIDEN dette tar, får du en god antydning om tilstanden på batteriet (I Ah = Ampére-timer).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Strømmen går gjennom batteriet - så det skal være samme strøm gjennom både pluss og minus-lederen.

Enig, men for letthets skyld unngår jeg å ta med DET.

Ja, det er samme strøm som går i pluss og minus; Derfor spiller det ingen rolle hvilken av dem du setter tanga på. :smiley:

 

..Dette kan enkelt sammenlignes med trykkvannsystemet. Vanntrykket er som spenning (V) og vanngjennomstrømningen er som strømmen (A).

JESS!! Dette er den beste måten å forklare strøm for en praktiker eller rørlegger! :yesnod:

Legger her til at dess tykkere røret er, jo mere vannmengde kan strømme. (Dess tykkere kabel, jo mere strøm).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

De instrumentene som her beskrives, er greie å bruke i båten... :yesnod:

 

Men så litt O.T.:

Bruken av slike instrumenter på land (230 / 400 volt) bør ikke gjøres! De er ikke godkjente for slikt bruk!

Men først en liten redegjørelse om dette:

Instrumenter til bruk på AC-anlegg inndeles i "kategorier", etter hvor / hvordan de brukes:

Cat 1 er beregnet til svakstrøm / elektronikk / "våre" båter. (Under 48 volt)

Cat 2 er beregnet til stikkontakter ute i installasjonen.

Cat 3 er beregnet til underfordelinger / sikringsskap.

Cat 4 er beregnet til hovedfordelinger og rett etter trafo.

osv.

Hvis det er flere kategorier i det skapet / fordelingen du skal måle på, skal høyeste Cat gjelde.

Kategoriseringen gjøres av internasjonalt godkjente testlaboratorier. Se etter at instrumentet ditt er påstemplet slike godkjenninger, bak på instrumentet. I motsatt fall, IKKE bruk det til høyere kategorier. Det KAN være livsfarlig! De som har hatt den tvilsomme fornøyelsen av å se / se resultatet av - en sikringseksplosjon, vet hva jeg snakker om.

Enkelte fabrikanter reklamerer med at "Instrumentet er bygget i h.h.t. Cat X". Ikke ta det for god fisk!

Fluke sine instrumenter ( bl.a.) er TESTET etter slike Cat. DERFOR koster de litt mere...

 

Men tilbake til båten vår: Billig-instrumenter KAN brukes ombord.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mange rimelige strømtenger er oppgitt til å kunne måle AC og DC spenning og AC strøm (kanskje med et Ohm-meter i tillegg). SÅåhh: Sjekk at det kan måle DC Strøm også, før du kjøper!

Har allerede kjøpt det og brukt det en del. Har kontrollert det mot et kalibrert instrument og det forbausende bra. Elektrisk er også mitt fag.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når vi snakker om strøm ombord, kommer vi ikke unna uttrykket STØY....

I flere strenger på Bp har vi sett problemer enkelte har , med at "duppditter" lager krøll for hverandre :eek:

Årsaken (kilden) til støy kan være: Dårlige kontakter / koblinger, radiosender, radar, ekkolodd, PC/navigator, STOORE strømspisere (starter - winsh - truster osv), slitte børster på motorer, osv. osv.

HER er en beskrivelse om hva som KAN skje...

 

Enkelte av oss er meget fingernemme, og lager flott instrumentbord med ALT innmontert på et sted... Kanskje ikke så lurt hvis man skal unngå støy :eek:

 

Men for å ta punktene kronologisk:

 

Dårlige kontakter og koblinger er kanskje lettest å fixe: Ta opp, rengjør og skru godt sammen.

Støyende vinduspussermotor er et kjent fenomen: Bytt børster, rengjør kommutator osv (fagmannsjobb?). Sett på et par kondensatorer (10 nF og 1 µF) paralellt over spenningskoblingen på motoren; (Virker som filter.)

 

Sendere, radar, ekkolodd og PC++ er alle "støysendere! Og bør behandles som sådanne. En regel gjelder (her som i mange andre sammenhenger): Støyen avtar med kvadratet av avstanden! De kan spre støy både fra antenne-kabelen og fra spenningsinngangen; Antennekabelen (transduserkabelen for loddet) bør ikke gå sammen med andre ledninger over større avstander; Ellers kan induktiv / kapasiv kobling oppstå, og du får f.eks. støy fra loddet inn på VHF-en. Hvor du henter spenningstilførselen til slike apparater, kan også ha mye å si; Det "STIVESTE" punktet i spenningstilførselen ombord, er direkte på batteriet! Her er det naturligste stedet å hente tilførsel til VHF f.eks. la slike tilførsler gå for seg selv direkte til apparatet.

Mere ekstreme "ryddejobber" mot støy, kan være å sette på toroider (små rimelige ringkjerner i ferritt) på spenningstilførselen, ved apparatet; Annen og enda mere ekstrem metode er å "hermetisere" støyen; Det går ut på "Faraday-filosofi", bruke skjermede ledninger av spesiell kvalitet, inngangsfiltere osv.osv. men NÅ er vi langt inne i et emne som neppe er egnet i DETTE forum! (Det ligger mest i grenselandet mellom EMC og amatørradio) :crazy:

 

Antenner bør plasseres med litt omhu: Ikke la radarantenna stråle direkte i antenna for GPS (eller GSM); Hold VHF-antenna så fritt som mulig fra andre metall-objekter osv. Mye ER mulig, selv på en liten båt.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...