Jump to content

Registreringsplikt-Forsikring


Keiko

Recommended Posts

Hei

Har båten forsikret i et lite kjent (norsk) selskap. De forsikrer mest yrkesbåter, men noen fritidsbåter også.

Det er bare et problem...I vilkårene deres står det at "Lov og Forskrifter gitt av offentlig myndighet skal overholdes".

Der kommer Registreringsplikt med "Lov om fritids og småbåter av 26.juni 1998 nr.47".

og "Forskrifter av 31. Desember 1997 nr. 1469 om registrering og merking av fritids og småbåter".

Det er bare det at sånn som jeg kan lese loven :lol: ..så er denne opphevet.

Det er ikke påbudt å ha småbåten registrert lengere.

Nå har jeg ikke (små) båten registrert i NSSR sitt register, vil forsikringen kunne nekte å erstatte en skade ol. med henvisning til vilkårene som henviser til en lov som er opphevet??

:cool:

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud fra Gjensidige i går på Stauden...

 

Dette er sakset fra mailen fra Gjensidige... de krever at båten skal være reg.

 

Forsikringen av Sea Ray kommer på Kr xxxx pr år. Der forutsettes at det enten monteres Track Guard, Alarm eller Snap-off ratt. Båten må være registrert i Små Båtregisteret.Har regnet med egenandel på 3000 kr.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan tolker vi de to siste innlegg? :confused:

 

Tydeligvis er det om og gjøre å treffe "den rette" når du ringer Gjensidige?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel alle forsikringsselskap :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra IF-forsikrings oppdaterte sider om båtforsikring. Merk spesielt siste setning. Båtregisteret eksisterer! :

 

Husk å registrere båten

Innen 1. mai 2006 må alle båter med motor på 5HK eller mer og seilbåter på 4,5 meter eller lengre være registrert i et sentralt godkjent register. Skjer det en skade etter dette tidspunktet, og båten din ikke er registrert, vil ikke forsikringen være gyldig! Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister (RSSR), er et godkjent register.

 

Myndigheten besluttet å nedlegge småbåtregisteret. Derfor er også den lovpålagte registreringsplikten opphørt.

 

Vi mener allikevel det er en fordel for deg som båteier å opprettholde et slikt register. Det blir lettere å finne fram til båteiere som har vært innblandet i en skade. Når båter blir funnet igjen etter tyveri, er de dessuten lettere å identifisere. Forsikringsvindel blir også i mange tilfeller vanskeligere å gjennomføre.

 

Forsikringsselskapene i Norge har derfor blitt enige om å kreve fortsatt registrering av båter som har forsikring.

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis er det om og gjøre å treffe "den rette" når du ringer Gjensidige?

Det er nok uinteressant hva forsikringsselgeren forteller deg. Hvis du melder inn en forsikringsskade, blir alle forhold uansett tatt opp til ny vurdering. Hvis SELSKAPET krever at du har registrert båten, hjelper det ikke at du henviser til en selger som sa noe annet. Du vet kanskje ikke navnet på vedkommende engang? "... jammen han sa at... for 4 år siden..." hjelper ikke!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Blir intr. å se hvordan selskapene vil håndheve denne regelen.

For at de skal kunne foreta noen avkortning må det vel være en sammenheng mellom manglende registrering og skade.

Således kan jeg ikke skjønne at de vil kunne påberope seg avkortning ved f.eks. en grunnstøtning.

Det vil heller ikke bli enkelt å påvise dette ved tyveri, spes. dersom båten er produsert før HIN-nummer ble innført.

Link to post
Share on other sites

Dersom båten er forsikret og en får avkortning som følge av manglende registrering. Da er det mat til båtadvokaten. Jeg tipper at muligheten for avkorting er umulig den tid en eksisterende forsikring gjelder der vilkårende ikke er opplysende og tvergående mot reg/ikke reg ikke er tillføyd. God sommer alle sammen selv om det regner idag.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal ringe den damen fra Gjensidige og slå av prat med henne om saken..... men til syvenede og sist er det jo det som står med små skrift i vilkårene som er gjeldende og ikke hva en eller annen sa i telefon for lenge siden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal ringe den damen fra Gjensidige og slå av prat med henne om saken..... men til syvenede og sist er det jo det som står med små skrift i vilkårene som er gjeldende og ikke hva en eller annen sa i telefon for lenge siden...

Tja, jo og nei! En representant for et forsikringsselskap representerer selskapet og det denne pesonen forteller binder/hefter selskapet for! At noen sa noe for mange år siden blir vel en annen sak for i mellomtiden har du, eventuelt, fornyet din forsikring og fått tilsendt de vilkår som nå gjelder, og de må vi alle forholde oss til.

 

Ellers er jeg helt enig i at å avkorte en grunnstøtningsskade eller brann p.g.a manglende registrering høres helt urimelig ut. Et tyveri synes jeg kan forholde seg annerledes! Uregistrerte båter vil lettere bli stjålet og vanskeligere å finne?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei

Det jeg lurer på fortsatt er som jeg skrev på toppen: Kan et forsikringsselskap kreve at jeg følger Lover og forskrifter gitt av offentlig myndighet når Loven er fjernet?

Det står ingenting om at jeg skal ha båten registrert, bare et jeg skal følge Norsk Lov om Registreringsplikt..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Artig formulering....

Siden det, for småbåter, ikke finnes noen norsk lov om registreringsplikt så skulle jeg tro at du ikke gjør noe galt ved å ikke registrere den.

Men om du ut i fra de opplysningene du har fått fra selskapet burde skjønne eller av annen grunn burde forstå at de mener at båten må registreres i et register så har vel de et argument dersom det blir en tvist.

Link to post
Share on other sites

Vent no litt. Er det ingen registreringsplikt for småbåtar. Kortid vart dette oppheva. :confused: Har tydligvis sovna i timen.

 

Eg ser daglig småbåtar med registreringsnummer på sida, er dette og folk som har sove i timen?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Snudd på hodet; Hvis et forsikringsseeelskap forlanger at kundene sskal gjøre noe som er praktisk umulig hvor mange kunder vil de ha til slutt? Helt riktig; Ingen!

 

Så svaret på ditt spørsmål er NEI! og forsikringsselskapet må få endret på teksten i sine betingelser.

 

Verre enn det er det vel ikke?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Verre enn det er det vel ikke?

 

:sailing:

Sant nok det... men nå er det vel slik at et forsikringsselskap ikke har noen plikt i la deg tegne forsikring hvis man ikke tilfredstiller de krav som settes av selskapet...

 

Med andre ord, krever forsikringsselskapene at båten skal være registrert i RSSR eller andre steder, ja så har de selvsagt rett til dette... i likhet med at de krever andre ting..

 

En annen mulighet er jo at de kan legge på forsikringspremien for båter som ikke er registrert, det er jo slik de gir rabatter for båter som ligger i godkjent havn, har alarm, sporinsystmer ol.. noe som virker fornuftig..

 

Enkelt og greit etter min mening...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapene står fritt til å utforme sine egne sikkerhetsforskrifter for at forsikringen i deres selskap skal være gyldig. Denne nye informasjonen med krav om registreringsplikt har nok blitt sendt ut til alle kunder sammen med forsikringspolisene. Den er derfor helt klart gyldig og du får ikke erstatning om du har en uregistrert båt i norsk selskap - punktum.

 

Men informasjonen om endringer er det få kunder som gidder å lese, og den drukner lett i all annen informasjon som selskapet sender med papirene til kundene. For mange år siden var jeg ansatt som kunderådgiver i Gjensidige - og det var helt normalt at de fleste ikke orket å lese forsikringsvilkårene særlig nøye. Og overraskelsen og forbannelsen ble desto større da dekning ikke viste seg å gjelde. Men informasjonen gikk alltid ut til kundene i god tid på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld; I vilkårene til Gjenisidige står det per april 2006:

 

"Båter med motor skal være registrert i Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister eller i Norsk Skipsregister."

 

I en fri verden som vi er så heldige å tilhøre en del av, så kan man selv gjøre et valg, men også ta konsekvensene av valgene?

 

Har opp gjennom årene benyttet flere (mange) forsikringsselskaper, og snakket med mange kundekonsulenter, men har tilgode å snakke med noen som har det minste greie på båt, båtliv og hva som er spesielt med båtforsikring. Ikke mye imponerende!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...