Jump to content

Pusse fenderlist


aulrik

Recommended Posts

Og er det noe jeg kan smøre på for å få tilbake den svarte fargen?

Jeg brukte Autoglym Bumper Care for å friske opp min sorte fenderlist. Tok bare en behandling, og det hjalp godt. Ville nok blitt enda bedre om jeg hadde gått på en gang til. Enkelt å bruke: bare gni det inn litt. Har også hørt at noen bruker Polytrol. Men jeg hadde ingen malingflekker på gummien.
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Autoglym Bumper Care for å friske opp min sorte fenderlist.

Det har jeg også fått meget bra resultat av på mine svarte fenderlister. - For ikke å snakke om hvor flotte "plast" støtfangerne på bilen blir når jeg bruker det der!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Aceton på vår fenderlist (egentlig er det fruen som har gjort det) som ikke så ut i måneskinn.  Pass på å ha rennende vannslange i andre hånden for å spyle bort med en gang.  Da blir ikke plasten matt hvis du er rimelig rask. Uasnett er det bare å polere oppp :-)  

 

Eneste vi ikke fikkbort er fysiske hull :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Aceton på vår fenderlist (egentlig er det fruen som har gjort det) som ikke så ut i måneskinn.  Pass på å ha rennende vannslange i andre hånden for å spyle bort med en gang.  Da blir ikke plasten matt hvis du er rimelig rask. Uasnett er det bare å polere oppp :-)

Som de fleste vet, er det mye som ikke tåler Aceton. Hvis du ikke finner noe annet som biter og ønsker å prøve Aceton, - prøv først på et lite område et sted som er minst mulig synlig. Aceton kan være fine greier når ingenting annet biter, men det kan også føre til skikkelig :sailing: de gangene man sitter igjen med litt mer på filla enn det som var tenkt...
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Autoglym Bumper Care så er det nok ikke bare sorte fenderlister dette stoffet egner seg til. Det er vel i utgangspunktet et bilpleiemiddel, en grønn guffe, som ifølge bruksanvisningen kan brukes på alt av utvendig plast og gummi. Og som Lars H sier: plast og gummi på bilen blir som nytt.

 

Jeg bruker også andre av Autoglyms produkter til polering og voksing av både bil og båt. Ikke de billigste produktene, men svært enkle å jobbe med og etter min mening med svært godt resultat  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Jeg var innenom et par butikker i Oslo i går men fant ikke Autoglym Bumper Care noe sted.

 

Noe tips til hvor jeg får kjøpt dette?

Endel Esso stasjoner har Autoglym produkter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Jeg var innenom et par butikker i Oslo i går men fant ikke Autoglym Bumper Care noe sted.

 

Noe tips til hvor jeg får kjøpt dette?

Har du en NAF testestasjon i nærheten, får du kjøpt det der. Er du NAF medlem får du rabatt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

støtfangerne på bilen

Lars H.

"Bilen"? Er det en slags fartøy man bruker på land? Hva med propellen? Den må jo stilles på langs for å få framdrift, det skjønner jeg, men det ma da humpe forferdelig? Eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"Bilen"? Er det en slags fartøy man bruker på land? Hva med propellen? Den må jo stilles på langs for å få framdrift, det skjønner jeg, men det ma da humpe forferdelig? Eller?

He, he. :yesnod:

Men ikke snakk om å humpe da, det ene bakhjulet er urundt, og det merkes! Men nå er det jo snart tiden en kan bytte over til vinterdekk (det en bruker under den lange depressjonstiden når båten er på land), og til våren blir det nok å kjøpe nye propeller , nei sommerdekk mener jeg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bremseveske?, ja det er gir en kortvarig glede... har en tendens til å "løse seg litt opp", er et gammelt bilselger triks (sammen med bananer i gearkassen for å fjerne eventuell ulyd... :wink:)

 

Jeg har også god erfaring med autoglym (på bil...)

Men hvis en vil ha det nesten bedre enn nytt, skal man bruke "coelan" fåes i bla. sort og er en salgs gummimaing. veldig bra!! har prøvd på et par fendere en gang og det var ikke mulig å slite det av de engang!!!

 

Se link: http://galeas.no/Sider/Baatprodukter.htm

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i nevnte link om coelan. Hørtes jo ut som et godt produkt. Hva med prisen på dette produktet. Er den like god??

 

Jeg har forresten en skade (hull) i min sorte fenderlist. Har tenkt at jeg må kjøpe inn sort sika og prøve å fikse hullet.  Men nå kan jeg kanskje bruke en rest av en hvit sika jeg har liggende, og deretter smøre sort coelan over det hele. Høres det brukelig ut  :smiley::nonod:   Men da blir det jo et spørsmål om prisen på coelan i forhold til sika.

Eller er det andre bedre metoder for reparere fenderlista??

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Prisen er vel det eneste som ikke er bra med dette produktet. :yesnod:

Tror det koster 600-800.- pr m2 for ferdig system. (grunning og ca 3 toppstrøk)

det skal legges på ganske tykt for å holde spesifikasjonene

Nå har ikke jeg regnet på hvor stort areal det er på en løpemeter fenderlist, men det kan jo ikke være så mye?? Et annet bruk er på listene rundt vinduer, de har en stygg tendens til å bli litt porøse med sørgerenner langs båten som resultat :lol:

 

 

 

jeg ville kontaktet de om spurt om det aktuelle problemet, jeg har truffet de på trebåtfestivalen i Risør noen ganger og de virker hyggelige og hjelpsomme.

:yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Naboen i båthavna hadde en litt eldre Nidelv 690 han solgte for et par år siden. Fenderlista var full av svarte merker etter bildekk etc. Han tok disse merkene bort med bremsevæaske - og han var svært rask med å skylle med ferskvann så fort de svarte merkene var tatt bort. Har ikke testet dette selv -men fenderlista på båten hans så bra ut de ukene båten lå i havna før den ble solgt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...