Jump to content

Dixie 27, en brukendes båt?


dixie 27

Recommended Posts

Hei!

Var og tittet på en slik Dixie 27, likte egentlig båten, men har ikke noe særlig peiling på seilbåter. Men i max 100 000 kr klassen med innenbordsmotor synes jeg den ligger godt an.

Men det jeg stusset på var at motoren satt foran? Er dette vanlig, blir jo akterlugar på den måten men.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke båten selv, men kikket litt på maringuiden.se (siden båten er svensk) og fant der på på båtguiden kommentarer fra eiere som har denne båten, siterer noe av det:

 

Fakta

Längd öa: 8.28 m (27 fot)

Längd vl: 6.4 m

Bredd: 2.82 m

Djup: 1.55 m

Deplacement: 3120 kg

Köl: Bly

Kölvikt: 2100 kg

Krysställ: 28 m²

Lystal: 1,03

Motor: VP MD5 7,5 hk

Konstruktör: Bernt Andersson, Karlstad

Tillverkare: CN Marin, Rimforsa

Prod. start: 1980

Prod. stop: 1983

Antal prod.: 70 st

 

Betyg plus

Fina seglingsegenskaper, gedigen inredning, bra volym.

 

Betyg minus

Måttlig slutstyvhet, ingen rufflucka,vekt mantåg.

 

Generellt omdöme:

Suverän seglare med jollekänsla. Den är grymt bra i hårt väder och seglar då mycket bättre än lystalet. Mycket rymlig för sin storlek.

 

 

Generellt omdöme:

Mycket trevlig segelbåt. Lätthanterlig, snabb, seglar lätt upp till sitt Lys, 1.03. Bra sittbrunn.

 

Generellt omdöme:

Otroligt mycket båt för pengarna och sin storlek. Fin seglare och bobåt

 

Virker som dette er en båt laget i halvfabrikat så vær oppmerksom på arbeidet som er gjort. Ser kommentert at det er litt lite takhøyde nede (?). Blykjøl er positivt.

 

Sjekket på Finn.no og det ligger to båter ute for salg, den ene til 70.000 og den andre til 95.000, begge bygget 1980.

 

Du kan også, på maringuiden.se, få kjøpt en test av båten til s.kr.39,-

 

Lykke til videre!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til båten men jeg stusser litt på tallene en kjølvekt på 2100 kg og en totalvekt på 3120 ? 2/3 an båtvekt ligger i kjølen... det er vel ganske ekstremt. Serlig når det står at den mangler sluttstivhet.. mer nærliggende å tro at det skal være 1200?

Regner med det erdenne det er snakk om. Synes det ser ut som om du får svært mye båt for pengene... Hadde absolutt kikket mer på denne...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei, kjenner ikke båten, men syntes dette ser bra ut. Det kryr ikke av båter i denne størrelsen, med innenbordsmotor under 100. Tror du kan få deg en ok båt, til en god pris her.

 

Men det jeg stusset på var at motoren satt foran?

Det er vel ikke veldig vanlig, men jeg hvet at ihvertfal Linges "Gambling" har motoren plasssert rett aktenfor masten.

 

Fordel: bedre/riktigere vektfordeling, samt mulighet for akterlugar/ store stuve rom. Lett å komme til for service. (Men et he..te, om du må bytte motor)

 

Ulempe: Trang passasje frem til forpigg, evt. lukt / støy i salongen.

 

Ha en god båtsommer !

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Ikke noe nytt det. Hadde en Albin Accent som hadde en 1-syl. Yanmar i forpiggen. Du får bare en meget lang propellaksling.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette med motor i salongen / et stykke fremover var en løsning som ble en del brukt på 70 tallet, bl.a. flere albinmodeller og maxi 95 har denne løsningen. Er ikke så sikker på om det er et he... når motoren skal byttes, man kommer godt til på mange kanter av motoren og skal den byttes må den bare dras akterover til luka ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

på accenten kan man heise motoren rett ut gjennom forpiggsluka. Forøvrig kan som regel alt som er montert, demonteres. Mao. jeg ville lagt vekt på andre egenskaper enn hvor motoren er montert.

F.eks at den ikke har hydrauldrev / hydraulisk framdrift. Dette anno 1970 er noe skikkelig dritt...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette er en brukandes båt, båten er produsert i en periode som Dixie, da med motoren i forpiggen og mastheadrigg. Senere kom den med 7/8dels rigg og VP plassert akterut, da het den Dixie 27.

Vær obs på at det finnes endel av disse som 1/2 og 3/4 fabrikat. Den ble levert både med jernkjøl og blykjøl

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei igjen.

 

Det ble handel av 1 stk Dixie, i sommer. Forøvrig ikke den det er linket til over.

Dette var en 1977mod, altså med masthead. Siden har det blitt skjøtet på masten slik at den er blitt brøkdelsrigget.

Ligger ikke mange slike til salgs, men da vi ferierte langs Svenskekysten i sommer virket det som båten var ganske godt kjent blant mange.

Kom til og med folk bort og spurte, morro.

 

Så et par spørsmål:

 

Ønsker å bytte ut storseilet med noe litt bedre, men siden masten er bygd om kan det kanskje bli litt kronglete, er det da bare å ta alle mål og ringe rundt til seilmakere og spørre? Ønsker gjerne noe brukt også.

 

Motoren er en ysb8. Hva slags størrelse på foldepropell vil da være passende?

Den som sitter der nå er nemlig gåen, og syntes motoren gikk på veldig høyt turtall, men veit ikke om det er fordi prop er gåen eller for liten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...