Jump to content

Sjøen nå.


rhea

Recommended Posts

Høres flott ut.  Kan du fatte hvorfor det ikke kan være like vindstille og fint om sommeren som det er om vinteren.  Det hadde vært fint, i alle fall for oss som har motorbåt.

 

Jeg håper sørlandet er fint til sommeren også, for da har jeg tenkt å ta en tur.  (om det ikke blåser for mye for admiralen.  Jeg er jo bare skipper).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Høres flott ut.  Kan du fatte hvorfor det ikke kan være like vindstille og fint om sommeren som det er om vinteren.  

 

Vindstille er det jo slett ikke hel tida. Vi dro ut på lørdag og la oss i Stokken rett øst for Kristiansand. Da blåste det etterhvert 15 s/m. Sol og regn skifta plass et ett sett.  Søndag snudde vinden til E og 12 - 13 s/m med masse regn. Da lå vi slett ikke i le lenger.  Så moralen blir vel at dager som i dag skal en ta godt vare på.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min hanto 24 i Kristiansand i august måned. Overnattet i båten ved brygga i sentrum før selger og jeg ble enige om handel dagen etter. Meget bra sted å være med båt så sommerferien neste år går tilbake dit. Først kranbil fra Glomma (nes romerike) til Oslo, så 7 knops fart nedover mot det blide sørland. Kan ikke si annet enn at hele familien gleder seg. Ta godt imot oss. :rolleyes:

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

:seeya:Velkommen skal du være, kotnes. Tenker at når du kommer inn i Blindleia så går vel resten av seg selv, da er jo Hanto'en hjemme igjen. Blir været som i år har dere noe å glede dere til   :rolleyes:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kom dere på sjøen folkens! Ingen grunn til å ta båten på  land, de fineste dagene ligger faktisk foran oss!  :cheers:

Ingenting er som en iskald januardag med blikkstille hav å ligge å pilke etter stortorsken..

 

Til Kotnes:

Velkommen til Sørlandet! Som sørlending i eksil trekker jeg selv nedover hver sommer. vil oppfordre deg til å komme deg forbi Kristiansand hvis tiden strekker til. Mange av de fineste plassene ligger litt forbi galehuset i Blindleia. Er vel en del her på siden som neppe vil like at jeg sier det men Søgne og Mandalsskjærgården bør du få med deg. Mindre folk, litt mer blankskurte svaberg og herlige havner!  :cool:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru:

Til Kotnes:

Velkommen til Sørlandet! Som sørlending i eksil trekker jeg selv nedover hver sommer. vil oppfordre deg til å komme deg forbi Kristiansand hvis tiden strekker til. Mange av de fineste plassene ligger litt forbi galehuset i Blindleia. Er vel en del her på siden som neppe vil like at jeg sier det men Søgne og Mandalsskjærgården bør du få med deg. Mindre folk, litt mer blankskurte svaberg og herlige havner!  :cool:


 Bruk heller ferien på Svenskekysten. Den er jo utrolig flott med Sotenkanalen, Marstrand, Kungshavn, Kjerringø osv. Mye bedre service i havnene, billigere sprit og vin, billige deler til båten og polarbrød i kjempeposer.

 

Blindleia er ikke noen bra plass. Det er ingen steder med billig sprit. Ikke landstrøm og flikorna fra Småland. Masse sjø på Hoborside og over Kvaasen.  Vi som bor på Sørlandet kan passe på Blindleia og Søgneskjærgården helt alene og trenger ikke hjelp utenfra til det. :cheers:

Link to post
Share on other sites


rhea: .... Bruk heller ferien på Svenskekysten. Den er jo utrolig flott med Sotenkanalen, Marstrand, Kungshavn, Kjerringø osv. Mye bedre service i havnene, billigere sprit og vin, billige deler til båten og polarbrød i kjempeposer.

 

Blindleia er ikke noen bra plass. Det er ingen steder med billig sprit. Ikke landstrøm og flikorna fra Småland. Masse sjø på Hoborside og over Kvaasen.  Vi som bor på Sørlandet kan passe på Blindleia og Søgneskjærgården helt alene og trenger ikke hjelp utenfra til det. :cheers:


 

... Å jasså! Kan godt skjønne at du vil ha Blindleia, og kysten lenger sør for dere selv, dere som bor der!

 

Vel, de stedene du nevner på svenskekysten har større trengsel til tider enn det er i Systembolaget i Strömstad første mandag i fellesferien!

 

Nei, da anbefaler jeg fremfor det meste på Bohuslänkysten utsiden av Koster, her Ursholmen med fyrene ytterst mot vest:

 

Bilde

 

Kosterflickornas visa

 

Här er havet

som omfamnar

vårt Bohusläns öar,

bär vår fader

och vår broder

i gungande båt.

Kom til stranden,

kom, följ mig

och sjung vid min sida

ut över Skagerack

i stilla sommarnatt.

 

Denne geniale visen, blandt de jeg holder som Evert Taube's beste, skrev han bare 16 år gammel. Det skal være den første han skrev som er dokumentert.

 

Det blir sikkert Koster igjen, også til neste sommer, der er plass til alle!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Vil bare fortelle om en kjempetur nå i sommer. Tok kranbil til tuckfors i Sverige og satte ut båten der. Reiste i kanaler ned til Gøteborg og fulgte kysten hele veien opp til Oslo. Turen tok 3 uker i snekkefart. En fantastisk tur som anbefales alle. Derfor blir det sørlandskysten til sommeren. Forandring fryder. Dessuten kan det være greit å bruke litt penger i gamlelandet også.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Baat-Guru: Kom dere på sjøen folkens! Ingen grunn til å ta båten på  land, de fineste dagene ligger faktisk foran oss

Det kan du si, riktignok hadde vi en fin helgetur med overnatting i båten på Kommersøy for 2 1/2 uke siden, men nå sist helg bar det på land. For 1 1/2 uke siden var det faktisk tynn is i havnen, og vi måtte ned for å måke snø!

 

Bilde

 

 

Bilde

 

Og etter det har vi hatt nesten -10 grader her på Skjetten ved Lillestrøm, selv om det ikke har vært fullt så kallt i havnen. Så nå er det bare å "lulle" seg inn i vinterdepresjonen til påske og båtpuss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.:  For 1 1/2 uke siden var det faktisk tynn is i havnen, og vi måtte ned for å måke snø!

 

Hei Lars H, kan ikke dy meg for å legge inne et bilde som jeg tok på sjøen for 1 1/2 uke siden - du kjenner vel kanskje igjen stedet? Kun antydning til noe hvitt på toppene...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...