Ip.Content

Logo

Stavanger Gjestehavn

• Logg inn for svare
20 svar på dette emnet

#1 Erik Ikke pålogget Postet 20.06.06 21:17

• Medlem
Stavanger Gjestehavn

Beliggenhet: Stavanger sentrum, rett ved Oljemuseet, Rogaland
Posisjon: N58 58.420' E005 44.000'
Fortøyning: I 3,80m brede båser.
Antall plasser: 40+
Pris: 70.- pr. døgn (??)

Dette er en flunk ny båthavn i Stavanger Sentrum, åpnet i Juni 2006 (man kan skimte ordføreren fra den offisielle åpningen på bildet under). Må ikke å forveksles med den eldre fortsatt eksisterende gjestehavnen i indre vågen for de mer feststemte.
Denne nye havnen ligger bare ett steinkast fra den gamle, men langt nok unna den livligste kjernen i vågen til at det burde være mulig å finne nattesøvn her.

Havneavgift er etter ryktet 70,- (men det er ikke bekreftet)
Videre ryktes det om Strøm og Vann langs bryggene (noe som savnes i indre vågen), samt Dusj og vaskemaskin etc i det hvite bygget rett ved anlegget (lengst vekk i bildet).

Vær Obs på at båsbredden vistnok bare skal være 3,80m. Det er ett par plasser kailangs, samt på utsiden av flytebryggene som nok kan huse bredere båter.

Flere større hurtigbåter passerer havnen jevnlig, men det ser ikke ut til å skape nevneverdig sjenanse.

'Den Blå promenade' passerer havnen.

Nærmeste Dagligvare er inderst i vågen. Nærmeste vannhull derimot er rett over veien. :drink:

Post bilde

Post bilde

Redigert av Erik: 20.06.06 21:25

#2 Akult Ikke pålogget Postet 22.06.06 20:36

• Medlem
Stavanger har 3 gjestehavner

Vågen
ligger sentralt midt i byen. Kort avstand til butikker, restauranter og puber.

Børevigå ligger i et roligere strøk som passer bedre for familier med barn. Kort avstand til butikker, restauranter, puber og Norsk Oljemuseum.

Bekhuskaien ligger i et rolig strøk - ca. 5 min. gange fra Stavanger sentrum.

Post bilde

#3 Erik Ikke pålogget Postet 27.06.06 12:04

• Medlem
Så vidt jeg har forstått, er Bekhuskaien omgjort til privat havn i fob. med åpningen av Børevigå, altså er er det kun Vågen og Børevigå igjen (+ alle de bynære havnene da, som Langøy, Lindøy, Line).

Det er i skrivende stund Ca 20 ledige plasser i Børevigå, men det skyldes nok kanskje at havna er så ny at mange tilreisende ikke vet om den enda ??

#4 Akult Ikke pålogget Postet 27.06.06 13:34

• Medlem
Bekhuskaien er fremdeles gjestehavn. Den skissen som jeg har lagt inn ovenfor er fra en rykende fersk brosjyre som gjestene mottar når de ankommer en av gjestehavnene.

#5 pettersand Ikke pålogget Postet 27.06.06 14:39

• Medlem
Gratulerer, flott med gjestehavn midt i sentrum :flag:

#6 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 29.12.07 12:36

• Medlem
Akkurat nå er vel gjestehavnen stengt inne i vågen, nå må de få fingen ut med disse steinene sine der inne! Kulturbyåret er nesten her og... Men det virker for meg at Stavanger ikke ser på båtliv som en kultur, slik som indre havn er laget til er på grensen til flaut. Synes de kunne trekt disse to bryggene iallefall 20 meter lengre ut og sette pris på båtene (ikke bare det som foregår i teateret).

Bilde av to flotte damer :cool:
Post bilde

#7 Seilaren Ikke pålogget Postet 08.01.08 21:35

• Medlem

Vis innleggFrøken Fryd, på 29.12.07 12:36, skrev:

nå må de få fingen ut med disse steinene sine der inne! Kulturbyåret er nesten her og... Men det virker for meg at Stavanger ikke ser på båtliv som en kultur, slik som indre havn er laget til er på grensen til flaut. Synes de kunne trekt disse to bryggene iallefall 20 meter lengre ut og sette pris på båtene (ikke bare det som foregår i teateret).

Nå er det jo en grunn til at der er slik. Det har aldri vært et ønske for Stavanger og ha private båter i vågen.
De skal i gjestehavnene i Børevigå og Bekhuskaien(Se kartet over) Disse to havnene er kjempeflotte.

#8 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 10.01.08 04:52

• Medlem

Vis innleggSeilaren, på 08.01.08 21:35, skrev:

Det har aldri vært et ønske for Stavanger og ha private båter i vågen.
De skal i gjestehavnene i Børevigå og Bekhuskaien.
Triste greier spør du meg, hva om vi i Bergen skulle legge alle fritidsbåtene i puddefjorden eller på Nøstet? Hvorfor er det slik, tar det seg ikke bra nok ut? Er ikke båt kultur og?

#9 GeirT Ikke pålogget Postet 10.01.08 07:45

• Kokekyndig Gnist godt kjent på kysten
  • Medlem
Lå i havna der ett par netter i fjor sommer, mens vi ventet på været.
Supert å ligge i en by når det silregner og blåser. Da ligger det an til både uteliv og kinobesøk.

Trangt innløp og trange båser. Men fine fasiliteter (dusj/toalett/vaskemaskiner).

Det kan virke som at flere av båtplassene i gjestehavnen faktisk benyttes som faste båtplasser ?
Er ganske ofte i Stavanger - og har siden lagt merke til at de samme båtene ligger på samme plass året rundt.
Noen som vet hvorfor det er slik ?

Geir :seeya:

#10 Seilaren Ikke pålogget Postet 13.01.08 00:08

• Medlem

Vis innleggFrøken Fryd, på 10.01.08 04:52, skrev:

Er ikke båt kultur og?
Det har desverre vist seg at mange av båtene som ligger her er festfolk som bare ødelgger. Det har vi sett flere ganger.
Elles så er det rikinger som skal vise frem svære kvite skip.

Er det ikke flott at Stavanger har bygget en ny flott gjestehavn?

Jeg synes faktisk veteranbåtene er mer kultur en fritidsbåter på rølpetur.

#11 Reg_punk Ikke pålogget Postet 08.02.08 17:02

• Medlem
Oppdatering på Børevigå gjestehavn i stavangersentrum!

Jeg bor i min granada 31, og har hatt base i børevigå gjestehavn siden september 2006. Utenom sesong har det tidligere vært en avtale med stav. havnevesen, men akk nei ikke lenger :( så de som ligge der nå, meg selv inkludert, betaler døgnleie faktisk...

Nærmeste matvareforretning er nå bunnpris like bak rødesjøhus, åpent mandag til søndag fram til 23:00!!

Ellers er havnen utsatt i storm, da vinden vanligvis står på fra nord nordvest. Synes egentlig at i og med at havnen ligger såpass utsatt til, burde den vært laget slik at alle båsene lå med bau\hekk mot der det vanligvis står hardest på?

Fredrik Sele

#12 Rune Braadland Ikke pålogget Postet 08.02.08 18:50

• D5LA
Hva gjør du da utenom sesongen, Reg_punk?
Og hvor mye betaler du gjennom vinteren?
Jeg undersøkte både Sandnes og Stavanger havn for "vinteropphold" høsten 2006, men ingen kunne gi meg gode svar, så du har sikkert mer info å komme med:-)

#13 Salomon Ikke pålogget Postet 08.02.08 18:59

• Medlem
Etter besøk av Stavanger gjestehavn sommer 07 må jeg si att dette ikke hvar mye og skryte av innløpet til havna er altfor trang så her bør en være svært forsigtig hvis det er noe vind etter att en er komt inn i havna er det heller ikke mye og gjøre på for og si det enkelt så er det ikke rom for og gjøre noe feil med hensyn til manuvrering .selve uteliggerene var ett sorgens kapittel da jeg følte att disse var av en svært dårlig kvalitet til og være kjøpt inn av ett offentlig havnevesen er du intresert i og raspe opp gelcoaten langs skrogsiden på båten din kan jeg på det varmeste anbefale ett besøk i stavanger gjestehavn børevigå . flere av uteliggerene mangler fendring langs sidene den tynne svarte plastlisten som hvar montert langs uteliggerene har falt av allerede etter ett års bruk slik att det er rake stålet en møter ved innseiling inn i båsen. i tillegg til dette har uteliggerene litt for liten avrunding ute på endene så det er til dels ganske så kvasse stål jørner en møter. I mange av disse båsene er det flere som har fått skrapt kraftig opp sidene på båtene sine. havnen har og sine faste tider med drag og urolig sjø der båtene ligger og jager i båsene alt etter hvilke tider hurtigbåtene har avgang og ankomst . Ellers har jo havnen endel positive ting også som bra tilstelt med vann strøm og sanitere forhold.Trodde forøvrig att annsatte i havnevesenet hadde en hvis maritim bakgrunn men dette er en tro jeg gikk bort i fra når jeg såg brygge annlegget i Børevigå. Vedkommende som har bestemt innkjøp av disse bryggene kan umulig ha fartstid verken fra handelsflåte eller fritidsbåt.

#14 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.08 19:54

• KNBF medlem
  • Medlem

Sitat

flere av uteliggerene mangler fendring langs sidene den tynne svarte plastlisten som hvar montert langs uteliggerene har falt av allerede etter ett års bruk slik att det er rake stålet en møter ved innseiling inn i båsen.
Det var da svært så kravstor du var da? har du hørt om egne fendere? Nå aner jeg ikke hva som er vanlig på vestlandet (selv om eg e ekta siddis), men på mine kanter, både i Oslofjorden og på svenskekysten er det da vanlig å sørge for fendringen selv? Og hvilken luksus, båser med utliggere! Jeg gleder meg til å flytte hjem til byen om en del år og kunne fortøye i båser.

Lars H.
(ekta Vålandsgutt)

#15 Salomon Ikke pålogget Postet 08.02.08 20:45

• Medlem
Er klar over dette med egne fendere Det er bare det att når en har vind rett i siden på båten vil båten i mange tilfeller stryke seg langs siden på en av uteliggerene og i det du glir inn i båsen vil en eller flere fendere havne oppå uteliggeren med det resultat att det kan gå hardt utover sida på båten .

#16 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.08 22:18

• KNBF medlem
  • Medlem
Jo, det kan jo hende, men jeg har nå båten til bruk og ikke pynt! Hva med litt lengre fendere, hengt ut iht. den høyden utliggerne er i?

Lars H.

#17 Akult Ikke pålogget Postet 08.02.08 22:43

• Medlem
Fendere "hengt" ut ja - det er et nøkkelord. De henger, og skyves lett opp hvis det er en trang bås, og sidevind eller annet gjør at man treffer skjevt.

Mange, til og med en del av de nye utriggerene lages med temmelig skarpe kanter. Jeg har vært heldig og har ripefrie skutesider. Men jeg skjønner problemet. Det vil nok Lars H også gjøre når han kommer til vestlandet og får prøvd dette :wink:

#18 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 04.03.08 00:10

• Medlem
Stavanger havn begynner å få tilbake torget sitt nå og det er gjort med stil. Trappene innerst i vågen minner meg litt om Solastranden når vinden kommer fra nord, men det er stilig det og når det slår og skvetter litt innover kaien.
Men bølebryterene skulle jeg helst sett litt lengre ute i vågen.
Ny strøm og vannuttak er kommet på plass på østsiden :smiley:

#19 kjellsea Ikke pålogget Postet 02.07.09 23:23

• Medlem
Noen som vet om det pleier å være fullt ved gjestehavna i Børevigå for tiden?

#20 Sjørøveren Ikke pålogget Postet 02.04.10 11:20

• Medlem
Vil bare tipse om at Stavanger Seilforening også tilbyr gjesteplasser for seilbåter opptil 40 fot. Havna er på Sølyst, like utenfor Stavanger sentrum. Du bruker f.eks fem minutt i robåt, 30 minutt spasertur over bybrua eller fem minutt med buss fra Sølyst til sentrum.

http://www.stavanger...x.cfm?id=242479