Ip.Content

Logo

Stauper i Vestfold

• Logg inn for svare
3 svar på dette emnet

#1 Festina Lente 3 Ikke pålogget Postet 30.10.02 15:29

• Festina Lente IV
  • Medlem
Stauper

Beliggenhet: "Midt i havet" i Vestfjorden utenfor Tønsberg.  Tjøme Kommune,  Vestfold
Posisjon: N 59 05 ,649  E 010 20,184

Innseiling: mest vanlig er fra øst, syd øst for den største øya, hold godt mot nordsiden av den "lille" høye øya, så unngår du en meteren omtrent midt i innseilingen.  Har du folk på bauen kan du gå inn mange steder.  Inseiling fra vest er også ganske greit (vis avis innseiling fra øst), men det ser litt skummelt ut da det er veldig varierende dybde, og klart vann.  

Fortøyning: De beste plassene   er langs fjellet på den øya som er rett forut når du kommer inn i "lagunen fra øst, og på vestsiden av den store øya som du har til styrbord når du går inn fra øst. Ellers kan man finne plasser med dregg og baugfortøyning    på deler av alle øyene. Det er ca 2 - 3 meter dypt inne i "lagunen", og mange plasser rundt omkring.

Uthavn, trygg   for de fleste vindretninger, avhengig av hvor du ligger, men vær klar over at når det er dårlig vær kan det lett bli litt svell.
Søppelkasser finnes syd på den store øya.
Dette er en svært populær uthavn i Tønsbergområdet, så vær tidlig ute om du skal ha plass.

Dette er også et sted hvor mange drar forbi, siden innseilingen kan se vanskelige ut på kartet.  Imidlertid, ikke gå forbi, det er ikke på langt nær så vanskelig som det i første omgang ser ut.  Er du først inne i "lagunen" sett vakt på baugen, og finn deg en fin plass midt i et stykke øylandskap som du ikke blir lei av å betrakte eller ikke minst utforske. Det finnes masse  "champagnehyller" hvor du kan sitte å betrakte solnedgangen, eller grille deg en bedre middag.

Stauper er en koloss av en steinhaug du aldri glemmer når du har besøkt den en gang.  Du kommer alltid tilbake.

Stauper er også et fint utgangspunkt om du skal videre til Svenner på vegen sydover, om du har snekkefart eller litt over.

#2 Mariell Ikke pålogget Postet 30.10.02 19:03

• Medlem
Enig med Pirus.
Stauper er en kjempeperle i godvær.
Hvis man går inn  fra vest. Som jeg syns er den greieste innseilingen. Så hold babord når du kommer  til
"hoppe/stupefjellet  (ca 6 meter høyt).
Det ligger en grunne midt i leia, (ca. 0.7 mtr ved lavvann).
Vannet på stauper er så klart at grunnene er det ikke noe problem å se.
Inne i lagunen er det en sandbanke som småungene syns det er kjempe gøy å leke på ved lavvann.

Reoppdaget (var der mye som guttunge) Stauper  i fjor sommer.
Så hvis dere ser en Elwaro 9000 fly, så er det mest sannsynlig meg.

Hvis det blåser opp fra sør kan det til dels bli mye svell der.
Så ved dårlig vær går jeg heller til Eneboeren øst av Lindholmen inne i bukta på Hui's Østside. Hvor du er trygg uansett hvordan det blåser.
Kommer tilbake med nærmere beskrivelse av adkomst til Eneboeren når jeg kommer meg hjem fra Gabon og kan ha kartet foran meg.

#3 Sigurd Ikke pålogget Postet 16.03.03 04:31

• Doodlebugger
  • Medlem
Hei

Innseilinga som Pirus nevner er nok den aller mest brukte, men vær ops på at grunnen han nevner ikke var merka i NSSR's havnebok for 2002. Jeg dro av tre seilbåter etter mastetoppen der i fjor. Før var det sommer-merking med en syd kardinal der samt merking av den frittliggende grunnen ca 100m ENE for innseilinga mellom Nordre Stauper og den høyeste øya. Av en eller annen merkelig grunn har disse ikke vært oppe de to siste åra. Det er daglige grunnstøtinger der i sesongen. De to lange nord-syd gående grunnene rett øst for Nordre Stauper, mellom Stauper og Lindholmen, har de siste åra vært sommer-merka som en sammenhengende grunne.
Forøvrig har Den Norske Los bind 1 ett meget godt kart over Stauper. De helgarderer til og med litt når det gjelder dybder og grunner.
Jeg kan bare underskrive på at det sveller allerede på en vanlig solgangsbris, men stikker ikke skuta noe særlig over meteren finnes det ett par inneklemte steder hvor en ligger trygt selv på stiv kuling.

Ett lite hint; har en planer om å overnatt der i fellesferien eller helger utenom, så vær på plass omtrent når dagsturistene tar kvelden. Det finnes ett uttall av plasser hvor en kan ligge med sida trygt og godt til fjellet. Samtidig vær så snille å ikke fortøye i det trange sundet på syd-vest enden av den høyeste øya. Veldig mange av oss bruker det som innseiling fra SE.  Forøvrig ikke å anbefale med mer enn 24fot snekke på høyvann før en har vært der på sjekketur med jolla.

mvh Sigurd

#4 snekke(rn) Ikke pålogget Postet 03.12.06 15:33

• Medlem
Hei
Post bilde
Pilen øverst til høyre på dette bildet peker på to personer som står på den mest "besøkte" steinen på Stauper. Grunnen er stor og flat og er lett å treffe, flere meter bred, ca. 20 cm vann og ligger midt i sundet! Fargen er hvit, blå, sort og rød. Fjellet ved den sorte pilen er den kuleste hoppeplassen med flere høyder. Det trange sundet som kan skimtes rett bak masta på seilbåten er den mest spektakulære innseilingen, dyp og smal hele veien gjennom. Bildet er tatt mot nord, fra den holmen der det tidligere har stått en tollvaktsbod, men hvor det nå er kommet opp en do.

Post bilde
Nattestemning fra Stauper med Færder fyr som kan skimtes i bakgrunnen
Post bilde
Tar med et bilde fra en av de mange jettegrytene ved Tønsberg tønne. Dette området er godt synlig fra sjøen, men det er ikke helt lett å komme hit til fots. En mulighet er å gå stien utover fra Tallakshavn og ta av fra stien noen hundre meter før man kommer til selve Tønna. Bratt! Noen av grytene ligger ned i sjøen.

Redigert av snekke(rn): 03.12.06 15:37