Jump to content

Ny bilstereo


beertrip

Recommended Posts

Hei

Trenger en ny innmat her:

Bilde

Altså en ny cd bilstereo

Krav:

Den trenger IKKE være av marine typen.

MÅ IKKE koste over 1200,- gjerne rimeligere.

gjerne med MP3 men ikke et absolutt krav.

Må ha 4 utganger,gjerne med bra utg.effekt.

bør ha bra radio.

Så hva anbefaler dere?

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte ein sånn ein for eit par veker sia. Grunnen til at eg kjøpte den e at den har aux-inngang i fronten så eg berre kan kople mp3-spelaren til. Veldig praktisk :yesnod:

 

Du finn fleire spelara på www.flexi-data.no

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ikke velg Eltax spillere hvis du skal høre musikk. Jeg hadde en slik ICE modell og synes lyden var elendig. Byttet ut med Pioneer og hei hå, for en lydforskjell. Eltaxen ble gitt bort til en annen båt som trengte værradio :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Helt supert med råd om hva man ikke bør kjøpe også :smiley:

Har en Pioneer spiller i bilen og er fornøyd med den.

Er det spillere som utmerker seg m.h.t. rystelser?

Spilleren skal i en liten 17fots båt,og her blir det nok en del ristelser/hopp

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Ikke velg Eltax spillere hvis du skal høre musikk. Jeg hadde en slik ICE modell og synes lyden var elendig. Joda310

Tiltredes

Jeg har en Eltax spiller i bilen, og den er veldig bra mtp at den spiller alt og du kan spille av fra USB osv. men lydkvaliteten er ikke stort å skryte av der i gården :nonod:

Og radioen har jeg intrykk av er veldig glad i kanal 24 og P1 noe jeg ikke er :smash:

 

Skal prøve å installere forsterker når jeg får tid.

Kan tenke meg at det vil hjelpe noe...

Den er jo iallefall billig da :seeya:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips anng. utgangseffekt på bilradiospillere, og forsterkere for den gangs skyld. Man må ikke tro at man klarer de effektene som er satt opp. Stort sett er det skryte watt og effekten fra kun en spiller ligger nærmere 4x20W kanskje. Stort sett er det godt nok, men det blir selvfølgelig bedre med forsterker og gode høyttalere. Men også på forsterkersiden er det mye skrytewatt. Har selv gjort store øyne på hva de lover og hva som er maks en forsterker klarer...

 

F.eks.. Jeg har en 4-kanals forsterker som lover 640W(mener det var det) og den har to sikringer på 15A --> totalt 30A.. Enkel matematikk som gjelder er P = U x I.

Vet ikke helt hva spenninger som er i båt, men hvis det er mye likt som i bil så har du rundt 14,4V. Formelen blir da P = 14,4V x 30A --> effeket = 432W. Altså endel under.

 

Men det kommer jo selvsagt ann på hva som er kravet for akkurat deg.. Er det nok med OK lyd så kommer en langt med relativt rimelige spillere, men er kravet å ha god lyd så må man nok opp i litt pris. Men jeg ville uansett satset på en av spillerne til pioneer. De er stort sett veldig gode på bra lydkvalitet.

Link to post
Share on other sites

Mange måter å regne effekt på, skal en gjøre historien kort kan en spiller med 12v og 4 ohms høyttaler levere maks 18w kontinuerlig.

En forsterker derimot omformer spenningen internt før det går ut på høyttalere.

 

Uten å bli for teknisk her så er det altså ingen eller liten forskjell på en 4x20w og en 4x50 watt cd-spiller...

Link to post
Share on other sites

Hei

Var i går å hørte på en sony spiller til 1500,- (1200,- fra bilradiospesialisten)

På denne var det både aux i front og denne kunne spille MP3.

Men jeg ble ikke akkurat imponert over lydkvalitet. (nå skal sant sies at demo lokalet var alt annet enn ideeelt)

Derfor begynner det å helle mer og mer til en Pioneer spiller,så fremt en ikke "vinner" noe på en eller annen auksjon :rolleyes: eller at jeg kommer over noe megarimelig.

Ang. megarimelig, er det noen som har erfaring/er med denne Medion spilleren til 495,-

Medion fra komplett

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Eltaxen koster litt mer enn den Medion spilleren,.og Eltaxen var ikke god. Neppe noen superspiller den Medion'en :-) Men sikkert grei til nyheter og værmelding. Musikk? neppe.

 

Joda310

Hoppsan, 500 innlegg jo :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv den omtalte Eltaxpilleren og kan medgi at lydkvaliteten er så som så. For min del dreier det seg om mulighet for å høre radio og at ungene kan spille litt barnecd'er i båten. Det blir også en masse kompromiss m.h.p. plassering av høytalere, størrelse på høytalere, effektforbruk osv. I båten er det ikke den store musikkopplevelsen som står i fokus, jeg er derfor ikke så plaget av den manglende lydkvaliteten, og skulle irritasjonen bli for stor kan jeg bare bytte spilleren. Høyttalere og kabling er jo på plass, så akkurat bytte av spiller er jo en smal sak :yesnod: ...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Ser at Elkjøp idag bryter barrieren på 2000, og har kommet med en bilradio som har 4x50, MP3 og ikke minst DAB til 1995,- fra JVC.

 

Spørs vel om DAB er like interessant i Finnmark, men i Oslofjorden er det en velsignelse for oss som har fintunet etter meterologiske lokalsendinger fra Kjerringvik i årevis. Med DAB er det bare en knapp, og så er den der sterk og klar. (inntil du kommer til Sverige da ...)

 

 

Så spørs det bare da - må man ha spesialantenne til DAB'en, og hva koster den ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Uten å bli for teknisk her så er det altså ingen eller liten forskjell på en 4x20w og en 4x50 watt cd-spiller...

Dette medfører ikke riktighet. En spiller på 4x20 bruker oftest operasjonsforsterkere, mens 4x50 vil ha mosfet-transistorer. STOR forskjell på lydkvalitet og volum på samme høytalere! Jeg har prøvd en del ulike modeller...
Link to post
Share on other sites

Dette medfører ikke riktighet. En spiller på 4x20 bruker oftest operasjonsforsterkere, mens 4x50 vil ha mosfet-transistorer. STOR forskjell på lydkvalitet og volum på samme høytalere! Jeg har prøvd en del ulike modeller...

Uten høyere dc spenning internt får du aldri 50watt ut, mosfet eller ikke...

Men en kan jo selvsagt måle annerledes da, peak effekt osv... Noe jeg mener er helt ureelt med mindre en skal drive en sub.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha deg en fet spiller som holder på åra så kjøper du inne denver å biltema, chlass olson å diverse. enten så hopper den i sangene hvis du hører på cd eller så slutter den å virke. å på (FINN) (TORGET) å kjøp en pioneer eller jvc/panasonic. til 1000-1200,- brukt. da får du en god spiller som holder i hvertfall 10år uten problemer. Å de som motsier meg hvis de har vert uheldige så har de virkeligt vert uheldige. for det er 1 av 1000 det kan være en liten feil med. men slik er det på alv elektrisk.

 

Jeg kjøpte en 1år gammel toppmodell brukt for 1200,- kosta 6000,- ny. men brukt selvfølgeligt. det er mp3- 50w*4- fjernkontroll. funker utmerket i båten,siden det var der jeg skulle ha den så ville jeg ikke bruke så mye penger på den. Dette er en Panasonic...

 

God sommer... det er jo 30grader idag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnes det enda?

Var ikke det bilstereomerket til Technics da?

Som senere ble Panasonic?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Uten høyere dc spenning internt får du aldri 50watt ut, mosfet eller ikke...

Men en kan jo selvsagt måle annerledes da, peak effekt osv... Noe jeg mener er helt ureelt med mindre en skal drive en sub.

Det er nettopp poenget, med de nye på 4x50 watt (av anerkjent merke), så har de innebygget forsterkerdel som gjør litt av samme jobben som ekstern forstrker. Og det er altså STOR lydforskjell...!
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Volumkontrollen på radioen i nybilen krangler, og jeg ønsker meg en med fjernbetjening fra rattet.

Synes Blaupunkt sine fjernkontroller virker gjennomtenkte,samtidig som Blaupunkt tradisjonelt har hatt ( og har vel fremdeles ) meget bra mottagere..

Er det derfor nogen som kjenner BLAUPUNKT AMSTERDAM NAV 35

Bra bilradio og navigasjon i samme boks, det må da være saker ? BLir systemet med pilindikasjoner helt idiotisk ? Hvor bra er kartene ? Er det andre tilsvarende systemer som er bedre ?

 

Å utstyre URABUS `en med skjermer for navigasjon så den ser ut som USS NIMITZ er uaktuelt. :smiley:

Dessuten veit jeg som regel hvor jeg skal....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, ikke ta det jeg skriver her som gospel, men jeg tror ikke det er kartvisning på denne enheten. Displayet ligner veldig på det jeg får opp på min navigator i Poloen - standardmontert fra fabrikk. Men det er Blaupunkt bak dekselet. Jeg får opp denne pilen samt en "progress bar" som teller ned til kryss, rundkjøringer etc. I tillegg en meget behagelig (og høflig) damestemme som forteller hvor jeg skal svinge, hvor langt jeg har igjen osv. Pilen du ser i displayet kommer kun opp når du har bedt om navigasjonshjelp, når du nærmer deg en rundkjøring kommer det frem en tegning som viser hvilken utgang du skal ta.

 

Har hatt god bruk for den ettersom jeg er rimelig nyinflyttet her i Bergen - men ikke si det til noen, som Mann er man jo selvhjulpen med hensyn til det å finne frem, ikke? :wink:

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...